Gezondheid alle pijlers

Ben jij orgaandonor?

18-04-2014 12:52 289 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Deze week ontvingen ongeveer 180.000 18-jarigen een brief van de minister waarin zij worden opgeroepen om hun keuze te registreren over of zij donor willen zijn.

Ik ontving deze brief ook toen ik 18 werd (in 2010) en ik heb ‘ja’ gekozen. Ten eerste omdat ik het belangrijk vind om zelf te kiezen, zodat ik mijn nabestaanden niet opzadel met een dilemma als ik er niet meer ben en ten tweede heb ik voor ‘ja’ gekozen omdat er nog steeds 150 mensen per jaar sterven, voor wie niet op tijd een donororgaan beschikbaar komt.

Wat is jullie mening over orgaandonatie? En hebben jullie je keuze al vastgelegd? En zo ja waarom hebben jullie die keuze gemaakt?
quote:Scamp schreef op 18 april 2014 @ 23:16:

[...]

Ik heb (buiten de pathologie) ook in een uitvaartcentrum gewerkt en mensen kwamen daar echt binnen met ''ijzerdraad'' in hun lichaam ipv normaal hechtdraad. Gaasjes in hun lichaam ipv organen.

Kun je mij uitleggen waarom jij het onrespectvol vindt dat er gaasjes in het lichaam zitten van een geopereerde overledene ipv zijn organen? Het is toch logisch dat die organen er niet in zitten als ze gedoneerd zijn? Ik snap hier helemaal niks van. Ik neem aan dat je ook weet wat de functie is die gaasjes?

Wat betreft de hechtingtechnieken die chirurgen gebruiken: met ijzerdraad bedoel je waarschijnlijk nietjes? Lijkt me namelijk echt totaal niet praktisch om met ijzerdraad te hechten... Nietjes worden veelvuldig gebruikt bij hechten en ik kan me voorstellen dat de ene chirurg na donatie de voorkeur geeft aan nietjes en de ander aan draad. Ik zie niet in waarom dat respectloos zou zijn...

En dan wat betreft de operatie-assistent die nogal wat verhalen had over respectloos gedrag: het is een bekend gegeven dat de chirurgen en assistenten met de botte bijl converseren. Daar kun je een hele hoop van vinden en niet iedereen kan daar tegen, maar er is ook een goede verklaring voor: chirurgen moeten ingrepen doen waarbij de patiënt onder hun handen kan dood gaan. Eén verkeerde snee en de patiënt kan doodbloeden. Eén keer niet goed opletten en de chirurg werkt niet steriel meer waardoor de patiënt misschien wel een gigantische (dodelijke) infectie krijgt. Een chirurg kan dan met grote angst opereren, maar daar worden zijn/haar prestaties niet beter van. Om al die uren opereren vol te kunnen houden, moet de chirurg en het andere personeel dat in redelijke ontspanning kunnen doen. En dus worden er grapjes gemaakt. En is men soms grof in de mond. Want het blijft een absurd gegeven dat er onder je handen iemand ligt wiens leven volledig afhankelijk is van jouw handelen. Maar chirurgen kunnen ook prima meeleven. Het is alleen niet van begin tot einde ontzag en tranen en medeleven. En dat is maar beter ook, denk ik persoonlijk, want dat komt de resultaten echt ten goede.

Bovendien: het weerhoudt je er ook niet van om je te laten opereren als je in leven bent, dus waarom zou dat opeens wel een rol moeten spelen als je organen gedoneerd worden?
Occam's razor
ik zal mij eerst even voorstellen,ik ben hanneke 47 jaar en ik lees al een tijdje mee op het forum.

sinds een paar maanden zijn mijn nieren in een razend tempo achteruit gegaan en ik heb nu nog een nierfunctie van 20%

Kom ik onder de 20 % is nierdialyse en nierdonatie onvermijdelijk.

Zelf ben ik ook donor al vanaf mijn 18de. Ik vind de opmerking survival of the fittest belachelijk,dus omdat ik buiten mijn schuld om ziek ben geworden,moeten ze mij maar laten afsterven!

Deze opmerking kwam keihard bij mij binnen maar door de andere wel positieve posts werd ik weer helemaal blij!

Ik vind ook dat iedereen automatisch donor moet zijn en als je dat niet wil, dat je je dan moet laten uitschrijven .

En dat vond ik al voordat ik ziek werd .
Hanneke, je hoeft toch 'pas' onder de 10 procent functie naar de dialyse?
Ik sta wel geregistreerd als donor, maar ik weet bijna zeker dat ik afgekeurd word als het zo ver zou komen (wist ik overigens nog niet toen ik het vastlegde). Mag ook geen bloed doneren ivm erfelijke aandoening. Toen ik het hoorde vond ik het echt heel erg, als kind wist ik al dat ik donor wilde zijn.
sinnombre, omdat de snelheid waarmee mijn nieren achteruit gaan erg snel is,zullen ze bij mij zodra ik onder de 20% kom meteen moeten handelen. Normaal gesproken is het inderdaad onder de 10%.
quote:hanneke120 schreef op 24 april 2014 @ 18:40:

sinnombre, omdat de snelheid waarmee mijn nieren achteruit gaan erg snel is,zullen ze bij mij zodra ik onder de 20% kom meteen moeten handelen. Normaal gesproken is het inderdaad onder de 10%.Kun je geen levende donor vinden onder je familieleden? Dat is dan wel weer 't voordeel van nieren: je hebt er twee dus kunt er eentje missen voor 'n dierbare.
quote:hanneke120 schreef op 20 april 2014 @ 10:52:

ik zal mij eerst even voorstellen,ik ben hanneke 47 jaar en ik lees al een tijdje mee op het forum.

sinds een paar maanden zijn mijn nieren in een razend tempo achteruit gegaan en ik heb nu nog een nierfunctie van 20%

Kom ik onder de 20 % is nierdialyse en nierdonatie onvermijdelijk.

Zelf ben ik ook donor al vanaf mijn 18de. Ik vind de opmerking survival of the fittest belachelijk,dus omdat ik buiten mijn schuld om ziek ben geworden,moeten ze mij maar laten afsterven!

Deze opmerking kwam keihard bij mij binnen maar door de andere wel positieve posts werd ik weer helemaal blij!

Ik vind ook dat iedereen automatisch donor moet zijn en als je dat niet wil, dat je je dan moet laten uitschrijven .

En dat vond ik al voordat ik ziek werd .

Hoe zit het bij jou met levende orgaandonatie?

Bij mijn broertje is hetzelfde gebeurd en beide ouders hebben in het gesprek over dialyse en donatie aangegeven donor te willen zijn ( ik kreeg de kans niet eens:) uiteindelijk heeft een van 2 een nier gedoneerd, maar als de nieren/ psyche van beiden niet compatibel waren, zou er ook een soort driehoeksdonatie mogelijk zijn. Omdat er meteen een donor beschikbaar was, was de operatie ook heel erg snel en kon er redelijke spoed achter gezet worden. Naar wat ik begreep was dit allemaal geen uitzondering.

Ik stel deze vraag eigenlijk uit nieuwsgierigheid, omdat ik in de media hier eigenlijk nooit over hoor. Waar is de familie dan. Denk ik altijd ( wetende dat er heus wel gevallen zijn waar de familie niet zo snel kan inspringen, zeg maar).

No offence trouwens.

Mijn vriend trouwens om bepaalde redenen is geen donor, maar zou in dit soort gevallen absoluut donor zijn.
Ja ik ben donor, mijn man ook. Ze halen alles maar bij me weg. Ik denk aan mijn lijf als niks anders dan een omhulsel. Toen mijn oma overleed en ik haar opgebaard zag liggen was ik onder de indruk van hoe overduidelijk ze "leeg" was, oma was weg en haar lijf lag in de kist, dat vond ik zo vreemd voelen.

Dus ik mag helemaal leeg en wil gecremeerd worden.
Dat klopte misschien bij EHBO Dreamer, maar als onderdeel van het hersendoodprotocol heeft het een een andere functie. Als je er meer over wil weten, hier word simpel uitgelegd hoe wordt onderzocht of iemand hersendood is: http://www.transplantatiestichting.nl/v ... te:Dreamer schreef op 18 april 2014 @ 23:50:

[...]

ach.. zo simpel kan het zijn

Ik weet alleen zeker dat dat van die pijnprikkel om iemand dood te verklaren niet klopt, doordat we vroeger bij EHBO een pijnprikkel moesten geven, om te constateren dat iemand diep bewusteloos is of niet.
Ik was bloed donor maar omdat mijn hb elke keer te laag was ben ik daar mee gestopt.

Ik ben geen orgaan donor. Keuze 2 is dat dacht ik niets afstaan.
-
moderatorviva wijzigde dit bericht op 23-12-2014 20:39
Reden: verwijderd ivm onderzoekje
% gewijzigd
quote:Sophi-B schreef op 22 december 2014 @ 21:51:

Hi iedereen. De redenen om wel of geen donor te worden hebben mij altijd al geïnteresseerd.. Daarom heb ik hier mijn scriptie aan toegewijd.. Ik wilde de viva lezeressen die geen orgaandonor zijn daarom vragen of jullie mijn survey zouden kunnen invullen.. Ik weet niet precies of ik daarvoor op de juiste plek ben, maar ik heb veel respondenten nodig en wil een veelzijdig publiek dus niet alleen mijn kennis kring gebruiken. Als jullie mijn konden helpen zou dat echt super zijn!

Orgaan donor survey

Sorry, maar is dit serieus een scriptie van een student communicatiewetenschappen? Want je post is echt heel slecht geschreven.

Aan toegewijd, kennis kring, mijn konden helpen
quote:Sophi-B schreef op 22 december 2014 @ 21:51:

Hi iedereen. De redenen om wel of geen donor te worden hebben mij altijd al geïnteresseerd.. Daarom heb ik hier mijn scriptie aan toegewijd.. Ik wilde de viva lezeressen die geen orgaandonor zijn daarom vragen of jullie mijn survey zouden kunnen invullen.. Ik weet niet precies of ik daarvoor op de juiste plek ben, maar ik heb veel respondenten nodig en wil een veelzijdig publiek dus niet alleen mijn kennis kring gebruiken. Als jullie mijn konden helpen zou dat echt super zijn!

Orgaan donor surveyWaarom zit je onderzoek dan zo in elkaar dat deelnemers nergens kunnen uitleggen wat hun motieven zijn om wel of geen orgaandonor te worden? De meestgehoorde voors en tegens staan er niet in en er is geen open ruimte om je afwegingen uit te leggen.
Ik ben orgaandonor. Ik zou zelf ook een orgaan willen als ik het nodig zou hebben, dus ik vind dat ik het niet kan maken om geen donor te zijn. Als ik dood ben heb ik toch niets meer aan m'n organen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven