Werk & Studie alle pijlers

Automatisch vast contract?

12-05-2014 21:37 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
De situatie van mijn man is als volgt:

Mijn man is in 2011 voor een uitzendbureau gaan werken. Bij een uitzendbureau mag je totaal 3,5 jaar in dienst zijn, daarna moeten ze een fase C. contract aanbieden. Dit komt overeen met een vast contract.

In 2013 zijn de werkzaamheden van uitzendbureau A. over genomen door uitzendbureau B. op verzoek van de opdrachtgever. Dit is in goed overleg gegaan en de contracten zijn hetzelfde gebleven. De oude contracten tellen dus ook gewoon mee.

Mijn man heeft laatst te horen gekregen dat zijn contract nog eenmaal wordt verlengt met zes maanden. Daarna heeft hij 3,5 jaar voor het uitzendbureau gewerkt en is het nog onbekend of hij een fase C. contract krijgt.

Vandaag heeft hij het contract ondertekend en nu we deze nog eens goed bekijken zien we dat de einddatum van het contract niet klopt. Deze is twee weken te lang. Hij heeft straks dus 184 weken voor het uitzendbureau gewerkt, terwijl je na 182 weken recht hebt op een fase C. contract.

Wat is nu wijsheid? Natuurlijk wil mijn man graag een fase C. contract, omdat dat hem meer zekerheid geeft en omdat hij dan bij de huidige opdrachtgever kan blijven werken. Hij zou dus zijn mond kunnen houden, maar heeft hij dan straks wel recht op dat fase C. contract? Of kunnen ze daar nog op terugkomen?

Is er iemand die daar een antwoord op weet? Ik wil graag weten wat zijn rechten en plichten zijn in dit geval.
Een vast contract is bij een uitzendbureau stelt ook niet zoveel voor hoor, als ze 2 (kan zelfs ook 1 zijn) maanden geen werk voor hem hebben kunnen ze een ontslagvergunning voor hem aanvragen en die krijgen ze dan vrijwel altijd.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik ben er helemaal niet in thuis hoe dat met een uitzendbureau werkt.. Misschien gewoon de jurofoon eens contacten? Die kunnen je het als het goed is haarfijn uitleggen :-)
Klopt Himalaya, maar hij kan dan wel voor de huidige opdrachtgever blijven werken en deze zal de komende jaren zeker genoeg werk voor hem hebben.
quote:sousou27, 3 minuten geleden

Klopt Himalaya, maar hij kan dan wel voor de huidige opdrachtgever blijven werken en deze zal de komende jaren zeker genoeg werk voor hem hebben.

Prima! Sommige mensen idealiseren een vast contract, vandaar

Ik weet niet of het de relatie met het UZB goed doet als je het op '2 weken te laat, helaas!' aan laat komen. En je moet nog wel lang met ze verder. Lastig!
quote:sousou27 schreef op 12 mei 2014 @ 21:45:

Klopt Himalaya, maar hij kan dan wel voor de huidige opdrachtgever blijven werken en deze zal de komende jaren zeker genoeg werk voor hem hebben.Wil het bedrijf hem dan niet in dienst nemen?
Kijk even in artikel 17 van de ABU CAO, daarin staat het uitgelegd! Als je man hetzelfde werk blijft doen, alleen in opdracht nu van een ander uitzendbureau, mag je er vanuit gaan dat het nieuwe uitzendbureau redelijkerwijs de opvolgend werkgever is.

http://www.abu.nl/yourpas ... es/assets/seo/page18.html

Heb je nu je antwoord?
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Even goed lezen wat er staat, dan kom je er wel uit!
quote:Wil het bedrijf hem dan niet in dienst nemen?Je zult er van versteld staan hoeveel bedrijven niemand meer mag aannemen, maar wel jarenlang een gedetacheerde laat werken, tegen een heel fors tarief.
quote:Argentovivo schreef op 12 mei 2014 @ 22:21:

Kijk even in artikel 17 van de ABU CAO, daarin staat het uitgelegd! Als je man hetzelfde werk blijft doen, alleen in opdracht nu van een ander uitzendbureau, mag je er vanuit gaan dat het nieuwe uitzendbureau redelijkerwijs de opvolgend werkgever is.

http://www.abu.nl/yourpas ... es/assets/seo/page18.html

Heb je nu je antwoord?

Maar dit is toch niet de vraag?

TO vraagt of ze moeten aangeven dat het laatste contract twee weken te lang doorloopt.
Sorry, had de vraag niet helemaal goed gelezen! Voor een goede beantwoording van de vraag is het gehele contract nodig, want het kan een leemte laten en verderop kan iets anders (tegenstrijdigs) staan. B.v.:

'dit contract is aangegaan voor drie maanden (hiervan uitgaande zou het contract eindigen op 1 april)

en verderop staat:

'het contract eindigt op 15 april'.

Dan is het een kwestie van uitleg en wat je mocht verwachten (Haviltex)

En er kunnen nog andere dingen spelen, zoals de CAO.

Vraag is zo dus niet te beantwoorden.
Dank voor jullie reacties. Ik stuur mijn man even naar het juridisch loket.
En helaas, een vast contract zit er niet in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven