Gezondheid alle pijlers

Gapen door gebrek aan zuurstof?

06-05-2014 18:55 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Gaaaaaaaap! Ik moet op het werk zo veel gapen. Al een half jaar lang gaap ik de hele dag door op het werk. Ik werk in een gebouw wat een centrale luchtregeling heeft. De ramen kunnen niet open. Zou het kunnen zijn dat er gewoon te weinig zuurstof binnenkomt? Ik ben namelijk helemaal niet moe, ik voel mij fit en vind mijn werk heel leuk. Waarom moet ik dan zo gapen? Het is gewoon gênant.
Zuurstofgebrek kan inderdaad gapen veroorzaken. En ik heb altijd het idee dat wanneer ik eenmaal begin met gapen ik maar bezig blijf.

Ik ben er geen fan van, gebouwen waarvan de ramen niet open kunnen.
Gapen heeft niets met zuurstofgebrek te maken.
B-100 : ownee? Gapen doe je juist als er zuurstofgebrek is in de hersenen. Is gewoon een reflex.
Nou ik begon spontaan te gapen toen ik de topictitel las en heb echt geen last van zuurstofgebrek.
Kan wel. Tijdens t sporten gaap ik heel veel en is mij verteld omdat ik verkeerd adem en dan zuurstof gebrek heb
Gapen kan je om meerdere redenen doen. Idd als anderen het doen, maar zuurstofgebrek is ook 1 van de redenen.
Maar stel dat het met het luchtsysteem te maken heeft...kan het dan worden ingesteld dat er meer zuurstof binnenkomt? Ik heb echt geen idee hoe zo iets werkt.
Geeuwreflex - Wikipedia

Zelf denk ik dat geeuwen te maken zou kunnen hebben met het stretchen van bepaalde spieren o.a. de kauwspieren.

Net zoals de onbedwingbare behoefte die je kan hebben om je bij het opstaan 's morgens uit te rekken.
it's a big club and you ain't in it
Kun je in je pauzes even naar buiten?
Je bent zelf een theepot
Of een 'rookpauze' nemen en even buiten een frisse neus halen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ja hoor, we mogen wel naar buiten ;)

Mijn collega 's hebben er ook soms last van dus ik denk dat het goed is dat we in de pauze even een stukje gaan lopen.
Hi!

Ik heb het ook eens opgezocht!

Ik las toen dat wanneer je moe bent, er minder frequent signalen afgeven worden om te ademen.. daardoor word je ademhaling iets minder regelmatig en wanneer je gaapt geven je hersenen een signaal dat je even een flinke hap zuurstof moet nemen..

Als ik het zo goed uitleg hoor
Maar dat is het juist stress kipje, ik ben helemaal niet moe! Ik ben super fit.
Ik heb het stukje gevonden hihi.. iets beter dan mijn uitleg

"Antwoord:

Een mens gaat gapen als er teveel kooldioxyde en te weinig zuurstof in zijn of haar bloed zit. Dit wordt door de hersenen gesignaleerd en vervolgens wordt de slaapreflex geactiveerd. Tijdens het gapen haal je diep adem. Zo komt er ineens een flinke hoeveelheid zuurstof in je longen en vervolgens in je bloed. Veel mensen rekken zich uit tijdens het gapen. Ook dit heeft een functie, namelijk verbetering van de bloedcirculatie.

Als je moe wordt, vertraagt je ademhaling. De ademhaling neemt alvast het tragere ritme aan van de slaap. Het lichaam is echter nog actief en heeft daarom meer zuurstof nodig. De kans op gapen neemt dan toe."

Oh lees net dat je juist niet moe bent.. ik snap het eigenlijk ook niet hoor, en het gekke is dat ik ook niet moe ben maar tijdens het lezen en beantwoorden van dit topic heb ik ineens al 3 keer gegaapt haha.. het is misschien dan toch iets psychisch!? je bent iig niet de enige, dus het is niets geks
Hahaha ik moet ook steeds gapen van mijn eigen topic. Maar dat werkt net zoals bij jeuk en kriebels.. En ik nu ga schrijven over spionnetjes en vlooien en luizen...wedden dat jij dan gaat krabben!
Maar ik vind het wel een logische verklaring. Te veel kooldioxyde in je bloed en te weinig zuurstof. Wij zitten natuurlijk in een kleine ruimte te werken met z'n allen en de ramen kunnen niet open. Logisch dat er dan veel kooldioxyde in de lucht hangt.

Ik ga morgen gewoon een melding hiervan maken. Wie weet kunnen ze er iets aan doen.
Dit kan met apparatuur gemeten worden. Misschien is het systeem ook al lang niet schoongemaakt?
Als ik erg moet gapen en dat niet wil (bijv tijdens een college en wil niet ongeïnteresseerd overkomen..) helpt het bij mij altijd goed om even een paar keer diep te ademen. Dat zou dus wel in de lijn liggen van zuurstofgebrek.
Volgens mij heeft het inderdaad met een gebrek aan zuurstof te maken.

Je pH van je bloed zit tussen de 7.35 en 7.45. Als je niet voldoende zuurstof krijgt, neemt dus de verhouding van carbon dioxide (tov zuurstof) in je lichaam toe. Dit werkt door in je lichaam en je pH daalt. Je lichaam geeft aan dat je meer zuurstof nodig hebt (als je pH onder de 7.35 komt raak je buiten bewustzijn) dus ga je gapen om meer zuurstof te krijgen.
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
Als ik aan het trimmen ben krijg ik zuurstofgebrek en ga automatisch gapen. Dus ja,het heeft zeker met elkaar te maken. Nu heb ik Lyme dus dat zal ook wel meespelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven