Werk & Studie alle pijlers

Racisme op het werk?

09-05-2014 15:50 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Holleeder is blank
Of het nou domheid is of racisme of allebei, persoonlijk vind ik de opmerkingen onacceptabel.

En ik zou reageren zoals ik dat op zo'n moment altijd doe: met een dikke sneer. Maar misschien kan dat in jouw branche niet, in de mijne wel.

Dus aangeven dat je er niet van gediend bent en als ze nog een keer over de schreef gaat naar pz.
Huts!
quote:BellatrixVanDetta schreef op 09 mei 2014 @ 16:05:

Of het nou domheid is of racisme of allebei, persoonlijk vind ik de opmerkingen onacceptabel.

En ik zou reageren zoals ik dat op zo'n moment altijd doe: met een dikke sneer. Maar misschien kan dat in jouw branche niet, in de mijne wel.

Dus aangeven dat je er niet van gediend bent en als ze nog een keer over de schreef gaat naar pz.Eens. Als buitenlander hoef je alleen de muziek ff hard zetten om hier om herinnerd te worden: ga terug naar je land!!! Ik wis echt niet wat ik meemaakte terwijl ik mijn huis dansen schoonmaakte om 11.00 uur s ochtends op mijn vrij zaterdag. :-S
Uhhhh, Holleeder is toch gewoon Nederlands?

Dus die opmerking lijkt me weinig racistisch, maar wel gewoon dom.

Maar uitspraken als 'jouw soort', ja dat vind ik wel discriminerend.

En nu?
Als ze zoon met een blanke vergelijkt, lijkt het mij geen rasisme. Ik zou iets van dit antwoorden:

-Doet dat pijn, rotopmerkingen uitkramen?

-Kost het je geld om beleefd te doen?

-Heb je dat van je vader of van je moeder? Dat dommige...

Verder zou ik haar negeren...
Bij mijn soort mensen? Je bedoeld hard werkende, beleefde types...

Gelijk de mond snoeren!
Het ging volgens mij niet over het feit dat Holleeder blank is, maar een crimineel en dat de mensen van zijn soort dus ook criminelen zijn.

Ik heb zelf ook een tintje, maar heb gelukkig nog nooit discriminerende opmerking gehad. Ik zou ook met een zeer bijdehante grap met duidelijke ondertoon reageren, net zo lang tot ze er mee zou stoppen.
Zij behoort tot het domme soort mensen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Nee geen racisme, gewoon dommigheid. Tegenwoordig heeft men het alleen nog maar over racisme. Ik heb zelf ook een buitenlands paspoort, kan me niet herinneren dat ik ooit echt bewust werd gediscrimineerd, wel een paar keer iets soortgelijks meegemaakt, door echt domme mensen.

Waarom heb je haar toen niet gevraagd wat ze bedoelde met "jouw soort mensen"?
Ik vind het erg lastig om die opmerkingen te beoordelen zonder te weten in welke context die opmerkingen zijn geplaatst.

Had ze het met "jouw soort" over mensen met vergelijkbare afkomst, of kan het ook over iets anders zijn gegaan? Jouw soort kan namelijk ook duiden op een groep mensen die een bepaalde eigenschap, interesse of wat dan ook met elkaar delen. En sprak ze dat uit met een negatieve toon, of bedoelde ze het juist positief. Bijvoorbeeld een opmerking als "jouw soort mensen... heeft altijd zo'n mooie huid / eet altijd zo lekker / leeft zo lekker ongedwongen" zal niet rottig bedoeld zijn, ondanks dat het rottig gefornuleerd is.

Idem dito met dat verhaal over jouw zoon. ten eerste is Holleeder idd een blanke Nederlander, dus de vergelijking heeft niets met huidskleur te maken. Als het gesprek bijv ging over criminelen en dat ouders dat niet altijd kunnen voorkomen, en er wordt dan zo'n opmerking over "een zoon uit de groep" wordt geplaatst, dan vind ik dat perfect acceptable. Ging het erover dat mensen van jullie afkomst allemaal criminelen zijn en jouw zoon dat ook vast wordt, dan wordt het een heel ander verhaal.

Met andere woorden, de opmerkingen kunnen niet beoordeeld worden, zonder de context van het gesprek te kennen.
Mensen die zulke dingen zeggen zijn oliedomme napraters.

Meteen zeggen dat je van zulke opmerkingen niet gediend bent.
Welke opmerking maakte ze dan met 'jouw soort mensen'? Wat zei ze precies?
Gewoon vragen "wat bedoel je met mijn soort mensen?".
verba volant, scripta manent.
Nou ik zou eerst eens uitzoeken/ vragen wat ze bedoeld met 'jouw soort'. gewoon op de man af vragen wat ze daar mee precies bedoeld.

En dat andere van Holleeder kan geen rascisme zijn, gaat over een blanke crimineel.

Of ze is echt oerdom en denkt dat Holleeder een kleurtje heeft

Gewoon de kop indrukken, dus meteen vragen wat ze precies bedoeld en hoe ze daarbij komt.

Komen daar racistische antwoorden/opmerkingen van haar kant op zou ik haar waarschuwen en de eerst volgende keer haar melden aan leidinggevende/hr.
"jouw soort mensen" vind ik erg denigrerend klinken. En het is te makkelijk om de opmerking over Holleeder af te doen met "ja maar, die is toch blank?" Als er geen enkele aanleiding is voor zo'n opmerking, dan vat ik die wel degelijk op als racistisch, want over een Hollandse jongen die op de universiteit zit en zich verder goed gedraagt, zou ze zoiets waarschijnlijk nooit zeggen. Het is racisme dat voortkomt uit dommigheid misschien, maar toch iets wat je niet hoeft te pikken. Ik zou bij de eerstvolgende opmerking een stevig gesprek met haar aangaan.
Allen bedankt voor jullie commentaar.

Het klopt wat je schrijft Dilaatje, het gaat niet over het feit dat Holleeder blank is, maar een crimineel en dat de mensen van zijn soort dus ook criminelen zijn.

NummerZoveel, de opmerking 'jouw soort mensen' sloeg zeker niet op positieve zaken, dus niet op een mooie huid of zo. Was dat wel het geval, dan had ik dit topic uiteraard niet geopend.

Ik denk het volgende: het was een domme opmerking van haar, bijna net op het randje van discriminatie. Ik denk dat ik nu weet hoe ze in haar hart over buitenlanders denkt. Dit heeft denk ik wel gevolgen voor onze samenwerking in het team. Ik zal haar niet snel meer vertrouwen....
En bedankt meivogel e.a.. Ik voel mij gesteund, doet mij goed.
quote:toine schreef op vrijdag 09 mei 2014 20:30 Allen bedankt voor jullie commentaar.

Het klopt wat je schrijft Dilaatje, het gaat niet over het feit dat Holleeder blank is, maar een crimineel en dat de mensen van zijn soort dus ook criminelen zijn.

NummerZoveel, de opmerking 'jouw soort mensen' sloeg zeker niet op positieve zaken, dus niet op een mooie huid of zo. Was dat wel het geval, dan had ik dit topic uiteraard niet geopend.

Ik denk het volgende: het was een domme opmerking van haar, bijna net op het randje van discriminatie. Ik denk dat ik nu weet hoe ze in haar hart over buitenlanders denkt. Dit heeft denk ik wel gevolgen voor onze samenwerking in het team. Ik zal haar niet snel meer vertrouwen.... Maar zijn dat feiten, of is dat jouw interpretatie? Probeer bij een volgende gelegenheid door te vragen, zodat je daar achter kunt komen. Als het alleen dommigheid is, doe je haar en jezelf te kort door te denken dat het racisme is. Als het wel racisme is, dan kun je met dat bewijs in handen weer makkelijker stappen ondernemen.
Het is toch niet óf dommigheid óf racisme?

Racisme is altijd dom.
Racisme is dom. Maar racisme is niet hetzelfde als discriminatie. Bij discrimnatie moet er sprake zijn van een (negatieve) behandeling. Uit wat je beschrijft volgt absoluut geen discriminatie, wel racistische, beledigende domheid.
Wellicht is ze ook wat afgunstig. Jij hebt een leuke baan, een zoon die studeert en waarschijnlijk de rest van je leven ook op orde.

Hopelijk kun je het van je af laten glijden en wordt het te erg, kun je wellicht naar pz gaan.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
quote:eldorado schreef op 10 mei 2014 @ 16:14:

Racisme is dom. Maar racisme is niet hetzelfde als discriminatie. Bij discrimnatie moet er sprake zijn van een (negatieve) behandeling. Uit wat je beschrijft volgt absoluut geen discriminatie, wel racistische, beledigende domheid.Dat klopt niet helemaal. "discrimineren" is in feite een neutraal woord en het betekent "onderscheid maken". Dit kan zowel in negatieve als in positieve zin zijn. De collega van TO maakt in dit geval onderscheid door te suggereren dat de zoon van TO wel in het criminele circuit terecht zal komen. Het is immers niet aannemelijk dat ze dit zonder enkele aanleiding zal denken van elke studerende, zich goed gedragende jongen.
Wat maakt het uit of het het stempeltje racisme verdient of niet? Het blijven klote opmerkingen waar je best wat van mag zeggen.
quote:lucifers schreef op 09 mei 2014 @ 16:12:

Bij mijn soort mensen? .

Gelijk de mond snoeren!

Zoals Badr hari met Koen everink.

Geintjuh, maar sommige vragen erom.
Leef je leven alsof het je laatste dag is

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven