Allergisch voor wespensteken?
woensdag 14 mei 2014 om 17:12
Jaren geleden ben ik eens gestoken door een wesp. Ik werd gestoken aan de binnenkant van mijn arm, ter hoogte van mijn elleboog. Een paar uur laten (en nog een dag of 4 nadien) was mijn arm van mijn elleboog tot mijn pols dik, rood, warm en pijnlijk. Ik heb altijd gedacht dat dat niet normaal was, en dat ik dus blijkbaar allergisch was voor wespensteken. Nu was ik net aan het zoeken naar een mogelijke relatie tussen allergie voor wespensteken en allergie voor bijensteken (ik ga misschien iemand helpen met imkeren) en vond ik de volgende zin:
Bijen- en wespensteken kunnen flink pijnlijk zijn, en het getroffen ledemaat kan behoorlijk opzwellen en nog dagen tot een week pijn blijven doen. Los hiervan kunnen mensen allergisch zijn voor wespen- of bijensteken. Dit komt echter veel minder vaak voor dan men denkt - de meeste 'allergische' reacties zijn gewoon fikse lokale reacties op het gif.
Was mijn opgezwollen arm dan toch een redelijk normale reactie op een wespensteek, en ben ik toch niet allergisch? Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?
Bijen- en wespensteken kunnen flink pijnlijk zijn, en het getroffen ledemaat kan behoorlijk opzwellen en nog dagen tot een week pijn blijven doen. Los hiervan kunnen mensen allergisch zijn voor wespen- of bijensteken. Dit komt echter veel minder vaak voor dan men denkt - de meeste 'allergische' reacties zijn gewoon fikse lokale reacties op het gif.
Was mijn opgezwollen arm dan toch een redelijk normale reactie op een wespensteek, en ben ik toch niet allergisch? Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?
woensdag 14 mei 2014 om 17:29
Een reactie op het gif is altijd een allergische, een probleem wordt het pas als hij idd niet meer "lokaal" is of dat hij bv in je keel zit. Wespen en bijen gif verschild ook, maar niet heel gek veel en daardoor vaak dezelfde reactie.
Als je goede voorzorgsmaatregelen neemt dan wordt je niet gestoken tijdens imkeren:)
Als je goede voorzorgsmaatregelen neemt dan wordt je niet gestoken tijdens imkeren:)
woensdag 14 mei 2014 om 17:34
Een bij steekt niet zo snel als een wesp. Bijen gaan als ze je hebben gestoken dood omdat hun angel in jouw vel blijft steken, bij een wesp gebeurt dat niet. Ik ben wel allergisch voor wespen-maar vreemd genoeg niet voor bijensteken. Wespen kunnen bovendien ziektes overdragen, het zijn alleseters, dus ook aas.
verba volant, scripta manent.
woensdag 14 mei 2014 om 17:41
Binnenkant arm kan sowieso flink opzwellen omdat er geen bot in de weg zit.
Ik ben vermoedelijk allergisch voor wespen en sowieso voor muggensteken. Als ik door een wesp wordt gestoken wordt ik gewoon helemaal naar, misselijk en duizelig.
Ik ben vermoedelijk allergisch voor wespen en sowieso voor muggensteken. Als ik door een wesp wordt gestoken wordt ik gewoon helemaal naar, misselijk en duizelig.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
woensdag 14 mei 2014 om 17:49
Weet ik, dat je als het goed is niet gestoken wordt bij imkeren (en dat bijen in principe niet agressief zijn) maar het leek me toch wat onverstandig om met een allergie een paar uur per week tussen de bijen door te gaan brengen. Is toch een verhoogd risico, lijkt me. Maar een eventuele wespensteek allergie hoeft ook helemaal niet te betekenen dat je het ook voor bijen bent, las ik al.
Maar zoals jij t omschrijft Masque, ben ik dus waarschijnlijk inderdaad niet allergisch. Want hoewel een fikse reactie, was het wel lokaal. En misselijk en duizelig ben ik ook niet geweest. Fijn, dan hoef ik er ook niet meer over na te denken dat ik eigenlijk zo'n uitzuigsetje en antihistamine op zak zou moeten hebben in de zomer (wat ik dus ook nooit heb, maar soms bedenk dat t verstandig zou zijn)
Maar zoals jij t omschrijft Masque, ben ik dus waarschijnlijk inderdaad niet allergisch. Want hoewel een fikse reactie, was het wel lokaal. En misselijk en duizelig ben ik ook niet geweest. Fijn, dan hoef ik er ook niet meer over na te denken dat ik eigenlijk zo'n uitzuigsetje en antihistamine op zak zou moeten hebben in de zomer (wat ik dus ook nooit heb, maar soms bedenk dat t verstandig zou zijn)

woensdag 14 mei 2014 om 18:07
Heeft een imker niet standaard beschermende pakken voor zichzelf en voor zijn personeel? En zou ie niet standaard zo'n spuit met middeltje tegen zo'n allergieshock in huis hebben liggen? Er kan tenslotte altijd iemand bij hem op 't erf komen die wél zo'n levensbedreigende reactie op 'n bijensteek heeft.
woensdag 14 mei 2014 om 18:09
Ik ben wel allergisch voor wespensteken, niet voor bijen. Ik ben ooit door twee wespen tegelijk gestoken en sindsdien ben ik allergisch (acute vorm). Ik viel flauw en moest overgeven. Mijn been (waarop de steken zaten) werd niet eens ontzettend dik, maar ik ben nog een paar dagen ziek geweest. Ik heb dus wel altijd antihistaminica op zak en zo'n setje.
woensdag 14 mei 2014 om 18:28
Elninjo, zonder beschermend pak ga ik sowieso niet veel doen met bijenvolken hoor Spuitmiddeltje zal ik ns vragen inderdaad, misschien heeft ze dat wel gewoon/kun je dat kopen. Maar van 'erf' of 'huis' is geen sprake, de meeste imkers (deze ook) hebben verschillende volken op verschillende locaties (vaak moestuincomplexen/tuindererijen) staan.
Lionlilly, dat klinkt naar, brr. Derpina, weet je dan door eerdere ervaringen dat je allergisch bent?
Lionlilly, dat klinkt naar, brr. Derpina, weet je dan door eerdere ervaringen dat je allergisch bent?