Vrouwelijke afgunst

04-07-2008 20:56 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag het topic over de C-string gevolgd. Eén van de reacties op dit topic (één reactie, dus niet het geheel aan reacties of het onderwerp an sich) heeft mij aan het denken gezet.

Hoe komt het toch dat er onder vrouwen zoveel afgunst bestaat?

Ik herken het bij mezelf.

Al vind ik mezelf niet (bij uitstek) het onzekere en jaloerse type, wanneer ik mijn man's hoofd zie draaien bij het passeren van een mooie vrouw, steekt het toch.

Niet dat daar problemen of ruzies van komen, maar ik voel het wel even van binnen.

Ik vraag me af waar dit vandaan komt...

Ben ik dan (stiekem) toch zo onzeker? Of schat ik mijn man (of mannen in het algemeen) als dusdanig oppervlakkig in, dat hij voor de eerste de beste vrouw met grotere tieten of een kleinere kont de benen neemt.

Er zijn ongetwijfeld meer vrouwen die dit gevoel herkennen of het op z'n minst in hun omgeving meemaken, ik ben heel benieuwd naar jullie visie...
banba wijzigde dit bericht op 05-07-2008 00:10
Reden: verduidelijking
% gewijzigd
The time is now
Ik ben zelden tot nooit jaloers op mensen, en als ik dat al ben is dat vanwege bepaalde eigenschappen die ik zelf ook zou willen hebben. Of iemand een mooi figuur heeft of niet boeit me eigenlijk niet zo. En ik weet dat mijn man het ook gewoon niet zo belangrijk vindt. Daarbij vindt hij mij mooi en is hij blij met mij. En hij vindt vast ook weleens andere vrouwen mooi, maar dat maakt me eigenlijk niet uit. Hij is getrouwd, niet blind en gelukkig ook niet oppvervlakkig.
Rationeel gezien vind ik die dingen ook wel Eowynn. 1 Minuut na zo'n moment heb ik het ook gerelativeerd. Maar dat neemt niet weg dat ik het toch steeds opnieuw even voel steken als het gebeurt.
The time is now
Ook hier geen herkenning. We kijken allebei naar de mensen om ons heen en daar zitten nou eenmaal wel eens aantrekkelijke vrouwen of mannen tussen. Gelukkig maar zou ik bijna zeggen.
Ik ben niet jaloers eigenlijk, wat ik wel merk is dat vooral vrouwen andere vrouwen dingen niet gunnen. Misschien niet eens omdat ze ze zelf willen, gewoon om 't niet gunnen. Ik ben net klaar met een master en de beste drie scripties worden gepubliceerd. Nou heb ik toevallig afgelopen week bij een gesprek gezeten wat ongeveer een uur ging over hoe ontzettend fout 't was dat van persoon x de scriptie gepubliceerd werd. En niet eens afgunst want één van die meiden haar scriptie werd zelf gepubliceerd. Misschien vonden ze 'm echt slecht (niemand had 'm gelezen / ingezien behalve ik) maar ik gok zo dat mannen dat dan in vijf minuten bespreken in plaats in zestig!

Dat soort dingetjes merk ik wel vaker, denk niet dat het dan echt jaloezie is maar wel een beetje krabbenmand-effect.
Dat heet onzekerheid en/ of competitie.

2 heel logische en heel natuurlijke en zelfs noodzakelijke menselijkheden.
is dat een reactie op mijn post miesteph?
Ik zal dan ook wel een rare kerel hebben ofzo, maar ik zie hem gewoon nooit naar andere vrouwen staren.

En ik ben niet het jaloerse type, we hebben het er ook weleens over wat mooi is en wat niet, maar eerlijk gezegd interesseert het hem gewoon niet zo geloof ik.

En daarbij heb ik even op het andere topic gespiekt (had het nog niet gelezen) en het is wél weer standaard hoor, zodra iemand roept dat iets lelijk is 'is ze vast jaloers'. Heb manlief dat ding ook laten zien (een tijd geleden al) en hij lachte zich een breuk. Mooi lijf eronder of niet.
@Margaretha: ik heb nog nooit van het 'krabbenmand-effect' gehoord, wil je dat even uitleggen?

@Miesteph, dat klopt, maar waar komt het vandaan? En waarom is het noodzakelijk?
The time is now
Ik ben zeker weleens afgunstig, dus ik herken het wel. Maar ik heb het niet bij vrouwen in het algemeen: als een vrouw gewoon echt supermooi is, kijk ik er net zo gefascineerd naar als een ander. Als een vrouw echt geweldig goed kan sporten, veel beter dan ik, sta ik vooraan te juichen bij de wedstrijd. Als een vrouw echt supergetalenteerd is, hoop ik heel erg dat zij die promotie krijgt.

Maar als ik niet begrijp waarom een zo middelmatig iemand die promotie krijgt, of waarom iemand zo aangetrokken is tot die enorme bimbo, of waarom iedereen overloopt van bewondering voor die zogenaamd goedgebekte vrouw die alleen maar open deuren intrapt.....dan ben ik afgunstig, absoluut! Kortom als iemand credit krijgt die hij in mijn ogen niet verdient... heb ik bij mannen net zo goed trouwens.
En het heeft met vertrouwen te maken. Er kan best een lekker wijf in een wulpse positie op mijn man's bed gaan liggen, en zijn enige commentaar is waarschijnlijk 'meid, heb je het niet koud zo?'

Ik vermoed ook dat als je zélf uiterlijk heel belangrijk vindt je ook sneller jaloers bent als je man naar anderen kijkt. Hij mag van mij best kijken (en heeft mijn toestemming daar niet voor nodig) , schoonheid is nou eenmaal leuk om naar te kijken.
@Eowynn, die gedachte kwam bij mij op na het lezen van een posting van BlijfGewoonBianca (ergens aan het einde van het topic denk pag.6). Niet zozeer door de ophef over de string.
The time is now
Ik ga 't topic ook even bekijken. Als mijn vriend naar een mooie vrouw kijkt vind ik dat helemaal niet erg, zeg vaak genoeg 'hey, vind je dat geen mooie vrouw?' bv. Wat ik wel respectloos zou vinden is als hij uitgebreid gaat staren of gaat lopen kwijlen of voor mijn neus flirten. Maar niet omdat ik dan jaloers ben op die vrouw maar omdat ik het respectloos zou vinden als hij zo met mij om zou gaan.
quote:Eowynn_ schreef op 04 juli 2008 @ 21:10:

Ik vermoed ook dat als je zélf uiterlijk heel belangrijk vindt je ook sneller jaloers bent als je man naar anderen kijkt. .Dit vind ik een goed punt! Ik ben inderdaad wel iemand die uiterlijk belangrijk vind, maar dan vooral bij mezelf. Ik voel me beter in mijn vel als ik er, naar mijn idee, leuk uitzie.
The time is now
Eens met Margaretha, naar iemand staren en zo'n beetje met je tong op je schoenen hangen vind ik respectloos. Iemand mooi of aantrekkelijk vinden is prima, maar ongegeneerd jezelf verlekkeren aan een ander vind ik eigenlijk ongepast.

En ik vind uiterlijk redelijk belangrijk, maar ben tevreden met mezelf zoals ik ben (90% van de tijd) en daarbij is wat mijn man en ik samen hebben op véél meer gebaseerd dan alleen uiterlijk.
quote:Margaretha2 schreef op 04 juli 2008 @ 21:07:

is dat een reactie op mijn post miesteph?Nee, die had ik nog niet gelezen toen ik postte. Was gewoon een losse reactie in het algemeen
quote:Banba schreef op 04 juli 2008 @ 21:08:

@Margaretha: ik heb nog nooit van het 'krabbenmand-effect' gehoord, wil je dat even uitleggen?

@Miesteph, dat klopt, maar waar komt het vandaan? En waarom is het noodzakelijk?

Het zorgt ervoor dat je competitiedrang voelt in kleine dingen, in grote dingen en daardoor vooruit wilt komen in het leven. Dat je durft te vechten om je relatie te behouden, je eigenwaarde en alles meer. zijn eigenlijk noodzakelijke gevoelens om te (over)leven.

Competitieg kan voortkomen uit jaloezie wat niet per defenitie een nare eigenschap hoeft te zijn, wat afgunst wel is.
miesteph wijzigde dit bericht op 04-07-2008 21:32
Reden: iets vergeten
% gewijzigd
quote:Eowynn_ schreef op 04 juli 2008 @ 21:10:

En het heeft met vertrouwen te maken. Er kan best een lekker wijf in een wulpse positie op mijn man's bed gaan liggen, en zijn enige commentaar is waarschijnlijk 'meid, heb je het niet koud zo?'

Ik vermoed ook dat als je zélf uiterlijk heel belangrijk vindt je ook sneller jaloers bent als je man naar anderen kijkt. Hij mag van mij best kijken (en heeft mijn toestemming daar niet voor nodig) , schoonheid is nou eenmaal leuk om naar te kijken.

Werkelijk waar Eowynn, bij elke posting van jou lees ik mijzelf en mijn man

Of jij en ik zijn zusjes of jouw man en de mijne broers....een van tweeën....
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Banba, als je krabben in een mand doet, dan voelen ze zich natuurlijk niet zo lekker want ze zijn dan gevangen ipv vrij. Echter, als er ééntje probeert te ontsnappen (en dus vrij te komen) dan trekt de rest 'm meteen terug naar beneden.

Soms wordt zo ook gerefereerd naar vrouwen-relaties. Dat als in een groep vrouwen eentje slaagt om omhoog te klimmen of meer te bereiken dan de rest, de rest haar meteen terug wil trekken.
Eowynn, ben jij getrouwd met de broer van Meneer Nilsson? Hij is namelijk net zo

Ik weet dat hij Kylie Minoque een hele mooie vrouw vindt. Dat is ze ook. Mooi hoofd, lekker lijf. Daarbij komt ze ook nog eens sympathiek over. Als ze op tv is dan blijft ie altijd ff kijken.

Daar doe ik dus echt niet moeilijk over, ook al kan ik qua uiterlijk van m'n levensdagen niet aan haar tippen. So what?

OOk kijkt hij weleens naar andere mooie vrouwen, maar hij geeft me nooit het gevoel dat ze mooier zijn dan ik. Terwijl ze dat wél zijn

Ik heb al jaren stiekum een crush op Huub van der Lubbe, omdat ie van die prachtige liedjes schrijft en ze zo mooi zingt.

Ik kan ook zeer verlekkerd kijken naar mooie mannen. Je denkt toch zeker niet dat Meneer Nilsson zich daar druk om maakt?

We hebben allebei wel wat beters te doen dan jaloers zijn of een steek te voelen.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 04 juli 2008 @ 21:48:

We hebben allebei wel wat beters te doen dan jaloers zijn of een steek te voelen.Dit vind ik een vervelende opmerking. Het lijkt alsof je hierme jezelf een beetje boven mensen plaatst die dit gevoel wel (eens) hebben...
The time is now
@Margaretha, bedankt voor de uitleg. Dat deze uitdrukking bestaat, geeft al wel aan dat er blijkbaar meer vrouwen zijn die dit gevoel kennen.
The time is now
Jammer dat je het zo opvat, zo is ie niet bedoelt.
Oké, zal dan toch mijn onzekerheid zijn
The time is now
Margaretha, dat krabbenmand effect gaat toch vooral over ambitie, niet over uiterlijk? Heeft La Dresselhuis die term niet bedacht?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven