Gezondheid alle pijlers

Gezond eten, hoe doe je dat?

06-04-2014 17:21 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al een hele tijd in mijn hoofd dat ik gezond wil gaan eten. Het is er de laatste jaren ook een beetje ingeslopen dat ik een knorr maaltijd kook en dus geen kookwonder ben(als je een knorr/maggi zakje/pakje, al koken mag noemen). Omdat ik in mijn eentje ben doordeweeks ben heb ik hier genoeg aan voor circa 3 of 4 dagen Met mijn vriend eten we in het weekend of buiten de deur of hij kookt. Gewoonweg omdat hij beter is in koken dan ik.

Gevarieerd eet ik dus totaal niet. Bovendien is het meestal ook pasta georiënteerd. Laatst at ik thuis bij mijn ouders cous cous en leek het wel of mijn lichaam opknapte van alle groentes die erin zaten haha

Nu ben ik mijzelf aan het voorbereiden om vanaf morgen gezond te eten. Gevarieerd en veel groente en fruit. Maar waar ik tegenaan loop, is de hoeveelheid en wat ik dan precies moet gaan eten Ben echt een nitwit als het om dit onderwerp gaat.

Sinds vorige week is dit mijn voedingspatroon:

Ontbijt:

2 bruine boterhammen met kaas

Tussendoor:

1 mandarijn

Lunch:

3 bruine boterhammen met kaas, pindakaas of pate

Tussendoor

mandarijn en cup a soup

Avondeten:

zoals hierboven beschreven, meestal een pasta.

Hopelijk zijn er hier mensen die er wel verstand van hebben en mij van tips kunnen/willen voorzien

Oh ik ben 1.75 en 63 kilo (mocht dit meespelen)
Volgens mij heb je een prima figuur! Je eetpatroon ziet er mijn inziens ook prima uit. Alleen het avondeten zou ik meer afwisselen en ook fruitsoorten afwisselen. Wat drink je op een dag?
Geen goed eetpatroon

Ik mis vlees of vervanging daarvan, eiwitten heb je nodig dus als je geen vlees eet moet je dit vervangen door iets anders eiwitrijks. Ik mis groenten en vezels, 200 gram groente per dag is gezond. Cup a soup is alleen warm water met zout. Gebruik je ook zuivel, melk, yoghurt, kwark?
Meer fruit tussendoor (2 mandarijnen telken samen als 1 stuk fruit) en ook ander fruit nemen ter variatie.

Groenten ontbreken nu geheel: die moet je minimaal 200 gram per dag eten. Het handigste is bij het avondeten, maar je kunt ook salade nemen bij de lunch of rauwkost op je brood doen.

Verder zou je nog melk of yoghurt moeten nemen en af en toe noten eten (ongezouten) is ook heel gezond.

Belangrijk in het algemeen: neem alles met mate en varieer. Eet dus niet elke dag precies hetzelfde.
Ik mis een beetje de zuivel. Misschien een keer kwark of yoghurt als tussendoortje of ontbijt. Of een keer wat noten is ook een goed en lekker.

Met fruit verder wat meer afwisselen en stukjes paprika, komkommer, cherry tomaatjes is ook lekker als tussendoortje

Avondeten inderdaad wat meer afwisselen. Haal bij de ah eens de allerhande. Zijn geen moeilijke recepten en kun je een beetje inspiratie uithalen
Dit is ook het eetpatroon wat je bij jouw ouders thuis had?

Of gaat je ineens een belletje rinkelen en at je daar anders (of zijn jouw ouders pas groenten gaan eten toen jij het huis al uit was )?
In de Viva staat een stukje over Paleo (wat ik zelf doe) volgens cave man principe eten.

Maar daar moet je wel wat aanpassingen voor doen ;)

Ik denk dat als je zoveel mogelijk geur-kleur-smaakstoffen en conserveringsmiddelen dus de bewerkte producten mijd en zoveel mogelijk vers en lekker veel groentjes en fruit eet dan ben je al een heel eind!

PS die cup a soup zou ik eruit gooien en zelf een soepje maken, erg makkelijk als je een staafmixer hebt.
Hoe kunnen mensen nou de zuivel missen in dit eetpatroon? Ze eet de hele dag boterhammen met kaas.
Eenvoudige avondeten-opties:

- soep (bouillon kun je zelf trekken of van tablet gebruiken) en dan met veel verse soepgroente.

- zelf pastasaus maken (tomaten met gehakt en kruiden in een pan, evt nog wat andere groenten erdoor, paprika of wortel)

- salade naast je bord knorr

- zelfbouw-pakketjes (wereldgerechten) (daar zitten vaak veel groente in)

Verder: kijk eens op de website van het voedingscentrum, de allerhande of 24kitchen (de makkelijke maaltijd). En haal andere soorten fruit in huis .

Daarbij mis ik ook wat vocht in je dieet... Paar extra sapjes, glazen water en kopjes (kruiden)thee erbij?
Je bent in ieder geval niet te zwaar.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:Mevrouw75 schreef op 06 april 2014 @ 18:21:

Hoe kunnen mensen nou de zuivel missen in dit eetpatroon? Ze eet de hele dag boterhammen met kaas.Ik moet bekennen dat ik kaas niet tot zuivel reken, net zoals echte boter. Daarom benoem ik melk/ yoghurt/ kwark apaart. Maar alleen kaas op brood is echt te eenzijdig.
Neem eens een salade ipv boterhammen, eet 's morgens Brinta, varieer in fruit. Vermijd zoveel mogelijk pakjes en zakjes. Zoiets?
Cup a soup is zeewater met een synthetisch smaakje. Pasta afwisselen met rijst, aardappelen, bulgur, couscous of één van de andere graanproducten, meer groenten, rauwkost, meer fruit, bijv. kwark met vers fruit als nagerecht (geen kiwi, verdraagt zich niet met zuivel, dat wordt bitter). Losse groenten kopen zodat je niet drie dagen achter elkaar boontjes hoeft te eten of iets anders dat alleen in grootverpakkingen te vinden is.
verba volant, scripta manent.
Vaker vis eten. Je kunt ook 'n stuk zalm in 'n aluminiumfolie in de oven leggen om het gaar te krijgen, dat vergt geen kookkunst. Zelf doe ik dan wat deelblokjes spinazie ala creme er op en wat geraspte oude kaas en dan heb ik ook 'n complete maaltijd.

En een visje bakken heeft ook niet zo'n hoge moeilijkheidsgraad, dus doe daar 'n salade bij en je hebt ook gegeten.

Pasta, rijst en aardappelen zou ik met mate eten (en zeker niet dagelijks) ipv als hoofdbestanddeel van 'n maaltijd.
quote:stokst@@rtje schreef op 06 april 2014 @ 17:58:

Meer fruit tussendoor (2 mandarijnen telken samen als 1 stuk fruit) en ook ander fruit nemen ter variatie.

Groenten ontbreken nu geheel: die moet je minimaal 200 gram per dag eten. Het handigste is bij het avondeten, maar je kunt ook salade nemen bij de lunch of rauwkost op je brood doen.

Verder zou je nog melk of yoghurt moeten nemen en af en toe noten eten (ongezouten) is ook heel gezond.

Belangrijk in het algemeen: neem alles met mate en varieer. Eet dus niet elke dag precies hetzelfde.

In pasta kunnen toch ook groente zitten?

De pasta's die ik maak zitten boordevol groente.
quote:dammes3 schreef op 06 april 2014 @ 18:40:

[...]

Ik moet bekennen dat ik kaas niet tot zuivel reken, net zoals echte boter. Daarom benoem ik melk/ yoghurt/ kwark apaart. Maar alleen kaas op brood is echt te eenzijdig.Maar kaas is toch echt gemaakt van melk. Liters melk zelfs. En is echt zuivel en daarmee heb je dus al je zuivelproduct binnen.
Een boterham met kaas kun je opleuken met 'n paar schijfjes tomaat, een gesnipperde sjalot en 'n paar blaadjes ijsbergsla en uiteraard 'n lik mayo (of de yogho variant)
Hoe eet je je pasta dan? Mijn pasta is eigenlijk altijd pasta met een groenteprutje, dus heel veel groenten. Knorr heb je daar helemaal niet bij nodig.
Mijn pasta is 'n berg kalfsgehakt met saus en veel kaas en 'n beetje pasta. Eigenlijk eet ik dit liever zonder pasta maar in 'n bladerdeegplakje trouwens.
Als ik couscous of pasta maak gaat daar vaak een hele courgette, 3 tomaten, een paprika en alles wat over is (sperziebonen ofzo) doorheen. Lekker man!

Ik denk dat je dit ook moet doen.. Gewoon als je lasagne maakt ook een hele courgette of broccoli indoen.

Ik mis ook yoghurt ofzo. Misschien ipv cupa a soup gewoon een bakje yoghurt met appel!
Geniet van elke dag!
Eet ook 'ns vaker gerookte zalm/paling op 'n meergranenbroodje. Lekker met 'n sjalot en hardgekookt eitje.

Gamba's kun je lekker roerbakken met knoflook en kruiden of met thaise curry en kokosmelk. Ook heel makkelijk en snel klaar.
Als je pasta-georiënteerd eet is het toch juist heel makkelijk om veel groente binnen te krijgen? Ui, paprika, champignons, courgette, cherrytomaatjes, tomaten uit blik, kan je er allemaal ingooien.
Doe eens banaan, tomaat, ei of vocado ofzo op je brood. En in plaats van een mandarijn eens ander fruit. En meer, dan hoef je ook geen cup-a-soup te eten.
Maak af en toe 'n verse kippensoep (grote pan van 7-8 liter) en vries bakjes in. Smaakt zoveel beter dan cup-a-soup rommel.
Binnenkort zijn er weer Hollandse Nieuwe, dan kun je af en toe 'n haringkie happen. Ook heel gezond!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven