Bezoek poliklinische bevalling

01-06-2014 13:23 47 berichten
Ik ben binnenkort uitgerekend van ons eerste kind en ga poliklinisch bevallen. Zoals het er nu uitziet (geen medische indicatie oid) kan ik dus enkele uren na de bevalling of evt. na 1 nachtje blijven weer naar huis. Bij de bevalling zijn mijn man en mijn zusje aanwezig. Nu vroeg ik me af wat handiger/logischer/gebruikelijker is t.a.v. onze ouders qua 'bezoek'. Onze ouders, en natuurlijk dus de grootouders van ons kind, staan natuurlijk heel dicht bij ons. Laat ik hen na de bevalling in het ziekenhuis op 'bezoek' komen of is het wellicht gebruikelijker/rustiger als zij pas komen als we weer thuis zijn? Wat zouden jullie doen of hebben jullie gedaan?

In de informatie van het ziekenhuis kan ik hier niets over vinden en heb zelf nog geen ervaring hiermee!
quote:janna1986 schreef op 01 juni 2014 @ 14:28:

Maar je hoeft ze toch niet in te lichten dat je gaat bevallen? Zijn ze ook niet ongeduldig.

Ik wil ook in het ZH bevallen maar alleen vriend gaat mee. Hebben afgesproken pas iedereen te bellen als we lekker thuis zijn. Ik wil ook niet thuiskomen voor het eerst met z'n 3e en dat dan de hele familie al voor de deur ligt :Imao:

Dus als ze het wat later weten is het toch opgelost?Nee je hoeft ze niet in te lichten, maar moeders en dochters......... Mijn moeder wist het gewoon, meer dan twee weken vooe de uitgerekende datum! De dag ercoor was ze nog bij me, de volgende dag dat ik al wat weeën had hield ik een bezoekje af, en toen ik de volgende dag niet opnam, wist ze waar ik was!
Bij mij was er zeker wel tijd voor maar had het wat onrustig gevonden. Ik zou ze lekker thuis ontvangen. Maar denk eigenlijk dat het het handigst is om nog helemaal niets te beslissen. Kijk hoe het gaat, hoe je je voelt en beslis op het moment zelf. Nu is dat zo moeilijk in te schatten!
Alle reacties Link kopieren
quote:eekhoorn12 schreef op 01 juni 2014 @ 13:34:

Doe wat je zelf fijn vindt.

Ik ben thuis bevallen, 's avonds, en heb pas de volgende dag mijn ouders gebeld. Heerlijk, die eerste nacht, niemand wist het en daar lagen we met zijn 3tjes

heerlijk zo zou ik het ook willen.

Alleen hier een zware medische indicatie, dus geheim houden is er niet bij (ivm premature bevalling en mijn eigen slechte gezondheid), maar ow wat zou ik het graag willen...... lekker niemand op de hoogte brengen (behalve heel egoistisch mijn eigen ouders)
Je gaat de grootouders toch pas bellen als het kind er goed en wel is? Dan weet je ook of je al direct weer naar huis mag en hen daar ziet of dat je nog moet blijven en ze op bezoek kunnen komen in het ziekenhuis. Je kunt dit soort dingen niet van te voren plannen.
Hier zullen we mensen meteen inlichten als ik ga bevallen, tenzij ik ingeleid word dan weet sowieso iedereen het. Dan zal iedereen, mijn familie kennende, onrustig wachten tot ze kunnen komen als de baby is geboren. Als mijn oma en zus niet al op de gang staan tijdens de bevalling haha.

Ik denk dat ik liever meteen de belangrijkste mensen in het ziekenhuis heb, zodat we daarna thuis even met zijn drietjes kunnen bijkomen van alle emoties (in ons geval). Maar ik ben wel medisch, en ik heb eigenlijk geen idee of ik wel meteen naar huis zou mogen.
Ik beviel om 10.00 smorgens. We moesten wel 1 nachtje blijven. Ouders en zussen kwamen toen eind vd middag, begin vd avond in het ziekenhuis.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
En had ze van tevoren ook al ingelicht dat ik diezelfde ochtend zou worden ingeleid. Dus ze wisten dat er wat ging gebeuren. Alleen was snachts de bevalling toch uit zichzelf begonnen, wat zij dus niet wisten.

Bedenk gewoon wat je zelf prettig zou vinden en bekijk het verder op dat moment.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Woow, uit sommige reacties lijkt het wel alsof je naar huis moet.. Zou je bij ons bevallen rond 21u, dan word je echt niet naar huis gestuurd en mag je een nachtje op de suite blijven..tenzij je zelf graag naar huis wil..

Hou ook in je achterhoofd dat het toch nog medisch kan worden omwille van wat dan ook en dat je niet gelijk naar huis mag..

Ik wens je daarom wel een mooie, poliklinische bevalling toe!
Life is good!
Ik beviel om zes uur savonds. Mocht eigenlijk drie uur later naar huis maar mocht ook een nachtje blijven slapen. Het was ons eerste kindje dus wij zijn een nachtje gebleven in een kraamzuster waar man en baby ook sliepen. Bezoek ontvangen was toegestaan maar helemaal geen behoefte aan. Die kwamen de volgende dag thuis. De eerste 16 uur waren we lekker met z'n drieën.
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.
Ik zou het even duidelijk doorspreken met je man en op dat moment beslissen. Als je meteen naar huis na je poliklinische bevalling, zou ik de opa's en oma's thuis de baby laten komen bewonderen, zeker als ze nog 100 km moeten rijden. Maar je weet het niet, ik ben ingeleid en ben daarna nog twee nachten in het ziekenhuis gebleven, dus vanzelfsprekend kwamen de opa's en oma's in het ziekenhuis kijken.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik kan het niet meer met Doreia eens zijn!!!

Niet bellen als de weeen beginnen joh: creeert alleen maar heel veel spanning en als het dan lang duurt (bij mij na 22u een keizersnee) ontstaat er alleen maar heel verl stress bij iedereen!

Mijn kind kwam per keizersnee midden in de nacht ter wereld en ik was volledig gesloopt! Manlief ook na alle tijd en spanning en na wat te hebben uitgerust en met zijn 3-tjes te zijn geweest hebben we rond negen uur gebeld, om 10 uur stond de kamer vol want iedereen liet direct alles uit zijn handen vallen....maar was hartstikke leuk want bij ons was de batterij ook weer zodanig opgeladen dat we ook zin hadden om te showen!

En ook fijn...ik sta een beetje redelijk op de eerste familiefoto's! Die foto's van midden in de nacht zijn mooi maar niet inlijstenswaardig...

Neem gewoon lekker je rust! Na je bevalling als alles inderdaad poliklinisch verloopt moet je zoveel (hechten, douchen, aankleden, kennismaken, borstvoeding, foto's, beschuit met muisjes, naar huis met de kraamhulp die je even wegwijs moet maken etc) dat ik ze hooguit zou bellen en zeggen: kom over een paar uur thuis eens langs... Maar waarschijnlijk zou ik pas bellen als ik als een prinses met kleine in mijn eigen bed zou liggen met een drankje van de kraamhulp in mijn handen en dan maar gewoon lekker kijken...dan mogen ze dit mooie schouwspel komen bewonderen...
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Gewoon op het moment zelf beslissen. Ik wil ook altijd van te voren alles plannen..... En dan loopt het dus toch helemaal anders. Ons dochtertje is geboren dmv een geplande ks. Dit omdat mijn gezondheid erg hard terugging. We wisten van te voren wel dat ik op de hartbewaking zou komen na de ks en dat de kleine in het kinderziekenhuis opgenomen zou worden (eerste 4 dagen dus niet bij elkaar gelegen)

We hebben de familie verteld dat ik opgenomen ging worden, maar niet verteld dat de ks diezelfde dag zou zijn. We wilden namelijk niet dat ze in spanning zouden zitten....

Mijn ouders, broer en zus kwamen diezelfde dag (toen ze wisten dat het goed met me ging) Mijn schoonouders kwamen pas 2 dagen later.... EN dat is dus ook écht niet leuk! Zwagers en schoonzussen hebben ook op zich laten wachten...

Zelf had ik eea toch graag anders gezien.

Daarom: maak je vooraf niet te druk. Ik dacht ook dat ik alles tot in de puntjes kon regelen.......

Succes met de laatste loodjes! En ik hoop dat het een super-ervaring wordt voor jullie!
Bij mijn oudste moesten we 5 nachten blijven, toen zijn grootouders inderdaad in het ziekenhuis geweest. Bij mijn jongste beviel ik om 9 uur 's ochtends, 3 uur later was ik weer thuis. Bezoek is toen thuis geweest, eerst schoonouders met onze oudste en de volgende dag kwamen mijn ouders.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Onze dochter is om 7:30 geboren en 2 1/2 uur later waren we op weg naar huis. Dat was inclusief hechten, 2x kinderarts, en terwijl ik stond te douchen vroeg de verpleging mijn vriend of hij alvast onze spullen in wilde pakken. Kind was toen nog niet eens aangekleed.

Ik denk niet dat er ruimte was geweest voor bezoek al had ik het gewild.
Wij hebben bij alle drie de kinderen de eerste dag geen (schoon)ouders gezien. Voor ons was het het fijnst om de eerste dag met elkaar door te brengen, even bij te komen, als partners even goed van elkaar te horen hoe we het hadden ervaren, te hechten aan het kind en een beetje te gaan kijken hoe we alles praktisch gingen regelen en of het goed ging met voeden en ontlasten. Dus waar je behoefte aan hebt, is sowieso nogal persoonlijk. Ik zag ook aan mijn partner dat hij de eerste dag nog helemaal niet toe was aan het zien van ouders, maar echt nog overrompeld was, met mij en de baby bezig was. Kijk eerst maar hoe de situatie is. Jullie komen er vanzelf achter waar jullie straks behoefte aan hebben. Ik wens jullie een fijne gezonde geboorte en een leuke kraamtijd!
ik kwam om 10 uur het ziekenhuis binnen lopen, zonder weeën. Om half twaalf is mijn dochter geboren. We kregen toen alle rust en tijd om even bij te komen en van dochter te genieten, een ruim uur zonder dat verpleegkundigen en artsen rondliepen, gewoon samen. In die tijd kregen we zelfs een lunch aan geboden.

In die tijd hadden ouders prima even langs kunnen komen. Na zo'n 2,5 uur na de bevalling was ik weer thuis, fris gedouched en bijgekomen. Mijn familie is meteen thuis op bezoek gekomen en dat vond ik eerlijk gezegd wel zo fijn. Het is nogal wat, een bevalling en een kind krijgen. fijn om daar eerst even samen van te genieten.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Wat mij betreft hangt zoiets vooral af van de band die je met je (schoon)ouders hebt, de medische toestand van moeder en kind, hoe het gezin er emotioneel in staat na zo'n gebeuren en waar de vader op dat moment aan toe is. Dus ik zou vooral kijken hoe het op dat moment gaat.
Wij hebben onze ouders gebeld toen we naar het ziekenhuis gingen. Dat was om half 4 's nachts. Om half 5 was dochter er. Daarna gedoucht en heb nog ontbijt gehad in het ziekenhuis. Rond een uur of 9 waren we thuis en daar waren onze ouders toen al bord stond al in de tuin en slingers werden opgehangen.

In het ziekenhuis wilden ze ons het liefst weer snel weg hebben, want je houdt toch een bed bezet zonder dat dat echt nodig is. Ik zou daar dus geen bezoek ontvangen, maar dat is hoe ik het zou doen.
Wij hebben onze ouders trouwens gebeld toen we weer rustig thuis waren, en iedereen (ook (schoon)zus/broer) is 's avonds even langs geweest om het nieuwe kleinkind/nichtje te zien, maar waren allemaal 5 minuten binnen en weer weg. Dat was echt perfect. Geen gedoe, wel m'n kind laten zien aan de mensen die ik lief heb.
Mogen er bij jullie dan zo veel mensen op de verloskamer zijn? Hier (maar ik woon in het buitenland) mocht er maar één persoon bij zijn. Dat was mijn vriend dus.

Als je baby eenmaal is geboren moet je toch nog even bijkomen. Je verblijft dan zo'n 2 uur op de verloskamer. In die tijd wordt je baby gewogen en onderzocht en daarna aangelegd als je borstvoeding wilt geven. Jij wordt dan gehecht (als dat nodig is) en het medische team houdt jou en de baby in de gaten om te kijken of er geen complicaties optreden (veel bloedverlies bijvoorbeeld) Als alles goed gaat, mag je van de verloskamer af en in jouw geval naar huis (ik verbleef toen nog 4 dagen in het ziekenhuis). Ik vind persoonlijk de verloskamer geen geschikte locatie om kraambezoek te ontvangen. Vooral omdat je nog lekker bloot erbij ligt en vaak ook nog bebloed (en ik zat ook nog eens onder het meconium van mijn baby, lekker dan ;) )

Als jij het niet erg vind om je familie in deze omstandigheden te ontvangen, kan je het doen, maar je kan ook ff een paar uurtjes wachten en ze bij je thuis ontvangen.

Mijn ouders en schoonouders kwamen na een week ongeveer op bezoek, maar dat komt voornamelijk omdat ik in het buitenland woon en het dus vrij ver reizen voor ze is. Wel telefonisch contact natuurlijk toen de weeën begonnen en toen de baby er eenmaal was.
Bij een poliklinische bevalling ben je alleen op de verloskamer. Dat is een medische omgeving waar over het algemeen geen bezoek is toegestaan. Als je langer moet blijven kom je op een verpleegafdeling. Daar kan je natuurlijk wel bezoek ontvangen ( binnen de bezoekuren!). Op de verloskamer is het medisch personeel met jouw en je baby bezig ( controles, hechten, jij moet eten en douchen/aankleden, borstvoeding etc). Dat is geen plek en niet het moment voor bezoek). Jij moet bijkomen en ligt er misschien niet zo fraai bij ( neem niet aan dat je wilt dat het bezoek je (half) naakt ziet.... Daarnaast is blijf je 2 tot 3 uur na de bevalling op die kamer. Daarna ga je naar huis of de verpleegafdeling. Familie heeft dan alle tijd en ruimte om jullie te spreken en je kind te bewonderen.
Iedereen vergeet altijd dat de polikliniek ook vol kan zijn.

Houd je daar wel rekening mee?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven