Geld & Recht alle pijlers

1e keer samenwonen

16-04-2014 09:57 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mede-forummers,

Binnenkort ga ik samenwonen met mijn vriend, ik trek bij hem in in zijn koophuis. Inmiddels woon ik er al ruim twee maanden, maar mijn eigen huurhuis heb ik er nog bij, dus deze wil ik opzeggen.

In mijn oude huis staat nog apparatuur die ik kan opslaan, in geval dat het toch mis gaat (je weet het nooit, ik dek mezelf graag in). Dan heb ik in ieder geval de duurste apparatuur in aanschaf nog ergens opgeslagen staan. Maar, we gaan er natuurlijk niet van uit dat dit nodig is.

Nu mijn vraag, Ik ga voor de eerste keer samenwonen omdat dit goed voelt, bij exen was dit niet het geval en moest ik er niet aan denken. Mijn vriend heeft al eens eerder samengewoond. Zijn ex had zich alleen ingeschreven op zijn adres, zonder dat ze iets verder geregeld hadden.

Ik vraag mij af wat slim is om te regelen, zeker in geval dat de relatie toch stuk loopt. Ik wil niet de mogelijkheid lopen binnen nu en en dag alweer op straat gezet te worden terwijl ik mijn hele hebben en houden opgegeven heb.

PS: geen kinderen, voor trouwen is het te vroeg, en gemeenschappelijk partnerschap is ook nog niet echt een optie
Ik leer hier ook veel van. Lees veel mee maar eindelijk mn wachtwoord kunnen resetten en kan ook reageren.

Hoop niet dat ik nu beschuldigd wordt van het kapen van een topic, maar hoe regel je de verzekering dan? Als huiseigenaar heb je opstal, inboedel, aansprakelijkheid, evt rechtbijstand. Zou de ander dan alleen de helft van de inboedelverz en aansprakelijkheid betalen?

Ik blijf het moeilijk vinden dat op deze manier je nooit echt gelijkwaardige partners wordt. Ja, de inwonende heeft wel euros op de bank als het uitgaat maar zoals gezegd: wat als je na 10 jr toch samen evt. iets groters wil kopen? De huiseigenaar heeft dan al 10jr afgelosd maar de inwonende kan niet een evenredig bedrag op tafel leggen.
Discovery, dat van geen gelijkwaardige partners worden ben ik niet (helemaal) met je eens. Tenminste, het kan zo werken, maar het hoeft niet.

Ik heb in dit topic al een paar keer gehamerd op 'gezamenlijkheid'. Als je kijkt naar de kosten die je gezamenlijk maakt en daar een verdeelsleutel voor bedenkt, ben je al een heel eind op weg naar gelijkwaardigheid. De verzekeringen en dergelijke die jij noemt, vallen onder kosten die je ook zou hebben als huurder (hetzij in de huur inbegrepen, hetzij omdat je er zelf verantwoordelijk voor bent) dus daar betaal je als 'inwoner' aan mee wat mij betreft.

Als er een aflossingsdeel in de hypohteek zit, vind ik dat je een eigen spaarrekening zou moeten hebben om een vergelijkbaar (niet per se hetzelfde) deel te sparen.

Na 10 jaar (of eerder) ga je of samen verhuizen en kan het geld op een grote hoop, of ga je naar een notaris en maak je (nieuwe) afspraken over de verdeling van kapitaal en goederen.
Een topic als dit zit waarschijnlijk vol met zaken waarbij iedereen die voor de 1e keer gaat samenwonen tegen aan loopt en afvraagt.

Ik vind het nu zeker interessant om diverse meningen te lezen en hoe anderen het aangepakt hebben.

@Discovery, geen kapen van een topic hoor, als alle 'verse samenwonenden' hier hun vragen etc. zouden stellen kan er waarschijnlijk nog genoeg extra geleerd worden of puntjes waarvan je denkt he, daar heb ik zelf nog niet aan gedacht!
quote:Captain_Obvious schreef op 17 april 2014 @ 18:39:

Toen ik ging wonen in zijn koophuis hebben we het als volgt gedaan:

- Gezamelijke rekening geopend voor boodschappen etc

- Ik betaal hem de helft van de hypotheekrente (en krijg ook de helft van de hypotheekrenteaftrek terug, dit krijgen wij jaarlijks)

- Ik betaal hem de helft van de g/w/l, internet, etc. Behalve zijn extreem dure internetabonnement, want dat wilde hij niet opzeggen, dus dat mag ie zelf betalen

- Hij is verantwoordelijk voor alle onderhoud en verbeteringen, dus bvb tuin, verbouwing, etc

- Nieuwe meubels kopen we samen en betalen we elk de helft. In theorie, in de praktijk betaalt hij het vaak, want hij heeft wat meer te besteden dan ik.

- We hebben een samenlevingscontract + testament op laten stellen waarin we één en ander op hebben genomen; als hij overlijdt gaat alles naar mij en andersom.Vind jij daar de bijdrage VVE onder vallen? Ik denk zelf van wel, want nog geen baksteen is van mij, dus als er onderhoud moet komen vind ik ook niet dat ik degene ben die daaraan meebetaald.
quote:Captain_Obvious schreef op 17 april 2014 @ 18:26:

[...]

Krijg jij dan ook de helft van zijn hypotheekrenteaftrek terug? Of heeft hij dat al van zijn woonlasten afgehaald?Nee, aangezien ik het gewoon als kostgeld zie. Dan heb ik liever wel dat hij mijn deel van de renteaftrek spaart voor aflossing. Ik wil heb gewoon 'mijn' deel betalen (onderdak, gebruik van voorzieningen) en wat hij met dat kostgeld doet, mag die van mij part zelf bepalen. Zolang hij het maar nuttig besteed en bijvoorbeeld niet aan een spoiler op een auto, om maar wat te noemen.
mijn vriend en ik betalen alles naar rato. Super makkelijk. Zo houden we beide wat over in de maand. Ik ga binnenkort weer studeren, dus zal minder geld inbrengen. Als ik dan een vast bedrag huur zou moeten betalen, zou ik van mijn spaargeld moeten pakken, terwijl hij maandelijks een paar honderd euro overhoud. Dat vonden wij beide niet eerlijk.

Wij hebben overigens nog geen samenlevingscontract of iets dergelijks. Scheelt dat mijn vriend geen koophuis heeft. Als hij dit wel had gehad, zouden we een contract hebben opgesteld.
I've got nothing to do today but smile.
Oo de verzekeringen, gemeentelijke belastingen en het eten zit ook bij onze gezamelijke kosten in. Alleen zijn auto (met dure wegenbelasting) mag hij zelf betalen. Als ik er (meer) gebruik van ga maken, wil ik nog wel een deel mee betalen.
I've got nothing to do today but smile.
quote:miscellaneous schreef op 18 april 2014 @ 11:13:

[...]

Nee, aangezien ik het gewoon als kostgeld zie. Dan heb ik liever wel dat hij mijn deel van de renteaftrek spaart voor aflossing. Ik wil heb gewoon 'mijn' deel betalen (onderdak, gebruik van voorzieningen) en wat hij met dat kostgeld doet, mag die van mij part zelf bepalen. Zolang hij het maar nuttig besteed en bijvoorbeeld niet aan een spoiler op een auto, om maar wat te noemen.Je hebt het dus nog steeds niet over 'gezamenlijke kosten'. Is dat bewust? Met je laatste zin geef je precies aan waarom het (in mijn ogen) nou zo belangrijk is dat wel te doen en waarom je ruzie kan krijgen over geld als je zaken niet goed afspreekt.
Wij betalen kosten voor onze bedrijven ook ieder voor zich, zoals auto's (benzine, wegenbelasting, verzekering), mobiel abonnement. De echte woonlasten en boodschappen verdelen we dan wel, want daar maken we allebei gebruik van.
@kastanjez, gezamelijke kosten zie ik als woonlasten

- hypotheekrente

- G/W/L

- gem. belastingen

- andere belastingen m.b.t. wonen

- woonverzekeringen

- Internet/tv

Delen door 2, hij alleen de VVE bijdrage zelf betalen aangezien het huis niet op mijn naam staat en voorlopig ook niet komt. Dit bedrag stort ik maandelijks naar hem over, vandaar dat ik het kostgeld noem.

Persoonlijke lasten zoals ik in de post hierboven beschrijf. Wat we overhouden houden we voorlopig ook als geld voor eigen gebruik en natuurlijk indien nodig zijn we helemaal niet te beroerd daar ook een deel gezamelijk van te besteden.

Als het langere tijd gewoon allemaal goed gaat, komen er vanzelf afspraken over alles op 1 hoop (behalve de bedrijven)
@miscellaneous. Ik mis bij jouw persoonlijke uitgaven de ziektekosten verz. Dan red je het niet met 100 euro

Ik vind jouw laatste zin wel opvallend. Mijn idee is ook dat de ander goedkoop woont om zo te sparen, maar in principe mag de ander doen met het geld wat die persoon wil. Ik ben juist voor scheiding van inkomen en persoonlijke uitgaven omdat ik geen gezeur wil over 1x per mnd naar de kapper of 1x per jaar. Of over het wel of niet nodig hebben van nieuwe schoenen of jezelf de luxe van een duur sportschool abbonent gunnen.

En mbt de gemeentebelastingen. Als huiseigenaar betaal je meer en andere belasting dan als huurder van een woning. Hoe verdeel je dat dan?

Ik vind het allemaal best lastig, als je allebei al lang alleen woont ben je bepaalde dingen gewend en ik vind het moeilijk om met name de financieën eerlijk te verdelen. Eerlijk voor mij maar ook eerlijk voor hem. Ik heb telkens het idee dat ik er erg bekaaid vanaf kom.
@Discovery, de ziektekosten heb ik inderdaad vergeten te vermelden, maar dit heeft geen invloed op de kosten die ik eerder schreef.
1e keer samenwonen...... Ga je dit vaker doen dan?
In de tijd trok ik ook in bij mijn man. Hij had koophuis ik woonde nog thuis. Had wel serieus spaarpotje.

Hoe wij het deden:

eigen rekeningen geen gemeenschappelijk.

Kosten van eten, verwarming, water,.... deelden we door 2.

Betaalde mee in z'n hypotheek. Moet zeggen was een belachelijk laag bedrag.

Meubels, elektrische toestellen die ik kocht stonden op mijn naam.

Auto stond op zijn naam dus verzekering/belastingen erop betaalde hij. Nieuwe auto kwam op beides naam en dan betaalde ik daarin alles mee.

Extra kosten aan huis waren voor hem.

Hij wilde ook verbouwen. Vond ik goed maar dan wou ik mijn inbreng wel op papier. Naar notaris geweest. Uiteindelijk eerst getrouwd voor we bouwden. Getrouwd onder huwelijksvoorwaarden. Huis laten schrijven in % Vond mijn man ook het eerlijkst.
quote:Captain_Obvious schreef op 17 april 2014 @ 18:39:

Toen ik ging wonen in zijn koophuis hebben we het als volgt gedaan:

- Gezamelijke rekening geopend voor boodschappen etc

- Ik betaal hem de helft van de hypotheekrente (en krijg ook de helft van de hypotheekrenteaftrek terug, dit krijgen wij jaarlijks)

- Ik betaal hem de helft van de g/w/l, internet, etc. Behalve zijn extreem dure internetabonnement, want dat wilde hij niet opzeggen, dus dat mag ie zelf betalen

- Hij is verantwoordelijk voor alle onderhoud en verbeteringen, dus bvb tuin, verbouwing, etc

- Nieuwe meubels kopen we samen en betalen we elk de helft. In theorie, in de praktijk betaalt hij het vaak, want hij heeft wat meer te besteden dan ik.

- We hebben een samenlevingscontract + testament op laten stellen waarin we één en ander op hebben genomen; als hij overlijdt gaat alles naar mij en andersom.Exact zoals ik en mijn ex het destijds hadden geregeld! Wij verdeelden alles wel naar rato ivm inkomensverschil. Werkte voor ons perfect, ook nadat het tot een relatiebreuk kwam
quote:moni1973 schreef op 22 april 2014 @ 16:13:

1e keer samenwonen...... Ga je dit vaker doen dan? Dat is niet de bedoeling, ik bedoel dat ik voor het eerst met iemand ga samenwonen.
quote:miscellaneous schreef op 18 april 2014 @ 11:11:

[...]

Vind jij daar de bijdrage VVE onder vallen? Ik denk zelf van wel, want nog geen baksteen is van mij, dus als er onderhoud moet komen vind ik ook niet dat ik degene ben die daaraan meebetaald.Ja, die betaal ik niet.
quote:loisnvt schreef op 23 april 2014 @ 00:28:

[...]

Exact zoals ik en mijn ex het destijds hadden geregeld! Wij verdeelden alles wel naar rato ivm inkomensverschil. Werkte voor ons perfect, ook nadat het tot een relatiebreuk kwam Ha, nou voorlopig zijn wij nog bij elkaar maar goed om te weten voor de zekerheid
quote:miscellaneous schreef op 18 april 2014 @ 11:13:

[...]

Nee, aangezien ik het gewoon als kostgeld zie. Dan heb ik liever wel dat hij mijn deel van de renteaftrek spaart voor aflossing. Ik wil heb gewoon 'mijn' deel betalen (onderdak, gebruik van voorzieningen) en wat hij met dat kostgeld doet, mag die van mij part zelf bepalen. Zolang hij het maar nuttig besteed en bijvoorbeeld niet aan een spoiler op een auto, om maar wat te noemen.

Tja, dat zou ik dan niet doen.

En zeker niet als je ook nog eisen wilt stellen aan waar hij het aan uitgeeft.
Nouja, eisen... dat niet, maar als hij zijn geld uit wil geven aan een auto die gewoon goed is, om maar wat te noemen, zou ik sowieso wel de vraag stellen "zou je dat nou wel doen?"

Maar wat geld betreft liggen we toch wel op een lijn en we smijten het allebei niet zomaar over de balk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven