Gezondheid alle pijlers

Castorolie als laxeermiddel

22-03-2014 11:32 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik heb ongeveer 2 weken last van een spastische darm en maagklachten. Mijn huisarts heeft me maagzuurremmers voorgeschreven (omeprazol 10mg, ik heb overigens geen last van brandend maagzuur). Sinds ik last heb van mijn maag en darm heb ik wat problemen met mijn stoelgang.

Ik ben een jaar geleden begonnen met het gebruik van castorolie (Bharco) voor mijn haar en huid (werkt geweldig!) en heb gelezen gehoord dat het uitstekend werk als laxeermiddel. Degene die ik gebruik is puur en is voor zowel inwendig als uitwendig gebruik geschikt.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het gebruik van castorolie als laxeermiddel? Ik ben niet zo'n fan van medicatie en neem het alleen in als het echt niet anders kan.
Staat op het product dat het een laxeermiddel is? Nee? Niet doen. Waarom neem je niet gewoon contact op met je huisarts?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Smeerolie blijkt ook goed te werken.
Andere dingen al geprobeerd zoals veel bewegen, veel water drinken, groente enz. enz.?
Laxeren is niet nodig. Je hebt een ingebouwd laxeersysteem dat in actie komt als het wel nodig is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Waar koop je die olie?
quote:sangeeta schreef op 22 maart 2014 @ 12:46:

Waar koop je die olie?Iedereen raadt het af, maar het lijkt jou wel een goed idee om het te gaan gebruiken?
Ohh nee haha sorry beetje onduidelijk mAar zocht et voor mn haar haha
Een lepeltje wonderolie schijnt prima te werken zei mijn moeder altijd. Zo heet castorolie gewoon in het nederlands. En het kost weinig bij bv Etos.
Het is gewoon te gebruiken voor allerlei doeleinden en overal te koop (van de Tuinen tot aan het Kruidvat.niets mis mee.

Wonderolie

Wonderolie

Afbeelding van de wonderboom, naar Koehler (1887)

Wonderolie, ricinusolie of castorolie is een plantaardige olie die wordt gebruikt voor diverse huis-tuin-en-keuken-toepassingen. In Angelsaksische landen is wonderolie verkrijgbaar onder de naam Castor oil.

Samenstelling[bewerken]

Wonderolie is gemaakt van de vrucht van de Wonderboom (Ricinus communis), de zogenaamde wonderboon. De wonderboom behoort overigens niet tot de familie der peulvruchten, Leguminosae, en in die zin is de wonderboon geen "echte" boon. De olie wordt gewonnen door het pletten en uitpersen van de wonderbonen. Ze bestaat uit triglyceriden waarvan de vetzuurketens voor ongeveer 90% afkomstig zijn van ricinolzuur. De pulp die overblijft is zeer giftig zowel voor mensen als voor dieren. Het gif in kwestie wordt in zuivere vorm ricine genoemd.

Toepassing[bewerken]

Wonderolie wordt toegepast bij de productie van sommige smeermiddelen, hydraulische en remvloeistoffen, verf, inkt, koudebestendige plastics, nylon, boenwas, zeep, badolie, en parfum. Een vanouds bekend merk smeerolie, Castrol, ontleent zijn naam aan de Engelse term voor wonderolie. Ricinusolie wordt ook gebruikt voor haarfixatie.

Medicinaal kan ricinusolie worden toegepast in de vorm van wikkels, druppels en grotere orale doses. Het is als laxeermiddel vrij te verkrijgen bij de drogisterij. Het zou de darmfunctie en de stoelgang stimuleren. Van oudsher wordt wonderolie gebruikt door hoogzwangere vrouwen om de bevalling op te wekken. Soms komen door de darmkrampen die wonderolie veroorzaakt de weeën op gang. Overigens werkt dit alleen als de bevalling toch al op het punt van beginnen stond.
quote:Trotter schreef op 22 maart 2014 @ 12:49:

[...]

Iedereen raadt het af, maar het lijkt jou wel een goed idee om het te gaan gebruiken? Iedereen? Noem je een paar forummers ''iedereen''?
Dat is goor! Dat blijft 3 dagen in je mond hangen!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:LouisaVuitton schreef op 22 maart 2014 @ 13:06:

Iedereen? Noem je een paar forummers ''iedereen''?Iedereen die tot dan toe gereageerd had.
quote:retrostar schreef op zaterdag 22 maart 2014 12:37 Laxeren is niet nodig. Je hebt een ingebouwd laxeersysteem dat in actie komt als het wel nodig is.Tuurlijk...
Ik ken wonderolie van vroegah voor mijn haar (mss off topic). Had nogal een alternatieve moeder. Wonderolie au bain marie opwarmen en in je droge haar smeren. Inwikkelen met plastic folie en warme handdoek. Een nacht laten trekken en de dag erna uitwassen: prachtig lang haar :-)

Kan me voorstellen dat het prima werkt als smeersel voor de darm al vraag ik me wel af of vitamines ed nog wel goed opgenomen worden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven