Angststoornis....advies, tips, ervaringen!

16-03-2014 20:27 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik zelf last heb van een angsstoornis.

Helemaal gek word ik van angstgevoelens en spanningen in mijn lichaam/hoofd. Het belemmerd mijn doen en laten en ik denk dat ik het te lang heb genegeerd.

Aanvulling:

Ik heb ook al zolang als ik me kan herinneren eigenlijk last van concentratie problemen en ik heb het gevoel dat dat steeds sterker wordt.

Graag hoor ik tips, adviezen en ervaringen!

Ik ga morgen sowieso kijken of ik een afspraak bij de dokter kan maken.
Geen ervaring, maar het lijkt me een heel goed plan om hier hulp bij te zoeken. Succes, sterkte en een
Ik heb het ook gehad, heel erg. Durfde zelfs de deurniet meer uit. Wat mij hielp was steeds een klein beetje over je grens gaan en blijven oefenen. En nu ik ben gestopt met de pil heb ik zelfs nergens last meer van!
Ik ben ook naar een psycholoog geweest, maar dat heeft me weinig geholpen. Ik moest mn gedachtes veranderen bijv. Ik dacht als ik maar niet een paniekaanval krijg. En moest dit veranderen in nou en dan krijg ik er een wat kan er gebeuren? Eigenlijk helemaal niets.

En van gedachtes veranderen kon ik zelf ook wel bedenken.

Muziek opzetten tijdens boodschappen doen om gedachtes te verzetten (want kassarijen waren een hel voor me!).
Ik ben onder behandeling bij een hele goede therapeut bij een grote ggz. Ik heb cognitieve gedragstherapie en exposure. Ik durfde niet meer naar mijn werk.....

Nu, na keihard werken, terugvallen, opstaan en doorzetten ben ik er bijna doorheen.

Succes! Het valt niet mee maar met goede hilp is het te overwinnen.
Heb dit ook al vanaf mijn 25e. Nu 5 jaar. Wat mij echt helpt om het ergste te overwinnen:

- Veel bewegen

- Gezond leven. Gezond eten en drinken. Geen of matig alcohol.

- Passiflora (Dr. A. Vogel)

- Last but not least: Accepteer dat je deze gevoelens hebt en heb vertrouwen in genezing!

Probeer voor jezelf na te gaan wat de oorzaak van je angststoornis is. Die is er namelijk altijd. Dat kan somatisch zijn: Door alcohol, drugs of medicijnen of zoals in mijn geval het niet verwerken van een heftige gebeurtenis.

It's in your head... Maar je kunt het eruit krijgen! Ik ben er inmiddels voor mijn gevoel bijna doorheen.

Wat je overigens nooit moet doen is vermijden maar ik zie al dat je ook exposure doet. TOP!

Heel veel succes, het komt goed!
Ennuh, veel naar positieve en relaxte muziek luisteren. Bijvoorbeeld ook als je over straat gaat en tijdens boodschappen doen idd.
Als het je leven beheerst wordt er gesproken van een angststoornis. Een angststoornis laat zich niet negeren. Er moet worden uitgezocht waar die angst vandaan komt. Dit doe je met een deskundige. Je doet er goed aan je huisarts te raadplegen.

Het is geen makkelijke weg wél een weg die je sterker gaat maken.
Ik kan me niet voorstellen hoe het is om constante angstgevoelens te hebben, goed van je dat je hulp zoekt
Bedankt voor de reacties.
Sterkte Lilium85!
quote:postman schreef op 16 maart 2014 @ 21:04:

Ennuh, veel naar positieve en relaxte muziek luisteren. Bijvoorbeeld ook als je over straat gaat en tijdens boodschappen doen idd.

Als ik alleen ergens heen ga luister ik meestal wel muziek inderdaad.

Maar meestal gaan zoontje en/of man mee dus dan luister ik geen muziek.
Ik heb een afspraak bij de huisarts kunnen maken voor morgen.
Goed zo!

Kan je wat meer vertellen over je angst? Werk je nog?
Ik heb het meeste gehad aan haptonomie. Daar heb ik geleerd om de rust weer terug te vinden.

+ elke dag tenminste 30 minuten wandelen.

Goed voor stress en lijf.
quote:thula schreef op 17 maart 2014 @ 09:37:

Goed zo!

Kan je wat meer vertellen over je angst? Werk je nog?

Ik vind het lastig om het goed duidelijk en volledig te vertellen.

Sowieso heb ik een soort van bijna constant gevoel van angst.

Daarnaast schrik ik zeer snel en raak ik vrij snel in paniek.

Sociale situaties zijn lastig vanwege angst omdat ik niet weet wat eigenlijk normaal is.

Ik werk niet.
Ik heb ook last van door angst/verdriet aangevoerde woede/paniek aanvallen.
Ik heb last van constante angsten, angst voor de dood, angst om te vliegen, angst om auto te rijden, angst voor een (terroristische) aanslag, angst dat mijn vriend, ouders en,of zus iets overkomt. Heel veel last van hyperventilatie en daardoor weer angst over mijn eigen gezondheid. Drukke winkels en feesten vermijd ik tegenwoordig, kan niet tegen de drukte. De ene dag is beter als een andere natuurlijk
quote:ess8 schreef op 17 maart 2014 @ 21:22:

Ik heb last van constante angsten, angst voor de dood, angst om te vliegen, angst om auto te rijden, angst voor een (terroristische) aanslag, angst dat mijn vriend, ouders en,of zus iets overkomt. Heel veel last van hyperventilatie en daardoor weer angst over mijn eigen gezondheid. Drukke winkels en feesten vermijd ik tegenwoordig, kan niet tegen de drukte. De ene dag is beter als een andere natuurlijkHier heb je toch wel professionele hulp voor hoop ik. Zo niet, ga dan morgen meteen naar de huisarts.
Voor psychologische hulp gelden wachtlijsten. Dokter vertelde dat dit meestal wel zo'n 2 maanden kan zijn.
To, je hebt wel heel kort van stof hoor. Als je tips, adviezen of ervaringen wilt horen, zal je echt eerst zelf wat meer moeten vertellen.

Wat zei de dokter bv?

Wachtlijsten verschillen per regio. Ik had binnen 1 week intake en binnen 1 maand mijn eerste therapie. En dat duurde nog zo lang omdat mijn werkgever toestemming moest geven (voor de betaling).
quote:thula schreef op 18 maart 2014 @ 15:18:

To, je hebt wel heel kort van stof hoor. Als je tips, adviezen of ervaringen wilt horen, zal je echt eerst zelf wat meer moeten vertellen.

Wat zei de dokter bv?

Wachtlijsten verschillen per regio. Ik had binnen 1 week intake en binnen 1 maand mijn eerste therapie. En dat duurde nog zo lang omdat mijn werkgever toestemming moest geven (voor de betaling).

Ik weet het, het lukt me niet zo goed om me te concentreren waardoor ik niet goed duidelijk iets kan vertellen.

Ik had ook niet het gevoel dat ik het heel duidelijk en volledig heb verteld aan de huisarts. Ik vond het doodeng eigenlijk.

De dokter zei in ieder geval dat het goed was dat ik was langsgekomen. En dat ze sowieso een verwijzing zal klaarleggen, die ik dan morgen kan ophalen.

Ze vertelde dat de wachtlijsten bijna overal, meestal zo'n twee maanden zijn. Maar ze zou gaan kijken of zie iets kon vinden waar ik sneller geholpen kon worden.

Verder zou ze even overleggen met een psychiather over eventuele medicatie, al zou dat erg lastig zijn omdat dit erg afhankelijk is van de soort angst en per persoon erg verschillend is.

De dokter zou mij vandaag nog terugbellen.
Achteraf weet ik altijd wel wat te zeggen en hoe het te vertellen.

Maar op het moment zelf lukt het me erg moeilijk.

En het duidelijk opschrijven vind ik te eng, confronterend misschien ook.

Mijn hoofd zit continu ook zo vol gedachten dat het heel moeilijk is om daar doorheen te komen.
De dokter heb ik verteld dat ik last heb van angstklachten.

Dat ik boodschappen doen en koken al erg eng vind.

En dat ik zo goed als geen sociale contacten heb omdat ik daarbij ook angsten heb, ik weet nooit hoe ik moet reageren.

Dat ik daar naar mijn gevoel al heel mijn leven last van heb.

Dat ik in het verleden veel gepest ben geworden.

Dat ik naar een psycholooog gaan eng vind vanwege negatieve ervaringen.

Dat ik veel last van concentratie problemen heb. Dingen lastig kan onthouden, vooral omdat mijn hoofd continu al vol met gedachten is.

Dat ik daarnaast erg perfectionistisch ben. En iedere keer met dingen stop omdat het niet lukt om het in mijn ogen perfect te doen.
Mijn ervaring met een psycholoog vanwege een specifieke angststoornis was op zich wel positief, alleen in de praktijk werd het er niet veel beter op.

1.5 jaar geleden ben ik terecht gekomen bij een shiatsu praktijk. Een geheel andere inslag dan ik gewend was. Door deze behandelingen ( ik heb er in totaal 5 gehad) ben ik van mijn angsten afgekomen en sta ik veel zelfverzekerder in het leven.. Voor mij is het de beste keuze geweest die ik had kunnen nemen. Vooraf was ik erg sceptisch, vooral omdat het uitgaat van de energie in je lichaam ipv psychologisch..maar het werkte wel..

Wie weet is het een idee voor je, ook wordt het gewoon vergoed door de meeste zorgverzekeraars dus dat is al positief...

Sterkte ermee in ieder geval, helaas weet ik hoe vervelend het kan zijn...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven