Werk & Studie alle pijlers

Graag advies omtrent uitloop studie.

31-03-2014 18:57 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forumleden,

Graag wil ik jullie advies vragen. Mijn situatie:

Ik ben een alleenstaande moeder en volg een hbo opleiding binnen de zorgsector via een leerwerk traject. Het plan was deze zomer af te studeren... Wegens een moeilijke thuissituatie de afgelopen periode en ziekte helaas twee toetsen net niet gehaald, waardoor ik een half jaar vertraging zal oplopen.

Ik heb een jaarcontract met mogelijkheid tot maximaal een jaar uitloop binnen mijn studie. Deze zomer zal ik aan de slag gaan op een andere werkplek binnen dezelfde organisatie.

Probleem is dat ik voor de toetsen die ik nog moet behalen lessen moet volgen welke waarschijnlijk de eerste tien weken verdeeld over vier dagen worden aangeboden met tijdstippen welke niet gunstig te zijn combineren met mijn werk. Voorts zal het om twee vaste schooldagen gaan. Naast school zal ik ook gemiddeld drie-vier dagen gaan werken. Kortom: een probleem. Ik zal gemiddeld om de week het weekend werken. Onregelmatige diensten werk ik liever niet meer in verband met mijn kind.

Ik overweeg het volgende:

A) Full-time richten op studie en dus na dit collegejaar stoppen met leer-werktraject. (Maar dan moeten teren op spaargeld tot afronding studie en dan ook maar de vraag of ik gelijk aan het werk kan.)

B) Lessen te skippen om zodoende toch uit te komen met mijn werkdagen. (Maar gezien de lesstof is het echt zaak om de lessen/colleges zoveel mogelijk bij te wonen.)

C) Constructie aandragen om mijn vakantiedagen voor dit jaar te verdelen over de eerste tien weken van de start van het nieuwe collegejaar. (Maar dan net als voorgaand jaren geen vakantie hebben/op vakantie kunnen gaan en het is nog maar de vraag of mijn werkgever hier op zit te wachten.)

Ik heb nog een kleine buffer om het eventueel nog her laatste half jaartje mee te redden mocht ik voor optie A gaan. Maar tevens is mijn vraag of ik dan na het afronden van mijn studie eventueel recht zal hebben op bijstand? Ben ik dan verwijtbaar werkeloos omdat ik nog een jaar verlenging had kunnen krijgen op mijn huidige contract? Natuurlijk was ik van plan om actief op zoek te gaan naar werk, maar ook in de gezondheidszorg is er nu schaarste op de arbeidsmarkt.

Op stufi overigens geen recht meer... Studieadviseur heeft mij ook niet verder kunnen helpen.

Al met al een hoop vragen... Wie kan mij op weg helpen?
Is er geen deeltijd-opleiding waar je naar kunt switchen?
Ik moet helemaal niks!
Heb je al met je werkgever hierover gesproken?

Ik vind overigens je argument dat onregelmatig werken met een kind niet je voorkeur heeft lastig. Want iedere werknemer, met of zonder kinderen, kan een reden hebben om niet onregelmatig te werken. Maar dat hoort nu eenmaal bij het werken in de zorg.... en dat was vast ook bekend bij aanvang van dit traject.
Het is een deeltijd opleiding, de twee vakken die ik niet heb behaald zijn echter uit twee verschillende blokken waarbij er weer andere schooldagen zijn. Vak 1 op maandag-dinsdag en de ander op donderdag-vrijdag. Vak 1 duurt tien weken, de ander twintig weken. Dus na de eerste tien weken is het niet zo groot probleem meer, ik heb altijd twee vaste schooldagen gehad.

Het heeft verder inderdaad niet mijn voorkeur om onregelmatige diensten te draaien. Aan de weekenden/feestdagen ontkom ik niet aan en heb ik ook niet zo'n probleem mee. Het gaat meer om avonden en nachten. Een mogelijke oplossing zal ook nog kunnen zijn om gedurende tien weken overdag lessen te volgen en dan s'avonds te werken. Maar dat zie ik niet zo zitten met mijn dochter.
Ik zou met je werkgever overleggen of je minuren kan draaien ivm school en die later dan weer inhaalt. Of misschien via pbl-uren wat minder werken tijdelijk.

En onregelmatig werken, dat hoort er nu eenmaal bij. Ik wil ook graag elke avond en nacht vrij zijn maar ja, dan moet ik ander werk gaan zoeken. Dat zou je natuurlijk ook kunnen doen he.
En de 2 vakken niet tegelijk maar na elkaar inhalen?

Ik zou optie A als optie Z classificeren, teveel onzekerheid en als net afgestudeerde moet je nog maar zien of je zo aan de slag kan.
Betaal een (ex)student (die nemen vaak genoegen met een 10tje per uur) om wat afstudeerwerk van je over te nemen.

Je kunt bijv op [spam] kijken, daar soms ook mensen die het gratis willen doen.

Succes iig
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 28-05-2014 07:25
Reden: link naar onderzoek verwijderd
% gewijzigd
Kan je geen onbetaald verlof krijgen bij je werk? En dan een verdeling maken van vakantiedagen en onbetaald verlof, zodat er wat vakantiedagen overblijven en het financieel te doen blijft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven