Hernia? Het doet zo'n pijn!
maandag 14 april 2014 om 21:53
Hallo forummers, heeft iemand ervaring met een soort hernia? Ik lig al twee dagen onbeweeglijk stil in bed, kan helemaal niks meer en heb inmiddels morfine voorgeschreven gekregen. Maar ook met morfine kan ik mijn bed niet uit. Ik hoor van de artsen verschillende verhalen, dat dit nog dagen tot weken aan kan houden. Wie weet iets meer? Wat kan ik waarschijnlijk verwachten?
Merci
Merci
maandag 14 april 2014 om 22:02
Een hernia is een vrij breed begrip (hernia diafragmatica, hernia inguinalis, hernia nuclei pulposi (HNP) etc), maar ik neem aan dat je die laatste bedoelt: pijn in rug uitstralend naar het been.
Erg vervelende klacht, maar gelukkig trekt 80% van de HNP's vanzelf weg. Soms kan een wortelblokkade (wat verdovingsmiddel rond de wortel spuiten door de anesthesioloog) soelaas bieden.
Mocht de pijn langer dan 6 tot 8 weken aanhouden en zien ze op de MRI-LWK daadwerkelijk een HNP die jouw klachten kan verklaren dan kom je helaas toch bij een operatie uit.
But think positive! De meesten gaan vanzelf over. Vraag je HA om meer pijnstilling want je hebt klaarblijkelijk onvoldoende.
Slik je alleen morfinomimetica of ook andere pijnstillers erbij?
Erg vervelende klacht, maar gelukkig trekt 80% van de HNP's vanzelf weg. Soms kan een wortelblokkade (wat verdovingsmiddel rond de wortel spuiten door de anesthesioloog) soelaas bieden.
Mocht de pijn langer dan 6 tot 8 weken aanhouden en zien ze op de MRI-LWK daadwerkelijk een HNP die jouw klachten kan verklaren dan kom je helaas toch bij een operatie uit.
But think positive! De meesten gaan vanzelf over. Vraag je HA om meer pijnstilling want je hebt klaarblijkelijk onvoldoende.
Slik je alleen morfinomimetica of ook andere pijnstillers erbij?
Though lovers be lost, love shall not and death shall have no dominion

maandag 14 april 2014 om 22:03
maandag 14 april 2014 om 22:07
6 weken bedrust is vrij ouderwets; wordt niet meer geadviseerd tegenwoordig. Wel: mobiliseren op geleide van de klachten.
Bedrust geeft alleen maar complicaties dus probeer echt in beweging te blijven. Daarom moet de pijnstilling adequaat zijn. Overleg dit met je HA.
Bedrust geeft alleen maar complicaties dus probeer echt in beweging te blijven. Daarom moet de pijnstilling adequaat zijn. Overleg dit met je HA.
maandag 14 april 2014 om 22:16
Ik kan niet bewegen. Ik kan niet eens naar de wc. Ik ben voor het weekend nav de klachten zelf gestart met paracetamol. Ik mag ivm citalopram nl. Geen ibuprofen. Echter, de pijn werd te hevig en ik ben toch overgegaan op ibuprofen. Daarmee ben ik kreunend de nacht doorgekomen. Zaterdag kon ik niks meer, niet draaien, niet plassen, alleen maar liggen janken van ellende. Huisartsenpost (weekenddienst) gebeld en die schreef tramadol voor in combi met paracetamol. Hielp niks, weer gebeld. Kreeg toen diclofenac met maagbeschermers. Toen was het al midden in de nacht.
Vanochtend met eigen huisarts diazepam erbij en diclofenac moest ik laten staan. Na twee diazepan, 1000 mg. Paracetamol en tramadol was ik nog geen steek verder. Uiteindelijk heeft ze me voor drie dagen morfine (met laxeermiddel) voorgeschreven. Maar ook daarmee kan ik nog steeds mijn bed niet uit. Hoe moet dit ooit verbeteren dan???
Vanochtend met eigen huisarts diazepam erbij en diclofenac moest ik laten staan. Na twee diazepan, 1000 mg. Paracetamol en tramadol was ik nog geen steek verder. Uiteindelijk heeft ze me voor drie dagen morfine (met laxeermiddel) voorgeschreven. Maar ook daarmee kan ik nog steeds mijn bed niet uit. Hoe moet dit ooit verbeteren dan???
maandag 14 april 2014 om 22:20
Opname in ZKH voor wortelblokkade en adequate pijnstilling.
Wordt dan een MRI gemaakt en bij aanhoudende klachten toch een OK.
Dit lijkt me zo langer niet gaan. We nemen best veel patiënten op met deze klachten en de meesten zijn binnen een aantal dagen bijna volledig van de pijn af (zonder OK voor de goede orde).
Bespreek dat even met je HA. Pijn is niet nodig...
Wordt dan een MRI gemaakt en bij aanhoudende klachten toch een OK.
Dit lijkt me zo langer niet gaan. We nemen best veel patiënten op met deze klachten en de meesten zijn binnen een aantal dagen bijna volledig van de pijn af (zonder OK voor de goede orde).
Bespreek dat even met je HA. Pijn is niet nodig...
maandag 14 april 2014 om 22:20
Hey schouderklopje,
Heb anderhalf jaar geleden een hernia gehad!! Jeetje wat een hel.
Ben door de MRI geweest en er zijn foto's gemaakt. Opereren doen ze tegenwoordig niet zo snel meer, alleen nog bij uitval...
De neuroloog stuurde mij naar een fysiotherapeut, die de mcKenzie methode toe kon passen. Dat is een therapie speciaal voor hernia patiënten. Ben daar ruim een jaar naar toe geweest en heel veel baat bij gehad... Ben nu weer voor 95% hersteld. Mss heb je aan deze info iets, en natuurlijk wens ik je heel veel sterkte....
Heb anderhalf jaar geleden een hernia gehad!! Jeetje wat een hel.
Ben door de MRI geweest en er zijn foto's gemaakt. Opereren doen ze tegenwoordig niet zo snel meer, alleen nog bij uitval...
De neuroloog stuurde mij naar een fysiotherapeut, die de mcKenzie methode toe kon passen. Dat is een therapie speciaal voor hernia patiënten. Ben daar ruim een jaar naar toe geweest en heel veel baat bij gehad... Ben nu weer voor 95% hersteld. Mss heb je aan deze info iets, en natuurlijk wens ik je heel veel sterkte....
maandag 14 april 2014 om 22:26
Mij lijkt het beste als je morgen aan je HA voorlegt dat het zo langer thuis niet gaat. Die kan eventueel alles sneller in gang zetten. En bij extreem veel pijn willen neurochirurgen echt wel eerder opereren dan de standaard 6 weken.
maandag 14 april 2014 om 22:26
quote:schouderklopje, 2 minuten geleden
Huisarts verwacht dat dit zelf weg moet trekken met 3 tot 4 weken maximaal. Wtf, zo lang?!? In principe wordt er geen mri gedaan, want dat is vrij zinloos, aldus huisarts.
Ik kan niks zo. Kan ik thuiszorg krijgen?
Je hebt toch een partner?
Huisarts verwacht dat dit zelf weg moet trekken met 3 tot 4 weken maximaal. Wtf, zo lang?!? In principe wordt er geen mri gedaan, want dat is vrij zinloos, aldus huisarts.
Ik kan niks zo. Kan ik thuiszorg krijgen?
Je hebt toch een partner?
You know how I know? Because I reeaally think so!
maandag 14 april 2014 om 22:29
maandag 14 april 2014 om 22:31
De pijn zit in mijn linkerbeen. Een aantal weken terug heb ik ook een topic hier geopend over ischias, want ik had toen naast lage rugpijn uitstralingen in hetzelfde been. Nu voel ik het echter alleen beginnend in mijn bil/heup, straalt uit naar mijn kuit (kramp, niet normaal meer) en veroorzaakt een doof, koud en tintelend gevoel in mijn voet.
maandag 14 april 2014 om 22:35
quote:MrsStanleyWalker schreef op 14 april 2014 @ 22:26:
[...]
Je hebt toch een partner?Ja en die neemt morgen voor de tweede dag een vrije dag op een noodzakelijke afspraak tussendoor. Maar hij kan geen weken vrijnemen om mij op de pot te zetten etc. Ik woon momenteel niet eens bij hem, alleen uit noodzaak slaap ik nu daar.
[...]
Je hebt toch een partner?Ja en die neemt morgen voor de tweede dag een vrije dag op een noodzakelijke afspraak tussendoor. Maar hij kan geen weken vrijnemen om mij op de pot te zetten etc. Ik woon momenteel niet eens bij hem, alleen uit noodzaak slaap ik nu daar.
maandag 14 april 2014 om 22:35
Ik heb een vermoeden welke wortel in de knel zit, maar dat mag ik niet melden hier. Nogmaals, de HA is degene die je verder kan helpen. Loop je nu vast; ga naar de HAP.
Veel sterkte. Ik ga m'n oogjes toe doen. Ik hoor het morgen wel verder. Ik hoop dat jij ook een beetje kunt slapen.
Groet,
Jeroen
Veel sterkte. Ik ga m'n oogjes toe doen. Ik hoor het morgen wel verder. Ik hoop dat jij ook een beetje kunt slapen.
Groet,
Jeroen
maandag 14 april 2014 om 22:37