Geld & Recht alle pijlers

Bijstand?

06-05-2014 16:24 644 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn partner en ik gaan uit Elkaar waar door ik genoodzaakt Ben om opzoek te gaan naar een andere woning samen met ons 10 maand oude zoontje.

Ik kan dus een woning krijgen, maar nu zit ik met een vraag. Ik weet dat je dan een Alleen staande uitkering/bijstand Kung aanvragen voor max 5 jaar, waar door je dus niet hoeft te solliciteren. Maar MOET je dan perse een opleiding volgen? Zo ja is dat ook van toepassing als je al gewoon een diploma hebt?

Hopelijk kan iemand mij opheldering hierover geven. En het is niet dat ik te lui Ben om te werken, ik vraag me dit Alleen af.

Alvast bedankt
quote:masque schreef op 06 mei 2014 @ 17:05:

Hoi to, ik ben ook een expres thuisblijf moeder.. Mijn vent is gaan lopen en ik neem gwn waar ik recht op heb! Ja tog? Tis niet veel geld maar beter dan dat ik rot werk kan gaan doen! Ja tog? Succes met aanvragen een door papier werk heen worstelen maar hee gratis geldddd!

XoxoHaha je hebt me echt laten lachen bedankt daarvoor. had ik even nodig na vele rottige reacties.
Wat een rot reactie zitten er tussen.

*Je hebt een eigen woning nodig om bijstand aan te vragen. Zodra je een huurcontract hebt, doe je een aanvraag voor bijstand.

(Doe dit ook schriftelijk, want de datum van je aanvraag is belangrijk !)

*Ze zullen gaan beginnen over solliciteren etc.. maar kunnen je niets verplichten.

Binnen 8 weken moeten zij komen met een berichtgeving of je de bijstand krijgt.

Ze zijn best streng maar kunnen je als alleenstaande ouder met eigen woning niet zomaar weigeren. Je hebt inlichtingen plicht, alle informatie die ze je vragen moet je geven. (bankafschriften, beasting papieren etc)

Je ex betaald alimentatie, dit trekken ze van jouw bedrag af. Indien jullie dit nog niet geregeld hebben onderling, gaan zij zich er mee bemoeien en geld bij je ex verhalen.

Je kan het tijdelijk gebruiken als vangnet cq opstapje nadat de relatie over is maar zal je adviseren wel een baan te zoeken (ook al is het maar 24 uur) Dan kom je financieel het beste uit.
quote:MarianneDavids schreef op 06 mei 2014 @ 17:02:

Je kunt iemand dan wel uitmaken voor profiteur maar er zijn zo''n 800.000 geregistreerde werklozen en nog geen 100.000 vacatures, de kans dat je (op korte termijn) een baan vindt is niet al te groot, dan is bijstand een vangnet.

Ik weet niet wat je voor diploma hebt maar het kan natuurlijk nooit kwaad om een opleiding te volgen. Dat mag niet overdag, dan ben je niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Hoe dat zit als je een kind hebt weet ik echter niet. Als je overdag kunt studeren kun je ook werken, dat is de redenering van de Soos.

Denk niet dat het een vetpot is, ik ken twee mensen die een uitkering hebben, ze komen er maar net van rond. Jij krijgt iets meer dan zij omdat je een kind hebt.

Het is echt niet zo dat ik 5 jaar niks wil doen wat sommige mensen hier wel denken. Het is uiteraard allemaal nieuw voor mij Aangezien ik het nu Echt Alleen Moet doen, ik verken gewoon me opties. Bijstand zal ik zowieso moeten aanvragen Aangezien als ik werk ik niet full time wil werken ( wanneer zie je dan je kind , hoe doen mensen dat ? )

Maar ik ga wel even op onderzoek uit, bedankt iniedergeval voor je reactie
quote:hotfasion schreef op 06 mei 2014 @ 17:12:

Wat een rot reactie zitten er tussen.

*Je hebt een eigen woning nodig om bijstand aan te vragen. Zodra je een huurcontract hebt, doe je een aanvraag voor bijstand.

(Doe dit ook schriftelijk, want de datum van je aanvraag is belangrijk !)

*Ze zullen gaan beginnen over solliciteren etc.. maar kunnen je niets verplichten.

Binnen 8 weken moeten zij komen met een berichtgeving of je de bijstand krijgt.

Ze zijn best streng maar kunnen je als alleenstaande ouder met eigen woning niet zomaar weigeren. Je hebt inlichtingen plicht, alle informatie die ze je vragen moet je geven. (bankafschriften, beasting papieren etc)

Je ex betaald alimentatie, dit trekken ze van jouw bedrag af. Indien jullie dit nog niet geregeld hebben onderling, gaan zij zich er mee bemoeien en geld bij je ex verhalen.

Je kan het tijdelijk gebruiken als vangnet cq opstapje nadat de relatie over is maar zal je adviseren wel een baan te zoeken (ook al is het maar 24 uur) Dan kom je financieel het beste uit.Is goed bedankt voor je reactie. Ja ik Moet nog achter alimentatie aangaan, moeten we dan samen even bespreken.
TO, je verkoopt je zelfstandigheid en dat is een mentaliteitsprobleem. Bijstand is een tijdelijk vangnet. Geen recht.

Denk aan de lange termijn, voor jezelf (arbeidskansen) maar ook aan je kind. Kinderen van bijstandsouders komen meestal ergens wel wat te kort aan kansen.

Pas je houding en denkwijze aan !
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
quote:huggies2014 schreef op 06 mei 2014 @ 17:13:

Bijstand zal ik zowieso moeten aanvragen Aangezien als ik werk ik niet full time wil werken ( wanneer zie je dan je kind , hoe doen mensen dat ? )

Maar ik ga wel even op onderzoek uit, bedankt iniedergeval voor je reactie'S morgens, 's avonds, in het weekend. Zeker buiten NL helemaal niet ongebruikelijk hoor.
quote:neave schreef op 06 mei 2014 @ 16:37:

Ik doe aanvallend omdat ik/ wij al eeuwen werken en voor onszelf zorgen en nu dus 52% belastingen betalen want 'we kunnen het missen', geen recht hebben op thuiszorg oid want 'we verdienen genoeg'. En dan reageer jij dat je zo graag bij je kind wil zijn, dankzij onze 52%.Dit dus.Same here.
Andere alleenstaande ouders hebben co-ouderschap of hun kind gaat vaker naar de opvang. Vele ouders zouden het ook liever anders zien, maar ja lieverkoekjes worden niet gebakken. Je hebt niet altijd een keus.

Je hebt wel al een nieuwe woning?
" Bijstand zal ik zowieso moeten

aanvragen Aangezien als ik werk ik niet full time wil werken

( wanneer zie je dan je kind , hoe doen mensen dat ? )"

Rriiight...
quote:Bammetjebam schreef op 06 mei 2014 @ 17:19:

" Bijstand zal ik zowieso moeten

aanvragen Aangezien als ik werk ik niet full time wil werken

( wanneer zie je dan je kind , hoe doen mensen dat ? )"

Rriiight...Snap dat er gewerkt Moet worden, maar je Moet je kind toch wel zien.
quote:huggies2014 schreef op 06 mei 2014 @ 17:23:

[...]

Snap dat er gewerkt Moet worden, maar je Moet je kind toch wel zien.Ja. Voor je werk, na je werk en in het weekend. En als je genoeg verdient kun je gaan parttimen en wat gezelligs doen doordeweeks. Of kortere dagen maken. Of ouderschapsverlof aanvragen.

[...]

Snap dat er gewerkt Moet worden, maar je Moet je kind toch wel zien.nee, anderen laten betalen omdat jij je kind constant wil zien, das pas een goed voorbeeld voor je kind.
Nee dat moet niet. Je wil dat. Ik zou mij dood schamen. Dat je liever de bijstand in gaat dan zelf gaat werken. Nu teer je op zak van je ex? Wat bedoel je met hij wil geen co? Wil hij zoon wel in het weekend of helemaal niet? Wou hij zoon niet?
Er zitten best wat dagen in een week.

Wanneer je een paar dagen werkt, heb je nog genoeg tijd om je kind te zien.

Een kind wordt er ook niet beter van als het dag en nacht met de moeder thuiszit.

Dus, hup jij aan het werk. Je kind naar de opvang.
quote:huggies2014 schreef op 06 mei 2014 @ 16:27:

Ik Ben niet lui, maar ik blijf natuurlijk veel liever bij me zoontje.

Ze is niet lui zegt ze

Ik blijf liever ook thuis bij mijn dochter van twee, maar ja, ik hou er niet van om mijn handje bij de gemeente op te houden. Dus ik drop mijn dochter elke dag (met veel pijn in mijn hart) bij het KDV en ga werken voor mijn centen.
Ik werk ook. Wij betalen ook belasting. Maar van mij mag to voorlopig bij haar kindje blijven. Die paar honderd euries die een bijstandsmoeder ontvangt staat in geen verhouding tot graaiende bankiers.
(Is er trouwens iets mis met je toetsenbord? Vanwaar dat rare gebruik van hoofdletters?)
Denk vooral aan je zoontje, TO. Hoe leuk is het voor een kind om jaar in jaar uit op het goedkoopste flatje 3 hoog achter te moeten wonen?

Nooit eens een dagje uit. Geen vakantie. Geen Kerst en Sinterklaas. Met je verjaardag niet mogen kiezen wat je mag eten, want je eet altijd wat het goedkoopst is. Nooit een sport kunnen doen, geen geld voor een hobby of interesse. Nooit op schoolreis.

Bedenk ook dat naarmate je langer in de Bijstand zit, het moeilijker wordt eruit te komen. Dus als je straks denkt 'goh, het is inderdaad wel krap'.. dan kan je waarschijnlijk niet meer terug..

Ik denk dat dat meer kwaad doet dan een kinderdagverblijf.
quote:lucifers schreef op 06 mei 2014 @ 17:29:

Nee dat moet niet. Je wil dat. Ik zou mij dood schamen. Dat je liever de bijstand in gaat dan zelf gaat werken. Nu teer je op zak van je ex? Wat bedoel je met hij wil geen co? Wil hij zoon wel in het weekend of helemaal niet? Wou hij zoon niet?Oh raar waarvoor zou ik me moeten schamen? en nee hij wil hem helemaal niet meer zien.

[...]

Snap dat er gewerkt Moet worden, maar je Moet je kind toch wel zien.

dus jij wilt bijstand zodat je je kind lekker vaak ziet.....

daardoor betaalt een ander zich scheel aan belasting en moet meer uren werken om rond te komen

en dan is mijn vraag: wanneer zien die mensen hun kinderen dan?
quote:lammy schreef op 06 mei 2014 @ 17:33:

Ik werk ook. Wij betalen ook belasting. Maar van mij mag to voorlopig bij haar kindje blijven. Die paar honderd euries die een bijstandsmoeder ontvangt staat in geen verhouding tot graaiende bankiers.Die "graaiende" bankier heeft er tenminste voor gewerkt.
quote:huggies2014 schreef op 06 mei 2014 @ 16:24:

Ik weet dat je dan een Alleen staande uitkering/bijstand Kung aanvragen voor max 5 jaar, waar door je dus niet hoeft te solliciteren.

Volgens mij leef je nog een beetje in de jaren 80.

Tegenwoordig heb je gewoon sollicitatieplicht met een bijstands uitkering.

Sterker nog, je wordt zelfs op je uitkering gekort wanneer je onvoldoende inzet toont.

Trouwens, volgens mij is er iets mis met je shift-toets, er verschijnen te pas en te onpas hoofdletters in je teksten.
Niet geschoten is altijd mis
quote:sinnombre schreef op 06 mei 2014 @ 17:32:

Er zitten best wat dagen in een week.

Wanneer je een paar dagen werkt, heb je nog genoeg tijd om je kind te zien.

Een kind wordt er ook niet beter van als het dag en nacht met de moeder thuiszit.

Dus, hup jij aan het werk. Je kind naar de opvang.en aangezien je ex het kind niet wil zien, blijven er naast het werk meer dan genoeg dagen over waarop jij de zorg voor je kind hebt
Toch ben ik blij te lezen dat de algemene mening onder vrouwen hierover ook aan het kantelen is. Ik zie kind 's avonds, en ik de weekenden en in de ochtend. Eigenlijk zoals bijna alle Europese vrouwen dat buiten NL

doen..... En zoals ik zelf als kind ook mijn ouders zag.

Wat denk je dat je kansen op de arbeidsmarkt nog zijn na 5 jaar bijstandstrekker? Juist. Helemaal 0. Daarbij zitten werkgevers niet te wachten op mensen met dit arbeidsethos. Het is een vangnet voor mensen die niet KUNNEN! En terecht. Niet voor mensen die niet willen of liever thuisblijven. En het kan niet zo heel

Lang meer duren tot deze regelgeving veranderd. Er komen steeds minder mensen die het thuisblijven van een ander moeten bekostigen en het potje is wel leeg. Word ik dus terecht pissig op de 'liever nietjes'? Hell yeah!!!
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Ik zou eens contact opnemen met het gemeenteloket om te kijken wat de voorwaarden zijn. Wij weten niet in welke gemeente je woont en dus ook niet aan welke voorwaarden je moet voldoen.

Ik kan hier wel gaan herhalen wat de rest ook zegt, maar dat lijkt mij niet nodig. Als het jou lukt om 5 jaar betaald thuis te blijven, dan moet jij dat zelf weten. Ik zou er niet voor kiezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven