wanneer neem je genoegen met 'minder' in een relatie?

30-06-2008 20:37 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vaak hoor ik mensen zeggen dat je in een relatie geen genoegen moet nemen met 'minder'. Mensen die vaak alleen zijn zouden dan heel kritisch zijn en voor het summum gaan, als teken van sterkte. Als ik naar mijn relatie kijk vind ik dat het getroffen heb. Ik voel me veilig bij hem, voel me tot hem aangetrokken, vind hem lief en ik kan op hem bouwen. Als ik dan vervolgens de boekjes lees, dan zie ik allemaal beoordelingslijstjes terug komen waarmee je kunt inschatten of je relatie blijvend is of niet. Als ik dan volgens die lijstjes kijk, zie ik wel dingen die ik minder sterk ervaar. Zo kan ik bv wel plezier/lol met hem maken, maar hij heeft niet precies mijn humor. Ik heb een paar vriendinnen bv met wie ik dat lol-aspect meer ervaar. Vervolgens ga ik piekeren. Ik denk dan dat ik wel veel heb in mijn relatie, maar misschien zijn er wel een aantal belangrijke dingen niet (in 1 van die boekjes staat bv dat samen lol kunnen hebben essentieel is) en 'neem ik dus genoegen met minder'. Ik weet dat ik liever met hem samenben dan alleen, maar ik kan dus niet met 100 procent zekerheid zeggen (als ik erop doordenk) dat er verder niemand is met wie ik misschien meer deel. Ben ik dan niet kritisch genoeg? En is het dan slecht om het gewoon fijner te vinden samen te zijn dan alleen en daarvoor geen strict criteriumlijstje te hebben?
Volgens mij geef je je eigen antwoord al. Denk niet aan lijstjes in tijdschriften, da's alleen voor de verkoop en kijk naar wat je aan hem hebt. Zo te zien is dat heel veel en als je van hem houdt en hij van jou, en jullie passen redelijk bij elkaar - hoef je volgens mij niet veel verder te kijken. Als dat niet zo is, dan heb je een probleem. Ik kan je succes met twijfelen wensen maar misschien maak je de dingen ingewikkelder dan ze zijn Als we in onze relaties perfect bij elkaar zouden passen, dan wordt het een stuk saaier toch? Waar kun je dan nog lekker over ruzieen....
Moet je eens opletten. Vaak staat er naast zo'n lijstje ook een het adres van een datingsite....

Mijns inziens neem je niet genoeg met minder maar met goed genoeg voor jou. Genoeg om je gelukkig te laten zijn. In beginsel genoeg om je niet te laten twijfelen. Dat laatste doe je zelf. Niet doen!
Meid, gooi die boekjes weg. En wel nu.
Jullie hebben gelijk. Het is mijn angst dat dingen uiteindelijk kapot gaan zonder dat je daar invloed op hebt, die door dat soort lijstjes en teksten getriggerd wordt. Een stem in mijn hoofd zegt dan: 'ja, nu ben je wel gelukkig, maar misschien kijk je nu niet kritisch genoeg waardoor je al had kunnen voorspellen dat het kapot zou gaan en jezelf pijn had kunnen besparen'. Ik word gewoon zo bang van die kristallen-bol theorieen waarin al staat dat vast zou staan of je wel of niet bij elkaar blijft. Ik hoop namelijk dat we bij elkaar blijven en soms lijkt het net of dat grotendeels buiten je macht ligt! Als ik dan dingen lees als dat je nu wel tevreden kunt zijn, maar de voorspelling is dat dat niet blijvend is, krijg ik het toch een beetje benauwd!
het trieste is eigenlijk dat je -door te proberen invloed te hebben op de toekomst van je relatie- juist de twijfel binnenlaat. Een relatie staat of valt met veel samen doen, niet met veel erover denken. Meestal is denken over dingen niet zo heel nuttig, behalve als het een wiskundig probleem betreft, of een cryptogram ofzo. Het beste motto is en blijft: just do it!
Niet hetzelfde gevoel voor humor betekent dus volgens "de boekjes" dat de relatie geen kans van slagen heeft?

Hmmm, dan ga ik er na 17 jaar relatie maar eens een punt achter zetten en eis ik dat hij onze oudste zoon meeneemt: heeft hetzelfde gevoel voor (flauwe) humor als z'n vader.
@MissMara: helemaal waar..dat invloed willen hebben en nadenken helpt niet, integendeel! Ik ben zelf een echte denker en kan dingen helemaal kapot analyseren. Wil daarmee ophouden! Het besef groeit zo wel dat ik er niets mee opschiet.

@Charlotte69: bedankt voor je relativerende opmerking !
@feverine: in dit geval heet het piekeren. Het is aantrekkelijk omdat (zoals jezelf al zegt) het de illusie wekt dat, als je een probleem maar helemaal uitdenkt, je erop kunt anticiperen en alvast een oplossing verzinnen. Het is gevaarlijk, omdat je allerlei problemen in het leven roept die niet bestaan. Het handigste is om jezelf een maximum aan piekertijd per dag te geven, bijv. 10 minuten. En buiten die tijd alles wat maar op piekeren lijkt stelselmatig ter discussie te stellen. Door iets te zeggen tegen jezelf als: ik wil niet piekeren maar genieten (ik verzin maar iets). Succes ermee!
quote:feverine schreef op 30 juni 2008 @ 20:58:

Als ik dan dingen lees als dat je nu wel tevreden kunt zijn, maar de voorspelling is dat dat niet blijvend is, krijg ik het toch een beetje benauwd!

Ik kan je 1 ding met absolute zekerheid voorspellen: niets is blijvend. Je gaat dood. Iedereen gaat een keer dood. Rozen verwelken, schepen vergaan, brood beschimmelt.

De kunst is, te genieten van wat er is op het moment dat het er is. En niet dat moment te verpesten met piekeren over het volgende moment.
quote:feverine schreef op 30 juni 2008 @ 21:07:

@Charlotte69: bedankt voor je relativerende opmerking !

Graag gedaan, feverine

Weet je, ik ben zelf ook van het analyseren en beredeneren. Behalve daar waar het gaat over de liefde. Als je iemand lief, leuk, schattig en aantrekkelijk/sexy vindt, ben je al een heel eind. Tel daarbij op ongeveer dezelfde toekomstverwachtingen en hele dosis aan energie die je in bijna elke relatie moet steken, wil je kans van slagen hebben, en daar is je levenslange relatie.

Oh ja, wat ook heel belangrijk is volgens mij: Hij moet JOU ook helemaal leuk, lief, aantrekkelijk en schattig vinden.

En verder blijft het een gok. Maar vooral luisteren naar je "gut-feeling", levert meestal een goed resultaat zonder enige garanties voor de toekomst etc. blablabla.
Ach, criteria voor relaties..... als ik mijn relatie aan die criteria zou moeten staven, kan ik gelijk een echtscheiding aanvragen. Mijn man en ik zijn echt compleet verschillende karakters en absolute tegenpolen. We kunnen vechten als kat en hond (niet lichamelijk hoor ), hebben beide hele andere hobby's, en soms denk ik ook wel eens : hoe komt het in godsnaam dat wij bij elkaar zijn en bij elkaar blijven. Het antwoord daarop is: we houden zielsveel van elkaar en zijn bereid, ondanks al onze verschillen, om het altijd weer uit te praten en voor elkaar door het vuur te gaan. Dat is de basis en als die er is, is het volgens mij oke. Dus spoel al die criteria lekker door de plee en vooral gelukkig zijn met je lief !
tnx allemaal!

@lolapop2: mooi zeg! Heel veel geluk in je relatie. Jouw ervaring helpt weer kritischer naar die criteria te kijken!

Had het nu overigens over het boekje: 'prins op het witte paard' waarin de criteria voor echte chemie beschreven staan. Die zou losstaan van karakterverschillen e.d., maar gaat puur om het je goed voelen bij elkaar door aantrekkingskracht, plezier hebben samen, veiligheid, je goed voelen bij elkaar en respect. Misschien hebben jullie ze wel allemaal! Ik merk dus dat het enige waar ik wat op aan kan merken op dit moment is de humor, het echt samen in een deuk liggen. Dat kan ik maar met een paar mensen, maar helaas minder met mijn vriend.
Laat je niet gek maken. Volgens relatietherapeut is het te onzinnig voor woorden dat we alles wat we zoeken in 1 persoon terug willen zien.

Zolang je maar gelukkig bent met de persoon waar je mee bent gooi dan al je twijfels overboord en zijn er dingen die je niet met hem/kan wil doen dan doe je die met een vriendin.

Geniet van je relatie en laat het niet verpesten door twijfels die je uit testen haalt maar vertrouw op je gevoel. Geloof met goed is echt goed genoeg en door twijfels gooi je juist weg wat er zo mooi is toen je er nog niet over nadacht.
@hulpeloos: dat is het precies, ik laat me soms echt gek maken door wat er allemaal nodig zou zijn voor een goede relatie! Ik kan me idd ook niet voorstellen dat ik het allemaal zou vinden bij 1 persoon! Met sommige mannen had ik dat ik dubbel kon liggen van het lachen, maar dan was er weer nauwelijks veiligheid! En ik merk wel dat als dat ontbreekt, dat me veel meer doet twijfelen dan bv humor!

Ik ga niet meer twijfelen door mijn verstand. Pas als ik gevoelsmatig van alles mis, uit mezelf ipv door de boekjes, zal ik nog eens bij mezelf te rade gaan!
je maakt het jezelf zo moeilijk !
Dan ben je straks geslaagd voor het damesbladen-hoe-moet-mijn-relatie-zijn-examen.. en dan? Is dat dan wel een garantie voor geluk? Waarom lees je überhaupt boeken met titels als "Prins op het witte paard"? Als zo'n theorietje zou werken dan waren er toch geen ongelukkige mensen meer?

Ik zeg: drink een borrel met die man van je en heb een leuke nacht. Daar heb je tenminste iets aan.
@wuiles, ;) zal ik doen!
Perfectie maakt niet gelukkig, want dan moet jezelf ook perfect zijn. En vroeg of laat komt vast wel dat rimpeltje, die mopperbui, enzovoorts.

Gelukkig blijf je door positief je relatie te benaderen, en met twijfel kun je elke goede relatie slopen.

Nou genoeg dooddoeners, om die dooddoeners uit dat boekje kapot te slaan. Volgens mij heb je gewoon een leuke man die bij je past.
quote:feverine schreef op 30 juni 2008 @ 21:39:

Had het nu overigens over het boekje: 'prins op het witte paard' waarin de criteria voor echte chemie beschreven staan. Die zou losstaan van karakterverschillen e.d., maar gaat puur om het je goed voelen bij elkaar door aantrekkingskracht, plezier hebben samen, veiligheid, je goed voelen bij elkaar en respect. Misschien hebben jullie ze wel allemaal! Ik merk dus dat het enige waar ik wat op aan kan merken op dit moment is de humor, het echt samen in een deuk liggen. Dat kan ik maar met een paar mensen, maar helaas minder met mijn vriend.

Hier wil ik even op reageren. Wat betreft chemie...die is er tussen mijn vriend en mij. Dat zit goed. We voelen ons goed bij elkaar, zijn echt heel klef zelfs. We hebben dezelfde humor, dezelfde hobby's. En toch: Of ik het ben, of hij ook, dat weet ik niet: ik mis iets in de relatie, kan er de vinger niet opleggen. Dus wat betreft die criteria uit het boekje: klopt niet helemaal in mijn geval, en zoals ik bij anderen lees, bij hen ook niet...

Oh, ik ben gek op dat soort lijstjes, wil graag alles toetsen aan zo'n testen, maar het zet inderdaad aan tot piekeren, als blijkt dat het niet goed zit 'volgens het boekje', en dan moet ik toch weer gaan relativeren, anders raak ik in de put....

Groetjes,

Nicole
Ik neem genoegen met minder als het voor mij "genoeg" is.
quote:korenwolf schreef op 30 juni 2008 @ 20:57:

Meid, gooi die boekjes weg. En wel nu.Wat korenwolf zegt.
Als ik mijn vriend langs een of ander door een ander verzonnen lijstje zou halen zou ie vast zakken.

Als ik hem langs mijn lijstje haal ben ik simpel gelukkig met hem, klaar.

Lijstjes verzonnen door iemand die een boek te slijten heeft
In principe ben ik het met alle voorgaande posters eens. Ga nooit af op een 'deskundige' in een tijdschrift. Tijdschriften zijn er om gedachteloos door te bladeren als je niets beters te doen hebt, in de trein bijvoorbeeld of in een strandstoel. Ze zijn niet bedoeld om serieus genomen te worden, of althans niet door de weldenkende mens.

Maar ik vind het wel frappant DAT je door een tijdschriftartikel zo aan het denken bent gezet dat je hier zelfs een topic over opent. Was je ergens in je achterhoofd misschien toch al aan het twijfelen over je relatie en heeft het artikel dat getriggerd? Of ben je gewoon een heel beinvloedbaar type?
@Emmeke: het was geen tijdschriftartikel maar een boek geschreven door een relatietherapeute (een boek wat ik overigens niet zelf opgezocht heb maar waar ik via een vriendin over gehoord heb). Ik ben zelf een echte twijfelaar en analyseer te veel. In dat opzicht ben ik beinvloedbaar: als mensen met theorieen over relaties komen duik ik daar helemaal in en raak ik al snel bang dat hij bij mij dan 'niet goed zit'. Dat ik zo theoretiseer is omdat ik controle wil krijgen, zoals door iemand die op mijn topic gereageerd heeft al eerder is benoemd. Ik realiseer nu meer dat ik geen echte controle over dit soort dingen kan krijgen en al zeker niet op deze manier.

Dus ja: ik twijfelde al, namelijk op de momenten dat ik heel diep nadenk. Merk wel dat als ik dat denken beetje loslaat, ik een veel beter gevoel heb over onze relatie en ook meer durf te vertrouwen op de toekomst!

@Nicole_1964: dat is nog eens een andersom verhaal. Lastig, als je weet dat alle belangrijke dingen er zijn maar je gevoelsmatig toch iets mist..Heb je een idee wat het kan zijn? Kan het ook niet zijn dat het zo vertrouwd is geworden dat je een zekere spanning mist of zo?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven