Gezondheid alle pijlers

Ben ik nou echt zo ongezond bezig?

06-06-2014 18:55 94 berichten
Hoihoi,

Ik ben een zeikerd met eten

Altijd al geweest...

Nou zijn de afgelopen 2 jaar waardeloos geweest(scheiding, veel overlijden in de familie etc.) + rond etenstijd werk ik, en ik had gewoon niet de puf en de zin om s'avonds na het werk nog te staan koken. Kreeg vaak de tip om in het weekend voor de hele week te koken, en dan vanuit de vriezer te eten. Ging het ene oor in, andere oor uit, omdat ik voor mijn idee na mijn werkweek echt de knollen op had, en dan toch niet onder mijn huishouden en mijn dieren uit kon komen, en om dan ook nog uren te staan kokkerellen.....ik koos ervoor om de weekendavonden te investeren in mijn sociale leven, want daar was na zoveel uitval ook niet veel van over.

Dus thuisbezorgd.nl heeft de afgelopen 2 jaar goed verdiend aan mij....

Goed, nu zijn we dus 2 jaar en 14 kilo verder

Ik voel me stukken beter(mentaal), heb weer een leuke vriendenkring, vriendje, heb me'n huisje weer leuk gemaakt, ben nu me'n tuin aan het opknappen, en ga straks lekker even op vakantie.

Ik heb echter dat koken nog steeds niet op de rit, en daar baal ik van als een stekker!

Ik kan mezelf er toe zetten om gemiddeld zo'n 2x per week te koken, en ik eet 1x per week bij mijn vriend. Blijven dus 4 knoeidagen over.

Dat shoarma en pizza bestellen is er sinds begin dit voorjaar wel af(jay!), en ben dus van die 14 kilo er alweer 6 kwijt.

Ik ben gek van zomerfruit, en in de zomer vind ik bronwater heerlijk, dus hoop dat ik tegen de herfst de resterende 8 kilo kwijt ben.

Maar hoe dan verder?

Ontbijt en lunch heb ik wel weer op de rit, eet s'morgens keurig volkorenbrood/roggebrood met kaas en augurk, of een gekookt eitje, drink keurig mijn melk, eet yoghurt met nootjes of fruit, dat soort dingen, niets mis mee, maar dat avondeten hè..

Wat ik nu doe, die 4 dagen per week, is avondeten vervangen door een visje te halen, of zoals vandaag zag ik dat ze weer kersen hebben bij de plus, daar kan ik zo 2 bakken van op peuzelen op een avond, of een uitsmijter op brood.

Ik eet dus geen ongezonde, vette zooi meer, en toch krijg ik continue om de oren dat ik zo erg ongezond bezig ben.

Is het echt zo ongezond om de helft van de week het avondeten(vlees, aardappels, groente) te vervangen door een visje of een bak fruit?

Het is dus wel de helft van de week, maar wel gevarieerd en geen zooi, zoals de laatste 2 jaar.

Nou, ik berg me alvast
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet wat je doet in die uren tussen je werkshifts, maar daar zie ik een enorm gat dat je kunt vullen met gezonde maaltijden. Je hoeft natuurlijk niet op z'n Hollands 's avonds warm en agv te eten. Mij Italiaanse huisgenoten aten 's avonds ook alleen maar wat fruit, maar aten overdag de 'hoofdmaaltijd'.
Kipfilet in de pan, roerbakgroente erbij, hoppa! Is sneller klaar dan het wachten op een afhaalmaaltijd.
Tussen 11 en 4 heb je 5 uur de tijd. Kun je dan niet iets koken dat je 's avonds kunt opwarmen? Of je draait de maaltijden om: tussen de middag warm eten en 's avonds brood.
quote:Cadou schreef op 06 juni 2014 @ 19:30:

[...]

Ik maak idd. wel eens een tomaten, groente of kippesoep.

Maar dat is dan wel al een hele opgave voor mij, en ben dan ook supertrots als ik dan met mijn kommetje op de bank zit, maar ook daar krijg ik dan opmerkingen over dat het geen maaltijdvervanging is, maar een toevoeging....Ach welnee, soep is helemaal prima. Ik eet echt heel vaak soep ( ok, ok niet kant en klaar) en vind het een prima maaltijd.
quote:lila01 schreef op 06 juni 2014 @ 19:33:

Kipfilet in de pan, roerbakgroente erbij, hoppa! Is sneller klaar dan het wachten op een afhaalmaaltijd.En toch, ik heb daar nou eenmaal niet altijd zin in.
quote:smulrol schreef op 06 juni 2014 @ 19:32:

Wat een bizarre werktijden heb jij.

Ja!

Ik werk op 2 locaties, er zijn bouwplannen voor een nieuw groot pand waar alle locaties samen in worden geplaatst, maar het duurt nog wel een paar jaar voordat dat er is, en ik dus gewoon aan 1 stuk door kan werken.
quote:hannah1980 schreef op 06 juni 2014 @ 19:34:

Tussen 11 en 4 heb je 5 uur de tijd. Kun je dan niet iets koken dat je 's avonds kunt opwarmen? Of je draait de maaltijden om: tussen de middag warm eten en 's avonds brood.Zoals ik al schreef, heb dat een tijdje geprobeerd, maar ik krijg s'middags geen warm eten weg, was dus ook zo weer over...
Een stuk vlees of vis bakken kost je hooguit 10 minuten, dat is toch niet teveel moeite? Als je er groente bij wil kun je voorgesneden spul kopen. Zak sla in 'n bak, dressing er over, husselen en klaar. Als je iets van broccoli en krieltjes (gewoon geschild kopen) wil dan moet dat ongeveer 'n kwartiertje koken, dus als je dat eerst op zet dan is dat ook klaar tegen dat je vis/vlees klaar is.
quote:Mevrouw75 schreef op 06 juni 2014 @ 19:34:

[...]

Ach welnee, soep is helemaal prima. Ik eet echt heel vaak soep ( ok, ok niet kant en klaar) en vind het een prima maaltijd.

Oke! Dus dat is gewoon onzin, wat me daar over verteld wordt.

Ik maak het dan ook gewoon zelf, verse soep, geen kant en klaarpruttel.
Als wat stukjes kipfilet wokken met wat kant-en-klare zak roerbakgroenten en een lepel red of green curry al te veel is, dan vrees ik dat er weinig over blijft dan brood met kaas of iets kant en klaars.

Ik heb net weer een overheerlijke maaltijd op van een thuiskok via www.thuisafgehaald.nl

Misschien is dat ook iets voor jou? Als je thuiskomt en al je dingen hebt gedaan, even opwarmen in de magnetron.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Een moot zalm kun je in 'n aluminiumfolie in de oven doen met blokjes spinazie erbij en kaas en in 'n klein half uurtje is 't gaar. Levert je geen moeite én geen afwas op.

Gamba's zijn ook heel snel gaar als je ze bakt. Amper 5 minuten.
quote:Cadou schreef op 06 juni 2014 @ 19:41:

[...]

Zoals ik al schreef, heb dat een tijdje geprobeerd, maar ik krijg s'middags geen warm eten weg, was dus ook zo weer over...

Je kunt ook iets kouds maar gezonds eten, vooral in de zomer. Gekke is dat ik al die tips van 'tis maar 10 minuutjes bakken' echt niet kan opbrengen, maar (langer dan 10 minuten) zitten futselen op een salade dan weer wel.

Tsja, mensen moeten het maar accepteren hoor, ik ben degene die het moet maken en eten.
haal lekker een bak maaltijdsalade bij dat visje. Doe ik ook als ik geen zin heb om te koken. Maaltijdsalade en een lekkerbekje of snel te bereiden vlees zoals een hamburger.
Je kunt ook gewoon een pistolet met gerookte zalm/paling maken. Blaadje ijsbergsla erbij, gesnipperde sjalot, hardgekookt eitje. Lekker, gezond en makkelijk.
quote:Mevrouw75 schreef op 06 juni 2014 @ 19:33:

Ik weet niet wat je doet in die uren tussen je werkshifts, maar daar zie ik een enorm gat dat je kunt vullen met gezonde maaltijden. Je hoeft natuurlijk niet op z'n Hollands 's avonds warm en agv te eten. Mij Italiaanse huisgenoten aten 's avonds ook alleen maar wat fruit, maar aten overdag de 'hoofdmaaltijd'.

Ik ben vanaf half 12 tot half 4 thuis, dan loop ik met mijn honden, doe boodschappen, doe klusjes voor mijn vader(is erg hulpbehoevend), ik heb geen rijbewijs, dus doe alles op de fiets, en daar gaat helaas ook redelijk wat tijd in zitten(geen excuus, I know). Heb al een tijdje geprobeerd om tussen de middag te koken, en toch werkt dat niet voor mij...

Ik ben al wel heel blij dat jullie mijn eten niet zo dramatisch vinden als mijn omgeving
quote:himalaya schreef op 06 juni 2014 @ 19:43:

Als wat stukjes kipfilet wokken met wat kant-en-klare zak roerbakgroentenHey, da's een goed idee, dat klinkt lekker en is iid. ook snel en gezond!
quote:elninjoo schreef op 06 juni 2014 @ 19:46:Levert je geen moeite én geen afwas opDat is het soms ook denk ik, agv is minimaal 3 pannen en een boel zooi aan afwas voor 1 persoon
Het is in ieder geval al een stuk beter dan het was, maar op de lange termijn lijkt het me niet optimaal.

Ik zou iig zo nu en dan er een multivitamine bij nemen.
quote:Cadou schreef op 06 juni 2014 @ 19:49:

[...]

Ik ben vanaf half 12 tot half 4 thuis, dan loop ik met mijn honden, doe boodschappen, doe klusjes voor mijn vader(is erg hulpbehoevend), ik heb geen rijbewijs, dus doe alles op de fiets, en daar gaat helaas ook redelijk wat tijd in zitten(geen excuus, I know). Heb al een tijdje geprobeerd om tussen de middag te koken, en toch werkt dat niet voor mij...

Ik ben al wel heel blij dat jullie mijn eten niet zo dramatisch vinden als mijn omgeving Ik krijg ook altijd commentaar van mijn moeder, maar voor haar eet je pas gezond als je 's avonds warm eet. En dan ben ik ook nog vegetariër, ja dan moet je je dochters eetpatroon wel een beetje in de gaten houden natuurlijk.
quote:Cadou schreef op 06 juni 2014 @ 19:49:

[...]

Ik ben al wel heel blij dat jullie mijn eten niet zo dramatisch vinden als mijn omgeving Tussen de middag koken en 's-avonds opeten? (hoef je het alleen maar op te warmen). Of tussen de middag alles zover klaarmaken dat je alleen het gas maar hoeft aan te steken als je thuiskomt en 15 minuten later aan kunt schuiven?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Hou je van noodles? Lekker bij kip en roerbakgroenten en klaar met 4 min. Hier ook gewoon extra portie maken en invriezen.

En een soepje is prima toch? Zou ik gewoon lekker een keer in de week doen, dan nog een keer lekker omeletje maken (als je gek wilt doen, doe je er wat groenten in ;)), keer kant en klare maaltijdsalade als je dat liever hebt dan zelf maken en gewoon een avondje zooitje rauwe groenten eten is ook prima toch!
quote:Cadou schreef op 06 juni 2014 @ 19:54:

[...]

Dat is het soms ook denk ik, agv is minimaal 3 pannen en een boel zooi aan afwas voor 1 persoon

Als ik groente en aardappels kook, dan doe ik dat bij elkaar in de pan.

De tip vooruit koken lijkt me voor het meeste eten niet erg geschikt (alleen voor roerbaksels/stamppot) want 'n stuk vlees of vis moet toch vers gebakken zijn, anders wordt 't taai.
quote:Cadou schreef op 06 juni 2014 @ 19:54:

[...]

Dat is het soms ook denk ik, agv is minimaal 3 pannen en een boel zooi aan afwas voor 1 persoon Misschien eens googlen op makkelijke eenpansrecepten? Kan echt heel snel klaar zijn, zeker als je alles gewassen en gesneden zou willen/kunnen kopen. Kwestie van in de pan gooien, wachten tot t klaar is en t beste: 1 pan om af te wassen ;)
En als we dat rare 'eet nou tussen de middag warm' nou eens omgooien naar 'in de avond kun je ook brood eten'? Werkt dat?

Dan zou je het volgende kunnen maken:

- broodje tonijnsalade (tonijnsalade van te voren maken)

- broodje gezond (pakje kaas, evt plakje ham, groente, eitje. Eitje even tussen de middag koken).

- broodje ei-met-rookvlees

- broodje met wat overgebleven curry (las dat je dat lekker vindt)

Leg dan er wat rauwkost (sla, paprika, tomaat, komkommer, worteltjes...) naast en eet die bak kersen als toetje. Zeurende collega's/omgeving ook weer blij
quote:elninjoo schreef op 06 juni 2014 @ 20:00:

[...]

Als ik groente en aardappels kook, dan doe ik dat bij elkaar in de pan.

De tip vooruit koken lijkt me voor het meeste eten niet erg geschikt (alleen voor roerbaksels/stamppot) want 'n stuk vlees of vis moet toch vers gebakken zijn, anders wordt 't taai.Niet alle gerechten kunnen vooruit bereid worden, klopt. Maar bijv. een pan sucadelapjes of gehaktballen kun je prima vooraf maken en kun je meerdere keren van eten. Pastasauzen e.d. kun je ook prima van tevoren maken. Mogelijkheden zat om alvast in de middag wat voor te bereiden voor 's-avonds.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven