Grote brand bij Shell Moerdijk.

03-06-2014 23:39 120 berichten
Dit is nu de tweede keer dat er zoiets groots gebeurt daar. Ik ga nu op zoek naar meer nieuws erover. Ik hoop dat niemand van ons in dat aangrenzende dorp woont.

Bij Shell in Moerdijk is brand uitgebroken na een aantal explosies. Op het industrieterrein woedt een vuurzee met metershoge vlammen. Het vuur is tot in Rotterdam te zien. De explosies waren te horen tot in de wijde omtrek. Er kwamen meldingen uit onder meer Bleiswijk, Delft, Zevenbergen en Lekkerkerk.

Over een oorzaak of over gewonden is niets bekend. De explosies waren om kwart voor elf, tijdens de wisseling van ploegen bij Shell. De brandweer heeft schuimblusvoertuigen ingezet.

Hulpverleners roepen het publiek op uit de buurt te blijven.

Het Shellcomplex ligt aan de Chemieweg in Moerdijk, in de buurt van het terrein waar begin 2011 een enorme brand woedde bij Chemie-Pack. Het bedrijf ging volledig in vlammen op en dat leidde tot ernstige milieuvervuiling.

Sinds mei werd er onderhoud gepleegd aan twee van de vier fabrieken van het Shell-complex in Moerdijk. Op het chemiecomplex worden bouwstoffen gemaakt waarvan andere bedrijven chemicaliën en kunststoffen maken. Bij Shell Moerdijk worden vier miljoen ton chemische producten per jaar gemaakt.

(later meer)

Bron NOS
Zit nu de conferentie te kijken..
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg nu een NL-Alert binnen lekker bijtijds.

Mijn oma heeft haar "laatst gezien" om kwart over twaalf, maar reageert niet op mijn app. Heb toch maar gebeld maar krijg hen niet te pakken. Ik hoop dat ze gewoon zijn gaan slapen, die explosies/knallen zijn nu wel voorbij toch.
Ja de explosies waren iets voor 11 en er staat nu op tv rijnmond dat de brand onder controle is dat het schijnt mee te vallen! Gelukkig maar!
Op livestream staat dat het vuur nu uit is, ik zag op de live beelden ook geen vuur meer.

Weltrusten, ik ga horizontaal.
Ik ga ook naar bed maar ik laat hier toch maar alles dicht zitten!
Dan laat ik het maar zoals het is en ga ook proberen te slapen. Trusten allemaal..
quote:Hee, leuk, een mede-Dordtenaar! Ik heb niets gezien of gehoord, maar goed, wij lagen te slapen.Ik wilde net naar bed gaan en deed mijn telefoon uit. En toen draaide ik me om en zag het. En inmiddels lig ik nog niet in bed.
Mijn vader werkt daar, gelukkig was hij op dat moment veilig thuis.

http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... lust-gevaar-geweken.dhtml
quote:kiki1987 schreef op 04 juni 2014 @ 00:58:

Alarm is afgegaan in Vlaardingen alles moet dicht sowieso in heel Zuid Holland. Staat nu ook op tv rijnmond er zijn 2 tot 4 gewonden.O, lekker dan, toen lag ik al op bed. Nou ja, ik heb het overleefd. En ik rook ook niets verdachts. Dat was bij die vorige brand in Moerdijk wel anders.
quote:Trotter schreef op 04 juni 2014 @ 07:41:

[...]

O, lekker dan, toen lag ik al op bed. Nou ja, ik heb het overleefd. En ik rook ook niets verdachts. Dat was bij die vorige brand in Moerdijk wel anders.Oh... inderdaad lekker dan. Wij hebben wel wat gehoord maar dachten dat het onweer was. Dus niet. Slapen altijd met de balkondeur open. Luchtalarm heb ik ook niet gehoord, en het heeft nog wel even geduurd dat ik sliep. Geen fijn idee.
Aan de rand van Rotterdam-zuid heb ik wel 2 knallen gehoord maar dacht dat het onweer was. Geen vuurgloed gezien, ik ben naar bed gegaan. Alarm niet gemerkt, Rijnmond niet gezien, heb dus met de ramen open geslapen.

In 2011 rook het zelfs bij ons heel vreemd en zat er een paar dagen later aanslag op de ramen. Deze keer niets geroken.
Ik heb hier in Vlaardingen niets af horen gaan, of ik heb er doorheen geslapen. Ons raam stond gewoon open de gehele nacht. Mijn man heeft wel de explosie gehoord / gevoeld, als er echt iets was had hij me wel wakker gemaakt.
Wij hebben het wel gehoord/gezien, en speciaal een uur daarna nog naar het journaal en TV Rijnmond gekeken of we voorzorgsmaatregelen moesten nemen. Maar die werden dus nóg later pas afgekondigd. Vaag...
Trotter, woon je ook in Vld? Heb jij het luchtalarm gehoord?
quote:Daantje1970 schreef op 04 juni 2014 @ 03:28:

[...]

Ik wilde net naar bed gaan en deed mijn telefoon uit. En toen draaide ik me om en zag het. En inmiddels lig ik nog niet in bed.Raar dat er 3:28 uur bij mijn berichtje staat. Toen lag ik toch echt lekker te slapen.
quote:Trotter schreef op 04 juni 2014 @ 07:41:

[...]

O, lekker dan, toen lag ik al op bed. Nou ja, ik heb het overleefd. En ik rook ook niets verdachts. Dat was bij die vorige brand in Moerdijk wel anders.Alarm in Vlaardingen afgegaan? En in Moerdijk en de omringende plaatsen niet? Ook in Dordrecht is het alarm niet afgegaan. Misschien heeft iemand in Vlaardingen in paniek op de knop gedrukt ofzo. Kan me niet voorstellen dat er in Vlaardingen meer gevaar dreigde dan in Moerdijk zelf.
Nee, ik woon niet in Vlaardingen, en heb ook geen sirene gehoord.

Ik las zojuist dat de rook en troep vooral richting Hoekse Waard is gewaaid, dus ik snap ook niet dat ze zoveel ophef hebben gemaakt in Vlaardingen.
Nee sorry, iemand anders schreef dat het alarm in Vlaardingen is afgegaan, jij reageerde daar weer op.
Kiki schreef dat het alarm in Vlaardingen is afgegaan, ik woon er ook, maar wij hebben echt niets gehoord. Ook niets gelezen of gehoord via de DCMR of andere veiligheids-kanalen hier dat we ramen en deuren dicht moesten houden. Volgens RijnmondVeilig.nl liep deze regio geen risico.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven