Geld & Recht alle pijlers

vraag over erfrecht

06-05-2014 17:31 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
De broer van mijn vader is overleden. Hij was verstandelijk gehandicapt en heeft dus geen vrouw of kinderen. Naast mijn vader heeft mijn oom nog 3 andere broers. Ik vraag mij af hoe 1 en ander nu geregeld is via de wet in dit geval. Ik heb het op internet nog niet kunnen vinden. Ik neem aan dat de broers allemaal erfgenaam zijn. Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat? Zullen de broers een document moeten ondertekenen of zit dit anders? Hopelijk kan iemand hier wat meer duidelijkheid in geven.
Als eerste erven de kinderen, zijn die er niet, dan de ouders, zijn die er niet dan broers en zussen etc. etc.

Als dus de ouders van jouw vader en oom allebei niet meer leven zijn jouw vader en zijn broers de erfgenamen. Ieder krijgt dan 1/4e deel.

Het lijkt me dat dat trouwens niet veel voorstelt. Hou er rekening mee, dat zij ook de schulden erven en moeten opdraaien voor de begrafeniskosten.
Daarvoor is een notaris.
Mogelijk is er wel een testament opgemaakt. Vaak hebben mensen met een beperking een curator of bewindvoerder.

Wbt erven, de notaris zal de erfgenamen benaderen.
Nee de ouders leven niet meer. Ik vraag me meer af of er altijd getekend moet worden door de broers of dat dat niet zo is. Ik weet verder totaal niet hoe het met de financiële situatie van die oom gesteld is. Het kan best dat er ook schulden zijn. Weet iemand hoe dat dan in zijn werk gaat?
quote:PlofKipje84 schreef op 06 mei 2014 @ 17:44:

Mogelijk is er wel een testament opgemaakt. Vaak hebben mensen met een beperking een curator of bewindvoerder.

Wbt erven, de notaris zal de erfgenamen benaderen.

Dit is onzin, alleen het geval als er een testament is!

Als die er niet is, dan moeten de wettelijke erfgenamen samen bekijken of ze een verklaring van erfrecht nodig hebben om de (bank)zaken af te handelen. Dit hangt er meestal van af of er veel geld op de rekening staat. Is er bv een levensverzekering dan heb je altijd een verklaring van erfrecht nodig. De erven moeten die dan zelf aanvragen bij de notaris.

Verder erven, als er nog ouders zijn van de overleden broer, deze SAMEN met de nog achtergebleven broers en zusters. Zij zitten in dezelfde erfgroep. De ouders de ene helft, de broers/zuster de andere helft.
Denk dar je beste contact kunt opnemen met een notaris deze kan je verder helpen met al je vragen en adviseren.

http://www.notaris.nl/centraal-testamentenregister

Hier wat extra info.

Is er een reden waarom jij dit uitzoekt en niet de broers/zussen van je oom als erfgenamen?
quote:mila81 schreef op 06 mei 2014 @ 17:56:

Nee de ouders leven niet meer. Ik vraag me meer af of er altijd getekend moet worden door de broers of dat dat niet zo is. Ik weet verder totaal niet hoe het met de financiële situatie van die oom gesteld is. Het kan best dat er ook schulden zijn. Weet iemand hoe dat dan in zijn werk gaat?Als hij verstandelijk beperkt was, dan had hij toch vast wel iemand die hem met de financien hielp. Mogelijk kan die alvast wat inzicht geven.
Eerst kijken ze naar vrouw/kinderen. Die zijn er niet.

Dan kijken ze naar ouders. Die zijn er niet.

Dan kijken ze naar broers/zussen. Die zijn er, dus dat zijn de erfgenamen. Zij zijn allevier erfgenaam.

Had oom een (familie of professioneel) beschermingsbewindvoerder voor zijn financiële zaken?
Zaken wbt financiële zaken daar weet ik niets van hoe dat geregeld is. Ik zal dat tzt nog eens navragen. Maar waarschijnlijk zullen alle erfgenamen dus altijd bericht krijgen van een notaris?
quote:mila81 schreef op 06 mei 2014 @ 18:08:

Zaken wbt financiële zaken daar weet ik niets van hoe dat geregeld is. Ik zal dat tzt nog eens navragen. Maar waarschijnlijk zullen alle erfgenamen dus altijd bericht krijgen van een notaris?NEE !! alleen als er een testament is. Anders zelf actie ondernemen.
Ja ik zag dat later, sorry
@gismo is het ook mogelijk dat bij het samen bepalen of er een verklaring van erfrecht nodig is, dat bv 2 van de 4 broers dit beslissen of kan dat niet en is er altijd toestemming van allemaal nodig?
Laat me raden, de broers zijn niet meer "on speaking terms" maar nu er geld te verdelen valt, moeten er belangen veilig gesteld worden......
Ouders broers en zussen zitten in dezelfde groep, dus de opmerking van een paar dat eerst ouders en dan broers en zussen erven klopt niet.

Verder stuurt de notaris niet uit zichzelf een brief daar moet iemand opdracht toe geven. Daar moeten overigens wel alle erfgenamen aan mee werken. Zij zullen moeten aangeven of ze zuiver aanvaarden, beneficiair of verwerpen. Houdt er rekening mee dat als jouw vader verwerpt jij vervolgens erft.

Voor wat betreft onder bewindstelling dat is heel gewoon bij verstandelijk gehandicapten. Dat heeft niets met een testament te maken. Een verstandelijk gehandicapte zal waarschijnlijk niet zelf zijn wil kunnen verklaren dus dikke kans dat er geen testament is
Nee dat niet sassafras. Het enige wat ik me vooral afvraag is of er er altijd iets getekend moet worden en/ of dat alle erven altijd toestemming moeten geven of niet.

Het zou heel goed kunnen katrien dat er geen testament is. Ik heb er echt geen idee van.
quote:mila81 schreef op 06 mei 2014 @ 18:56:

Nee dat niet sassafras. Het enige wat ik me vooral afvraag is of er er altijd iets getekend moet worden en/ of dat alle erven altijd toestemming moeten geven of niet.

Het zou heel goed kunnen katrien dat er geen testament is. Ik heb er echt geen idee van.Maar leg ons dan eens uit waarom jij je hier zo druk over maakt, vooral waarom je hamert op dat allemaal tekenen? Oprechte interesse, ik snap het niet!
Misschien helpt ze gewoon haar vader hiermee? Dat is toch niet zo vreemd?
quote:mila81 schreef op 06 mei 2014 @ 18:56:

Het zou heel goed kunnen katrien dat er geen testament is. Ik heb er echt geen idee van.Volgens mij gebeurt dat inderdaad wel eens ja. Als je daaraan twijfelt laat je vader dan eens met en notaris over deze kwestie bellen om te vragen wat wijsheid is om te gaan doen. En ja, daar zitten wel kosten aan verbonden als de notaris hiermee aan de slag gaat..
quote:katrien1974 schreef op 06 mei 2014 @ 18:49:

Ouders broers en zussen zitten in dezelfde groep, dus de opmerking van een paar dat eerst ouders en dan broers en zussen erven klopt niet.

Verder stuurt de notaris niet uit zichzelf een brief daar moet iemand opdracht toe geven. Daar moeten overigens wel alle erfgenamen aan mee werken. Zij zullen moeten aangeven of ze zuiver aanvaarden, beneficiair of verwerpen. Houdt er rekening mee dat als jouw vader verwerpt jij vervolgens erft.

Voor wat betreft onder bewindstelling dat is heel gewoon bij verstandelijk gehandicapten. Dat heeft niets met een testament te maken. Een verstandelijk gehandicapte zal waarschijnlijk niet zelf zijn wil kunnen verklaren dus dikke kans dat er geen testament is

Dit allemaal inderdaad

Ouders en broers/zussen vallen in één categorie, net als man/vrouw en kinderen.
If Yoshi manages to find Yoshi's Wings, it will turn into a Blue Yoshi and fly up to a bonus stage.
Als er schulden zijn kan je altijd de nalatenschap weigeren. Tenzij oom een dikke erfenis of lotto gewonnen heeft gehad zal het sowieso niet veel zijn. Delen door 4 en dan 30-40% qua belasting ervan af. En dit nadat de begrafenis betaald is.
De kans dat er schulden zijn lijkt me bijzonder klein. Zelfs als bijv. familieleden geld naar zichzelf zouden hebben gesluist.

Het trieste is dat er juist vaak flinke bedragen te erven zijn, terwijl zo'n instelling met tekorten kampt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:markovic schreef op 06 mei 2014 @ 17:35:

Als eerste erven de kinderen, zijn die er niet, dan de ouders, zijn die er niet dan broers en zussen etc. etc.

Als dus de ouders van jouw vader en oom allebei niet meer leven zijn jouw vader en zijn broers de erfgenamen. Ieder krijgt dan 1/4e deel.

Het lijkt me dat dat trouwens niet veel voorstelt. Hou er rekening mee, dat zij ook de schulden erven en moeten opdraaien voor de begrafeniskosten.Er kan nog best een behoorlijke erfenis zijn. Sommige bewoners hebben een leven lang redelijke uitkering en weinig uitgaven achter de rug.
Wat bgb zegt dus (zoals wel vaker ).
Ik zou beneficiair aanvaarden. Dan erf je alleen als de eigendommen meer zijn dan eventuele schulden. Houdt er dan wel rekening mee dat je je niet als erfgenaam gedraagt. Dus niet een mooi schilderij meenemen of zo. Zowel verwerpen als beneficiair aanvaarden kost geld.

Ga eerst uitzoeken of er geen bewindvoerder is. Als hij in een tehuis zit, is dat vaak wel geval. En wat bgb zegt, er zullen. Waarschijnlijk niet of nauwelijks schulden imdat ze vaak niet zomaar aan hun eigen geld kunnen zitten.

Maar nogmaals, de erfgenamen (4 in jouw voorbeeld) moeten allemaal tekenen bij de notaris als er besloten wordt om een akte van erfrecht op te laten maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven