zoon wordt volgende week 1 en heeft nog géén tanden :=(

30-06-2008 13:15 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi zoals de titel al zegt, wordt zoonlief volgende week 1 en is er nog geen tand in zicht. Nu maak ik me niet zo snel zorgen, maar ik begin me toch af te vragen of dit abnormaal is en of ik dus actie moet ondernemen en een tandarts moet consulteren. Op google kan ik overigens niks vinden...

Wie kan me geruststellen?

groet
Mischien even consultatiebureau raadplegen? Die weten het vast te vertellen...
Ik zou het CB even bellen. Volgens mij zit er heel veel verschil in bij kindjes, de een heeft met 6 maanden 6 tanden en een ander pas bij 1 jaar 1 of nog geen 1. Een jaar is wel laat, maar ik zou niet weten of dat erg is of niet. Zoonlief is hier 8 maanden, en nog geen tand te bekennen.
Mijn kinderen waren ook laat met de eerste tanden. Geen jaar, iets jonger, maar ik zou me niet zo'n zorgen maken joh. Ik heb nog nooit gehoord dat er een mens bestaan heeft die nooit tanden heeft gekregen, toch?

xx lisa.
Ik heb eens wat rondgegoogled, maar ik zie meerdere verhalen van moeders waarvan de kinderen pas na het 1e jaar tanden kregen en kan nergens ontdekken dat dat erg is. Ik vond ergens dat kindjes vóór het 2e jaar een paar tandjes moeten hebben, maar dat er tot die tijd niets aan de hand is.
Dochter van een vriendin van mij is vorige week een jaa geworden en heeft ook nog geen tandjes. Haar zoontje was ook 14 maanden bij zijn eerste tandje. Hij is nu 3 jaar en heeft gewoon een volledig gebitje. Hoeft dus geen enkel probleem te zijn.
Ik wilde vorige week precies zo'n zelfde topic openen.

Mijn dochter is 11 juni 1 jaar geworden en heeft ook nog niks.

De laatste keer dat ik bij het cb was zeiden ze dat ik me geen zorgen hoef te maken. Sommige kindjes krijgen ze pas met 2 jaar, maar ze komen echt wel. Dus, wij wachten rustig af.

Voordeel is dat we ook nog niet hoeven te poetsen natuurlijk.
Dank! Nou heb jullie advies opgevolgd en toch even consultatiebureau gebeld. Ik krijg binnen 48 uur bericht (waarom ik dit niet eerder heb gedaan haha). Even afwachten dus.

Enne lisa, ik moet je vertellen, ik maak me niet helemaal zonder reden zorgen: een vriend van me heeft drie broers, waarvan er twee (!) van nature geen tanden hebben!! Ongelooflijk maar waar.
dropshot, heb net ook zojuist toch nog even gegoogled op "geen tanden"(had al van alles geprobeerd) en vond een topic op een forum uit 1997 van een kindje dat met 1 ook nog geen tanden had en daar kwamen ook veel reacties op.

Ik maak me gelukkig al iets minder zorgen. Sja mijn oudste zoon kreeg zijn eerste tand met een maand of 7...dacht automatisch dat nummer 2 zich ook zo zou ontwikkelen. Maar met net als heel veel andere dingen is ie compleet anders :=)
Bee-tje, zou je mij ook op de hoogte willen houden?
Crosspost
Ik heb lang op een kinderdagverblijf gewerkt, en het komt echt vaak voor hoor, dat kinderen met hun 1e jaar nog geen tanden hebben...

t is wel wat laat, maar echt geen uitzondering is mijn ervaring..

we hadden een keer zelfs drie meiden van dezelfde leeftijd die alledrie nog geen tanden hadden op hun 1e verjaardag!
quote:dropshot1000 schreef op 30 juni 2008 @ 13:33:

Ik wilde vorige week precies zo'n zelfde topic openen.

Mijn dochter is 11 juni 1 jaar geworden en heeft ook nog niks.

De laatste keer dat ik bij het cb was zeiden ze dat ik me geen zorgen hoef te maken. Sommige kindjes krijgen ze pas met 2 jaar, maar ze komen echt wel. Dus, wij wachten rustig af.

Voordeel is dat we ook nog niet hoeven te poetsen natuurlijk.Dropshot opmerking over het nog niet hoeven poetsen. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat het nog niet hoeft ;) maar zoontje van die vriendin kreeg ze dus met 14 maanden en heeft ehct maandenlang moord en brand gegild als hij de tandenborstel zag, vond ie vreselijk. Om dat drama voor te zijn zijn ze nu bij hun dochtertje met een maand of 10 begonnen met poetsen van het tandvlees zodat ze er meer aan kon wennen en daar blijven de drama's uit. Misschien dus toch een idee om L. gewoon mee te nemen in de tandenpoetsroutine. Dan went ze er alvast aan en vind ze het straks misschien veel minder eng/erg.
Daar heb je misschien wel gelijk in Sune. Toch maar eens een borsteltje kopen v.d. week.

Wie weet poets ik ze wel tevoorschijn
quote:dropshot1000 schreef op 30 juni 2008 @ 14:08:

Daar heb je misschien wel gelijk in Sune. Toch maar eens een borsteltje kopen v.d. week.

Wie weet poets ik ze wel tevoorschijn

Hier een knulletje dat het poetsen heerlijk vind. Zeker als ie last heeft van het doorkomen. En dat ze bij je dametje gaan doorkomen ergens in de komende maanden staat behoorlijk vast, dus wie weet vind ze het wel heel lekker.
Bij mijn kinderen kwamen ze ook heel erg laat door. Maar dat heeft wel een heel groot voordeel. Hoe later ze doorkomen, hoe sterker het gebit! (Zegt onze tandarts) Nu zijn mijn kidss 13 en 12, en er wordt nu volop gewisseld. Ze hebben nog nooit een gaatje gehad (en hopelijk blijft dat zo).
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Goh Bee-tje, echt waar, helemaal geen tanden?! Daar had ik echt nog nooit van gehoord, dat dat bestaat!

Hoe hebben ze dat trouwens gedaan in de groei bij die jongens? Elk jaar een nieuw gebit?

xx lisa.
Mijn meisje had ook pas 2 weken oor haar 1e verjaardag haar eerste tandje. De volgende kwamen toen best snel. Ze is nu 16 maanden en heeft boven 4 tanden en 2 kiezen en onder 2 tanden en 1 kies (2e zit er denk ik aan te komen).

Ik weet wel dat de 'snelheid' van het tanden krijgen erfelijk is. Waren jullie zelf ook wat later?

Dat tanden sterker zijn als ze later komen had ik nog niet gehoord. (Ook niet trouwens dat er mensen zijn die nooit vanzelf tanden hebben gekregen. Dat lijkt me raar zeg!)
Bee-tje: mijn zoon kreeg ook pas zijn eerste tand(en, twee tegelijk) een maand voor hij 1 werd. Ik begrijp je ongerustheid maar als je kindje echt die ontzettend zeldzame afwijking heeft van geen tanden, dan kun je in het tandvlees toch ook helemaal niets zien zitten? Bij mijn zoon zag ik namelijk wel al dat er iets onder zat, het duurde alleen heel lang voor ze echt doorkwamen. Overigens kreeg hij binnen 3 maanden 8 tanden en 4 kiezen. Ging ineens erg rap!
Beetje, mijn ene zoontje kreeg zijn eerste tand toen hij zeven maanden was, maar mijn andere zoontje was bijna veertien (!!!) maanden toen hij zijn eerste tandje kreeg. Ze zijn nu bijna zestien maanden en waar de een zeven tanden heeft, heeft de ander (degene die het laatst een tand kreeg) nog steeds een tandje. Mijn man was ook enorm laat (geloof vijftien maanden) toen hij zijn eerste tand kreeg, dus hij zal het wel van hem hebben.

Maak je niet druk! Hij krijgt echt tandjes! Je kan al wel het tandvlees gaan poetsen, zodat hij kan wennen aan de tandenborstel.
En als je echt twijfelt of er tanden in zitten neem je hem gewoon mee naar de tandarts voor een foto!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Hoi,

Mijn zoontje is nu 20 maanden en heeft 6 tanden. Vier boven en twee onder. Zijn eerste tandje kwam met 14 maanden en toen volgde de andere 5 snel. Nu heb ik het idee dat er weer wat tanden/kiezen doorkomen maar goed het is weer afwachten... Ik maakte me er ook wel druk over maar heb het losgelaten ze komen vanzelf... Bij het CB zeiden ze tegen mij dat het nog nooit is voorgekomen dat een kindje geen tandjes krijgt maar goed als ik bovenstaande lees zijn er dus uitzonderingen...
Hoi,

Mijn zoontje is nu 20 maanden en heeft 6 tanden. Vier boven en twee onder. Zijn eerste tandje kwam met 14 maanden en toen volgde de andere 5 snel. Nu heb ik het idee dat er weer wat tanden/kiezen doorkomen maar goed het is weer afwachten... Ik maakte me er ook wel druk over maar heb het losgelaten ze komen vanzelf... Bij het CB zeiden ze tegen mij dat het nog nooit is voorgekomen dat een kindje geen tandjes krijgt maar goed als ik bovenstaande lees zijn er dus uitzonderingen...
Ik zou me geen zorgen maken. Mijn dochtertje was veertien en een halve maand toen ze haar eerste tandje kreeg. Daarna ging het heel rap, met 19 maanden had ze acht tanden en een halve kies! Haar tandjes kwamen ook in 'afwijkende' volgorde door: eerst een voortandje van onder, toen een hoektand van boven, daarna een hoektand van onder en daarna de twee boven voortandjes.

Ik liet haar ook al spelen met de tandenborstel voordat ze tanden had, dan is het tandenpoetsen idd wat vanzelfsprekender voor ze!
Verpleegkundige van consultatiebureau heeft inmiddels ingesproken op voicemail: zo laat tandjes krijgen is wel redelijk ongewoon, maar het komt vaker voor. Jongste moet in september weer naar het consultatiebureau en dan kijken ze verder. Ik ben overigens wel blij dat hij niet de enige blijkt te zijn. Oudste was inderdaad veel eerder: een maand of 7. Maar het is wel zo dat hier de ervaring leert dat jongste met veel dingen later is, maar wel, als ie eenmaal zover is, veel sneller gaat. Dus ik heb goede moed.

Oja ik geloof dat de jongens inderdaad om de zoveel tijd een nieuw gebit kregen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven