Entertainment alle pijlers

Wubbo Ockels

18-05-2014 13:18 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
(ik weet dat er een algemeen topic is maar deze man verdient m.i. een eigen topic)

Weken geleden heb ik 2 docu`s gezien over Wubbo Ockels en was ik geroerd door zijn verhalen, zijn drift, zijn positiviteit en hoop dat hij met de medicijnen die hij had nog wat verlenging van het leven zou krijgen. Daarnaast probeerde hij ook zijn weerstand te verhogen door een soort `workshop` te volgen bij Wim Hof.

(ik zal die docu erbij zoeken, het was met Ivo Niehe.)

Wubbo Ockels overleden

AMSTERDAM -

De eerste Nederlandse ruimtevaarder Wubbo Ockels is vanmorgen op 68-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van niercelkanker.

Ockels was natuurkundige, ruimtevaarder, piloot en hoogleraar. Hij maakte als eerste Nederlander in 1985 een ruimtevlucht van een week met de spaceshuttle Challenger.

Ockels was enkele dagen geleden al in het Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis in Amsterdam opgenomen. Bij toeval werd in 2008 een vergevorderde niertumor geconstateerd bij hem. De tumor werd succesvol weggehaald, maar in 2013 werd opnieuw niercelkanker geconstateerd.

Ockels werkte nog aan de faculteit Lucht- en Ruimtevaart aan de TU Delft.

23 maart; http://tvblik.nl/tros-tv-show/23-maart-2014

http://kanker-actueel.nl/ ... igd-op-leefstijl-enz.html
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:SeBastassaUnaCanzone schreef op 18 mei 2014 @ 14:43:

Eens hoor Antoon. Mijn vader is op zijn 54e overleden aan kanker, hij is daarvoor zeven jaar ziek geweest waarvan zes jaar terminaal. Hij was heel positief, net als Wubbo. Probeerde ook wel eens wat uit. Maar uiteindelijk wint de kanker.

Het kan hooguit wat verschil maken of je mentaal lekker in je vel zit of niet. Sombere mensen geven sneller op, positieve mensen zijn strijdbaarder. Maar dan nog.Wat verschrikkelijk jong Sebas
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
De meest sombere en mopperende van allemaal lijkt het in mijn omgeving nu te redden. Ik mag hem erg graag en ben blij voor hem. Maar hij heeft zich al zo vaak op het einde voorbereid en getwijfeld om weer een nieuwe behandeling te zullen ondergaan. Toch maar gedaan op aanraden van zijn omgeving en nu gaat het al meer dan 7 jaar goed. Wel met klysma's en allerlei functieverlies en weet ik niet wat allemaal, maar het gaat.
quote:SeBastassaUnaCanzone schreef op 18 mei 2014 @ 14:43:

Eens hoor Antoon. Mijn vader is op zijn 54e overleden aan kanker, hij is daarvoor zeven jaar ziek geweest waarvan zes jaar terminaal. Hij was heel positief, net als Wubbo. Probeerde ook wel eens wat uit. Maar uiteindelijk wint de kanker.

Het kan hooguit wat verschil maken of je mentaal lekker in je vel zit of niet. Sombere mensen geven sneller op, positieve mensen zijn strijdbaarder. Maar dan nog.Je positief voelen en gedragen als je kanker hebt kan ook nogal moeilijk zijn. Er zijn mensen die zich nota bene schuldig voelen als ze boos of verdrietig zijn. Maar die gevoelens horen ook bij een ziekteproces. Boos of verdrietig zijn maakt je niet minder ziek en je gaat er al helemaal niet eerder dood van. Veel ernstig zieken worden depressief en dat is een hele normale reactie
Tjee, ik had die docu's helemaal niet gezien.
Ja natuurlijk. Dat proces van rouw krijgt elk ernstig ziek persoon wel, in min of meerdere mate. Het is ook nogal wat, te horen krijgen dat je dood zal gaan aan je ziekte.

Mijn vader is ook wel een periode zwaarmoedig geweest. Maar dat ging voorbij, daarna is hij dus positief gebleven tot het einde. Het kan ook wel met de duur van ziekte te maken hebben. Zeven jaar is wat anders dan zeven weken. In zeven jaar tijd heb je simpelweg meer tijd de stadia van rouw door te maken en is misschien de tijd van 'berusting' daardoor langer.
quote:SeBastassaUnaCanzone schreef op 18 mei 2014 @ 14:57:

Ja natuurlijk. Dat proces van rouw krijgt elk ernstig ziek persoon wel, in min of meerdere mate. Het is ook nogal wat, te horen krijgen dat je dood zal gaan aan je ziekte.

Mijn vader is ook wel een periode zwaarmoedig geweest. Maar dat ging voorbij, daarna is hij dus positief gebleven tot het einde. Het kan ook wel met de duur van ziekte te maken hebben. Zeven jaar is wat anders dan zeven weken. In zeven jaar tijd heb je simpelweg meer tijd de stadia door te maken en is misschien de tijd van 'berusting' daardoor langer.Ja en een rouwproces duurt lang, en die tijd is er niet.

Mijn vader is ook wel een periode zwaarmoedig geweest. Maar dat ging voorbij, daarna is hij dus positief gebleven tot het einde. Het kan ook wel met de duur van ziekte te maken hebben. Zeven jaar is wat anders dan zeven weken. In zeven jaar tijd heb je simpelweg meer tijd de stadia van rouw door te maken en is misschien de tijd van 'berusting' daardoor langer.
quote:Mylene_Valerie schreef op 18 mei 2014 @ 14:46:

[...]

Bij de ene aflevering van TV Show waarin je zag dat hij de workshop bij Wim Hof had gevolgd en daarna zijn controle in America slechter was als ervoor, vond ik ook heel confronterend om te zien.

Verderop zag je nog dat hij wel de koude baden in de grachtengordel heeft volgehouden.Het lijkt er dan toch op dat Wubbo zelf heel erg in het maakbare leven geloofde......en kanker bestrijden door koude baden? Van een ontwikkeld persoon zoals hij had ik dat toch niet verwacht.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Het is fijn voor de omgeving als de mensen die kanker hebben positief zijn.

Helpen tegen de kanker doet het helemaal niet.

Depressief of positief, je kunt evengoed doodgaan als behandelingen niet (meer) voor je werken.

Ik heb grote moeite moeten doen om niet zwaar depressief te worden toen ik kanker had. En alles mensen die mij aanraadden om toch vooral positief te blijven denken kon ik wel doodschieten.

Wat een domme dooddoener!

Ik heb domweg gewoon geluk gehad nog steeds te leven, het is nooit een kwestie van winnen of verliezen geweest.
quote:mienietjefietje schreef op 18 mei 2014 @ 15:00:

[...]

Het lijkt er dan toch op dat Wubbo zelf heel erg in het maakbare leven geloofde......en kanker bestrijden door koude baden? Van een ontwikkeld persoon zoals hij had ik dat toch niet verwacht.Hij moet in pure paniek zijn geweest, kan haast niet anders.
Ik zou dat ook echt nooit tegen een ziek iemand zeggen; 'probeer maar positief te blijven.' Alsof je daar invloed op hebt, kom op zeg.
quote:Antoon69 schreef op 18 mei 2014 @ 14:34:

Kanker is een loterij, geen persoonlijk falen. Of je er positief of negatief in staat, of je een 'vechter' bent, of je de hele dag thee uit de Andes drinkt en om 5 uur 's ochtends opstaat maakt allemaal niets uit. Je moet zo vroeg en goed mogelijk behandeld worden en daarna heb je helaas gewoon een bepaalde overlevingskans en verder pech of geluk. Zelf best veel (jonge) mensen om mij heen aan kanker verloren.

Edit; verder ook van mij niets dan goeds over Wubbo Ockels.Inderdaad.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
RIP Wubbo.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
quote:mienietjefietje schreef op 18 mei 2014 @ 15:00:

[...]

Het lijkt er dan toch op dat Wubbo zelf heel erg in het maakbare leven geloofde......en kanker bestrijden door koude baden? Van een ontwikkeld persoon zoals hij had ik dat toch niet verwacht.Hij deed dat erbij, in het kader van weerstand verhogen schaadt niet.
Ik had het mis.
Met het alternatieve circuit heb ik niets maar als het iemand een houvast biedt, tsja, zolang je verder maar de behandeling volgt van de oncologen. Ik had een buurvrouw met nierkanker, toen ze het slechte nieuws hoorde was de prognose een jaar, het werden er zeven, zij was ook iemand met een heel positieve instelling. Of het verschil maakt zou ik niet weten, als je bent uitbehandeld is het einde in zicht, ook dat kon ze aanvaarden, misschien ook omdat ze ervan overtuigd was dat ze in de hemel zou komen.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 18 mei 2014 @ 15:18:

Met het alternatieve circuit heb ik niets maar als het iemand een houvast biedt, tsja, zolang je verder maar de behandeling volgt van de oncologen. Ik had een buurvrouw met nierkanker, toen ze het slechte nieuws hoorde was de prognose een jaar, het werden er zeven, zij was ook iemand met een heel positieve instelling. Of het verschil maakt zou ik niet weten, als je bent uitbehandeld is het einde in zicht, ook dat kon ze aanvaarden, misschien ook omdat ze ervan overtuigd was dat ze in de hemel zou komen.

Hij liep in NL én in America bij een oncoloog. Nogmaals, een samenvatting is niet wenselijk. Het enige wat ik had begrepen is dat hij door zijn werk in het verleden de mogelijkheid had om ook in America onder behandeling te zijn

Het alternatieve deed hij wat ik begreep erbij omdat hij zich daarbij goed voelde.

Meer zou ik zelf niet willen samenvatten om misstanden te voorkomen.
Toen ik dit las was ik geraakt. Ik heb hem mogen ontmoeten toen ik jong was, heb zelfs nog ergens een "astronauten diploma" liggen die hij heeft ondertekend voor me.

Dat artikel in happinez heb ik ook gelezen. Mooi wel.

Een bijzonder man en een groot verlies.
Het was idd een hele bijzondere man. Lang geleden een lezing van hem bijgewoond ( duurzaamheid). Tijdens de vragen en discussie erna zag ik nog meer zijn bevlogenheid. Zijn toch wat ingetogen manier van praten verdween steeds meer. Een prachtig samenspel met de zaal.

Hij was heel erg slim, ik begreep daarom ook niet zo goed dat hij hulp zocht in het alternatieve. Aan de andere kant: hij had nog zoveel levenslust, hij kon het leven nog niet opgeven wellicht

Tjee, wat vond ik het stoer als puber toen hij de ruimte in ging, een Nederlander! Niet wetende dat Nederland al heel vroeg een grote rol speelde in de ruimtevaart, achter de schermen, op technisch gebied.

Via vrienden hebben wij André Kuipers leren kennen. Ook een zeer bevlogen man, een ander type mens en in een andere tijd. Omdat wij hem privé kennen heb ik iets meer met hem maar nu het overlijden van Wubbo bekend is geworden herinner ik me die lezing en de impact die dat toen had.

Ik hoop dat Space expo meer aandacht gaat geven aan deze bijzondere man!

( echt een aanrader om naar toe te gaan!!)
Je bent zelf een theepot
Ik zag wubbo in "de wandeling", daar praat hij over hoe hij na de dood ziet.

Hier

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1378217

Zie nu dat Meds waarschijnlijk dit bedoelt, je ziet hem hier ook (astraal) dansen.
quote:Antoon69 schreef op 18 mei 2014 @ 14:34:

Kanker is een loterij, geen persoonlijk falen. Of je er positief of negatief in staat, of je een 'vechter' bent, of je de hele dag thee uit de Andes drinkt en om 5 uur 's ochtends opstaat maakt allemaal niets uit. Je moet zo vroeg en goed mogelijk behandeld worden en daarna heb je helaas gewoon een bepaalde overlevingskans en verder pech of geluk. Zelf best veel (jonge) mensen om mij heen aan kanker verloren.

Edit; verder ook van mij niets dan goeds over Wubbo Ockels.

Zo mee eens! Ik irriteer me ook altijd aan teksten als "ik heb gevochten..." of "ik heb de kanker overwonnen" , de "strijd gewonnen" en dergelijke. Iedereen kent ze wel.

Zo irritant, alsof de mensen die overleden zijn harder hun best hadden moeten doen.

RIP Wubbo Ockels

Heftig, je krijgt een virtuele knuffel

Zonder aan jouw verdriet voorbij te gaan vind ik dit soort processen interessant. Stof om over na te denken, niet meer dan dat want er is geen evidenced base.

Lijkt me eigenlijk een eigen topic waardig, toch?
Je bent zelf een theepot
Je gaat niet aan mijn verdriet voorbij hoor. Ik noemde mijn vader omdat ik tussen hem en Wubbo wel overeenkomsten zag in de manier waarop ze in hun ziek zijn stonden. Het is nu drie jaar geleden, nog niet heel lang maar ook zeker niet 'vers.'

Van mij mag je een topic openen, dat moet je uiteraard helemaal zelf weten.
RIP Wubbo.

En voor Sebas.
Wat erg zeg. Ik vond hem ook zo'n interessante, vriendelijke man. Heel jammer dat hij er niet meer is.

Ik heb de uitzendingen met Ivo Niehe ook gezien. Volgens mij voelde hij zich door dat astraal dansen veel beter. Daarnaast denk ik ook dat hij alles wilde proberen wat in zijn macht lag, zodat hij later niet zou zeggen 'had ik maar dit of dat geprobeerd'. Helaas mocht het niet baten....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven