Basisvoorraad drank

18-03-2014 11:36 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

vraagje. De een drinkt wijn, zoete witte of toch een rose.

De ander een biertje of sinas. Nee doe mij maar een sapje.

Of nee, heb je crystal clear?

Ga zo maar door.

Ik kom mensen graag tegemoet als ze op visite komen,

maar om van alles wat thuis te hebben, nee.

Wat is jullie basis-voorraad?

of bied je gewoon wat in de koelkast staat?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 maart 2014 @ 11:59:

[...]

Ik eet ook geen koek, maar heb het wel in huis.

Is dat nou echt zo gek?

Ik heb bijv. ook mosterd in huis en haal dat ook weer als het op/ over de datum is, ook al lust niemand van ons gezin dat. ik vind het niet gek dat jij het in huis hebt, maar blijkbaar jij wel dat ik het niet in huis heb.

Ik krijg eigenlijk nooit onaangekondigd bezoek en ik woon vlakbij de super dus het is snel genoeg even gehaald. En de koekjes en snoep heb ik uit zelfbescherming niet in huis
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
en heel eerlijk gezegd vind ik het idd zonde van mijn geld als ik dingen voor niks in huis heb, ik moet toch al opletten wat ik uitgeef
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Vreemd dat je geacht wordt vanalles in huis te hebben voor het geval er visite komt. Wij hebben alleen koffie, thee, melk, amandelmalk, spa, één soort frisdrank en soms een sapje standaard in huis. Als ik bezoek krijg, dan is dat niet onverwacht. Soms pas een uur van te voren, maar dan ga ik even naar de supermarkt en haal wat lekkers te drinken en eten. Mijn vriendinnen drinken overigens meestal overdag thee of koffie en dan haal ik nog wat koek/taart/ chocola (die ik niet standaard in huis wil hebben, want dan komt er gegarandeerd een moment dat IK dat opeet, wat ik niet wil) en 's avonds wordt er ook wijn/bier/frisdrank gedronken, maar dat gebeurt dus niet onverwachts en dan haal ik dat in huis. Sterke drank wordt in een beperkte hoeveelheid voor feesten aangeschaft.

Ik vind mijzelf helemaal niet ongastvrij. Ik krijg gewoon nooit onverwachts bezoek. Vind ik ook wel zo prettig en mijn vrienden en vriendinnen kennelijk ook, want we doen niet anders. De verwarmingscontroleur kondigt zijn bezoek overigens ook van te voren aan, dus die heeft heus wel een koekje bij z'n koffie.

Ik spreek nou eenmaal graag af, soms maar een uur van te voren, maar dat is toch een afspraak.

Het verbaast mij dat iedereen zo'n grote standaard hoeveelheid drank ik huis heeft. Dat zou bij ons niet werken, dan zit m'n vriend elke avond aan het bier.
quote:Nemesis. schreef op 19 maart 2014 @ 11:52:

Wat is daar raar aan Flashy? Ik eet ook geen koek en kan visite dat dus ook niet aanbieden.

Als ik weet dat er mensen komen zal ik heus wel een lekker taartje ofzo halen, maar ik zal niet snel allerhande fris inslaan.Ik doelde op iemand die schrijft dat de gasten alleen krijgen wat in huis is en er niks gehaald voor wordt.
Ging hier toch over drinken/drank?

Melk is bij mij ook standaard, zie ik het niet als iets voor de bezoek, maar tot nu toe geen enkele bezoek van mij vroeg om een glasmelk.

Ik heb thuis wat mijn kind en ik lekker vinden. Mijn vrienden komen niet zomaar langs. Een vriendin van mij wel, maar die is verslaaf aan thee en water en drink nies anders.

Qua eten, ook als mensen onverwacht komen, heb ik altijd te veel. Kan niet anders, ik ben Italiaans, en jullie weten wel hoe die italianen nu eenmaal zijn met eten.
quote:geve schreef op 19 maart 2014 @ 11:15:

[...]

Wat niet in huis gehaald wordt kan men niet drinken, dàt klopt uiteraard wel. Maar de achterliggende vraag is: waarom drink je het dan niet zelf? Is het omwille van die spreekwoordelijke krenterigheid? Of eerder wat de boer niet kent?

Een topic als dit is ondenkbaar in het Zuid-Nederlands taalgebied, het is écht wel een typisch Nederlands mentaliteits-issue hoor.

Waarom iemand het zelf niet drinkt? Dat heeft toch niet met krenterigheid te maken? Het kan te maken hebben met finaciële middelen. Frisdrank en alcohol zijn duurder dan thee, koffie en ranja. En wat de boer niet kent? Misschien zijn er ook wel mensen die simpelweg geen frisdrank drinken, omdat ze dat ongezond vinden? Of het simpelweg vies vinden. Mogen ze dat lekker zelf weten?

In het zuid-nederlandse taalgebied is er geen sprake van krenterigheid en drinkt iedereen alles wat hij in huis heeft ook zelf is dus een correcte stelling?
Logisch gezien is de basisvoorraad van mensen die regelmatig onverwachts bezoek krijgen groter dan de mensen die dat bijna nooit of nooit hebben.
Wij hebben ook eigenlijk nooit onverwacht bezoek.
ik vind dubbelfris achtige dingen zelf niet zo lekker en dus hebben we het niet standaard staan. heeft niks te maken met wat de boer niet kent hoor... ik weet namelijk dat ik het vies vind omdat ik het wel eens neem (op een verjaardag... waar ze vaak geen bitter lemon voor mij hebben). ik concludeer uit dit topic dat ik dus lang niet de enige ben die alleen inslaat als er visite wordt verwacht. maar hoe vaak hebben de mensen die het gek vinden dat er geen voorraad is dan dat ze ergens op bezoek gaan en dat ze alleen water of thee krijgen aangeboden? vrijwel nooit gok ik, dus zo gek is het systeem - halen als er bezoek komt- blijkbaar niet.

hebben de voorraad-mensen ook nog alles in light en normaal?
Wij krijgen regelmatig "onverwacht" bezoek en dat is meestal 's avonds. Er dus altijd een flinke voorraad witte wijn, rode wijn, rose, bier en champagne aanwezig. Ook heb ik altijd wel iets van nootjes, chips en toastjes in huis. En verder de standaard drankjes

Koffie

Thee

Coca cola

Coca cola light

Sapje of christal clear

Chocomelk

Fristie
Wat drinken betreft hebben wij best veel in huis bedenk ik mij nu zelf.

bier

Koffie

Zes verschillende soorten thee, inclusief gewone

karnemelk

fristi

cola zero, sinas en nog iets anders met prik (altijd drie verschillende soorten)

taksi of dubbelfriss

aanmaaklimonade

en meestal hebben we ook nog koek en chips in huis en een volle fruitschaal, maar dat laatste wordt nooit door visite gegeten.

Als ik bij iemand anders thuis onverwacht op visite kom en er is alleen thee of water en geen koek, vind ik dat echt geen probleem. Er zijn een paar mensen in mijn vriendenkring die dat nooit in huis hebben dus verwacht ik dat ook niet als ik zomaar even langs kom. Dat heeft voor mij niks met gastvrijheid te maken. Met een verjaardag ligt dat weer een beetje anders.

En als ruim van te voren bekend is dat ik kom hebben ze meestal wel wat in huis.
Hier staat standaard koffie, thee, ranja, bier en wiskey. Voor aangekondigd bezoek haal ik meestal nog wat cola en sap.
quote:saartje- schreef op 19 maart 2014 @ 13:24:

meestal hebben we ook nog koek en chips in huis en een volle fruitschaal, maar dat laatste wordt nooit door visite gegeten.Gelukkig maar, lijkt me ook niet zo gezond voor hun tanden! Eet jij die wel?
quote:Ephina schreef op 18 maart 2014 @ 11:51:

Cola Zero, fles kraanwater in de koelkast, 7-UP zero of spa fruit.

Koffie & thee.

Qua alcohol hebben wij een aardige standaard voorraad. Bier. Rode wijn, witte wijn.. Niet elke fles mag zomaar open voor bezoek aangezien sommigen erg duur zijn. We hebben ook altijd whiskey en verschillende likeuren in huis zoals cointreau, 43 etc.

We klinken nu echt als een stel alcoholisten , maar de meeste flessen staan echt minimaal een jaar in de kast.Hier zo goed als hetzelfde. We hebben overigens ook altijd melk in de aanbieding. Ook lekker
this too shall pass..
Ik heb eigenlijk altijd zoveel in huis dat ik zelfs onverwacht verjaardag zou kunnen vieren

Misschien dan niet zo mooi afgestemd op wat op tafel komt. Maar hier is altijd genoeg drank in huis in meerdere keuzes.

Ik heb ook altijd koek, snoep, chips, nootjes etc in huis. Zelfs verschillende cakemixen die ik ter plekke in de oven kan schuiven.

Ik heb ook standaard toastjes en afbakstokbrood in huis en en er liggen in de koelkast altijd wel minstens 3 dingen die er op gesmeerd kunnen worden. Of ik kan met de basisvoorraad zo smeersels in elkaar flansen.

Ook zijn er altijd hapjes aanwezig in de vriezer.
Wat ik zelf drink: thee, fris (vaak cristal clear), melk en aanmaak heb ik sowieso in huis en voor (onverwachte) visite heb ik ook altijd cola en sinas light (want dan kan ik het evt zelf opdrinken: daarom light) en spa& fruit in huis. En verder alleen nog bier qua alcoholisch. Ik drink nl zelf zelden alcohol en al helemaal geen bier en wijn.

Ik woon wel errug dicht bij de supermarkt en dus zijn zaken snel gehaald.
quote:geve schreef op 19 maart 2014 @ 16:45:

[...]

Gelukkig maar, lijkt me ook niet zo gezond voor hun tanden! Eet jij die wel? Die is scherp!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven