appartement kopen

16-04-2014 12:28 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Misschien zitten hier wat mensen die ervaring hebben met het kopen van een huis, en die met mij willen meedenken.

Ik zit er over na te denken om een appartement te kopen, ik ben er 2 tegengekomen die mij wel aanspreken, (ik denk) rustige buurt, groene omgeving, dichtbij werk, prijs 125.000.

De reden dat ik een appartement wil gaan kopen, is omdat ik ingeschreven sta voor sociale huur, maar dat nog wel 10 jaar kan duren (hoorde ik) en ik via particulier ook al verschillende huurwoningen heb gezien, maar die prijzen zijn per maand huur vaak rond de 700.

En ik hoorde dat je dan net zo goed kan kopen, want een hypotheek is dan meestal ook rond dat bedrag.

Anti kraak heb ik geprobeerd in de omgeving, maar daar worden veel huizen gesloopt, dus heb je max een half jaar/jaar onderdak, en ik wil echt iets voor langere termijn, en ook iets waar ik me prettig bij voel, dus liever niet in een of andere criminele buurt.

Ik heb +/- 10.000 gespaard, verdien +/- 1400 p/m (onregelmatig werk) en vraag me af of het voor mij mogelijk zou kunnen zijn om een huis te kopen?

Of kan ik beter doorsparen, en wat is dan het bedrag waarmee je wel goed aan een appartement kan komen?

Bedankt alvast!
Dat kan prima. De hypotheeklasten bij zo'n koopprijs liggen rond de 450/500 euro per maand netto dus dat is met jou inkomen goed te dragen.

Moet je de complete uitzet nog aanschaffen of heb je al spullen?? 10.000 Euro is een erg mooi spaarbedrag (complimenten met jouw inkomen!) maar daar ben je snel doorheen als je echt alles nog moet aanschaffen....

Je hebt overigens wel gelijk dat kopen in deze tijd, mits je een financieel stabiele situatie hebt en je eventuele inkomensterugval op kunt vangen (denk ook aan een verzekering voor arbeidsongeschiktheid), een slimme keus is. Huren is een stuk duurder!
Ik zou vooral het kopen van een appartement nog eens overwegen. Toegegeven, dit is volledig gebaseerd op mijn negatieve ervaring, maar bij een appartement heb je nog altijd te maken met een Vereninging Van Eigenaren.

In bepaalde opzichten ben je dus nog steeds niet baas over je eigen huis. Want als de meerderheid vindt dat een gezamenlijke ruimte of het dak of de balkons gerenoveerd moeten worden, dan heb jij gewoon mee te betalen. En ik zeg je, dat is niet leuk voor je portemonnee.

Dus als je al een appartement koopt dan raad ik je aan te zoeken naar (relatieve) nieuwbouw, waar de eerst komende jaren niks aan gedaan hoeft te worden, zodat je niet op onverziene kosten komt.
Ik denk eerlijk gezegd dat je geen hypotheek gaat krijgen maar ga eens met een hypotheekadviseur praten die kan je heel veel vertellen. De reden dat veel mensen particulier huren voor heel veel geld en daar makkelijk hypotheek van kunnen betalen is dat de hypotheekverstrekker niet kijkt naar wat je kunt dragen of al draagt maar naar wat reeel is. Vergeet bij een koopappartement daarnaast ook niet de verschillende kosten zoals:

- gemeentelijke belastingen (per jaar afhankelijk van gemeente)

- verzekeringen (huis maar ook zorg evt auto etc)

- kosten VVE

- onderhoud

- gas- water licht.

- je eigen kosten voor onderhoud zoals eten kleding enz.

Dit alles bij elkaar kan al een flijnk bedrag zijn zonder dat de hypotheek al betaald is.
125.000 kun je misschien net aan niet krijgen. Ik verdiende in die tijd 1580 netto en kon max een hypotheek van 115.000 ongeveer.
.
Huren is misschien duurder, maar als er iets kapot is bel je de huisbaas en draait hij/zij voor de kosten op. Alles heeft zijn voor- en nadelen.
Hoe kom je er bij dat dan prima kan siwhisper?

Je kan grofweg zo'n 4x je bruto jaarsalaris lenen.

Als die 1400 euro per maand die to verdient bruto is dan verdient to niet genoeg om een hypotheek te krijgen voor dat bedrag.

Natuurlijk valt er af te dingen op de ko opprijs maar vergeet de kosten koper niet.
quote:sugarmiss schreef op 16 april 2014 @ 12:43:

Hoe kom je er bij dat dan prima kan siwhisper?

Je kan grofweg zo'n 4x je bruto jaarsalaris lenen.

Als die 1400 euro per maand die to verdient bruto is dan verdient to niet genoeg om een hypotheek te krijgen voor dat bedrag.

Natuurlijk valt er af te dingen op de ko opprijs maar vergeet de kosten koper niet.

Sorry, ik zet het niet helemaal duidelijk neer.

Wat ik bedoelde is dat de hoogte van de maandlasten bij een dergelijke hypotheek prima te dragen zijn met zo'n inkomen (hoewel ik er inderdaad iets te snel vanuit ging dat ze netto bedoelde)

Of een bank daadwerkelijk zo'n hypotheek wil verstrekken weet ik inderdaad niet. De regels zijn zo veranderd!
Je zit dus inderdaad met de maandelijkse hypotheeklasten en ook die van de VVE. Het door jou gespaarde bedrag is mooi maar dat is zo op als je huisraad, meubelen, stoffering en apparaten (wasmachine, tv, e.d.) moet aanschaffen. Laat staan dat er nog geklust moet worden in het nieuwe huis wat al begint bij schilderen en kan oplopen tot nieuwe keuken en badkamer.

Jouw maandelijks inkomen is inclusief onregelmatigheidstoeslag en ik weet niet of je dat kunt meetellen voor het verkrijgen van een hypotheek.

Ik zou het in jouw situatie niet doen, het is te krap.
Wat Elfje26 zegt. Houd daar aub rekening mee.

Hier moeten sommige eigenaren een lening nemen om het noodzakelijke onderhoud te kunnen betalen.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Je hypotheek wordt berekend op basis van je bruto inkomen. Of en hoe je onregelmatigheidstoeslag daarin meegenomen wordt weet ik niet.

Als je 1400,- netto verdient, vind ik een appartement van 125000 (ofwel, een hypotheek van tegen de 140) wel hoog. Ik weet niet waar je woont, maar ik vind het ook wel een redelijk hoge prijs voor een appartement (ik gok even op 2 slaapkamers en iets van 60-70 vierkante meter?).

Er zijn websites waar je je maandlasten kunt berekenen met het hypotheekbedrag dat je in je hoofd hebt, doe dat eens (om een beeld te krijgen).
quote:elfje26 schreef op 16 april 2014 @ 12:40:

Ik zou vooral het kopen van een appartement nog eens overwegen. Toegegeven, dit is volledig gebaseerd op mijn negatieve ervaring, maar bij een appartement heb je nog altijd te maken met een Vereninging Van Eigenaren.

In bepaalde opzichten ben je dus nog steeds niet baas over je eigen huis. Want als de meerderheid vindt dat een gezamenlijke ruimte of het dak of de balkons gerenoveerd moeten worden, dan heb jij gewoon mee te betalen. En ik zeg je, dat is niet leuk voor je portemonnee.

Dus als je al een appartement koopt dan raad ik je aan te zoeken naar (relatieve) nieuwbouw, waar de eerst komende jaren niks aan gedaan hoeft te worden, zodat je niet op onverziene kosten komt.

Dat ligt er maar net aan. Jou negatieve ervaring wil niet zeggen dat iedere VVE een ongezonde financiële situatie heeft of geen geld heeft voor groot onderhoud. Een VVE moet een minimaal bedrag in kas hebben een duidelijk meerjarenplan, zodat de bewoners van de appartementen zo min mogelijk voor verassingen komen te staan.

En ook bij nieuwbouw moeten de bewoners gaan sparen voor het meerjaren onderhoud. En ook bij nieuwe appartementen kunnen er onvoorziene kosten zijn.

Succes met je beslissing.

Een appartement/ huis kopen is een goede investering.
Never give up hope.
Dat klopt, maar bij een grote renovatie, is dat potje niet altijd toereikend.... En ik zou liever rekening houden met een 'worst case scenario', dan ervan uitgaan dat jou dat vast niet overkomt.
Een gezonde VvE houdt vooraf rekening met grote renovaties, en daar spaar je dan ook jaren voor. Ik heb een nieuwbouwappartement gekocht. De bouw is nog niet eens afgerond, maar ik heb onlangs een berekening gekregen van de maandelijke VvE-bijdrage, waarin nu al rekening wordt gehouden met vervanging van het dak over 25 jaar. En zo hoort het.
quote:Suziiiie schreef op 16 april 2014 @ 14:31:

[...]

Dat ligt er maar net aan. Jou negatieve ervaring wil niet zeggen dat iedere VVE een ongezonde financiële situatie heeft of geen geld heeft voor groot onderhoud. Een VVE moet een minimaal bedrag in kas hebben een duidelijk meerjarenplan, zodat de bewoners van de appartementen zo min mogelijk voor verassingen komen te staan.

En ook bij nieuwbouw moeten de bewoners gaan sparen voor het meerjaren onderhoud. En ook bij nieuwe appartementen kunnen er onvoorziene kosten zijn.

Succes met je beslissing.

Een appartement/ huis kopen is een goede investering.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven