Gezondheid alle pijlers

Ben ik nou echt zo ongezond bezig?

06-06-2014 18:55 94 berichten
Hoihoi,

Ik ben een zeikerd met eten

Altijd al geweest...

Nou zijn de afgelopen 2 jaar waardeloos geweest(scheiding, veel overlijden in de familie etc.) + rond etenstijd werk ik, en ik had gewoon niet de puf en de zin om s'avonds na het werk nog te staan koken. Kreeg vaak de tip om in het weekend voor de hele week te koken, en dan vanuit de vriezer te eten. Ging het ene oor in, andere oor uit, omdat ik voor mijn idee na mijn werkweek echt de knollen op had, en dan toch niet onder mijn huishouden en mijn dieren uit kon komen, en om dan ook nog uren te staan kokkerellen.....ik koos ervoor om de weekendavonden te investeren in mijn sociale leven, want daar was na zoveel uitval ook niet veel van over.

Dus thuisbezorgd.nl heeft de afgelopen 2 jaar goed verdiend aan mij....

Goed, nu zijn we dus 2 jaar en 14 kilo verder

Ik voel me stukken beter(mentaal), heb weer een leuke vriendenkring, vriendje, heb me'n huisje weer leuk gemaakt, ben nu me'n tuin aan het opknappen, en ga straks lekker even op vakantie.

Ik heb echter dat koken nog steeds niet op de rit, en daar baal ik van als een stekker!

Ik kan mezelf er toe zetten om gemiddeld zo'n 2x per week te koken, en ik eet 1x per week bij mijn vriend. Blijven dus 4 knoeidagen over.

Dat shoarma en pizza bestellen is er sinds begin dit voorjaar wel af(jay!), en ben dus van die 14 kilo er alweer 6 kwijt.

Ik ben gek van zomerfruit, en in de zomer vind ik bronwater heerlijk, dus hoop dat ik tegen de herfst de resterende 8 kilo kwijt ben.

Maar hoe dan verder?

Ontbijt en lunch heb ik wel weer op de rit, eet s'morgens keurig volkorenbrood/roggebrood met kaas en augurk, of een gekookt eitje, drink keurig mijn melk, eet yoghurt met nootjes of fruit, dat soort dingen, niets mis mee, maar dat avondeten hè..

Wat ik nu doe, die 4 dagen per week, is avondeten vervangen door een visje te halen, of zoals vandaag zag ik dat ze weer kersen hebben bij de plus, daar kan ik zo 2 bakken van op peuzelen op een avond, of een uitsmijter op brood.

Ik eet dus geen ongezonde, vette zooi meer, en toch krijg ik continue om de oren dat ik zo erg ongezond bezig ben.

Is het echt zo ongezond om de helft van de week het avondeten(vlees, aardappels, groente) te vervangen door een visje of een bak fruit?

Het is dus wel de helft van de week, maar wel gevarieerd en geen zooi, zoals de laatste 2 jaar.

Nou, ik berg me alvast
quote:sabbaticalmeds schreef op 06 juni 2014 @ 22:47:

Een ei bakken op brood is net zoveel werk als een gerecht maken met wokgroente, kipfilet en mieJa, die voorgesneden kip met zakje wokgroentes ga ik doen, supertip!
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi als ik snel moet koken ook regelmatig mager gehakt in de pan, na een paar minuten minikrieltjes erbij (zijn sneller gaar dan gewone krieltjes) en dan een zakje wokgroente erdoor. Lading kruiden erover of een beetje woksaus, klaar. En slechts 1 pan.

Als ik AGV eet haal ik regelmatig vleesvervangers. Die zijn sneller klaar dan vlees (minuut of 4). Die dan samen met aardappelschijfjes in een pan (scheelt afwas). Kant en klaar bakje rouwkost erbij, klaar.
Ik spreek toch geen Chinees?!
Ik heb bij de Sligro een stapel van die aluminium wegwerp-grillbakjes gekocht. Is ook ideaal om kip, garnalen of 'n met gehakt gevulde paprika in de oven te bereiden. En...je hebt er géén afwas van!
Ik heb zo'n hekel aam het woord 'oppeuzelen'. Op de een of andere manier werkt dat woord zo enorm op mijn irritatie. Gek. Maar goed:

Misschien een tip om diepvriesgroentenmaaltijd te nemen die je alleen hoeft op te bakken of klaat te stomen?

Ik vind bv de Vlaamse roerbakgroente prima te eten, maak er vaak nog een gebakken eitje bij en klaar. Dat voor mij echt zo'n maaltijd voor als ik geen zin heb. En toch zitten er groente in, en in deze dan aardappelen. In sommige his, of kip etc. Je hebt best veel keuze.
En er is ook weinig mis met brood, bv met een omelet.
En, als je dan kookt: kook dan voor 2 keer, en doe dat in de vriezer. 1 keer moeite maar wel 2 gezonde maaltijden.

Zo doe ik het, want ik herken het wel.
Ontdooien kost ook veel tijd en de kwaliteit van smaak en structuur holt achteruit. En sowieso niet geschikt voor gebakken vlees en vis.
Dat valt wel mee, en vitamines en mineralen blijven juist in de vriezer goed bewaard.
Ik heb ook wel periodes dat ik me nauwelijks tot koken kan zetten. Dan eet ik lekker brood, maar ik zorg wel voor mijn groenten. Bijvoorbeeld boterhammen met kaas en tomaat (en mayo). Of ik knaag er een zakje rauwe geschrapte worteltjes bij weg. Rauwkost is overigens helemaal prima, zitten juist nog veel vitamines in. In komkommer niet zo veel maar tomaten zijn echt wel gezond.

De groenteboer heeft ook vaak prima kant en klare rauwkost/slaatjes. Deed ik vroeger ook veel. Lekkere koolsalade o waldorfsalade met verse bleekselderij.

Ook maak ik 1 keer in de zoveel tijd een pan verse tomaten/paprika soep en dat vries ik in. Vijf minuten in de magnetron en dan nog 5 minuten in een steelpannetje aan de kook brengen en ik heb weer een kom vol vitamine.
maar structuur en smaak gaat verloren (bij vlees en vis)

Groente kun je gewoon de diepvriesvariant in deelblokjes van nemen, dan kost het je ook niet veel tijd. Bij 'n gekookte maaltijd die ingevroren is, vormt zich vaak extra water bij het ontdooien en da's ook minder lekker.
Ik kook zelfs vaak voor 4 tot 5 personen en vries dat in. Maak graag chili con carne en dan gaat een ingevroren bakje rechtstreeks 10 minuten in de magnetron. Vervolgens in een wrap (ook uit de vriezer) met wat geraspte kaas en een kwartiertje in de oven. Daarvoor moet ik 2 keer naar de keuken strompelen en de rest lig ik op de bank en ik heb een gezonde huisgemaakte burito.

Ook verse tagliatelle van de AH met een tomatensaus met gehaktballetjes (al goed door elkaar gehusseld) doet het bij mij prima in de vriezer. Ook rechtstreeks uit de vriezer in de magnetron. Geen probleem.

Ik kook eigenlijk maar 2 of 3 keer per week op die manier en eet altijd gezond.
Zelfgemaakte soto ajam met boontjes en taugeh enzo erdoor gaat ook in eenpersoonsbakjes in de vriezer.

Eitje hardkoken, bakje soto in de magnetron en daarna nog even in het pannetje van de eitjes tot het goed kookt. Seroendeng en uitjes erover en wat sambal erbij.

Heerlijk en het wordt echt niet slechter van de vriezer.
Of goede maaltijd soep maken kan je ook 2 dagen eten! Je zou best meer mogen eten kwark en meer groenten, als je voldoende vitamine binnen wilt krijgen ik weet niet of je sport misschien ook een optie?
Jamie Oliver heeft een kookboek met recepten voor hoofdgerechten die je in 15 minuten kan klaarmaken. Is ook een programma van op 24Kitchen. (Ik vraag me wel af of het ook in 15 minuten lukt als je niet zo vaak kookt, maar da's een ander verhaal.)
Als je een toko in de buurt hebt kan je daar eens naar een afhaalmaaltijd kijken. Wordt vaak vers bereid en je kan het zelf samen stellen. Lekker boontjes met rundvlees en wat mie. Hoef jij niet te koken en toch gezond.
Ik vind het wel bizar dat veel mensen zeggen: koop een maaltijd salade bij de AH! Ik hoorde laatst dat daar ontzettend veel vet en teveel calorieën in zitten..

TO, wat voor soort avondeten (naast curry) vind je lekker? Ik krijg niet echt de indruk dat je echt van je eten geniet. Misschien kan je daar mee aan de slag?
Gezondheid is relatief. Waar voel je jezelf goed bij?

Als ik je bericht lees ben je dan te moe om nog te koken of heeft dit te maken met geen zin hebben?

Beide kan een gevolg zijn van ongezonde voeding. Je krijgt hierdoor niet voldoende voedingsstoffen binnen en voelt je daardoor moe of bent niet geïnteresseerd om moeite te doen voor je eten.

Als ik naar de beschrijving van je voeding kijk mis ik hierin vooral veel groente. Probeer iedere dag meer groente te eten en voldoende te bewegen. Je hoeft niet te sporten, maar probeer zo min mogelijk stil te zitten! Groente kan ook prima bij het ontbijt, de lunch of als tussendoortje. Het is dan niet erg om als avondmaal alleen een visje te eten, zolang je maar geen maaltijd overslaat.

Mocht je meer vragen hebben, dan hoor ik het graag!

Succes!
quote:ikeaverslaafde schreef op 08 juni 2014 @ 13:39:

Jamie Oliver heeft een kookboek met recepten voor hoofdgerechten die je in 15 minuten kan klaarmaken. Is ook een programma van op 24Kitchen. (Ik vraag me wel af of het ook in 15 minuten lukt als je niet zo vaak kookt, maar da's een ander verhaal.)

Het lukt alleen als je alles al voorgesneden en in de juiste hoeveelheden klaar hebt staan op t aanrecht. Uit ervaring

Dus dat moet je eerst nog even doen, en dat kost ook tijd.....
quote:Cadou schreef op 06 juni 2014 @ 20:30:

[...]

Haha, is dat echt zo verkeerd Nederlands? Ik gebruik het heel vaak, me'n, ze'n...Het is m'n en z'n of mijn en zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven