Oude eigenaar wil langskomen..

25-05-2014 23:20 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een hele moeilijke beslissing en daarom wil ik graag advies en tips.

Ruim 1,5 jaar geleden hebben wij een hond ( teefje ) in huis genomen omdat haar oude eigenaar niet meer voor haar kon zorgen.

De afspraak was dat als de situatie van de eigenaar binnen een half jaar zou veranderen dat wij de hond zouden terug geven.

De situatie veranderde niet. Dus mochten wij de hond houden.

Het teefje was toen ze bij ons kwam net 1 jaar. Ze is zeker 3 maanden van slag geweest toen ze bij ons kwam. Zocht telkens naar haar vorige eigenaar en kon haar draai niet zo goed vinden in huis ( plaste binnen , jankte heel de buurt bij elkaar als wij de deur uit gingen , wou liever niet naar buiten)

Nu 1,5 jaar later zit ze prima in haar vel en draait goed mee bij ons thuis.

Eigenlijk hebben ik en de oude eigenaar weinig contact gehouden. Ik stuurde wel eens foto''s via whatsapp maar kreeg daar bijna nooit antwoord op.

Nu is het zo , De oude eigenaar wil langskomen om te kijken hoe het met haar gaat. Persoonlijk vind ik dat geen probleem en is hij welkom. Maar hoe zou dit voor de hond zijn ? Zou zei hem nog herkennen ? Zou ze weer van slag kunnen raken ?

Hoe denken jullie hier over ?
Dat zal wel los lopen. Maar raak jij niet te veel van slag?
Ik zou het bezoekje niet zo waarderen. Het gaat na maanden goed met de hond. Als hij wil weten hoe het met de hond gaat,moet hij maar genoegen nemen met foto s.

De hond heeft niets aan het bezoek.
allereerst vind ik het echt raar dat je de hond na een half jaar terug wou geven. dit is echt super slecht voor honden, het zijn geen speeltjes!

maar goed, antwoord op je vraag: NEE niet doen. honden hebben er echt last van, als ze wisselen van huis. dat heb jij dus in de eerste maanden ook gemerkt. super lullig voor de oude eigenaar, maar je doet er het beste aan om het niet te doen.
a smile is the prettiest thing you can wear.
Ik zou het wel met de oude eigenaar over hebben dat het hondje al zoveel moeite had om te wennen en dat je je zorgen maakt of hij/zij het niet (onnodig) moeilijk maakt voor het beestje.

Die zou toch ook niet willen dat het hondje (weer) van slag raakt?

Dat zou ik eerst proberen, misschien weet die persoon niet eens dat de hond moeite had om te wennen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Geef duidelijk je grenzen aan. Eigenaar mag een uurtje komen kijken. Bereid je vast voor dat ie het erop gaat gooien de hond weer mee te willen nemen vanwege gewijzigde omstandigheden en ga uit van worst case scenario. Geef aan dat het eenmalig is het bezoek en dat er hierna geen nieuwe bezoeken meer volgen. Ook is het gedaan met de foto's op WA, want zo blijf je het zelf ook voeden in mijn optiek.
Nee, geen ontmoeting, zou ik zeggen.
Kun je niet gewoon een stukje gaan wandelen met de hond en met hem een stukje oplopen?

En dat je tijdens de route iemand klaar hebt staan die je dan spontaan tegen komt?
Niet doen, hier is niemand bij gebaat, wat als hij de hond terug wil hebben?
Mijn hond herkende zijn fokster nog, nadat hij haar ruim 1,5 jaar niet gezien had (en we hebben hem sinds hij 10 weken oud is).

Hij was helemaal door het dolle heen toen hij haar zag.

Ik denk zeker dat jouw hond er van slag door kan raken.
Ik zou het ook niet doen wat is de reden dat hij nu ineens wel het hondje wil zien? Wil hij hem terug? En voor wie heeft het meer waarde alleen voor hem lijkt mij! Hij heeft zich zelf niet aan zijn afspraak gehouden jammer maar helaas...
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
Ik denk dat echt niemand hierbij gebaat is...
http://honden-fluisteraar.nl
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Maakt voor de hond niet uit, maar waarom zou je.
Ik zou er niet aan beginnen, Om een aantal redenen niet. Nog even los van wat het bij de hond veroorzaakt als die het oude baasje weer ziet.

Ik begrijp dat die vorige eigenaar geen vriend of kennis van jullie is. Als je hem nu op bezoek laat komen, zet je de deur open voor eventuele volgende bezoekjes. Want zeg maar eens "nee" als hij vraagt of hij over een tijdje nog eens mag komen kijken. En voor je het dan weet zit hij regelmatig bij je op de koffie om de hond te zien. Immers, als je het de eerste keer toestaat, is het moeilijker om het daarna af te wimpelen dan wanneer je de boot direct afhoudt.

Daarnaast begrijp ik tussen de regels door dat die oude eigenaar is die persoonlijk in wat minder florissant vaarwater zat/zit (gezien het feit dat hij niet meer voor zijn jonge hond kon zorgen). Voor je het weet, krijg je dan ook die persoonlijke problemen van die persoon nog op je nek. Want die zal hij mogelijkerwijze wel ter sprake brengen als je tijdens dat ene bezoekje uit beleefdheid vraagt "Hoe gaat het ermee? Alles goed?".

Ik zou dus vriendelijk doch beslist laten weten dat je het niet zo'n goed idee vindt, dat bezoek, dat het met de hond uitstekend gaat en dat je het daar graag bij wilt houden. Ook ophouden met foto's te mailen of te appen, of wou je dat volhouden totdat de hond over meer dan 10 jaar aan het einde van haar leven is? Hij weet nu dat zijn hond goed terecht is gekomen en dat moet voldoende zijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Die hond gaat wat kwispelen en springen en omdat iedereen dan opgewonden doet, gaat roepen en aaien wordt ook die hond nerveus en dat wordt dan weer als het bewijs opgevat dat de hond nog een band voelt.
Ik zou er heel erg mee oppassen. Niet vanwege wat het in de hond zal losmaken, maar in de eigenaar. Grote kans dat deze persoon stiekem toch heel graag de hond terug wil en dat dit gevoel aangewakkerd of sterker wordt als hij/zij de hond weer ziet. Naast dat dit de afspraak niet is en de hond dus gewoon van jou is nu, zou weer een verhuizing wel schadelijk voor de hond kunnen zijn. Spijt van de oude eigenaar is in dit geval in niemands belang en kan alleen maar gedonder opleveren.

Alleen een of meerdere ontmoetingen bij jou thuis of op neutraal terrein lijkt me trouwens geen probleem voor de hond. Ik heb er ervaring mee (na 2 jaar een oude hond van me opgezocht) en dat was alleen maar heel erg leuk. De oude eigenaar wilde testen of de hond me aan mijn geur zou herkennen, dus we spraken af dat ik niks zou zeggen, haha. De hond kwam me eerst blaffend wegjagen, maar toen hij m'n hand rook draaide dat direct om in dolle blijdschap. Het was een hele fijne middag. Maar ik had daarbij dan ook 0,0 behoefte om de hond weer mee terug te nemen, was alleen maar gelukkig om te zien hoe gelukkig hij was.

TO, wat is jouw indruk van de intenties van deze eigenaar? Hebben jullie goed contact, of blijft het bij fotootjes sturen? Kende je deze persoon eigenlijk al voordat de verhuizing van de hond in beeld was?

In mijn beleving is het trouwens wel heel fijn geweest om de hond op te kunnen zoeken op een moment dat zijn nieuwe huis al helemaal zijn thuis was. Toen heb ik het echt 100% af kunnen sluiten, daarna ook nooit meer behoefte gehad aan een volgend bezoek. Dus ja, zo zou het ook kunnen gaan. Mijn advies zou zijn om zo goed mogelijk te overleggen met de eigenaar en heel duidelijk te zijn. En als je het idee krijgt dat er spijt meespeelt zou ik zelf toch wel afhouden, denk ik...
Wat pejeka zegt is ook een goede, dat het wel tijd wordt dat dit contact afgesloten gaat worden (er vanuit gaande dat jullie elkaar buiten de hond om niet kennen). Misschien kan je het combineren: er op aansturen dat een ontmoeting ook de afsluiting wordt?
Ik zou het niet doen. Een hond hecht zich aan de baas en een kat aan de omgeving. Een hond zal nooit zijn eerste baasje vergeten. De kans dat de hond hierdoor van slag raakt is echt groot. Heb het nog even aan dochter gevraagd die werkt bij dierenasiel en ziet dit maar al te vaak. En inderdaad vreemd als iemand nu oppeens de hond wil zien. Wellicht dat hij hem stiekem terug wil.
Onze hond had in het begin ongeveer dezelfde problemen toen hij bij ons kwam, dat was ook een herplaatser, maar hij ging niet echt zoeken. Wel af en toe piepen. Hij gromde zelfs naar ons in het begin omdat wij voor hem nog onbekend waren. Eenmaal zijn vertrouwen gewonnen werd hij dol op ons. Na een tijdje gingen we met hem op visite bij zijn oude eigenaar. Heel leuk in het begin maar na 30 minuten wou hij weer naar huis. Elke hond is anders, maar het kan zijn, ondanks jouw angst dat de hond gewoon bij jullie wilt blijven.

Ik zou de eigenaar wel langs laten komen. Misschien vond die persoon het moeilijk om de foto's te zien via Whatsapp. Bij ons vond de oude eigenaar het belangrijk te zien dat de hond gelukkig was en gezond. Dat kan ik mij heel goed voorstellen. Als ik opeens niet mijn voormalige hond zou mogen zien dan zou ik achterdochtig en boos worden (op zijn zachtst gezegd).

Ik zou het oplossen door bijv. max een half uur te doen voor het bestwil van de hond. Om te zien hoe ze reageert.
No love without lost
Maar hadden jullie afgesproken dat de oude eigenaar de hond nog mocht bezoeken? Zoja, dan is het moeilijker om te weigeren. Zo nee, dan kan je uitleggen dat het jou niet in het belang van de hond lijkt. Je zou dan een filmpje kunnen sturen.

Onze nieuwe hond is ook weer een herplaatser en zijn oude eigenaren zijn meerdere keren langsgekomen en dat was geen probleem. Hij was wel telkens door het dolle heen, maar zodra de oude eigenaar wegging leverde dat geen problemen op. Ik moet wel zeggen dat onze hond totaal geen problemen had met zijn nieuwe huisje in het begin. Onze hond was nog een pup van 7 maanden. En ja, hij herkent zijn oude eigenaren tot op de dag van vandaag.
No love without lost
Ik heb nadert ervaring. De oude eigenaars van mijn vader's hond kwamen regelmatig op visite en dat vond de hond alleen maar heel erg leuk. Heeft nooit problemen gegeven, alleen een gezellige middag met een blije hond.

Alleen als er problemen waren, is het geen goed idee. Maar als hond en baasje gek op elkaar waren, kan het echt geen kwaad.
Ik zou zo iemand niet bij je thuis uitnodigen, zie zo iemand maar weer eens de deur uit te krijgen. Daarnaast is thuis de veilige plek van je hond. Spreek dan in het park af en ga na een half uur weg.
Hier ook een herplaatser en oude eigenaren komen zo nu en dan op bezoek. Hond vindt het geweldig en is er na niet van slag.
Toen ik mijn paard had verkocht ben ik na een jaar ook een keer langs geweest en heb er zelfs mee gereden. Ze herkende me nog en zag er goed uit! Was fijn om met eigen ogen te kunnen zien dat ze een goed leven had bij haar nieuwe eigenaar. Zou de ex-eigenaar dus gewoon een keertje langs laten komen. Maak eventueel samen 'n wandelingetje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven