Werk & Studie alle pijlers

BHV-dag

26-03-2014 21:04 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
(BedrijfsHulpVerlening)

Als BHV'er op mijn afdeling (ziekenhuis, highcare) zit ik dit jaar in de groep om de jaarlijkse BHV- dag te organiseren en ik ben op zoek naar ideeën

We hebben elk jaar een BHV-dag waarin 'interne rampen ' centraal staan en hoe te handelen ( dus geen vliegtuigramp op Schiphol maar bijv brand op onze afdeling). Deze dag wordt heel leuk en leerzaam ervaren, het is echt een leuke dag

Op de afdeling zijn veel mensen werkzaam, naast 'van alles en nog wat' zijn de meeste werknemers te verdelen in 3 disciplines.

Op de BHV-dag hebben we verschillende workshops, het personeel volgt in groepen de workshops. Sommige workshops zijn voor iedereen, sommigen voor 1 discipline

Vaste onderdelen die ook moeten blijven:

- Een ontruiming, het is een grote klus mocht dat nodig zijn op de afdeling ( wordt daarnaast nog op kleine schaal elke maand geoefend).

- reanimatie; de 3 disciplines volgen samen de workshop, de lessen voor elke discipline worden los gegeven door het jaar heen

- brandjes blussen ( eng/leuk/hilarisch/leerzaam) ism de brandweer

- oefenen met de mobilofoon

Een werkdag is 8 uur, een BHV-dag is effectief 6 1/2 uur: rustig aan beginnen en een langere lunchpauze

Met de vaste onderdelen komen we op 4 uur, er is dus nog ruimte voor iets anders

Dat 'iets anders' was afgelopen jaar wisselend succesvol

We willen dit jaar een quiz doen. Om het leuk te houden willen we er melige prijzen aan verbinden, de uitkomsten willen we gebruiken om hiaten in kennis te ontdekken zodat we bijscholing kunnen verbeteren.

Hebben jullie nog ideeën?

Dat kan vanuit een ziekenhuis of zelfs ook een highcare -afdeling zijn maar hoeft niet persé; ik kan het wellicht buigen naar iets bruikbaars voor onze afdeling
Je bent zelf een theepot
quote:Suze02 schreef op 27 maart 2014 @ 13:09:

Silky, waarom zou een ruimte "ineens" vol rook staan? Als jij je ogen, oren en neus hun werk laat doen merk je echt wel dat er iets aan de hand is.

En ja, ze oefenen dat wel voor "de leuk".

(Disclaimer: als je brandweervrouw/man bent heurt het er bij )

De BHV'ers oefenen dit wel op de bijscholing. Het doel van deze dag is oa puur het ontruimen en alles wat daar bij komt kijken

En dat is op mijn afdeling een hele klus.

Bijna 40 patiënten, niemand mobiel en bijna allemaal aan apparatuur die nodig is.

Je begrijpt hopelijk dat zelfs droog oefenen een ontruiming best ingewikkeld is
Je bent zelf een theepot
quote:Silky schreef op 26 maart 2014 @ 23:36:

Mss iets met een tent en daar rook in. Spannend, soms hilarisch en vooral leerzaam (orienteren in de rook).Alsjeblieft niet! Laat dat maar lekker aan de brandweer over, rook ( echte rook) is giftig namelijk, het laatste dat de brandweer wil is eigenwijze bhv'ers moeten redden die dachten dat ze wat heldhaftigs konden doen.
Ah, geen verpleegkundigen dus. Dan zou die rook container kunnen werken

Je hebt gelijk hoor, ontruimingen moet je oefenen. En je wordt echt wel gewaarschuwd als er iets in de fik gaat en dan heb je heus genoeg tijd voor de boel onder de rook staat (als je tenminste doet wat je moet doen, deuren dicht! Laat compartimenten in tact, daar red je levens mee!).

Succes!
quote:Suze02 schreef op 27 maart 2014 @ 17:15:

Ah, geen verpleegkundigen dus.

Ja hoor, deels wel.

Maar geen verpleegafdeling

quote:Suze02 schreef op 27 maart 2014 @ 17:15:

Dan zou die rook container kunnen werken

Je hebt gelijk hoor, ontruimingen moet je oefenen. En je wordt echt wel gewaarschuwd als er iets in de fik gaat en dan heb je heus genoeg tijd voor de boel onder de rook staat (als je tenminste doet wat je moet doen, deuren dicht! Laat compartimenten in tact, daar red je levens mee!).

Succes!

Het ligt ff wat anders, sorry, maar dat maakt niet uit

Ik heb goede ideeën hier gekregen en deze teruggekoppeld en dat leverde weer nieuwe ideeën op

Waarvoor dank dames
Je bent zelf een theepot
Vanmorgen heb ik weer overleg gehad en jullie input gebruikt

Er zijn mensen benaderd voor een voordracht, mensen die iets te maken hebben met de organisatie bij een ramp op gemeente- en regionivea (GHOR). Afgelopen jaren waren er ook leuke en leerzame voordrachten,bijv van politie en brandweer, echter op zeer lokaal niveau. Nog even afwachten wie kan en wat ze willen/kunnen vertellen.

We gaan een quiz doen. Het beantwoorden vd vragen moet serieus ( op deze manier willen we evt hiaten in de kennis ontdekken zodat we beter kunnen oefenen) maar de prijsuitreiking willen we vooral hilarisch doen en op het einde vd dag.

Genoeg ideeën, komt goed

De huismeester verzorgt altijd de mobilofoonoefening en gaat nadenken over hoe deze oefening wat leuker en daardoor effectiever te maken

Het betrekken van de verschillende facilitair medewerkers ( hun taken zijn verschillend) bleek een hiaat in het calamiteitenplan .

De calamiteitenfunctionaris gaat dit bedrijfsbreed aanpakken. Waarschijnlijk lukt het niet voor de BHVdag dat rond te krijgen, wij gaan ze in ieder geval betrekken bij een aantal oefeningen

Maw, bedankt voor het meedenken!
Je bent zelf een theepot

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven