Gezondheid alle pijlers

Tintelingen in handen, armen en voeten

15-05-2014 22:10 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar weken heb ik een soort branderig gevoel in mijn vingertoppen en een slapend gevoel in mijn linkerarm, met een doof gevoel in mijn pink en ringvinger. Soms heb ik ook in mijn andere hand tintelingen. Daarnaast is er dat brandende gevoel ook regelmatig in mijn tenen en soms voelt het alsof er een scherp voorwerp in mijn been of voet wordt gestoken, waarop ik in een reflex reageer met het terugtrekken van het been. Het komt op mij over als iets gelijkend op neuropathische klachten. Ik ben vorige week naar de huisarts geweest en daar is bloed geprikt, maar het enige wat daaruit gekomen is, is een ijzertekort. Zelf ben ik begonnen met het slikken van vitamine B (omdat dit soort klachten ook kunnen voorkomen bij een B12-tekort). Herkent iemand dit soort klachten? Is dat vanzelf weer weggegaan of zijn er nog tips die ik op kan volgen? Ik ga er vooralsnog niet vanuit dat er iets ergs aan de hand is. Aanvankelijk dacht ik dat de pijn in mijn armen ook kon komen van het fietsen op de racefiets, maar nu hetzelfde gevoel ook in mijn voeten zit - ook na 2 weken niet op de racefiets - en de pijn de hele dag door aanwezig is, ga ik twijfelen of het wel daarmee te maken heeft. Alle tips zijn welkom!
Nou, ik zou terug naar de HA gaan. Dit is toch niet normaal?
Terug naar de huisarts dus.
Dat ga ik ook zeker doen, maar voelt een beetje stom om 3 dagen na het horen van de uitslag van het bloedonderzoek alweer op de stoep te staan. Ik wil nu in ieder geval bij het vitamine-informatiebureau even navragen na hoeveel tijd - bij gebruik van vitamine B-suppletie - de klachten moeten afnemen als het daardoor veroorzaakt zou worden. Ik had zelf bedacht dat ik die periode ga afwachten en daarna opnieuw aan de bel trek. Het is niet dat ik nu niet functioneer ofzo, maar ik word inmiddels wel een beetje gek van het getintel.
Misschien overtraind?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Elleboogzenuw
Je had beter niet kunnen beginnen met B12 s]likken, als je nu laat testen geeft dat een valse waarde.... of is de B12 al mee getest?

Als je een laag ijzer hebt kan dat trouwens eventueel een signaal zijn voor een B12 tekort (hoeft niet, kan wel). Hier vind je meer informatie over B12 tekort
Ik ben vrijgezel, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen
Ik had zoiets ook....(dacht eerst dat ik vitamine tekort had) wat bleek na bloedtesten, een vitamine b (1 en 6) overschot! Misschien gek maar eet nu iets ongezonder en voel mij beter dan in mijn mega gezonde periode.
Bij mij was het b12, bij dergelijke klachten. Maar ik begrijp dat daar niet op getest is? Da's toch raar? Overigens had ik toen al zo'n tekort dat ik moest spuiten, pillen hadden geen zin.
Ik heb dat ook, vooral bij hyperventilatie. Soms ook in mijn slaap of zomaar.
Ze zouden B-vitamines mee testen, maar de huisarts zei dat B12 de vorige keer goed was, dus dat dat het probleem niet zou zijn (en stom... ik weet nu dus niet of dat wel of niet bepaald is). Vorige bloedafname was overigens ruim een jaar geleden, dus... Maar ja, mocht het met die pillen overgaan, is het voor mij ook prima.

Blommit: Omdat de klachten ook in mijn voeten zijn, denk ik niet dat het met de elleboogzenuw te maken heeft. Maar bedankt voor het meedenken! Overtraind zou kunnen, hoewel ik vroeger veel meer sportte dan nu en nu eigenlijk niks extreems meer doe.

We wachten het maar gewoon ff af nu...
Ik heb hier last van over mijn hele lichaam, bij mij is het vaak ook een soort van kriebel/ jeuk.

Het is waarschijnlijk paresthesie. ( bij mij)

Ik moet binnenkort naar de neuroloog dan hoor ik meer. Erg vervelend want ik lig er snachts vaak wakker van
Bij hyperventilatie wordt het bij mij overigens ook erger, het heeft waarschijnlijk ook met (onbewuste) stress te maken.

Bij mij is ook alles al getest in het bloed maar niks te vinden..
De twee dingen die in mij opkomen zijn B12 tekort en/of magnesiumtekort.
Elke les, waar je van leert, maakt het pad vrij voor nog waardevollere lessen. Elke les, die je negeert, komt steeds weer terug.
Eens met voorgangers dat het verstandig is om je b vitamines opnieuw te laten checken. Bij een teveel aan B6 is het mogelijk dat je last kan krijgen van neuropatische klachten.

Je zou bij de ha de waarden van het laatste bloedonderzoek kunnen opvragen, want wat voor een ha goed is, hoeft helemaal niet goed te zijn. Als je opnieuw zou moeten prikken, laat dan die Bvitamines even staan, dit kan van invloed zijn op de waarden.

Het is vrij algemene klacht die tintelingen. Kan ook bij veel andere "ziekten" voorkomen.
liiiies, 10 uur geleden

Ik had zoiets ook....(dacht eerst dat ik vitamine tekort had) wat bleek na bloedtesten, een vitamine b (1 en 6) overschot! Misschien gek maar eet nu iets ongezonder en voel mij beter dan in mijn mega gezonde periode.

Beetje ot, maar ben erg nieuwsgierig. Wat at je dan allemaal, dat je een overschot kreeg?
.
quote:saltamontes schreef op 15 mei 2014 @ 22:10:

Ik ben vorige week naar de huisarts geweest en daar is bloed geprikt, maar het enige wat daaruit gekomen is, is een ijzertekort. Maar dat verklaart je klachten toch niet? Dan moet de huisarts toch verder zoeken of je doorverwijzen?
Ben je ook op suiker geprikt?
Goed voor B12 zou ook net boven de ondergrens kunnen zijn en de ondergrens is eigenlijk te laag in Nederland. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat jij zeker een B12 tekort heb. Zou toch nog eens teruggaan naar de huisarts.
Inderdaad ook op suiker geprikt. En voelt ook wel beetje stom dat nu 1 van de klachten wordt aangepakt (duizeligheid), terwijl de belangrijkste klacht blijft voortbestaan.

Een overdosis van B-vitamines is doorgaans geen probleem. Ik ben zelf dietist, en heb vanuit mijn beroepsvisie de keuze gemaakt deze te gaan slikken nu (zou ik patienten ook kunnen adviseren in een zelfde situatie). B-vitamines die je teveel inneemt, plas je uit. Dus wat dat betreft vind ik het zelf wel prettig nog even door te gaan met deze pillen. En als de klachten blijven bestaan, dus inderdaad terug naar de huisarts.
Als je B12 blijft slikken heeft op B12 testen geen enkele zin....

Ik zou de B12 waarde van vorig jaar opvragen, wat de huisarts oké vindt hoeft niet oké te zijn.
Ik ben vrijgezel, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen
@ impala: doordat ik vorig jaar een burnout had, daarna nog enorm moe en grieperig was, besloot ik het helemaal anders te doen. Inclusief mijn voeding. Dagelijks: 400gr groenten, 2 stuks fruit, vrijwel vega, groentenshakes en yoghurt met superveel superfood en gezondheidspoedertjes, zeewiershakes etc. De burnout was weg, werkte weer fulltime maar de moeheid bleef. Gevolg een overschot... Oeps. Nu heb ik mijn balans weer gevonden. Niet zo gek doen en gewoon van alles, gezond en ongezond nemen. Ik zit weer lekker in mijn vel dus mensen... Niet te gezond eten. Das niet goed voor je!
@saltamontes: hoe kan het dat ik een vit. B6 overschot had van een percentage van boven de 600??? Ik plaste het dus echt niet uit en had last van tintelvingers, armen en een raar gevoel op mijn huid, alsof het soms onder stroom stond. Ik durf echt geen b vitamine extra ergens bij in te nemen.
Doet me denken aan hyperventilatie, ik krijg dan tintelingen in uiteenlopende plaatsen en word erg duizelig..
quote:liiiies schreef op 16 mei 2014 @ 23:52:

@saltamontes: hoe kan het dat ik een vit. B6 overschot had van een percentage van boven de 600??? Ik plaste het dus echt niet uit en had last van tintelvingers, armen en een raar gevoel op mijn huid, alsof het soms onder stroom stond. Ik durf echt geen b vitamine extra ergens bij in te nemen.

In tegenstelling tot de meeste B vitamines, die wateroplosbaar zijn en je het teveel uitplast, is B6 dit juist weer niet. Daarom moet je ook altijd uitkijken met potten B complex tabletten, waarbij de B6 hoog gedoseerd is. Verstandiger is dan om deze tabletten om de 2 a 3 dagen te nemen om een overschot van B6 te voorkomen. Met een overschot van B6 kun je last krijgen van tintelvingers ed (neuropatische klachten)

En met alles geld, alles met mate. Mocht je, je B12 willen aanvullen met behulp van tabletten, dan zou je op zoek kunnen gaan naar B12 smelttabletten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven