kroatie met auto

28-05-2014 00:10 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eindelijk zijn we na veel mogelijkheden eruit, ik en mijn lief vertrekken (het liefst ergens in september) op de bonnefooi naar kroatie.

Het lijkt ons heerlijk om wat anderen landen te zien dmv een kleine roadtrip en daar ook wat nachten te kamperen.. Nu denk ik zelf dat ik wel avontuurlijk aangelegd ben maar heb even geen idee hoe we dit het beste kunnen aanpakken.. Iemand tips en trucs qua route, wat te beleven in Kroatie en hoe het zit met bijv. tolwegen en het weer in september?

Zit atm even in een stressmoment en weet niet zo goed waar ik beginnen moet...
Hi, I'd like a Cheeseburger, a large fries and a Cosmopolitan.
Koop een wegenkaart (of haal die gratis bij de ANWB) en een reisgids, Google op 'temperatuur Kroatië september', lees de reisgids en bedenk wat jullie leuk vinden om te zien of doen. Dan zoek je daar een camping in de buurt. En zo kies je nog een paar plaatsen.

Bekijk de snelste weg er heen (via Google maps ofzo) of de toeristische route als je dat leuker vindt.

Haal wat folders bij het reisburo met autoreizen kijk wat ze daar aanbieden en of dat jullie ook leuk lijkt qua route.

Zo moeilijk is dat toch allemaal niet?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Hebben wij een aaantal jaren geleden ook gedaan. Wel appartementjes ipv kamperen. Wij zijn in 1 keer doorgereden naar Dubrovnik (Naja, niet helemaal waar, 1 overnachting onderweg) en zo langzaam naar boven gereden langs de kust. Hebben 3 plekjes gehad als uitvalsbasis. Super mooi land, wil zeker nog een keer terug.

Dagtripjes gedaan naar verschillende eilanden, naar krka en plitvice geweest, en leuke dorpjes bezocht. Istrie hebben we geskipt.

Vond het zuiden mooier dan het noorden. Wik waren ook in september. Eerste week mooi weer, daarna minder. Maar dat was toen in heel zuid Europa zo.
Eens met missesjn. Tour langs de kust, daar zitten de mooiste plekjes.

Een must vind ik eiland Pag/Novalja. Maar natuurlijk ook Dubrovik & Plitvice. Istrie is heel toeristisch, Dalmatie heeft veel meer te bieden als het gaat om natuur.

Kroatie is een absolute aanrader. Ik ga volgend jaar weer!
Lekker gek!
Frankly my dear, I don"t give a damn
Kroatie is prachtig. wij waren vorig jaar op het eiland 'Rab' omdat je in Lopar (klein dorpje) een zandstrand hebt. Het stadje Rab was ook echt de moeite waard. prachtg.

Er is zo veel te zien. Inderdaad eerst eens een reisgids bekijken via reisbureau of het toeristenburo.

Ik woon zelf in Oostenrijk en wij zijn dus via Maribor gereden. Ik kan je zeker aanraden een tussenstop in Oostenrijk te maken.

De Zuid-Steiermark (ten zuiden van Graz) is zoooo mooi!

Ik zelf heb Camping 'Gleinstätten' op het ook waar ik nog heen wil.

camping zuid steiermark

Je hebt in ieder geval een vignet in Oostenrijk nodig om te mogen rijden op alle A en S wegen. Dit kost 8,50 voor 10 dagen.

Voro het stukje Slovenie heb je ook een vignet nodig (rond de 10 euro geloof ik) en in Kroatie betaal je bij verschillende snelwegen een paar euro bij zo'n tolovergang. In September zal het niet zo heel druk zijn, Maar het händigst is als je de strook neemt waar je met meastro of credit Card betaalt. gaat super snel en je kunt meteen doorrijden.
Wij gaan ook die kant op. Ik zou idd slapen in oostenrijk. Wij hebben gewoon een hotel bij de snelweg geboekt in de buurt van Graz.
Wij hebben dat twee jaar geleden gedaan, ook in september daar en het was gruwelijk warm toen. Dat vonden de Kroaten zelf ook gelukkig. We vonden het personeel in de horeca vooral verveeld en narig na een lange zomer. Ze werken daar heel veel uren voor weinig geld.

Kroatië op zich is wel mooi hoor. Veel zon, zee, leuke dorpjes en als je goed zoekt, geweldig eten.
But if you hurt what's mine. I'll sure as hell retaliate.
Wij hebben dat drie jaar geleden gedaan, maar het is een hele roadtrip geworden uiteindelijk : Legoland Duitsland (kinderen) Salzburg - Mostar (Bosnië) - Dubrovnik - ergens in Montenegro -Split - Ferry naar Ancona -via San Marino naar Ravenna - Milaan -Liechtenstein- Straatsburg -Thuis.

Iets van een drie weken. Uiteindelijk maar een goede week in Kroatië gebleven. Was niet echt ons land. Inderdaad vreselijk vervelende mensen in de horeca (en wij waren er begin juli dus met een lang seizoen had dat niks te maken). Ik was blij dat ik in Italië arriveerde . Montenegro en Bosnië waren ook een stuk meer relaxed.
Ik vond Kroatië, zelf het erg toeristische Istrië, erg leuk. In het begin vond ik de mensen erg gesloten/stug lijken, maar merkte dat ze bijv. heel leuk en lief reageerden toen ik probeerde ze te begroeten/bedanken enz. in hun eigen taal. Werd erg gewaardeerd

Ik ben met 1 tussenstop in Oostenrijk naar Rovinj gereden.

Vervolgens naar de Plitvice meren en daarna naar het meer van Bohinj in Slovenië. Vervolgens weer via Oostenrijk bij hetzelfde adresje als de heenweg naar huis.

Overigens een absolute aanrader, dat adres in Oostenrijk! Is een kleinschalig pension, práchtige kamers, geweldige verzorging door de gastvrouw en mooie omgeving (je zit 5 minuten bij het drielandenpunt Slovenië-Italië-Oostenrijk vandaan en ook binnen kwartiertje op de hoofdsnelweg naar Italië,Slovenië of Oostenrijk in.

http://www.ferienhaus-kramser.at/index.php/en/

Niet voor niets dat ik daar nog een paar dagen op de terugweg gepland had
Kroatië vond ik een geweldig land. Vriendelijke mensen, zonnig, mooi, lekker eten.

Wij zijn er via Duitsland (grensovergang Innsbruck), Oostenrijk en Slovenie naartoe gereden. Voor die landen heb ik geen tips, we hebben alleen overnacht in de buurt van Graz omdat het te veel was om in één dag te rijden.

Wat je zeker moet gaan zien, zijn de Plitvice Meren. Prachtig! Tip: kies voor ingang/parkeerplaats 2, dan loop je de route van boven naar beneden in plaats van andersom. De personen die wij tegenkwamen, zagen er vermoeid uit ;)

Steden die ik je aanraad:

Trogir

Split

Sibenik

Dubrovnik

Zadar

In Zadar schijn je een van de mooiste zonsondergangen ter wereld te kunnen zien. Of dat zo is, durf ik niet te zeggen, maar het was zeker heel erg mooi. En het is extra bijzonder als je die zonsondergang bekijkt bij het waterorgel. Dan heb je het bijzondere geluid van dat orgel gecombineerd met een prachtig uitzicht.

In de buurt van Zadar ligt het eiland Pag, wat ook echt een aanrader is. Bij de brug van vasteland naar eiland heb je een prachtig contrast van krijtwitte rotsen en een strakblauwe lucht (als het mooi weer is).

De kust (Dalmatië) is wat mij betreft het mooiste deel van Kroatië. De kustroute is ook prachtig om te rijden. Het binnenland is stukken minder toeristisch en ook armer. Dat zul je wel zien aan de dorpjes waar je doorheen rijdt als je naar Plitvice gaat. In Istrië ben ik niet geweest.

Wij zijn bovenaan in het land begonnen en toen richting Dubrovnik gereden. We wilden op de heenweg niet nog meer kilometers maken. Betekende wel dat we een langere terugreis hadden, maar dat was geen probleem omdat we toen heerlijk uitgerust waren. Maar de route andersom, dus beginnen in Dubrovnik, gaat ook prima.
Wij zijn vorig jaar met de kinderen per auto naar Kroatië (Istrië) gegaan. We hebben anderhalve week over de heenweg gedaan, via Beieren naar Oostenrijk en vervolgens naar Slovenië. Vervolgens 8 dagen in Istrië gebleven en toen met de autotrein (vanaf Villach in Oostenrijk) terug.

Wij reisden in juli, maar in september zal het zeker ook nog mooi weer zijn in Kroatië.

Je moet een beetje een type zijn voor de bonnefooi. Ik dacht vroeger dat ik dat wel was, maar na een paar keer best veel stress tijdens een rondreis zonder vooraf overnachtingen geboekt te hebben (ik bleek de halve dag bezig met bladeren door het camping/hotelboekje en had pas echt rust als we toch weer ergens vier dagen of zo bleven, haha) heb ik geaccepteerd dat het dat niet is voor mij. Hoewel, in september zal het niet moeilijk zijn plekken te vinden, zeker niet als je kampeert.

Gewoon maar gaan rijden dan, kijken tot hoe ver je komt, geen zin meer in rijden, plekje in de buurt gaan zoeken. Het is vrijwel overal prachtig die kant op.

Veel plezier vast!

xYella.
Heeft er iemand ervaring met een roadtrip door Kroatie in eind Juli, begin Augustus? Wij wouden eventueel op de bonnefooi door het land reizen, en vroegen ons af of dit mogelijk was (m.b.t. beschikbaarheid van kampeerplaatsen en andere accommodaties)?

Alvast bedankt!
Geen ervaring in Kroatie, maar wij gaan hetzelfde doen. In alle andere landen waar ik tot nu toe in Europa geweest ben is het geen probleem, dus ik ga er maar van uit dat het in Kroatie ook kan op de bonnefooi.

Tegenwoordig bel ik meestal wel vanuit de auto naar de camping die we voor die dag hebben uitgezocht of ze plek hebben. Ik moet wel toegeven dat ik steeds vaker een tijdje moet zoeken naar een camping met plek, maar toch wil ik me niet van te voren al vastleggen. Ik wil gewoon de vrijheid houden om mijn vakantie zelf in te delen en desnoods een dag van te voren te beslissen om toch maar naar Frankrijk of Zweden te gaan, als ik daar meer zin in heb.
..
Heb ik twee jaar geleden ook gedaan! Split in Kroatie is super mooi!! Wij zijn toen via vrienden in Dijon en Lyon gereden. Beetje omslachtig, maar daardoor wel extra veel gezien. Via noord-Italië en Slovenie naar Kroatië. Super mooie route, en leuker dan dat scheuren op die autobahn! Onderweg kregen we wel een klapband en wat andere kleine problemen (oude auto, hehe), dus zorg dat je een goede autovakantie checklist volgt. Ik ben nu een autovakantie naar hongarije aan het plannen, en gebruik deze checklist.

Heul veul plezier!
quote:twentefaka schreef op 12 juni 2015 @ 22:50:

Heeft er iemand ervaring met een roadtrip door Kroatie in eind Juli, begin Augustus? Wij wouden eventueel op de bonnefooi door het land reizen, en vroegen ons af of dit mogelijk was (m.b.t. beschikbaarheid van kampeerplaatsen en andere accommodaties)?

Alvast bedankt!beetje afhankelijk van wat je zoekt, welke plekken en budget. Wij hebben wel eens echt een hele dag moeten zoeken naar goedkopere appartementen in istrie. En dan bedoel ik echt 10h 's ochtends aankomen en pas om 19h 's avonds je spullen uit de auto laden. Als we bereid waren 150 euro per nacht te betalen waren we in een half uurtje klaar geweest

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven