Entertainment alle pijlers

Wubbo Ockels

18-05-2014 13:18 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
(ik weet dat er een algemeen topic is maar deze man verdient m.i. een eigen topic)

Weken geleden heb ik 2 docu`s gezien over Wubbo Ockels en was ik geroerd door zijn verhalen, zijn drift, zijn positiviteit en hoop dat hij met de medicijnen die hij had nog wat verlenging van het leven zou krijgen. Daarnaast probeerde hij ook zijn weerstand te verhogen door een soort `workshop` te volgen bij Wim Hof.

(ik zal die docu erbij zoeken, het was met Ivo Niehe.)

Wubbo Ockels overleden

AMSTERDAM -

De eerste Nederlandse ruimtevaarder Wubbo Ockels is vanmorgen op 68-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van niercelkanker.

Ockels was natuurkundige, ruimtevaarder, piloot en hoogleraar. Hij maakte als eerste Nederlander in 1985 een ruimtevlucht van een week met de spaceshuttle Challenger.

Ockels was enkele dagen geleden al in het Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis in Amsterdam opgenomen. Bij toeval werd in 2008 een vergevorderde niertumor geconstateerd bij hem. De tumor werd succesvol weggehaald, maar in 2013 werd opnieuw niercelkanker geconstateerd.

Ockels werkte nog aan de faculteit Lucht- en Ruimtevaart aan de TU Delft.

23 maart; http://tvblik.nl/tros-tv-show/23-maart-2014

http://kanker-actueel.nl/ ... igd-op-leefstijl-enz.html
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Wat fijn om te lezen hoe bijzonder deze man was, dat hij op zoveel mensen een diepe indruk heeft gemaakt.

Ook ik heb hem bij P&W gezien en merkte toen dat ik me ergerde aan de maakbaarheid die hij suggereerde. Deel de mening dat kanker een gemene rotziekte is die niet met positivisme weg te denken is.

Dat er meer is tussen hemel en aarde en dat hoe je in het leven staat belangrijk is voor jezelf en je medemens, dat deelde ik met hem, hoe anders ik het zelf ook invul.
Heb hem ooit nog eens de weg mogen wijzen

Op Station Stadionweg

W: Mag ik u wat vragen?

s: Natuurlijk

W: Weet u waar het Olympiaplein is?

s: Ziet u dat stadion daar beneden?

W: ja

s: Nou, daar is het

W: Dankuwel

s: Niks te danken

s: ... bekent gezicht heeft die man ...
Gezien de reacties vind ik het passend om onderstaand artikel hier neer te zetten. Morgen een uitgebreid artikel in het AD.

Arno Gelder

18-5-14 - 18:30 bron: Algemeen Dagblad

'Op mijn grafsteen komt: Mijn tijd staat stil'

De overleden astronaut Wubbo Ockels (68) heeft een laatste 'statement aan de mensheid' gemaakt. Een dag voor zijn overlijden vroeg hij AD-verslaggever Arno Gelder om een gesprek op zijn sterfbed te hebben. 'Ik heb het allemaal goed geregeld. Tot mijn grafsteen aan toe. Weet je wat erop komt te staan? 'Mijn tijd staat stil'.'

Tijdens het gesprek gisteren gaf Ockels Gelder een brief met zijn 'statement', die hij graag via de krant verspreid wil hebben. Nederlands eerste ruimtevaarder en voormalig hoogleraar zet daarin uiteen dat de mens zich op duurzaamheid en humanisme moet richten.

Het AD zal dit statement morgen publiceren, net als een weergave van zijn laatste gesprek met verslaggever Gelder.

Ockels, die leed aan niercelkanker, toonde zich tot het einde strijdbaar. Hij had nog graag '20 jaar' langer geleefd. 'Eigenlijk heb ik je nog zo veel te zeggen,' liet hij Gelder weten.

Grafsteen

Op zijn sterfbed toonde hij zich niet bang voor de dood, maar wel bezorgd om de achterblijvers. 'Bang voor de dood? Nee, beslist niet. Ik ben wel bang om te stikken. Daarom bepaal ik zelf wanneer het tijd is. Want je weet toch dat het klaar is, hè? Ik heb het allemaal goed geregeld. Tot mijn grafsteen aan toe. Weet je wat erop komt te staan? 'Mijn tijd staat stil.' Ik heb een geweldig bestaan gehad, een superleven. Maar het is vreselijk voor Joos (Ockels echtgenote, red.) en de kinderen. Dat drukt het meest op mijn ziel...'

De oud-astronaut werd een aantal dagen terug opgenomen in het Anthonie van Leeuwenhoekziekenhuis in Amsterdam. Ockels was naast ruimtevaarder ook natuurkundige, piloot en hoogleraar. In 1985 maakte hij als eerste Nederlander een vlucht door de ruimte. Hij werkte nog tot onlangs aan de faculteit Lucht- en Ruimtevaart aan de TU Delft.

Morgen in het AD het hele interview met en het statement van Wubbo Ockels.
Zo direct wordt er (uiteraard) aandacht aan besteed bij het journaal.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:sabbaticalmeds schreef op 18 mei 2014 @ 20:46:

Ik oordeel er niet over even lezen voordat je oordeelt. Ik heb alleen gezegd dat ik het pijnlijk vond om te zien hoe hij zich vastklampte aan het alternatieveMisschien is dat het ook wel, omdat het aangeeft hoe wanhopig iemand kan zijn. Mijn (overigens hoog opgeleide) moeder is toen ze 47 was overleden aan kanker, binnen 5 weken na diagnose. Zij begon zich ok vast te klampen aan de gekste dingen, zoals door de radio een fles water laten instralen door Jomanda. (terwijl ze in het Antonie van Leeuwenhoek lag) Je zal maar in paniekerige doodsangst zijn.
Ab imo pectore
Wij waren aan het wandelen toen vanmiddag breaking news binnenkwam. Mijn held... Als kind zat ik op de creche waar zijn dochter ook zat. Mijn moeder was altijd heel trots dat ik bij Wubbo op schoot had gezeten ;) (mijn moeder werkte daar ook) Dat was nog voor ie de ruimte in ging. Inspirirend man.

Soms heb je van die mensen die je iets doen, dit is er een van.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
ma 19 mei 2014, 06:38 | 72 reacties

Laatste brief Wubbo Ockels

'Stop met vernietiging van de mensheid'

RIJSWIJK -

„Laten we 'het menselijke tijdperk' begroeten. Laten we stoppen met de vernietiging van de aarde, van de mensheid; van ons.” Dat schreef astronaut Wubbo Ockels vlak voor zijn overlijden in zijn laatste brief. Het AD publiceerde maandag de brief waarin hij zijn visie op de mensheid samenvat. Ockels gaf voor die krant zijn laatste interview.

„Laat het voor iedereen duidelijk zijn: we moeten een nieuwe houding vinden, een nieuwe cultuur, een nieuwe instelling, een nieuwe eenheid van de mensheid, voor ons voortbestaan”, schreef Ockels. De astronaut pleit voor een geloof in de mensheid, omdat alleen dat geloof alle mensen bijeen kan brengen.

„Geloven in de mensheid is een andere manier van denken. Een bewustzijn van waar we zijn en wat de aarde voor ons betekent.” Volgens Ockels zijn we allemaal „astronauten van het Ruimteschip Aarde”. Hij roept iedereen op om te helpen met het vormen van dat geloof. Geloofsuiting kan met symbolen, rituelen en kunst.

Ockels vatte zijn visie samen met '10 geboden van het geloof in de mensheid'. „Ons doel is om de mensheid te ondersteunen, en daarmee de aarde en natuur”, „Iedereen is verbonden met de natuur en de aarde” en „Mensheid, natuur en aarde zijn onscheidbaar” zijn drie van de geboden.

Statement Wubbo / ad
Dank je Nut!
Na uitvaart twee herdenkingen voor Ockels

AMSTERDAM -

De zondag overleden astronaut Wubbo Ockels wordt niet alleen tijdens zijn begrafenis de laatste eer bewezen. Komende week zijn er ook twee herdenkingen waarin wordt stilgestaan bij het overlijden van de ruimtevaarder.

Op verzoek van zijn familie wordt Ockels maandag in zeer kleine kring begraven. „De uitvaart zal niet bijgewoond worden door mensen uit Wubbo's publiekelijke leven”, laat Stichting Urgenda weten, de duurzaamheidsorganisatie die een van de twee herdenkingen organiseert.

Ockels had zelf echter de „uitdrukkelijke wens” om ook iets groters te laten organiseren waarmee hij zijn boodschap over duurzaamheid aan de wereld kan verspreiden. De stichting organiseert daarom, in overleg met de familie, volgende week zondag een herdenking in Amsterdam. Die bijeenkomst is bedoeld voor andere bekenden van Ockels en is alleen op uitnodiging toegankelijk. Onder meer de minister-president van Aruba en diverse artiesten maken deel uit van het programma.

Tot slot organiseert de TU Delft ook nog een herdenkingsdienst voor collega's en studenten van de hoogleraar Aerospace for Sustainable Science and Technology. Die is dinsdagmiddag op de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Onder meer collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg, onderzoeker Roland Schmehl en Marlies Hak van het Nuon Solar Team komen dan aan het woord.
Zijn energieprojecten van de laatste jaren vond ik erg goed.

In de jaren '80 vond ik hem een vervelende vent. Hij kwam op mijn school om zijn ruimtefilm te laten zien. Rondzwevend sinaasappelsap, te gek ! Hij wilde me echter geen handtekening geven voor mijn moeder (die verkikkerd is op snorren). Erg flauw.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Met alle waardering voor Wubbo, maar er gaan elke dag mensen dood, en ook veel mensen, die wellicht niet zo in de spotlights, maar wel in hun eigen omgeving, op hun eigen manier belangrijk zijn geweest voor de mensen om hen heen. Voor die mensen wordt geen topic geopend, dus waarom wel voor iemand wiens naam toevallig bekend is? Is hij belangrijker dan die relatief anonieme man of vrouw die veel geluk en liefde heeft bezorgd aan mensen om hem/haar heen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Er worden regelmatig topics geopend over "gewone" overleden mensen op dit forum. Zelfs over huisdieren. Als jij de behoefte voelt om een topic te openen over een overleden dierbare dan moet je dit doen! Ik kan ook een aantal topics noemen over forummers die (ernstig) ziek zijn. Dit zijn ook "gewone" mensen.

Wubbo heeft als gemeenschappelijke deler dat veel mensen hrm hebben gekend en dat hij sympathiek overkwam. Dat voor hem een eigen topic is geopend vind ik dan ook niet verwonderlijk.
quote:LouisaVuitton schreef op 26 mei 2014 @ 20:43:

Er worden regelmatig topics geopend over "gewone" overleden mensen op dit forum. Zelfs over huisdieren. Als jij de behoefte voelt om een topic te openen over een overleden dierbare dan moet je dit doen! Ik kan ook een aantal topics noemen over forummers die (ernstig) ziek zijn. Dit zijn ook "gewone" mensen.

Wubbo heeft als gemeenschappelijke deler dat veel mensen hrm hebben gekend en dat hij sympathiek overkwam. Dat voor hem een eigen topic is geopend vind ik dan ook niet verwonderlijk.

Laat gaan, als iemand niet kan bedenken dat deze bijzondere man een eigen topic verdient, dan moet je er ook geen energie aan spenderen.

Verder met je eens LV, iedereen is vrij om over (bijna) alles/iedereen, mens/dier, noem het maar op een topic openen. Deze man heeft, idd net als vele anderen, een hoop betekent voor NL en de wetenschap en zijn familie uiteraard. Maar ook worden er door andere forummers leuke felicitatie topics geopend, dus niet alleen in verdrietige situaties.

En ik wilde daarom een topic openen voor/over Wubbo!!! En ik voel verder niet de behoefte om dat verder uit te leggen.
Wubbo Ockels begraven in Amsterdam

AMSTERDAM -

Oud-astronaut Wubbo Ockels is maandag begraven in Amsterdam. Dat gebeurde „op nadrukkelijk verzoek van de familie” in zeer kleine kring, zo liet een bekende van de nabestaanden weten. Aan het begin van de middag voer een boot met daarop zijn stoffelijk overschot naar begraafplaats Zorgvlied.

De ruimtevaarder had zelf bij leven echter een andere wens: „Hij wilde zelf heel graag dat zijn leven groots gevierd zou worden, met een bijeenkomst waarop ook zijn boodschap over duurzaamheid verspreid kon worden.” Om die reden vindt komende zondag een grote herdenking plaats voor 800 genodigden. Daarnaast organiseert de TU Delft dinsdag een herdenkingsdienst op de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven