Werk & Studie alle pijlers

Tweede bachelor onbetaalbaar?

01-04-2014 10:52 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Zojuist is een lang gekoesterde droom een beetje in duigen gevallen... En hoop ik dat ik ergens iets over het hoofd heb gezien.

Sinds jaren wil ik al de opleiding tot verloskundige doen. Dit is tijdens mijn keuzetraject op het VWO uit mijn hoofd gepraat door mijn mentor en familie, en ik heb de keuze gemaakt een andere (universitaire) studie te volgen die op een andere manier met de zorg te maken had, en daar mijn bachelor diploma gehaald.

Nu ben ik 33, 2 kinderen verder en ik wil eigenlijk nog steeds verloskundige worden. Dus ik dacht hey, why not, mijn vriend kan en wil onze lasten ophoesten, ik ga eens informeren.

Wat blijkt. Omdat ik al een bachelor in de zorg heb gedaan moet ik voor een tweede bachelor het instellingscollegegeld betalen. Ruim 22000!! euro per schooljaar. Dat is nou niet even een bedrag wat ik zo heb liggen en ik voel me dus genoodzaakt om mijn droom te laten varen. Maar. Zie ik misschien mogelijkheden over het hoofd? Ik hoop het zo!
Ik ben bang van niet...
Ik lees mee...
Woon je dicht tegen de Belgische grens?
In belgie studeren?
Het heeft er wel mee te maken wanneer je je bachelor hebt gehaald. Er zijn namelijk mensen die niet bij die regeling horen. Duo.nl even kijken misschien?
Buitenland

Lenen

Ik vind het heel vervelend voor je maar deze regeling was al toen ik studeerde 5/6 jaar geleden, wist je dat echt niet?
Geniet van elke dag!
En niet alle opleidingen vallen onder zorg. Sph bijvoorbeeld valt daar niet onder.
Het is geloof ik de regel dat je één bachelor en één master kunt doen tegen het gereduceerde collegeldtarief. Ik weet niet of binnen deze regeling uitzonderingen gelden.
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow!
Ik heb Beleid en Management Gezondheidszorg gestudeerd, diploma in 2003. Volgens CROHO register valt dit dus zeker onder gezondheidszorg (wat ik ergens wel snap. Hoewel het eerder bedrijfskunde is dan zorg maar ok).

Ik heb me er eerder ook niet in verdiept omdat ik dacht dat het er toch nooit van zou komen, dus dit enorme bedrag vond ik wel schokkend. Had wel verwacht dat het wellicht iets meer zou zijn dan wettelijk collegegeld maar dit vind ik echt absurd veel!

Ik kom uit de omgeving Rotterdam. Dus Belgie zou niet onhaalbaar zijn. Alleen lees ik dan weer op diverse sites dat het lastig is om een stage of baan in Nederland te krijgen, ik weet niet hoe waar dat is maar voelt wel als drempel.
quote:mrsnem schreef op 01 april 2014 @ 10:57:

Ik vind het heel vervelend voor je maar deze regeling was al toen ik studeerde 5/6 jaar geleden, wist je dat echt niet?

Voor jou lijkt 5/6 jaar al een eeuwigheid...

Ik ben al 15 jaar geleden afgestudeerd en toen zaten die ideeën nog niet eens in de pén. Dus beetje makkelijk redeneren: 'wist je dat echt niet?'.

Het is niet zoals TO mijn droom om nog een bepaalde studie te doen. Maar de laatste tijd keek ik wel om me heen om nog een tweede studie te doen (heb brede interesses). Dat viel flink tegen.
Ik ben me ondertussen toch nog maar eens aan het orienteren op Belgie. Is wel wat bewerkelijk maar stukken goedkoper... Is voor jou misschien ook wel wat Ratatouille, een hoop opleidingen kunnen ook in deeltijd of via afstandsonderwijs.
quote:Marit80 schreef op 01 april 2014 @ 11:32:

Ik ben me ondertussen toch nog maar eens aan het orienteren op Belgie. Is wel wat bewerkelijk maar stukken goedkoper... Is voor jou misschien ook wel wat Ratatouille, een hoop opleidingen kunnen ook in deeltijd of via afstandsonderwijs.Dank, ik had ook nog niet aan België gedacht inderdaad.
Leest mee, 12 jaar geleden afgestudeerd in de zorg en ik wil wat anders, het VO onderwijs in, ben bereid om daarvoor weer fulltime aan de studie te gaan maar helaas kan dat alleen tegen instellingsgeld.

Ik vind dat ik nogal benadeeld wordt door deze regeling. Maar ja, veranderen kan ik hem ook niet.
quote:mrsnem schreef op 01 april 2014 @ 10:57:

Buitenland

Lenen

Ik vind het heel vervelend voor je maar deze regeling was al toen ik studeerde 5/6 jaar geleden, wist je dat echt niet?Ik ben in 2009 afgestudeerd en toen begin dit echt NET, dus als je in 2003 bent afgestudeerd KON je dit weten.
Ik snap best dat TO teleurgesteld is. 22000 euro per jaar is heel veel geld. Bij de meeste HBO-opleidingen is het instellingscollegegeld tussen de 6000 en 8000 euro. Ook veel geld, maar wel beter te doen.
In mijn omgeving zie ik ook mensen een zorg-opleiding bij de LOI en dergelijke doen. Misschien is dat beter haalbaar? Zeker qua financiën...

Ratatouille, misschien zijn er ook dat soort opleidingen voor jou beschikbaar? LOI, NCOI, Open Universiteit...
Overigens snap ook ik de teleurstelling heel goed. Ik ben zelf ook al een paar jaar aan het sparen voor mijn opleiding (lange-afstands-programma aan een buitenlandse uni) en zou flink balen als ik er nu pas achter kwam hoe duur dat zou worden, zeker als ik volgend jaar wil beginnen...
22.000 euro per schooljaar? De eerste bacheloropleiding Verloskunde (HBO) die ik vind op google, kost +/- 7.000 per jaar als tweede bachelor?
@ muismuis: het verschilt per school schijnt. Als je de collegegeldwijzer van hogeschool Rotterdam pakt komt die 22000 wel boven tafel... Maar ben wel benieuwd bij welke instelling jij dit hebt gevonden? (Ik heb zitten bellen met Rdam omdat ik daar dichtbij woon)
Inderdaad studeren in België. Hier geldt geen instellingstarief en bedraagt het regulier inschrijvingsgeld ook maar ca. ¤600/jaar. Stages zijn wel onbezoldigd ;)

Ik zou enkele open dagen bezoeken om te kijken of er fundamentele verschillen zijn met de opleiding in Nederland en wat de mogelijkheden zijn m.b.t. stages.

In Antwerpen en Limburg studeren best veel Nederlanders, dus je zal heus niet de eerste zijn die de vraag stelt.
Wees gerust, ten tijde van mijn studiekeuze was dit niet het geval. Ik heb er coor gekozen eerst Hbo te doen en daarna verkort universitair. Gevolg: klaar met hbo en uni onbetaalbaar.

Uitzondering op het instellingsgeld: 1e bachelor NIET in zorg of onderwijs, 2e bachelor WEL = tarief collegegeld.
Hmmm. Kennelijk zijn er toch een aantal verschillen. In België wordt je niet opgeleid voor zelfstandige praktijk:

http://www.verloskunde-ac ... etail/veelgestelde-vragen

http://forum.libelle.nl/f ... Belgi/list_messages/67675

http://www.goeievraag.be/ ... lgie-hoelang-duurt.392143
@ bolhoed, dank voor het meedenken! 26 april is een open dag, ik ga maar eens kijken en alle vragen meenemen. Ik wil wel met een Belgisch diploma in NL aan de slag kunnen. Aan de andere kant, misschien is een combi met een jaar aanvullen in NL ook wel een optie (geeeen idee maar ga het wel uitzoeken)!
Ik ken wel meer mensen die in België zijn gaan studeren, met succes. Heb jij al ook al een master? Anders zou je voor de zekerheid na een BA in België nog de master Verloskunde kunnen doen (tegen wettelijk collegegeld als je nog geen master hebt). Dan zou je zeker aan de slag moeten kunnen toch.

Edit: Hoewel dit misschien makkelijker gezegd dan gedaan is "doe nog even een master erbij" ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven