Gezondheid alle pijlers

Misselijk door ijzerinname

06-05-2014 09:05 13 berichten
Hoi dames,

Misschien dat jullie kunnen helpen. Ik ben momenteel 35 weken zwanger. Door de verloskundige is al een tijd geleden vastgesteld dat ik een ijzertekort heb, en slik hier dus ijzertabletten voor. De waardes gingen weer omhoog, maar ik mag ze blijven slikken.

Anderhalve week geleden ging het een keer niet goed, ondanks met inname bij het ontbijt in plaats van voor het ontbijt zoals aangegeven. Zweten, trillen en uiteindelijk overgeven.

Toen ben ik er eigenlijk mee gestopt omdat ik mij nu vrij energiek voel (sommige dagen nagelaten) en eigenlijk er niet op zat te wachten dit nu dagelijks mee te gaan maken.

Dus besloot ik van het weekend havermout te gaan eten vanwege het ijzer, dat zou vast wel wat minder ijzer bevatten dan de pillen. Vandaag helaas hetzelfde verhaal: trillen en zweten onder de douche, en lig nu al even op de bank om overgeven te voorkomen.

Ik heb geen zin om dit verhaal dagelijks te herhalen, dus wil nu eigenlijk gewoon wat lichte yoghurt gaan eten in de ochtend. Dan maar minder ijzer. Of denk ik nu heel onverstandig?

De verloskundige gaf aan dat de pillen pakken bij het ontbijt gewoon de beste optie blijft. Ik denk zelf: maar ik hoef er toch niet ziek van te worden?

Misschien hebben jullie tips? Ik ga het sowieso bij de volgende afspraak weer aankaarten bij de VK.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg van de staalpillen maagpijn en van de bruistabletten kots neigingen. Ik heb dus na mijn bevalling een ijzerinfuus gekregen. Misschien een idee?
Ik zou even bellen ipv je afspraak afwachten. Misschien even een extra meting doen, misschien zijn je waardes nu prima om geen pillen meer te nemen.
Ik moest ook enorm overgeven van die ijzerpillen. Vreselijke dingen, moest ze ook nog drie keer per dag

Gelukkig was mijn huisarts een stuk helderder dan mijn verloskundige (echt hoor, neem contact op met je huisarts, verloskundigen prutsen maar wat aan, in mijn ervaring). In plaats van Ferrofumeraat heeft hij Losferron voorgeschreven: bruistabletten. Niet meer misselijk en deze hoeven maar een keer per dag. En ze smaken heel okee.

Bel je huisarts voor een alternatief. Die zijn er echt, dus maak jezelf niet ziek!
Overigens zit in havermout en andere dingen (zoals roosvicee ferro, floradix en multivtamines) nog geen fractie van de ijzer die je met ijzertabletten binnenkrijgt. Geen vervanging dus, kun je net zo goed gewoon yoghurt eten.
Wat Pantax zegt, even langs de huisarts!
In ieder geval niet zelf gaan dokteren. Medisch advies vragen aan je huisarts. Sterkte.
You've got a real problem all right, and a banjo is the only answer!
Van de ene soort pillen kreeg ik obstipatie en maagzuur, van de andere hield ik niks meer binnen, ook geen water.

Dus gestopt en gezegd dat ik geen andere soort ging proberen. Vervolgens mijn ijzergehalte omhooggekrikt met roosvicee ferro, floradix (pillen schijnen beter te smaken dan t drankje) en appelstroop. En na een ijzerrijke maaltijd minstens een uur wachten met zuivel. Dit doe ik nu zo'n 7 weken en t gaat prima nu met mijn ijzer. En ook geen bijwerkingen, al kan t handig zijn de floradix na ipv voor je ontbijt in te nemen. Hier geen contact met huisarts gehad, maarmoest wel zelf duidelijk bij gyn aangeven dat ik iets anders wilde en ik denk ook dat t hielp dat ik concreet kon aangeven wat dan mijn alternatief was.
Je zou evt de "gentle iron" van Solgar (te koop bij de DA drogist) kunnen kopen, deze zijn, zoals de naam al zegt wat liever voor je lijf dan andere tabletten. persoonlijk heb ik hier heel goede ervaringen mee en ben nooit een moment beroerd geweest met deze pillen.
Misschien is elke dag Floradix nemen genoeg. Even overleggen met je verloskundige.

Maar na 1 keer niet lekker te zijn geworden na het nemen van de pillen bij het ontbijt zou ik niet gelijk stoppen. Kan toch toeval zijn geweest?
In ferrofumaraat zit 200mg ijzer per tablet. In Floradix zit 30mg per 3 tabletten. In het drankje zit nog minder. Als je echt ijzergebrek hebt moet je 21 Floradixtabletten slikken om aan één ijzerpil te komen. Of in het geval van het drankje: de halve fles.
Reisa, het probleem is dat ik er inderdaad één keer van overgegeven heb, maar ben wel iedere dag misselijk en slapjes geweest van die pillen, dus duidelijk liggen ze mij niet.

Ik bel eens met de HA of hij mij dan de bruistabletten kan voorschrijven. In ieder geval fijn om te weten dat ik niet gek aan het worden ben.
Elke dag misselijk is wel balen. Even overleggen dan maar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven