Stufi word leenstelsel

28-05-2014 16:23 287 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor net op het nieuws dat het er nu toch echt door is vanaf het jaar 2015/2016 krijgen de studenten geen stufi meer en word alles leenstelsel.

Aangezien ik er hier eentje van 16 en deze graag wil gaan studeren is dat voor ons iets om over na te denken.

Hebben jullie al iets geregeld voor de studie van de kinderen ?
En om verwarring te voorkomen ja wij hebben wel iets geregeld maar vinden het zeker zonde dat dat niet meer word aangevuld door de regering aangezien we dichtbij Duitsland wonen gaan we ook zeker de mogelijkheden daar ontdekken.
Zag net bij de andere pijler waar t per ongeluk geplaatst is al een paar "leuke" reacties. De mama brigade die alleen aan kinderen begint als ze alles financieel perfect op de rit hebben, gaf aan dat je dit al jaren aan kon zien komen en dat je daarvoor gespaard zou moeten hebben.

Nou, hier dus ook een 16 jarige die heel goed kan leren. En dus zal gaan studeren. En geen studiepotje daarvoor, want door (o.a) ziekte is de gelegenheid daarvoor niet geweest. Momenteel proberen wij zoveel mogelijk opzij te zetten, maar als je al van minimale middelen rondkomt is het niet makkelijk.

Zal dus zeker niet voldoende zijn voor studie kind. Deze zal dus bijbaan moeten zoeken ( is naarstig op zoek, zodat er alvast extra gespaard kan worden)

Ben dus niet echt blij met afschaffing van de basisbeurs, want hoewel deze niet toereikend zou zijn , was het toch een welkome aanvulling en verlichting op onze financiële druk t.z.t.

Ik ben ook heel erg bang dat we weer terug gaan naar vroeger, waar studeren alleen voor kinderen van bemiddelde ouders mogelijk zal zijn...
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Dankjewel Lientje voor je reactie lees hier heel vaak mee maar ik plaats eigenlijk nooit een onderwerp vandaar mijn foutje.

Voelde me wel een beetje vreemd door de reacties..

Snap helemaal wat je bedoeld hoor en ik geloof echt dat er heel veel ouders nu klem komen te zitten.. Vandaar mijn post..
Helaas kan ik niet bij mijn reactie bij het vorig topicvan to.op zwanger maar lien wees gerust ik heb die potjes ook nog niet en ben 1,7 kinderen verder

Ik ben zo'n mama die de toekomst van mn kind niet aan de grillen van de overheid overlaat om dan hard te gaan jammeren dat "studeren alleen voor de betergestelden is"

Ze kunnen er ook gewoon.zelf voor/ bij werken hoor. Doen nu ook zat studenten. Ik pleit voor goede financiele opvoeding en kinderen goed over hun studie.keuze na te laten denken om grote schulddn te voorkomen.

Ben niet zo van die.pvda instelling dat de.minder bedeelden zo zielig zijn en de mensen die wel hard ergens voor werken daar maar voor op moeten draaien.
O Dia, begrijp me niet verkeerd hoor. Niks mis met bijwerken voor je studie. Maar reacties als, je zorgt toch dat je daar al voor gespaard hebt enz. daar kan ik door persoonlijke omstandigheden helaas niet zoveel mee.

Natuurlijk had ik graag een dikke spaarpot gehad voor de studie van mijn kinderen, maar ik ben opgegroeid in een gezin waar het op zijn zachts gezegd bittere armoede was. En hoewel ik toch zeker van plan was het zelf "beter" aan te pakken , gooide ziekte en andere omstandigheden roet in het financiële eten zogezegd.

Ik vind mezelf zeer zeker niet zielig, denk ook dat het mogelijk is voor mijn kinderen om nog te studeren, maar door de afschaffing van de basisbeurs gaat het zeker niet gemakkelijker worden. En dat mag ik toch jammer vinden?
Jij hebt 1,7 kinderen Diaa? Knap!

En hoezo moeten de mensen die beter verdienen ervoor opdraaien? IEDERE student heeft recht op studiefinanciering hoor! En sommige mensen kunnen niet werken, hebben geen mogelijkheid om te sparen voor de studie van hun kinderen later of studenten zelf die niet in staat zijn om te werken naast studie, om wat voor reden dan ook.

En ja, nu werken studenten ook, maar krijgen DAARNAAST studiefinanciering omdat twee dagen p/w werken (voor de rest moet je namelijk studeren) voor het minimumloon wel héél minimaal is om van rond te komen als je ook nog een studie moet betalen.
Ik ben trouwens wel heel blij dat voor MBO-studenten de basisbeurs blijft bestaan én wordt ingevoerd voor minderjarigen. En ik ben ook heel blij dat je pas hoeft te gaan afbetalen vanaf minimumloon ipv bijstandsinkomen. En de OV-jaarkaart blijft waarschijnlijk! Dat vind ik wel een goede zaak!
Krullevear, Diaa bedoeld het betalen van stufi.. Dus waar het geld voor stufi vandaan moet komen, niet dat niet elke student recht heeft op stufi
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Wij wonen vlak bij België. Mijn kinderen zijn nog heel erg jong, maar ik denk niet dat zij in Nederland gaan studeren als de situatie in beide landen zo blijft.

En die mama brigade ach ja... Laat maar lullen. Je hebt altijd mensen die vinden dat ze zelf zo perfect zijn
Sparen vanaf de geboorte voor een studie is ook betrekkelijk natuurlijk.

Vaak loop je met je spaargeld alleen maar achter de feiten en de inflatie aan wanneer het zover is.

Studeren kost een hoop geld, uiteraard moet je daar wel op een zeker moment bij stil staan wanneer je kinderen hebt.

Er is zeker niets mis met zelf ook meebetalen met een bijbaan, alleen in de praktijk kan dit weleens lastig worden.

Zeker nu, waar studenten het toch wel lastig hebben om een baan te vinden.

Ah ja, niets zo veranderlijk als de regering. 5 jaar verder is het wellicht weer anders.

College geld voor het hoger onderwijs is geloof ik zo'n 1900 euro per jaar excl boeken.

Kassa dus.

Pretstudie's zijn nu wel echt verleden tijd.
ik kom zelf uit een arbeidersgezin, alleen mijn vader werkte en had een relatief laag salaris. toch zijn alle 4 kinderen afgestudeerd, door de studiefinanciering (basisbeurs en aanvullend) in combinatie met een baan tijdens het studeren. dat was flink aanpoten en resulteerde in een kleine studieschuld.

ik heb nu zelf 2 kinderen en die gaan waarschijnlijk tzt studeren. ik wil niet zoals mijn ouders niets bij kunnen dragen, maar wil ze wel graag helpen. daarnaast vind ik dat ze moeten werken om hun studie te bekostigen.

maar als je echt alles moet lenen, dan heb je na afloop echt een flinke schuld zelfs al werken ze naast het studeren. stel dat dat oploopt tot zo'n 30.000-40.000 euro en mijn dochter wil lerares worden….dat is niet zo'n veelverdiener, hoe gaat ze dat terug betalen?! ik vind het nogal heftig hoor.

ik spaar wel flink voor ze maar ik kom niet op zo'n bedrag per kind.
The past may be in tatters
But today is all that matters
quote:Sense-1970 schreef op woensdag 28 mei 2014 17:11 Krullevear, Diaa bedoeld het betalen van stufi.. Dus waar het geld voor stufi vandaan moet komen, niet dat niet elke student recht heeft op stufiMaar iedereen kan daar vervolgens toch van profiteren? Betalen zal je toch wel moeten, dan toch liever voor een regeling die voor iedereen geldt?
Ik heb altijd gewerkt naast mijn studie anders kon ik gewoon niet rond komen.

Nu er een leenstelsel is vraag ik me af wat het doet met de ambitie. Studenten zullen meer moeten werken, dus ook voor een minder zware studie gaan denk ik.

Ik vind het wel verstandig om voor kinderen te sparen als het kan. Dat is gewoon een kwestie van prioriteiten. Als het niet kan omdat het gezinsleven al financieel zwaar is, dan is het roeien met de riemen die je hebt.Kinderen zijn gewoon duur dat weet je al voordat je er aan begint.

Bedenk wel dat het aflossen minimaal 300 euro per maand gaat kosten als je een 5 jarige studie doet en alles moet lenen. Ik verwacht dat het over een paar jaar ook weer invloed heeft op het kunnen krijgen van een hypotheek.
Tja, ik vind dat alweer: "Voor studenten met ouders met een inkomen minder dan 46.000 euro is er een aanvullende beurs. Voor ouders die minder verdienen dan 30.000 euro kan die beurs oplopen tot 365 euro per maand."

Kortom, de minima krijgen weer een tegemoetkoming en degene die zich de schompes werken om daar bovenuit te komen en dat ook net lukken, vissen weer eens achter het net.

Wij leven sober zodat we onze dochter kunnen laten studeren, we sparen iedere maand een bedrag. Hopelijk komen we uit op 20.000 euro. Dus dat we haar college- en boekengeld kunnen betalen, eventueel nog haar ziektekostenverzekering. Maar daarnaast hebben wij dan niet de mogelijkheid om haar ook nog eens 350 euro per maand toe te schuiven hoor.

Daar zal ze dan zelf voor moeten gaan werken.

En ja, wij hebben ervoor gekozen om nu sober te leven om haar die toekomst te gunnen. En gaat ze niet studeren gaan haar vader en ik er een mooie reis van maken.
De terugbetalingstermijn wordt wel veel langer (van nu 15 jaar naar 35 jaar) en ook de aanvullende beurs voor studenten met ouders met lagere inkomens wordt verhoogd. Misschien dat dat wat lucht kan geven.
quote:Gravinnetje schreef op 28 mei 2014 @ 17:19:

Tja, ik vind dat alweer: "Voor studenten met ouders met een inkomen minder dan 46.000 euro is er een aanvullende beurs. Voor ouders die minder verdienen dan 30.000 euro kan die beurs oplopen tot 365 euro per maand."

Kortom, de minima krijgen weer een tegemoetkoming en degene die zich de schompes werken om daar bovenuit te komen en dat ook net lukken, vissen weer eens achter het net.

+1, maar dit is in Nederland met veel dingen zo.
I would rather shit in my hands and clap
Gravinnetje, maar die aanvullende beurs moet toch evengoed terugbetaald worden? Ik hoop dat ik zoveel kan bijdragen dat ze die niet nodig hebben (maar ziet er nu nog niet naar uit).

Zie liever ondanks mijn nu lage inkomen geen aanvullende beurs dan wél een. Want ook die moeten ze ooit terug betalen nl. Bij de basisbeurs was dat niet zo.
Wordt leuk dan? Ben je 22-24 en afgestudeerd, mag je tot je 57e een lening afbetalen die meetelt voor een evt hypotheek...en je moet 20% vd waarde van je huis inleggen om uberhaupt te kunnen kopen....gaat goedkomen met de huizenmarkt zo!

On topic: mijn zoon is 6 mnd en wij kunnen het ons permiteren de kinderbijslag te sparen, met af en toe een extraatje hopen we voor zijn 18e over de 20.000 euro te sparen, is in ieder geval een goed begin en mocht hij het niet gebruiken dan kunnen we er ongetwijfeld iets anders van verzinnen...
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
quote:lientje69 schreef op 28 mei 2014 @ 17:29:

Gravinnetje, maar die aanvullende beurs moet toch evengoed terugbetaald worden? Ik hoop dat ik zoveel kan bijdragen dat ze die niet nodig hebben (maar ziet er nu nog niet naar uit).

Zie liever ondanks mijn nu lage inkomen geen aanvullende beurs dan wél een. Want ook die moeten ze ooit terug betalen nl. Bij de basisbeurs was dat niet zo.Nee, op de site van DUO staat dat de aanvullende beurs een gift is mits de student binnen 10 jaar zijn/haar diploma haalt. Zo niet, dan is het wel een lening.
Ik blijf het raar vinden dat je zo'n berg schuld kunt maken terwijl er nul komma niks aan inkomen tegenover staat.

De overheid neemt dus gewoon een voorschot op je eventuele toekomstige inkomen.

Daar waar ze voor de rest alleen maar declameert dat onze schuldenlast per persoon te hoog is en we dat moeten afbouwen geldt dat kennelijk niet meer als het de overheid goed uitkomt.
quote:diaa schreef op 28 mei 2014 @ 16:51:

Helaas kan ik niet bij mijn reactie bij het vorig topicvan to.op zwanger maar lien wees gerust ik heb die potjes ook nog niet en ben 1,7 kinderen verder

Ik ben zo'n mama die de toekomst van mn kind niet aan de grillen van de overheid overlaat om dan hard te gaan jammeren dat "studeren alleen voor de betergestelden is"

Ze kunnen er ook gewoon.zelf voor/ bij werken hoor. Doen nu ook zat studenten. Ik pleit voor goede financiele opvoeding en kinderen goed over hun studie.keuze na te laten denken om grote schulddn te voorkomen.

Ben niet zo van die.pvda instelling dat de.minder bedeelden zo zielig zijn en de mensen die wel hard ergens voor werken daar maar voor op moeten draaien.

je haalt nu wel erg hard uit naar mensen... ik ben een alleenstaande moeder die alles op de rit had..spaargeld de hele mikmak. Mijn ex was bleek echter gokverslaafd en heeft alles erdoorheen gejaagd (hij is aan de beterende hand met prof. hulp) .Spaargeld kind en van ons helemaal weg.

Ik ben dus van nul begonnen 2 jaar terug, ex heeft echter geen geld door grote schulden (na de breuk is hij nog even doorgegaan) . Ik werk keihard, maar ik verwacht nooit genoeg te hebben tegen de tijd dat mijn dochter gaat studeren, ze is nu elf.

Ik dacht het op de rit te hebben... en ik hoop tegen die tijd, mijn kind de beste kansen mogelijk te kunnen geven.

Begrijp mij niet verkeerd, ik zal sparen... maar er is een groot gat in het spaargeld.
quote:Krullevaer schreef op 28 mei 2014 @ 17:11:

Ik ben trouwens wel heel blij dat voor MBO-studenten de basisbeurs blijft bestaan én wordt ingevoerd voor minderjarigen. En ik ben ook heel blij dat je pas hoeft te gaan afbetalen vanaf minimumloon ipv bijstandsinkomen. En de OV-jaarkaart blijft waarschijnlijk! Dat vind ik wel een goede zaak!

Nou gelukkig krijgen we nog wat kruimels toegeworpen...

Ik vind het een slecht plan, zeker voor diegenen van wie de ouders net een beetje te veel verdienen om een aanvullende beurs te krijgen. Die groep heeft het nu trouwens ook al moeilijk, want als je ouders niks bijdragen en je het moet doen van je basisbeurs en je bijbaantje is dat nu eigenlijk ook al geen vetpot.
Ik vind het helemaal geen slecht plan, en ook niet zo ingrijpend als men doet voorkomen.

De maximale afbetalingstermijn gaat naar 35 jaar. Je hoeft pas af te betalen als je meer verdient dan het minimumloon en dan ook nog met een maximum van 4 procent van je maandelijkse inkomen.

Nou, dat is toch goed te doen?
.
Krijgen studenten die nu al studeren/aankomend jaar gaan beginnen aan hun studie, dan nog wel 4 jaar lang basisbeurs/studiefinanciering, of alleen maar het studiejaar 2014/2015? Anders val ik gelukkig nog net binnen de goede periode..

Ik kan mij trouwens heel goed voorstellen dat het studeren nu voor heel veel mensen erg duur wordt. Te duur. Zonde. Ik ben zelf een voorstander voor sparen voor je kind, maar er zijn zo ontzettend veel situaties waarin het gewoon niet mogelijk is om zó veel te sparen voor je kind(eren). Studeren wordt zo toch een stapje minder toegankelijk voor het minder rijke deel van de bevolking.

Overigens is de basisbeurs 'maar' 100 euro per maand voor een HBO opleiding (in elk geval, dat kreeg ik) maar het was zo welkom. Je kon er in elk geval je boeken + een paar maanden collegegeld van betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven