Nieuwe asielpoes: help!

13-05-2014 18:02 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help! Ik heb sinds 5 mei een poesje thuis, uit het uit asiel opgehaald. Het is al een ouwetje (10+) en voordat ze door het asiel werd opgevangen, heeft ze vermoedelijk een tijd rondgezworven. Er was van alles met haar aan de hand: ze was te mager, had vlooien en twee 'puisten'. De twee puisten zijn weggehaald, waardoor ze nu een hechting + kaal buikje heeft. Nu thuis gaat het ook niet helemaal goed geloof ik. Zo krabt en bijt ze bijvoorbeeld hele plukken haar uit haar vachtje. Ze krijgt er echt kale plekken van... verder geen bloed gelukkig. Herkent iemand dit van zijn/haar kat? Is het wellicht stress? Of misschien is ze zich overmatig aan het wassen na het rondzwerven en de kap van de operatie van 10 dagen? Ook heeft ze in één oortje een beetje bruin oorsmeer. Ze krabt ook veel achter dat oortje... oormijt of gewoon teveel oorsmeer? In haar asielrapportje stond 'oren schoon'.... Help, wie heeft ervaring met operatie bij een kat / asielkatten/ oormijt/etc...
Kan ook vlooienallergie zijn. Ben je al met haar bij de DA geweest?
quote:mika65 schreef op 13 mei 2014 @ 18:04:

Kan ook vlooienallergie zijn. Ben je al met haar bij de DA geweest?Oh jee, dat klinkt eng? Wat is vlooienallergie? Ik heb net het asiel gebeld, want mag nog met haar terug komen voor medische dingen, maar die namen niet op :S
quote:frogertje schreef op 13 mei 2014 @ 18:06:

[...]

Oh jee, dat klinkt eng? Wat is vlooienallergie? Ik heb net het asiel gebeld, want mag nog met haar terug komen voor medische dingen, maar die namen niet op :Sallergisch voor vlooien. ga eerst eens langs de dierenarts, kan ook voedselallergie zijn ( allergisch voor bepaalde soorten voedsel)
Check voor luizen, als ze gezworven heeft kan dat ook nog.

Misschien is het ook een goed idee om haar een paar dagen goed uit te borstelen, misschien houd ze er dan wel mee op.
Is niet eng hoor, gewoon een pipetje geven van een goed merk, bij mijn kat helpt die van Bolfo gold (verkrijgbaar bij de dierenspeciaalzaak) heel goed en de DA heeft het merk Advantage die heel goed helpt
Maar als ze uit een asiel komt mag je toch verwachten dat ze medisch gezond is? Of ben ik nu naïef?
quote:mika65 schreef op 13 mei 2014 @ 18:13:

Is niet eng hoor, gewoon een pipetje geven van een goed merk, bij mijn kat helpt die van Bolfo gold (verkrijgbaar bij de dierenspeciaalzaak) heel goed en de DA heeft het merk Advantage die heel goed helpt

Maar ik zou toch eerst even contact opnemen met het asiel.

Het asiel hier heeft een vaste dierenarts en hopelijk is dat bij jou ook zo. Die heeft de kat dan ook gezien toen ze binnen kwam en kan ook vertellen wat er wel en niet gedaan is al, behalve de operatie.

Sterkte en wel heel lief dat je zo'n oudje hebt opgenomen!
Eens met rat
Allemaal bedankt voor de reacties! Ze zou idd medisch helemaal in orde moeten zijn nu.. en dat lijkt niet helemaal het geval. Ik ga morgen weer bellen met het asiel om te vragen of ik haar toch nog eens kan laten nakijken op al die dingetjes. Ze is verder trouwens superlief hihi.
quote:frogertje schreef op 13 mei 2014 @ 18:06:

[...]

Oh jee, dat klinkt eng? Wat is vlooienallergie? Ik heb net het asiel gebeld, want mag nog met haar terug komen voor medische dingen, maar die namen niet op :S

Lief van je dat je zo'n oudje in huis hebt gehaald. Maar oh oh, wat moet je nog veel leren over katten.
Het kan óók voedsel allergie zijn. Maar ik zou de oortjes wel even laten checken, want dat kun je eenvoudig verhelpen.

Je zou eens kunnen proberen om cat sensitive te voeren en dan kijken of na een tijd de jeuk weg gaat.

Sluit vlooien uit met frontline combo of advantage.
Lekker behulpzaam Ratteke.

Een kat moet toch je eerste zijn? Of moet je eerst een cursus volgen?

Ik zou inderdaad contact opnemen met het asiel, zij weten precies in welke toestand je poes is binnengekomen en of de huidige problemen daarmee samenhangen.

Succes!
Die jeuk klinkt inderdaad als een vlooienallergie. Ik heb ook 2 katten gehad die dat hadden. Pipetjes hielpen ook niet. Het enige wat hielp is constant een anti vlooienbandje om.

Maar ik zou voor de zekerheid eerst even contact opnemen met het asiel.
hoi,

hier ook een kat uit het asiel. Toen ik haar uit het asiel haalde 3jr geleden was ze kaal vanaf haar ribben tot aan haar staart. Werd toen ook voedselallergie gezegd (inmiddels gaat het goed, is haar vacht helemaal terug gegroeid en glanst het weer en heeft ze normaal voer). In de eerste weken bij mij had ze haar achterpoten nog wat kaler gemaakt door likken waardoor ze twee wonden had gekregen.

Toen ook bij dierenarts geweest, maar die gaf ook aan dat het door stress kwam door nieuwe omgeving.

Ik zou het asiel inderdaad even bellen en anders even advies bij de dierenarts vragen! Mogelijk dat ze dan wat voor de jeuk krijgt en ze na een periode van wennen bij jou thuis meer tot rust komt.
quote:Ratteke schreef op 13 mei 2014 @ 19:16:

[...]

Lief van je dat je zo'n oudje in huis hebt gehaald. Maar oh oh, wat moet je nog veel leren over katten.Wat een domme opmerking. TO doet duidelijk haar best. Toen ik mijn dieren in huis haalde wist ik ook echt niet alles hoor.
Nog nooit gehoord over inlezen? Normaal gesproken wordt iemand hier afgefikt bij zo'n vraag.
quote:Ratteke schreef op 13 mei 2014 @ 20:29:Normaal gesproken wordt iemand hier afgefikt bij zo'n vraag.Precies wat jij doet dus.
Het zou inderdaad een oormijt kunnen zijn of ook gewone mijt.

Een kat krabbelt normaal nooit heel veel aan een oor.

Niet heel spannend, gewoon even een pipet Stonghold halen. Werkt perfect.

Maar voor een perfecte diagnose zou ik of langs de dierenarts van het asiel gaan of je eigen dierenarts even bezoeken.
Ik zat in ongeveer de zelfde situatie en heb toen een check gedaan bij mijn eigen dierenarts. Dat gaf een goed gevoel.
Vergis je niet in wat stress kan doen!

Paar maanden terug stond er een uitgehongerde kat in mijn tuin. Beestje gevoerd, was helemaal blij ( mauwen, kopjes geven). Na 2 dagen maar 2 kattebakken gekocht en hem in huis genomen ( tevens aangemeld op amivedi, dierenarts hier gemeld, in de buurt gevraagd of iemand een kat mist, enz).

Beestje leek oud. doffe, vieze vacht, heel bang ( bleef hele dag zowat op zolder), vreselijke diarree. Ik heb hem 2 keer ontwormd, diarree werd minder, maar ging niet weg.

Na een maand was de diarree helemaal over. Nu na een maand of 4, heb ik een leuke, speelse, blije, knuffelige kat die bijna nooit meer op zolder is! Hij lijkt ook ineens jaren jonger .

Stress kan heel erg doorwerken en het kan lang duren eer het beter wordt. Geef hem rust, vertrouwen, liefde. EN even naar de DA, want het kan een allergie zijn.
Ga terug naar asiel. Dit lijkt me niet de bedoleing
Ik ben benieuwd hoe het afgelopen is, nog naar de dierenarts of asiel geweest TO?

Ik vind het echt een super goede actie van je om een oudje in huis te nemen, dat zijn vaak de 'vergeten' beestjes..
quote:Ratteke schreef op 13 mei 2014 @ 19:16:

[...]

Lief van je dat je zo'n oudje in huis hebt gehaald. Maar oh oh, wat moet je nog veel leren over katten.

En jij moet nog leren wat het word respect is.

Aan TO het kan ook nog een vorm van stres zijn. Ik zou zeker het dierenasiel opbellen en overleg vragen met de dierenarts van daar. Krijgt de kat het zelfde voer als in het dierenasiel?
quote:katten schreef op 15 mei 2014 @ 14:01:

Aan TO het kan ook nog een vorm van stres zijn. Ik zou zeker het dierenasiel opbellen en overleg vragen met de dierenarts van daar. Krijgt de kat het zelfde voer als in het dierenasiel?

Dit wilde ik ook zeggen.

Het is sowieso handig om het asiel in te lichten. Vaak kun je de eerste 2-3 maanden nog gratis terecht bij hun eigen dierenarts, zodat je niet direct zelf op kosten wordt gejaagd.

En check inderdaad even het voer. Dat kan ook klachten geven, als het ineens iets anders is dan bij het asiel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven