Alleen op reis

02-05-2014 12:01 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een meisje van 18 jaar oud en wil volgend jaar in september graag een verre reis maken. Ik zal deze zomer vakantiewerk doen en ook volgend jaar wil ik dit doen. Dan zal ik zo'n 2500 euro bij mekaar hebben.

Ik zou deze reis graag alleen maken. Maar ik twijfel nog voor welke formule ik zal gaan. Misschien wil ik wel twee weken ergens vrijwilligerswerk doen. Ik informeerde me al over vrijwilligerswerk in wildlifeprojecten in zuid-Afrika of Zimbabwe. Dat lijkt me wel heel erg fijn. Zijn er mensen die hier al ervaring mee hebben? Ook sociaal vrijwilligerswerk bv in een weeshuis is een mogelijkheid.

Ofwel kies ik voor een echte vakantie. Ik ben nogal avontuurlijk aangelegd en wil dan ook een echte actieve vakantie. Ik hou er van om rond te trekken in de bergen, met al m'n gerief bij mij. Dan lijkt nepal of zuid-amerika me wel wat. Maar misschien is dit niet zo veilig als meisje alleen en ga ik beter mee met een organisatie. Ben wel bang dat ik dan een van de jongste zal zijn en de reis misschien toch wat te georganiseerd zal zijn.... Iemand tips?

Groetjes!
Hou er rekening mee dat ook een vrijwilligersvakantie betaald moet worden.

Veel mensen denk dan dat ze alleen een ticket moeten kopen en de rest 'gratis' is vanwege het vrijwilligerswerk,

Maar dat is helaas niet zo.

Zelf zou ik kiezen voor een echte reis ipv werken. Je ziet toch meer dan wanneer je twee weken lang op een locatie gewoon puur werkt en net twee dagen voor jezelf hebt
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Ja, dat vernam ik al. Het kost zo'n 2000 euro met de organisatie waar ik eventueel mee zou gaan (voor 2 weken).
Waarom ga je geld uitgeven om 2 weken vrijwilligerswerk te doen terwijl je in totaal maar 2500,- hebt voor een paar weken vakantie?

Er zijn vast wel georganiseerde reizen waar veel jongeren mee gaan, en dan ben je je 2500 zo kwijt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik zou alleen vrijwilligerswerk gaan doen wanneer je lange tijd op reis kunt. Anders ben je gewoon 2 weken aan het werk waar je zelf ook nog eens (fors) voor hebt moeten betalen, en is het niet echt een vakantie, omdat je nog maar korte tijd hebt voor je vakantie.

Maar als je alleen wilt kunnen zeggen dat je naar Afrika bent geweest op vakantie, dan is dat natuurlijk prima.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ja, misschien is het wel fijn om een echte reis te maken. Ben al bang dat ik dan toch wel tussen oudere mensen zal zitten. Iemand ervaring met zo een jongerenorganisatie? (Meestal is de leeftijd tussen 18 en 33).
http://www.xtreme-gap.nl/trip/xtreme-th ... xperience/

Vier weken voor 1200 euro. Maar ze hebben veel meer bestemmingen!

Speciaal gericht op verre- en rondreizen voor jongeren
http://www.xtreme-gap.nl/groepsreizen/

Leeftijd tussen de 18 en de 26. Erg leuke reizen zitten er tussen!
Ziet er inderdaad erg goed uit! Deze website had ik nog niet bezocht, want ik ben Belgisch. Maar ik zou het best fijn vinden om met een Nederlandse groep mee te reizen!
Ik zou ook op reis gaan.

Vrijwilligerswerk is leuk om een land en plek voor langere tijd te beleven. Bijdragen doe je doorgaans weinig of niet, dus je moet het echt voor de ervaring doen. Je zou eens moeten googlen op Voluntourism of het boek lezen van Renske de Greef 'En je ziet nog eens wat'.
Ik denk inderdaad dat het een echte vakantie zal worden!

Nu nog bekijken of ik het met een echte organisatie doe en zoja met welke
Leuke plannen en slim dat je nu alvast begint met sparen! Hier nog wat goeie spaartips:

- http://www.backpackgek.nl ... ereldreis-onze-tien-tips/

- http://www.backpackgek.nl/een-spaaroverzicht-bijhouden/

Vrijwilligerswerk zou ik voor nu vergeten. Niet alleen betaal je er belachelijk veel geld voor (en in wiens handen komt dat? van de tussenpersonen, het meeste niet bij dat weeshuis hoor).

Bovendien heeft een organisatie niet zoveel aan 2 weken een onervaren kracht (behalve dan het deel van jouw geld dat ze wel krijgen). Na 2 weken begin jij misschien net een beetje ingewerkt te raken. En beginnen de weeskindjes zich aan jou te hechten. En dan ga je alweer.

Vrijwilligerswerk kun je beter in België doen, na terugkomst bijvoorbeeld. Eventueel voor een organisatie die ook effect heeft op een land in Afrika waar jij geweest bent, ofzo. Dan kun je je langduriger inzetten op een manier die bij jouw talenten past.

Ik weet niet hoe lang je wilt gaan reizen.... met ¤2500 kom je nog niet superver... een vliegticket naar Azië kost al gauw rond de ¤700 of meer. Je hebt ook nog inentingen nodig enzo. Maar je kunt er wel een maand of 2 tot 2,5 mee rondtrekken door Zuidoost Azië denk ik.

Zuid-Amerika is ietsje duurder, ook qua vliegtickets (al gauw ¤900 of meer). Sommige landen zijn goed betaalbaar, bijvoorbeeld Bolivia, Peru, Ecuador. Maar als je toeristische dingen gaat doen kost dat wel meer geld. Ik denk dat je ongeveer 6-7 weken kunt rondreizen voor dat geld, misschien wat langer als je echt alleen maar in gedeelde slaapzaaltjes slaapt of gaat couchsurfen.

Ik heb op mijn 22e vijf maanden in Zuid-Amerika rondgereisd met een vriendin (wat niet veiliger is dan in je eentje reizen; wat ik later ook vaak heb gedaan). Ja, qua veiligheid moet je wat beter opletten dan in Azië.

En Afrika is nog weer een tandje pittiger wat betreft veiligheid en ook cultuurverschillen / reisomstandigheden en luxe.

Ik weet niet hoe naïef of juist 'streetsmart' jij bent en wat je bijvoorbeeld al van Europa hebt gezien / naar welke plekken je al in je eentje toe bent gegaan.

Een groepsreis kan natuurlijk ook. Dan zit je wel aan schema's vast, en aan specifieke mensen. Ik weet niet of jij daar tegen kan. Ik niet...

En ik ken net zo goed verhalen van mensen in groepsreizen die beroofd zijn, dus voor de veiligheid hoef je het niet te doen.

Als je in je eentje reist, kun je precies doen wat je wilt. Langer blijven als het ergens leuk is, eerder weg gaan als het tegenvalt. Met zo'n groepsreis kan dat niet.

En je kunt je als alleenreiziger bijvoorbeeld ook voor kortere stukjes bij een groep aansluiten, bijvoorbeeld een meerdaagse wandeling in Nepal.
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
Bij travel active of kilroy bieden ze ook leuke paketten aan, evt. met vrijwilligerswerk. Ik heb dit gecombineerd gedaan, eerst een paar weken vrijwilligerswerk of een ander project (zoals cultuur week of i.d) en hierna zelf backpacken. Eerst kun je wat mensen van je leeftijd leren kennen en wennen aan het land, eten etc. Zeker als het je eerste grote reiservaring in je eentje is. Ik vond het een fijn idee om toen voor de eerste keer opgevangen te worden vanaf het vliegveld en niet in mijn eentje er gelijk op uit hoeven gaan, maar dat kan voor iedereen persoonlijk zijn natuurlijk! Nu zou ik wel in mijn eentje alleen naar het buitenland gaan ook omdat ik nu meer reiservaring heb. En reizen is nu eenmaal duur, ik had het geld er wel voor over. Succes met de voorbereidingen!
Dankjewel voor alle fijne tips en ideetjes!

Ik kan slechts drie weken op vakantie, aangezien ik nog studeer en ik misschien herexamens zou kunnen hebben

Meegaan met een groep houdt me wat tegen ook door de vaste schema's enzo, maar ik weet niet of ik het alleen zal aandurven!
quote:tinedeman schreef op 02 mei 2014 @ 13:06:

Dankjewel voor alle fijne tips en ideetjes!

Ik kan slechts drie weken op vakantie, aangezien ik nog studeer en ik misschien herexamens zou kunnen hebben

Meegaan met een groep houdt me wat tegen ook door de vaste schema's enzo, maar ik weet niet of ik het alleen zal aandurven!

Het nadeel van een groep is dat je soms wat langer bent op plaatsen, waar jij eerder uitgekeken bent, en wat korter op plaatsen waar jij lekker de hele dag rond zou willen struinen. Het voordeel is dat je wel makkelijk overal komt. (soms doe je er bij bezienswaardigheden toch lang over als je met het openbaar vervoer en taxi moet komen, de tourbus is dan een stuk makkelijker.

Verder zijn veel reizen niet meer zo overgeorganiseerd als vroeger, kijk b.v. eens naar de site van Djoser of Koning Aap of Shoestring,

Als je eenmaal op de plaats van bestemming bent wordt je verteld wat je er kunt doen, maar hoe je je tijd indeelt en waar je eet is aan jezelf. Met of zonder je medereizigers
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik zou je zuinig gespaarde geld niet gaan uitgeven aan vrijwilligerswerk waarbij je niets van zo'n land ziet. Ga lekker reizen!

In welke periode wil je op reis? Kun je rekening houden met het klimaat? Zou lekker richting Thailand, Laos, Cambodja e.d. gaan. Is voor een eerste reis makkelijk wegens veilig voor vrouwen en veel andere alleenreizigers die je er tegenkomt. Die regio is op z'n best qua klimaat tussen november en maart.
Ik heb zelf ook positieve ervaringen met groepsreizen van Djoser. Die hebben 'n vrijheid/blijheid systeem. Je vervoer en hotels zijn geregeld, maar ter plaatse kun je er zelf op uit trekken (of met 'n excursie meegaan die voorgesteld wordt)
G-adventures heeft ook een erg vrijblijvend systeem. Hetzelfde als wat Elninjoo beschrijft voor Djoser. Kun je toch je reis inrichten zoals je zelf wil, maar hoef je geen energie (en tijd) te steken in het zoeken naar het juiste vervoer of verblijf. Ook hebben ze reizen die zich speciaal richten op jongeren en zijn ze relatief goedkoop voor groepsreizen.
Oh, maar 3 weken! Nou dan kun je voor dat geld ook makkelijk naar Bolivia en Peru; of naar Brazilië; of de Kilimanjaro in Tanzania beklimmen en daarna op safari en dan naar Zanzibar! :-)
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
In 3 weken als onervaren reiziger zou ik gewoon voor 'n groepsreis gaan. Je bent in veel landen relatief veel tijd kwijt met het regelen van vervoer van A naar B, zeker als je daar nog geen handigheid in hebt en dan is het zonde van je zeer beperkte tijd. Zou overigens je reisduur in elk geval met één week verlengen, want je ben ook de nodige tijd kwijt ergens te komen.
Ik kan je geen advies geven over wel/niet georganiseerd gaan, ik heb zelf alleen ervaring met zelfstandig rondreizen en dat is prima bevallen. Echter was ik toen een 18 en weet ik niet of ik dat op die leeftijd, zonder ervaring, gedaan zou hebben. Maar talloze meiden zijn je voorgegaan op die leeftijd, dus het kan prima natuurlijk

Wat vrijwilligerswerk betreft: waar ben je precies naar op zoek?

Ik heb via www.helpx.net ontzettend leuke adresjes gevonden waar ik komende zomer in Canada ga helpen op paardenstallen en een farm. Je helpt dan tegen kost en inwoning en als je het net zoals ik treft, heb je een familie/host die je alle mooie locaties in de buurt laat zien. Zo zie je het land heel anders dan wanneer je alleen als toerist de hotspots aandoet.

Helpx zit wereldwijd, ik ben me nu bijv. aan het oriënteren op Nepal volgend jaar. Heb daar al schooltjes gezien waar ze heel blij zijn met iedere vorm van hulp, maar ook opvang voor verwaarloosde dieren. Vrijwilligerswerk hoeft dus geen handen met geld te kosten, juist ergens voor korte tijd direct iets betekenen is, in mijn ogen, soms minstens zo waardevol omdat er geen geld aan de strijkstok blijft hangen.
Als jij met backpack echt wilt gaan wandelen in de bergen, dan zou ik dat niet alleen doen. Niet vanwege het feit dat je een vrouw alleen bent, maar sec het alleen zijn in een omgeving waar je het risico loopt te verdwalen, geblesseerd te raken etc.

Met twee personen is iets als hiken, of ik noem maar iets als met een 4WD door de woestijn trekken, gewoon wat veiliger dan alleen, omdat je in noodsituaties hulp aan elkaar hebt.
Ken je kilroy? Weet niet of dat ook in België zit maar het is een internationale reisorganisatie en zij hebben over het algemeen een jong volwassen doelgroep, dus 17-30 schat ik zo.. Ze hebben volgens mij (gedeeltelijk) georganiseerde reizen maar je kunt ook alleen een vlucht bij ze boeken. Ze hebben ook goedkopere en duurdere vrijwilligerswerk programma's! Dus misschien sowieso goed als inspiratie :)! En maakt toch niet uit als je wat jonger bent? Ik denk dat dat sowieso wel mee zal vallen en dan nog zullen de meesten niet veel ouder zijn dan 25 denk ik.
In gebieden waar wandelingen te maken zijn, kun je altijd met 'n gids/groep gaan wandelen. En dat is ivm verdwalingsrisico natuurlijk sowieso aan te raden.
Oh, door al deze fijne tips krijg ik enkel nog meer zin om alles te organiseren en t vertrekken! Ik denk eigenlijk wel dat ik voor een groepsreis ga. Ik ga iets zoeken waar veel jongere mensen mee meegaan. Waarschijnlijk ben ik wel de jongste, maar ach, als de meesten inderdaad zo'n 25 zijn, dat vind ik best oke! Ik zou drie weken in september gaan :-)

Ik ga ook voor een kleine groep kiezen, dan leg je toch sneller contacten denk ik! En dan alle organisaties checken en een land kiezen. Tips blijven welkom :D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven