NVM Open Huizen dag tips

03-04-2014 21:39 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Komende zaterdag doen wij mee met de NVM Open Huizen dag. Ons huis staat nu zo'n 3 maanden te koop en we hebben 3 kijkers gehad. Helaas nog geen kopers. Om verschillende redenen. Één wilde graag dat er boven al dubbelglas in zat en de ander miste ruimte voor z'n hobby. Dus dan lag het misschien niet aan de presentatie.

Die koper hopen we zaterdag te treffen. We willen natuurlijk een zo goed mogelijke indruk maken.

Het huis is brandschoon, er ligt frisgewassen en gestreken wit beddengoed op de bedden. Nieuwe handdoeken in de badkamer. Persoonlijke spullen zijn opgeborgen. We gaan dus voor de hotellook.

Hebben jullie nog meer goede tips voor komende zaterdag? Wel of geen verse bloemen? Wel of geen hapjes en drankjes? Taart in de oven of niet? Radio aan of juist niet? Alleen laten rondlopen of toch mee lopen? Of af laten hangen van de kijker?

We willen niet dat mensen zich ongemakkelijk voelen door de teveel toestanden of dat ze zich juist niet welkom genoeg voelen.

Je merkt t, ik wil het graag goed doen en niet de kans verprutsen. Ben benieuwd naar hoe jullie het aan zouden pakken als verkoper of hoe jullie het graag zouden zien als kijker/koper.
Hou er rekening mee dat er misschien helemaal niemand komt.

Ikzelf had gewoon mijn huis netjes en bloemen neergezet. Ik denk niet dat je je huis verkoopt middels een gelikte presentatie, het huis moet iemand gewoon bevallen. Noteer emailadressen zodat de makelaar hen naderhand nog kan benaderen.
Daar hadden wij ook al aan gedacht. Wat dat betreft kun je beter een geplande bezichtiging hebben, dan weet je dat je in ieder geval met een reden alle tandenborstels hebt verstopt en dekbedden hebt staan strijken.

Misschien maakt het voor een echte geïnteresseerde ook niks uit of er hapjes waren en of de radio aan stond...
Mijn huis staat nu 2 weken te koop ivm. samenwonen.

Ik heb woensdag mijn eerste kijkers gehad en morgenochtend komen de tweede.

Zaterdag dus meedoen met open huizen dag en ik heb het huis sinds gisteren dus kijkersklaar gemaakt. Morgenochtend nog eens de badkamer doen.

Ik heb wel wat foto's en andere persoonlijke dingen opgeborgen. Heb wel verse bloemen staan maar dat heb ik regelmatig. Zaterdag zet ik wel de radio aan.

Wel of niet meelopen met mensen, tja als er al iemand komt vraag ik het wel gewoon wat hij/zij/hun fijn vinden.

Ik heb van de makelaar een lijstje gekregen waar evt. kijkers wat gegevens op kunnen schrijven. Verder heb ik nog een overzichtje gekregen wat de mogelijke hypotheeklasten zouden zijn mochten ze dit huis willen kopen.

Maar eerlijk gezegd hou ik er rekening mee dat niemand komt, mocht er wel iemand komen is dat een mooie meevaller. Begreep wel van de buren dat er veel bekijks is naar mijn woning dus wellicht dat 1 van die mensen het laagdrempelig vind om even binnen te kijken.
Ow en taart en hapjes ga ik niet aan beginnen hoor.
Wat betreft eten: mensen bezoeken vaak meerdere huizen en dat maakt hongerig. Om de kijkers met een goed gevoel weg te laten gaan zou ik overwegen om een tasje mee te geven met paaseitjes, paasbrood, oid.. Lekker in de auto op de terugweh opeten. En natuurlijk met een mooie foto van het huis en de contactgegevens van de makelaar.

Ik zou me bezwaard voelen om in een huis zelf te gaan eten. Een snelle kop koffie uit een thermosfles zou ik niet weigeren tijdens het bezoek. Ik zou het minder prettig vinden als er speciaal koffie of thee moet worden gezet (met waterkoker/senseo ed..)

Wat betreft geuren: geen appeltaart ofzo, dat is behoorlijk doorzichtig. Radio is leuk, zolang er muziek draait die ik prettig vind, anders vind ik het irritant. Bloemen zijn goed!

Ik zou wel de leiding nemen, dus eerst tegen de mensen zeggen dat je een snelle rondleiding geeft, maar daana wel de gelegenheid geven om het huis zelfstandig te bekijken ("zijn er nog dingen die jullie willen weten? Kijk even verder rond wij zitten beneden als jullie nog vragen hebben"). Laat het niet van de bezoekers afhangen: als ze een duidelijke voorkeur hebben (bv alleen willen kijken) laten ze het wel weten, als ze geen duidelijke voorkeur hebben wordt de situatie zo ongemakkelijk..
Wat mooi dat je meteen al kijkers hebt!

Misschien zijn hapjes en drankjes toch overdreven. Zou de appeltaartgeur achterhaald zijn?

Ik ga toch maar wel voor de bloemen. Die staan hier ook vaak.

Ik vind t lastig. Het moet niet te 'showroom-achtig' worden natuurlijk.
Oh...dat is wel een goed idee! We hebben nog van die mooie flyers. Die kunnen we meegeven met wat lekkers erbij.
Ik heb de afgelopen maanden zo'n vijftien huizen bezichtigd, waarbij bij een deel de verkoper zelf de rondleiding deed. En ook wel eens open huizen route gedaan. Dus hier vanuit de andere kant.

Eten en drinken hoeft van mij absoluut niet. Ik ben er om een rondleiding te krijgen, niet voor mijn lunchpauze. Ik zou me er wat bezwaard bij voelen als iemand dan met zijn hapjes blijft zitten. Ook een goodiebag zou ik erg overdreven en daardoor juist storend vinden.

Qua rondleiding vind ik het prettig als iemand kort de vertrekken even introduceert en verder aan geeft dat we zelf lekker mogen kijken en bij vragen de eigenaar kunnen vinden. Een klein praatje mag natuurlijk best, maar het laatste dat je wil is dat de koper verveeld raakt en meer bezig is met jouw gesprek dan met het huis. Wat ik enorm storend vind is als een verkoper zich vooral richt op de eigen beleving van het huis: hoe fijn het er wonen is, waarom dat zwarte aanrechtblad zo'n geweldige keuze was en dat er honderd redenen waren om voor dié badkamer te kiezen. Ik beoordeel liever zelf wat ik er van vind. Korte info over waar de zon opkomt en in welke maanden hij al vroeg over het huis trekt, vind ik dan wel weer fijn. En als je buren hebt die nooit overlast geven, zou ik dat ook wel kort vermelden.

Negatieve punten niet teveel benoemen. Laatst zei een makelaar dat je 's nachts niet zo veel hoort van 'die weg'. Superzonde dat hij dat zei, want tot dat moment had ik de weg nog niet opgemerkt. Vanaf dat moment was het echter één grote ergernis voor me.

Ooit zij ook een makelaar tegen me 'Ga gewoon eens op de bank zitten en beeld je in dat je hier 's avonds zit. Bevalt dat?' Dat deed op zich wel veel goed voor me, gewoon echt even dat inbeelden. Maar daar moet het wel net het volk voor zijn, niet iedereen vindt dat leuk waarschijnlijk.
Pocketsize goeie tip van het nog even zelf laten kijken na een rondleiding! Wij doen ook mee zaterdag, spannend.
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
Wat thela zegt kan ik bevestigen (behalve het eten, ik hoop stiekem altijd op voedsel tijdens open huizen dagen ;)).

Tijdens rondleidingen door eigenaren voelde ik me vaak bezwaard wanneer de eigenaar duidelijk trots was op zijn/haar huis. En vooral op dingen die hij/zij zelf geklust had. Vaak was dat ook op dingen (de zelf geschilderde hal) die ik onmiddelijk zou veranderen. Je bent te gast en wilt je netjes gedragen, en voordat je het weet loop je de eigenaar te complimenteren met de fantástische kleurkeuze.
quote:pocketsize schreef op 03 april 2014 @ 23:09:

Wat thela zegt kan ik bevestigen (behalve het eten, ik hoop stiekem altijd op voedsel tijdens open huizen dagen ;)).

Tijdens rondleidingen door eigenaren voelde ik me vaak bezwaard wanneer de eigenaar duidelijk trots was op zijn/haar huis. En vooral op dingen die hij/zij zelf geklust had. Vaak was dat ook op dingen (de zelf geschilderde hal) die ik onmiddellijk zou veranderen. Je bent te gast en wilt je netjes gedragen, en voordat je het weet loop je de eigenaar te complimenteren met de fantastische kleurkeuze.Grappig ik ga er juist vanuit dat alles opnieuw geschilderd/behangen worden. De kans dat de kopers precies mijn smaak hebben lijkt me heel klein.
Ik ook hoor, maar wanneer de verkoper dolenthousiast begint over hoe geweldig mooi het huis nu helemaal is, en wat een geweldige keus bordeauxrood wel niet was ivm de lichtinval.. Voel ik me behoorlijk opgelaten vooral als ik het er hélemaal niet mee eens ben, maar de verkoper duidelijk benieuwd is naar mijn mening.

Ik heb liever dat de verkoper zegt "dit is de hal".
Haha nou daar zou je mij niet op betrappen. Misschien ook omdat ik niks met mijn woning heb dat zal wel schelen.
quote:IkBenIkenbenertrotsop schreef op 03 april 2014 @ 23:23:

Haha nou daar zou je mij niet op betrappen. Misschien ook omdat ik niks met mijn woning heb dat zal wel schelen.

Ik heb het één keer heel extreem gehad, was een echtpaar dat duidelijk niet wilde verhuizen maar vanwege lichamelijke beperkingen geen keuze had. Dus ook een aparte situatie. Maar ze waren zo trots op hun huis, en wat ze er allemaal (heel rommelig) in geklust hadden. Eigenlijk vonden wij dat alles wat ze gedaan hadden, maar weer opnieuw zou moeten.

Ik kwam daar met zo'n sneu gevoel vandaan.

Andere eigenaren hadden soms ook wel die dingetjes maar gelukkig in mindere mate.
Zo'n goodiebag zou ik niet doen. Als potentiële koper zou ik denken dat een huis niks is, als je cadeautjes moet geven om het te kunnen verkopen. Of dat het in ieder geval véél te duur is. Als iemand echt geïnteresseerd is laten ze de koop heus niet afhangen van een zak paaseitjes. Zet gewoon een schaal paaseitjes neer, dat is meer dan genoeg.
Ik zou het ook niet doen. Het komt pushy over. Ik denk dat de truc juist is dat je hen simpelweg de kans geeft om je huis te bekijken, in plaats van dat je denkt dat je je huis staat te verkopen.
Een goodiebag? Het is geen fashion show of afterparty waar je heen gaat, het is een bezichtiging. Ik vind een goodiebag echt overdreven, en idd alsof je dat nodig hebt om je huis te verkopen en er dus iets mis mee is ofzo.

Ik vond het zelf prettig als mensen gewoon meeliepen, kon ik meteen vragen stellen. Anders was ik die alweer vergeten eer ik beneden kwam. Maar goed, ik ben sowieso een snelle kijker. Heb snel gezien of ik het iets vind of niet. Huis dat we uiteindelijk hebben gekocht, hebben we 1 keer bekeken en wist bij de voordeur al dat het hem zou worden. Dat gevoel was er meteen

Bovendien zou ik onbekende mensen niet zomaar alleen door mijn huis laten lopen. Wie weet waar ze allemaal in gaan snuffelen en je zal vast niet de eerste zijn bij wie er wat meegenomen is ofzo.

Ik zou dus niet te gek doen, zet een schaaltje paaseitjes neer idd, eventueel koffie aanbieden en een bos bloemen op tafel. Klaar
De kijkers zoveel mogelijk de ruimte geven. Tijdens een korte rondleiding alleen praktische info geven (zoals bijvoorbeeld een muur die eruit kan om van twee kamers één te maken). Ze daarna indien gewenst nog op hun gemak zelf laten kijken. Ik zou pas iets te drinken aanbieden als ze geïnteresseerd blijken en nog verdere informatie vragen. En de "hapjes" zou ik beperken tot koekjes/paaseitjes. Verse bloemen doen het natuurlijk altijd goed
Succes trouwens iedereen die meedoet!
Wij doen ook mee! Ik zorg dat het huis opgeruimd en schoongemaakt is en dat er koffie en een chocolaatje op tafel staat, maar meer niet. Ga geen taarten bakken (of kopen) of goodybags meegeven. Ik hoop dat de mensen komen omdat ze al interesse in mijn huis hebben en dat dit alles verder niet nodig is.

Een rondleiding door het huis was ik wel van plan om te doen en daarna mogen kijkers best nog even zelf rondkijken (je kan ook niet alles bespreken met zijn tweeen als ik er als verkoper bijhang). Ik zorg alleen wel dat ik in de buurt ben, dus niet beneden op de bg grond als zij op zolder zijn.

Verder is het eerst maar eens hopen dat er wel een kijker komt!
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Tijdens een open huizen dag zijn wij ooit bij een huis wezen kijken met een tuin die wel mooi was maar erg oudbollig.

Het was er nog al druk met mensen die kwamen kijken en er werd een map doorgeven met foto's van de tuin in bloei.....

Wij zijn houden niet van tuinieren en hadden het er net over dat deze tuin dan geheel bestraat moest worden.

Komt er een man, strak in pak, ons de map met foto's brengen.... Waarop mijn man zegt, die hoeven we niet te zien want de beplanting zal er toch uitgaan.

Bleek het de verkoper te zijn..... Duidelijk boos dat wij zijn tuin in takt zouden laten. De rest van het huis hebben we niet meer gezien.......
peer jaar geleden huizen wezen kijken op de open huizen dag. Eerste huis: vrouw was alleen thuis met een tweeling van zo'n 2 jaar. Dat is niet zo handig met rondleidingen, want er kwamen ook meerdere stellen kijken. Huis was toch ook niet o9ns ding (schrootjesplafond stond niet op funda en naast de voordeur zat een groot gat i.v.m. werk aan de afvoer/riolerig). Als je kind(eren) thuis zijn, zorg dan in ieder geval dat er 2 volwassenen zijn, zodat 1 zich met de kijkers bezig kan houden.

Tweede huis: leuke gezellige mensen, hebben op de bank een kopje koffie gedronken. Voelde veel prettiger aan (was ook een mooier huis en beter onderhouden).

Wij doen deze keer ook weer mee. Afgelopen keren geen kijkers gehad. Wel kwam de makelaar langs en de pakketjesbezorgmeneer (wij dachten: joepie!!!! een kijken, was het een pakketje).

Voorbereidingen: huis schoon en opgeruimd. We zijn getraind in alles in kastjes en berging opruimen Gelukkig doen er nu wel meer huizen mee in onze wijk. Jammer is wel dat onze hele voorgevel (appartementencomplex) in de stijgers staat i.v.m. onderhoud. Eigenlijk positief, want betekent dat het onderhoud door de vve goed geregeld wordt.
Hallo, wij doen morgen ook mee. Ons huis staat nog maar een week op funda, dus het is inderdaad de vraag of er uberhaupt iemand komt,...

Schoon, opgeruimd (auto vol, in de schuur bij de buren), de kinderen uit logeren, bloemen op tafel, paaseitjes, alles is geregeld. Maar wat doen jullie zelf de hele dag, als je niet hoeft rond te leiden? Vermoedelijk ga ik thuis werken (op de laptop), want het mag geen rotzooi maken. Ruim je die dan heel snel op als er bezoekers komen?

Succes morgen allemaal!
Over het algemeen wordt het dus als prettiger ervaren als je niet echt iets speciaals doet als verkoper. Ik houd het dus maar gewoon bij bloemen en wat paaseitjes op tafel. Koffie en thee in een thermosfles klaarzetten, vond ik ook een goede tip.

Verder ga ik proberen niet te trots te zijn haha. Het kan natuurlijk inderdaad zo zijn dat kijkers iets wat ik heel mooi vindt, misschien wel heel lelijk vinden en misschien wel willen veranderen.

Nu maar hopen dat er iemand komt. Anders moet ik maar genieten van 4 uren de gelegenheid hebben om met een boek op deb bank te zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven