Net rijbewijs, onzeker

05-05-2014 17:13 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Op een wat latere leeftijd ben ik begonnen met rijlessen te nemen. Gelukkig ging het vrij snel goed en had ik plezier in het rijden. Ik heb nu net mijn rijbewijs gehaald en sinds een week heb ik een eigen auto. Ik rij nu in een benzine auto en was diesel gewend.

Nu probeer ik elke dag even te rijden om te wennen. De ene keer ga ik een klein stukje, de andere keer rij ik een langer stuk. Maar wat ik ook doe, ik vind het niet meer leuk.

Ik voel mij onzeker. Sta ik voor het stoplicht en dan gaat het weer mis.motor slaat af en meteen een vent achter mij die toeteren. Ik merk echt dat ik met steeds meer tegenzin in de auto stap.

Nu moet ik natuurlijk wennen aan de auto en het rijden zonder rijinstructeur. Maar ik vroeg mij af of dit voor andere herkenbaar is. Hoe lang duurde het voordat je weer plezier in het rijden kreeg?
Zal ik dan maar wat verklappen? Zelfs een rij-instructeur laat heel soms zijn motor nog wel eens afslaan
Als het bij hun ook nog wel eens kan gebeuren dan mag het bij mij ook wel

En ik moet inderdaad schijt hebben aan die toeterende mensen. Gelukkig nog maar één keer gehad.

Maar dat vind ik lastig. Voel mij al vrij snel wat opgejaagd. Daardoor gaat het juist weer mis.

Ik ga proberen er schijt aan te hebben!
Ik heb sinds een paar weken een andere auto, en die heb ik al een aantal keren laten afslaan. O, en ik ben een man.

Bij iedere auto is dat gewoon anders.

Benzine is gewoon een stuk anders dan diesel. Een diesel trek je zo naar de 30 alleen al op de koppeling.

Bij benzine maak je (om te oefenen) eerst toeren, 1500/2000 en laat je daarna je koppeling opkomen. Na een tijd wordt je daar steeds beter in en kan je feilloos met 2 voeten koppelen en gas geven tegelijk, zonder te hoeven nadenken. Je kan ook oefenen om alleen op de koppeling weg te rijden. Dan weet je hoe hoog je je koppeling kan laten opkomen.

En bij hellingtrekken gewoon een dot gas geven totdat je banden beginnen te piepen. Zo leer je je auto kennen.

Gewoon blijven oefenen. De 1 heeft het na 3 weken onder de knie en de ander pas na een jaar.
Onwijs herkenbaar.. Ik heb het eerste jaar wel gereden maar daar ging buikpijn aan vooraf.. Zelfs zo erg dat ik meerdere keren voor ik weg ging naar de wc moest. Toen ben ik een keer een wat verder stuk gaan rijden ook met snelweg en dan alleen. Reed meestal samen met mijn vriend. Die rit was ongeveer een klein halfuurtje, maar sindsdien ben ik echt pas gaan rijden. Nu rijd ik zonder problemen naar Zwolle (woon in rdam) en heb dus 2 jaar mijn rijbewijs.

Komt goed, echt waar. Alles wat je zegt herken ik.
Het is ook vaak zo dat je je opgejaagd voelt door anderen. Wachtend bij een stoplicht laat ik de motor eerder afslaan dan als ik gewoon van een parkeerplaats wegrijd.

Toppunt van stom had ik een paar weken terug. Filerijden en een stoplicht. Vergeten terug te schakelen naar 1....tja optrekken in 3 lukte echt niet.
Ik heb schijt aan angst vooraf...ik heb nu bijna een jaar mijn rijbewijs en ben een paar keer in het diepe gegooid omdat ik ergens onverwacht heen moest en mijn man niet kon rijden. Onbekende wegen, noodweer, tomtom die geen satelliet kan vinden etc.. gewoon gaan en ik overal zonder brokken gekomen.
Gefeliciteerd met je rijbewijs!!

Ik herken het niet m.b.t. de auto, wel m.b.t. de motor. Mijn motor was totaal anders qua wegligging en rijgedrag. Ik heb mijn instructeur opgebeld en ben met hem gaan rijden en onder begeleiding de bijzondere verrichtingen op mijn eigen motor gedaan. Dat hielp.

En verder is het inderdaad oefenen, oefenen en nog meer oefenen. Men zegt wel eens: autorijden leer je pas echt nadat je je rijbewijs hebt gehaald. Succes en veel rijplezier!
Ik vond het ook vreselijk. Was bang dat hij af sloeg, twijfelde over welke versnelling ik moest hebben, voor de bocht klaar zijn met koppelen, overal op letten. Ik heb ook een ongeluk gehad, nadat ik 3 weken mijn rijbewijs had. Trok veel te langzaam op en kon er blijkbaar dus niet voor langs. Was een vrij heftig ongeluk. Daarna 6 jaar niet meer gereden, heel sporadisch nog met klotsende oksels. Ik heb uiteindelijk een automaat gekocht wat een heerlijkheid! Ik rij nu overal zonder angst heen en voel me echt goed in mijn auto. Ik wil niet anders meer.

En als het zelfs met mij goed is gekomen, moet dat bij jou ook wel lukken
Oja, op stressmomenten denk ik aan de wijze woorden van mijn instructeur: 'je mag best fouten maken, als je ze ook maar oplost.'
O ja! Ik heb ook automaat gereden! Heerlijk. Geweldige uitvinding. Maar schakelen gaat ook automatisch. Maar als ik weer een automaatje zou hebben. Dat is psychisch denk ik.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik weet nog goed toen ik stil stond voor een stoplicht, vervolgens springt die op groen, wil ik optrekken, valt mn motor uit. Oke geen probleem, gewoon weer opstarten dacht ik. Kijk ik naar links, zit een oud vrouwtje rond de 80 mij uit te lachen. Ik schaamde me verrot.

Ik rijd nu heel relaxt overal heen en het is geweldig! Duurde twee weken voor ik gewend was aan de auto. Nu is het gewoon míjn ding! :D
Ook benzineauto's kun je zonder gas te geven op laten trekken, maar dat vergt wat meer precisie. Ik heb wel eens per ongeluk de auto in de drie laten optrekken. Dat ging wel, maar vroeg me wel af waarom de motor zo bromde.
Het went! Ik rij heel veel en ook vaak in andere auto's, de ene keer in een automaat, dan weer een semi- automaat, dan weer schakelen en ik ben steeds zo weer gewend... zelfs afwisselen went
Ik heb toen ik pas mijn automaat had, een keer 'geschakeld': zette op de snelweg met de automatenbediening de auto zo in zijn achteruit, met 120 km per uur! Dat de auto dat overleeft heeft vind ik een wonder..
Fame : dat was bij mij dus het probleem, schakelen ging niet automatisch ik moest er zo over nadenken altijd, vreselijk haha!
Gewoon lekker rijden.

Komt vanzelf goed.

Als je maar altijd goed kijkt...dan komt de rest vanzelf.
Huts!
Het went hoor!

Ik vond het verschrikkelijk alleen rijden ineens.

Kreeg klotsende oksels als ik er aan dacht, heb heel wat afgezweet in de auto

Het liefst reed ik met mijn man in de auto erbij, maar als die er dan niet bij kon zijn vond ik het niet fijn.

In de stad rijden vind ik een verschrikking, ik woon in een klein dorp en als ik dan een stad in moet weet ik niet waar ik heen moet, welke baan voor het stoplicht, moet ik op borden kijken.. Nee dat word hem niet hoor, dan rijd mijn man gewoon

Snelweg houd ik ook niet van, maar als ik er wat langer op rij gaat het vanzelf.

Gewoon blijven oefenen en sommige dingen blijven eng, (geld niet voor iedereen natuurlijk) maar je leert het vanzelf
Ik ben zo gelukkig dat ik heb leren rijden in de stad!
Ik heb ook bewust mijn rijbewijs gehaald in een grote stad.
Ik woon zelf ook in een stad en heb het daar dus ook geleerd. En moet voor mijn huis inparkeren. Met de lesauto ging dat prima. Nu doe ik er iets langer over voordat ik goed sta. Maar het lukt, dus daar ben ik wel trots op.

Fijn om al jullie verhalen te horen. Dat had ik echt nodig.
Ik heb in Utrecht gelest, dat was wel een voordeel haha! Ik kan echt alles aan nu hoor en dan, voor de kenners onder ons, tot in den treure die korte in- en uitvoegstroken bij maarssen vreselijk!
Oefenen en nog eens oefenen! Rijden gaat automatisch een gewoonte worden ...
Ja, herkenbaar. Toen ik pas het rijbewijs had vond ik rijden ook niet fijn. Pas toen ik vaker en langer moest rijden begon ik het leuk te vinden en werd steeds zekerder in het verkeer.
quote:Desperate_Housewive schreef op 05 mei 2014 @ 20:53:

Ik heb in Utrecht gelest, dat was wel een voordeel haha! Ik kan echt alles aan nu hoor en dan, voor de kenners onder ons, tot in den treure die korte in- en uitvoegstroken bij maarssen vreselijk!Yep! En de rotonde bij het CBR
Ik heb sinds een paar dagen mijn rijbewijs. Ik had verwacht dat ik het eng zou vinden maar het valt me erg mee. Ik geniet en voel me veilig en zelf verzekerd. Ik ben net thuis na een ritje in het donker maar dat vond ik iets minder prettig.

Maarja ik heb niet voor niks dat papiertje gehaald!

Komt wel goed joh. Lekker blijven volhouden en dan krijg je vast meer zelfvertrouwen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven