Rijbewijs halen met slechte ogen.

27-05-2014 23:18 17 berichten
Na jaren komt het er eindelijk van ik ga volgende week beginnen met lessen

Nu is alleen het probleem dan ik lenzen heb met de sterkte -5 en -6

De een na laatste keer dat ik bij de oogarts was zei hij dat hij mij -7 zou geven zodat ik bijna 100% zou zien.

De keer daarop had ik een andere arts die mij -5 en -6 gaf omdat ik met -7 toch niet 100% zou kunnen zien.

Maar nu wil ik heel graag mijn rijbewijs halen, is er iemand die ook zoiets had en mij wat informatie kan geven?

Alvast bedankt!!
Je -7 geven terwijl je -6 hebt gaat je inderdaad niet helpen. Maar wees gerust, Ik heb ruim boven de -10 en heb zowel auto- als motorrijbewijs gehaald.
Vervelend dat je zulke slechte ogen heb. Maar na mijn theorie examen (was wel in BE) kreeg ik een korte oogtest (je weer wel, gewoon van zo'n oldschool bordje aflezen), ik neem aan dat dat in Nederland ook zo is? Dan lijkt me het geen probleem als je door die test komt.

En ja als je te slecht ziet, moet je jezelf wel gaan afvragen of het wel verstandig is om auto te gaan rijden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb -9,5 met dubbele cilinders en gewoon rijlessen gehad en mijn rijbewijs gehaald.

Ik begrijp niet waar je je druk om maakt.

Mijn zicht mét lenzen is volgens de oogarts 110 %.

Ik weet niet waar die 10 % vandaan komt.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Hoe dat werkt met percentages en correctie van je ogen weet ik niet.

Maar ik heb -8 en heb een zicht tussen de 80% en 90%. Met contactlenzen kan ik prima autorijden.
Dat is zeg maar echt niet zo mijn ding en dan heb ik altijd zoiets van doe het dan maar niet.
Mijn ogentest bij het afrijden was het lezen van het kenteken van de witte auto verderop.

Wit ???????? Waar ??????????

"Bedoelt u de AA-11-BB ?" Ja, inderdaad.

"Die is BEIGE !!!!!! Niet wit !"

Stress
En wel gehaald, Snoesje?
Dat is zeg maar echt niet zo mijn ding en dan heb ik altijd zoiets van doe het dan maar niet.
Ik heb ook -6 maar heb hier nog nooit over nagedacht. Je hebt toch lenzen of een bril? Als je nou met een stok of geleidehond loopt kan ik me je zorgen voorstellen maar nu niet hoor.
quote:deksels schreef op 27 mei 2014 @ 23:28:

En wel gehaald, Snoesje?

Ja, dat was trouwens mijn vierde keer afrijden.

De eerste keer gewoon pech.

De tweede keer hypernerveus.

De derde keer een pilletje van de dokter en dientengevolge knetterstoned.

"Zag u die voetganger ? Welke voetganger ? Op dat zebrapad. Welk zebrapad ?"
Wat leuk dat je gaat lessen! Veel succes.

Op mijn werk (poli oogheelkunde) komen veel mensen om gekeurd te worden voor het rijbewijs. Het gaat er niet om welke sterkte je hebt maar het gaat erom WAT/HOEVEEL je ziet.

Als je 60% ziet met beide ogen OF je bent bijvoorbeeld blind aan 1 oog en je ziet met het andere oog 80% dan word je goedgekeurd.

Als je de nummerborden gewoon kunt lezen en je verder geen uitval van gezichtsveld hebt is er niets aan de hand

Groetjes Zofiet
Pluk de dag
Oh trouwens die waarden zijn MET hulpmiddel (bril of contactlenzen)
Pluk de dag
quote:Snoesje666 schreef op dinsdag 27 mei 2014 23:32 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="deksels in "Rijbewijs halen met slechte ogen."" class="messagelink">deksels schreef op 27 mei 2014 @ 23:28</a>:</b>

En wel gehaald, Snoesje?</div></blockquote>

Ja, dat was trouwens mijn vierde keer afrijden.

De eerste keer gewoon pech.

De tweede keer hypernerveus.

De derde keer een pilletje van de dokter en dientengevolge knetterstoned.

"Zag u die voetganger ? Welke voetganger ? Op dat zebrapad. Welk zebrapad ?" Maar wel gehaald dus én dat is het belangrijkste :D!
Geen reden tot paniek TO.

Voor een rijbewijs moet je met twee ogen minimaal 50% zicht hebben, of als je een oog hebt 60%. Daarbij moet er een horizontaal gezichtsveld zijn van 140 graden.

Je valt ruim binnende marges als je op 90% zou zitten.

Ik val zelf net op of over het randje, maar het lijkt mij veiliger voor mijn medeweggebruikers dat ik niet in een auto stap.
Ik had toen -14 en 80% zicht links, en -11 en 90% zicht rechts. Met bril gereden, nu lenzen. Kon toen gewoon prima het nummerbord oplezen.

Ik heb nu -16 en 60% zicht links, en -14 en 80% zicht rechts.

Gaat nog steeds prima. Laat mn ogen nog wel steeds goed controleren.

En ze kunnen mij prima -17 of -18 geven, maar dan zie ik nog steeds maar 60% met dat oog. De lenzen/bril zijn voor de correctie van de sterkte en niet het percentage zicht.
quote:zofiet, 9 uur geleden

Op mijn werk (poli oogheelkunde) komen veel mensen om gekeurd te worden voor het rijbewijs. Het gaat er niet om welke sterkte je hebt maar het gaat erom WAT/HOEVEEL je ziet.

Als je 60% ziet met beide ogen OF je bent bijvoorbeeld blind aan 1 oog en je ziet met het andere oog 80% dan word je goedgekeurd.Huh? Als je aan 1 oog blind bent zie je toch geen diepte en mag je niet autorijden?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik ken meerdere mensen die aan éên oog blind zijn en tóch mogen rijden.

Compenseren met je andere oog is voldoende.

En als ik kijk naar mijn schoonvader, dan denk ik dat de eisen véél strenger mogen worden, niet voor zicht, maar wel voor rijvermogen.

Die man heeft altijd een paar honderd euro bij zich om schades meteen af te kopen. Levensgevaarlijk, maar hij komt elke keer door de keuring heen. 85+
quote:himalaya schreef op 28 mei 2014 @ 08:14:

Huh? Als je aan 1 oog blind bent zie je toch geen diepte en mag je niet autorijden?

Ik zie ook alleen maar scherp in de verte met 1 oog (heb in mijn andere oog een lens op leessterkte) en ik rijd prima hoor. Ik ben me ervan bewust dat ik geen diepte zie en niet goed snelheden kan inschatten. Ik zal dus niet snel op een tweebaansweggetje inhalen. Verder schat ik afstanden aan de hand van de bomen en lantaarnpalen langs de weg.

Ik ken een aantal mensen die slecht tot zeer slecht zien met 1 oog, en zij rijden ook allemaal gewoon auto.

Mijn sterkte is +6,5 en +8 met in allebei de ogen een flinke cylindersterkte, maar ach, dat wordt allemaal gecompenseerd door mijn lenzen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven