Pulletjes in de ommuurde stadstuin

22-04-2014 11:59 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
In onze kantoortuin (ommuurde stadstuin van ongeveer 50 vierkante meter met begroeiing) zit een moedereend met veertien kleine pulletjes. Blijkbaar heeft ze hier haar nest uitgebroed. Superschatttig maar ze kunnen dus niet uit de tuin en niet bij het water komen.

Ik heb de dierenambulance gebeld en die verwees me naar Vogelklas Karel Schot en die zei dat we moedereend konden vangen en dan met de pulletjes naar hun brengen. Zelf bij het water zetten zou geen goed idee zijn. Moe heeft daar geen nest en als er andere eenden zijn dan zou het niet goed gaan ofzo.

Dat vangen gaat echter niet zomaar lukken denk ik, waarop ik de dierenambulance weer heb gevraagd dat te doen. Maar die doen dat niet, hebben het te druk en zeggen dat het sowieso moeilijk is om een gezonde eend te vangen. Als je aankomt met een schepnet vliegen ze vaak weg (en komen dan later als de kust veilig is weer terug voor de jongen). Hun advies was nu om ze te laten zitten. Het is een veilige plek (veel beschutting) die moeder heeft uitgezocht. Moeder zou ook zelf voor eten zorgen (haalt ze eventueel elders vandaan door weg te vliegen)

Ik heb nu brood gestrooid en dat zijn ze lekker aan het eten en ik heb een teiltje water neergezet.

Ik vraag me alleen af of het geen probleem is dat die kleintjes nu niet leren zwemmen. En als de pulletjes groter zijn en kunnen vliegen dan kunnen ze wel weg komen, maar zijn het dan wel volwaardige eenden geworden?
o je update

En eksters zijn moordenaars inderdaad. In de tuin van mijn eerste huis heeft een moordzuchtige ekster ooit een aantal babykonijntjes vermoord :(
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Oh wat ontzettend balen. kun je niet wat wapperende dingen ophangen (vuilniszakken ofzo) waar de reigers en andere vogels voor wegblijven?

Hoewel de moeder is ook weg natuurlijk. dan durft die weer niet terug.

gatver, wat jammer.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Ik heb net nog geprobeerd om ze te vangen maar dat gaat echt niet lukken, ze verstoppen zich in de struiken en zijn dan heel stil. Ik kan er niet bij maar de ekster wel.

Denk dat ze morgen op zijn.
Oh, wat een nare wending van een prachtig verhaal...

Heb hier ook eens 'pulletjes' in de tuin gehad en die hebben we in een doos gelokt en bij de sloot terug gezet.

We zijn ervan overtuigd, dat ze ons nog kennen: ze snateren zo schattig als we nu met de honden langslopen. Het klinkt tenminste als herkenning...
conversation = awareness
Ah nee, wat sneu...
Lees nu pas de update wat sneu ! en arme mama eend.
Aaahhh nee.... wat sneu...
Nah, vlak voor ik weg was, was moeders terug en die hield de ekster op afstand. Er zaten toen zelfs 3 eksters op de loer.

Heb even gegoogled op 'overlevingskans eendjes' en het hangt dus af van moeders.

Onervaren moedereenden zijn soms na 2 of 3 dagen al hun eendjes kwijt terwijl ervaren eenden er soms wel 7 of 8 grootbrengen.

Deze eend was slim met haar nest want ze heeft dus 14 eieren uitgebroed en dat is veel. Nu nog wat beter leren opletten en de eendjes niet alleen laten.

De natuur is hard...hoop maar dat de eksters nu op hun beurt hun kleintjes groot kunnen brengen met deze voedingsbron.
quote:hiltje schreef op 28 april 2014 @ 15:47:

Denk dat ze morgen op zijn. Waarom heb ik dit topic geopend?
Ja, de tuin is leeg en ook moedereend heeft het slachtveld verlaten. In plaats van 14 jonge eendjes hebben we nu een paar goed doorvoede eksters in de tuin. De natuur is hard.

Jammer, ik mis ze wel...het was zo'n schattig gezicht. Misschien dat moeders hier in de toekomst wel weer wordt komt broeden en dan wat meer ervaring heeft in de bescherming van haar jongen.
Ach nee!!! Mijn hart bloed een beetje. Maar die ekster had vast ook jongen om groot te brengen.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)

Wat zielig. Dat is het nadeel van zo'n tuin natuurlijk, ze zitten als ratten in de val op een gegeven moment.
quote:Moonlight82 schreef op 29 april 2014 @ 11:48:

Wat zielig. Dat is het nadeel van zo'n tuin natuurlijk, ze zitten als ratten in de val op een gegeven moment.

Op zich was de tuin een prima plek, groot zat, veel beschutting en in de sloot heb je weer ratten en snoeken.

Ik geef moeders de schuld, die heeft haar jongen niet goed genoeg beschermd. Gisteren was ze dus weg toen ik de ekster er binnen een half uur 2 zag pakken.

Later was ze terug en zag ik haar de ekster wegjagen. Er zaten toen 3 eksters maar die vielen niet aan toen zij erbij was.

Ze is gewoon te veel op stap geweest en heeft haar kroost laten zitten. En wij van bureau pulletjesjeugdzorg wisten niet hoe we het moesten oplossen.
bureau pulletjesjeugdzorg
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Ik liep net langs de sloot en liep te bedenken hoe traumatisch je jeugd dan moet zijn. Eerst heb je 13 broertjes en zusjes en dan worden ze één voor één opgegeten terwijl moeder de hort op is......
Ik dacht altijd dat pulletjes die dingen aan een wollen trui waren. Maar wat sneu dat ze weg zijn... :(
quote:a_nick_is_crini schreef op 28 april 2014 @ 15:17:

Wat gek dat de dierenabulance niets doet! Hier ook een ommuurde schooltuin waar, net als vorig jaar, een moeder eend ook een stuk of 14 kleintjes heeft uitgebroed. En net als vorig jaar kwam de dierenambulance dezelfde dag nog om ze uit te zetten naar de sloot.

Bij een sloot zitten ook eksters, katten en ratten.

En TO, jammer dat het zo is afgelopen, de natuur is soms hard. Maar wel fijn dat je baas er zo positief mee om ging! En ja, moedereend moest het waarschijnlijk nog leren. Misschien heb je over een tijdje wel weer een eendenroedel rondlopen. Bedankt voor je updates, wel erg sneu zo
Oh nee, wat erg zo'n slachting

Nu zit ik me af te vragen: zouden die eendjes ook bang geweest zijn, zich onveilig hebben gevoeld, of kennen ze dat niet zo? Behalve misschien op het precieze moment dat zo'n aanval gaande is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven