Gezondheid alle pijlers

Menstruatie issues

23-05-2014 14:55 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag over mijn menstruatie waarop ik het antwoord echt nergens kan vinden. Ik hoop dat hier mensen zijn die het bekend voorkomt.

Sinds mijn 16e zit ik aan de pil. Microgynon 30. Mijn ongesteldheid kwam vanaf toen altijd netjes de 2e of 3e dag van de stopweek.

Maar na ongeveer 2 jaar werd ik ineens 3 maanden helemaal niet ongesteld. Geen onveilige seks gehad, maar toch voor de zekerheid 2x een testje laten doen. Zwanger was ik niet. Naar de dokter geweest en bloed laten prikken. Conclusie: Kan wel eens voorkomen, door stress bijvoorbeeld.

Vanaf toen is het raar gaan lopen. Ik slik de pil altijd 3 weken en dan 1 stopweek. Maar nu het rare: ik word altijd een week vóór de stopweek ongesteld. Dus daarna is mijn officiele stopweek waarin ik niet ongesteld word. Gewoon veilig volgens de dokter. Maar wel heel vervelend. Wil ik de pil eens doorslikken een maandje, dan kan ik dwt wel doen maar heeft het geen nut. Ik ben dan toch al ongesteld.

Nu mijn vraag. Hoe komt dit? Wat kan ik er aan doen? (Zwaardere pil overwogen maar heb het niet zo op de bijwerkingen die dan eerder om de hoek komen kijken. Zoals gewichtstoename, of het verhoogde risico op trombose bijvoorveeld in combinatie met roken. )En loop ik inderdaad, zoals mijn dokter zegt, geen risico op zwangerschap?

Ik hoop dat iemand me kan helpen:)
Ik denk echt dat deze pil gewoon niet geschikt voor jou is. Ik heb wel eens met een pil gehad dat ik maanden last had van bloedverlies. Toen weer overgestapt op een ander en toen was het weer weg. Dat waren beide lichte pillen. Soms moet je er even een paar proberen voor je de goede hebt gevonden.

Maar ik denk ook dat je gewoon beschermd bent, denk dat tussentijds bloedverlies weinig zegt over of de pil goed werkt.
Ik denk een zwaardere pil of een andere pil proberen. Of helemaal een andere anticonceptie methode..

Hoe het kan weet ik niet, ik heb iets soortgelijks.. Kon vroeger makkelijk 2 of 3 strips doorslikken en nu word ik vaak na 6 weken alweer ongesteld..

De dokter zegt bij mij ook dat het door stress of gewichtstoename/afname kan komen en dat het later wel weer kan bijtrekken.. Alleen is er niks aan mijn gewicht veranderd en stress weet ik zo niet.. Vervelend is het wel.. Hoe jij het hebt helemaal!

Ik slik trouwens ook Microgynon 30. Heb jij al een andere pil overwogen?
En ja, je bent wel gewoon veilig tijdens doorbraakbloedingen
Naja ik weet niet of het een doorbraakbloeding is, want dat is ook het enige moment dat ik werkelijk ongesteld ben. In de stopweek geen druppel bloedverlies. Een andere pil nooit overwogen. Ik ben op het moment heel erg tevreden met mijn lichaam, en aangezien ik rook (stoppen is het beste, dat weet ik) durf ik niet zo goed over te stappen op een andere pil. In principe is het niet heel vervelend verder, alleen ik heb het idee dat het 'niet goed is' of 'niet gaat zoals het hoort'. Want mijn arts wuift het wel heel makkelijk weg.
Maar het gaat ook eigenlijk niet zoals het hoort.. Het lijkt alsof je lichaam gewoon doet wat ie wil doen, ondanks de pil..

Het lijkt alsof je natuurlijke cyclus sterker is dan de pil..
Ja dat gevoel heb ik dus ook. Alleen dan zou ik dus niet beschermd zijn in mij stopweek, omdat mijn natuurlijke cyclus de bovenhand heeft. Zou dat waar kunnen zijn?
quote:genabelle schreef op 23 mei 2014 @ 15:19:

Ja dat gevoel heb ik dus ook. Alleen dan zou ik dus niet beschermd zijn in mij stopweek, omdat mijn natuurlijke cyclus de bovenhand heeft. Zou dat waar kunnen zijn?je dokter zegt dat je veilig bent, wij weten het hier echt niet beter dan een arts
Ik denk ook dat je dokter gewoon gelijk heeft.. Missch heb je gewoon veel doorbraakbloedingen, en tijdens doorbraakbloedingen ben je gewoon veilig. Je slikt de hormonen gewoon, je lichaam reageert gewoon niet zo op deze pil als bij andere vrouwen..
Dat je daar niets over kan vinden verbaasd me echt. Dit komt namelijk best vaak voor.

Zelf heb ik in de loop van de jaren iets van 5 of 6 verschillende soorten pil geslikt, en steeds kwam dit terug: stopweek niet ongesteld worden maar 1 week of 2 weken erna wel. Of pas de volgende stopweek weer ongesteld worden, of steeds de 3e week ongesteld worden, doorslikken wat voor geen meter lukt, enz.

Om van al dat gezeur af te zij heb ik me laten steriliseren, ik wilde toch geen kinderen en als de pil dan geen voordelen heeft dan maar zo.

Sterilisatie is voor jou misschien een brug te ver, je kan overwegen om over te stappen op Mirena, Implanon, of dat soort anticonceptie?
Ik ben nog maar 19 jaar, dus steriliseren gaat hem sowieso niet worden. Bedankt voor de tips!
Ben je getest op soa's? Is er een uitstrijkje gemaakt?

Misschien is je hormoonhuishouding in de war. Een tijdje stoppen met pil om je natuurlijke cyclus terug te krijgen? Je kan daarna overwegen om een andere vorm van anticonceptie kiezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven