Fietshelm

15-06-2014 14:12 30 berichten
Laatst waren vriend en ik in de duinen aan het wandelen, zagen we een gezinnetje met vader en moeder op de fiets, met fietskar. De ouders hadden allebei een fietshelm op (waarschijnlijk toeristen?), en tot onze verbazing ging de fietskar open en kwam daaruit een peutertje met óók een fietshelm op. We hebben daar stiekem toch wel hard om gelachen.

Gisteren waren we weer aan het wandelen, zagen we een peutertje met een fietshelm, op een driewieler!

Het is natuurlijk veel veiliger om te fietsen met fietshelm, maar dit lijkt me toch wel heel erg overdreven en doorgeschoten. Mijn kinderen hebben een fietshelm gehad toen ze leerden fietsen met zijwieltjes, en in het begin zonder zijwieltjes toen ze net in het verkeer meefietsten. Ik denk dat ze (15 en 9 jaar) me nu heel hard zouden uitlachen als ik voorstel dat ze er weer eentje opzetten.

Hoe doen jullie dat? Heeft jullie kind in de fietskar ook een helmpje op?
Alle reacties Link kopieren
Als mijn zoon bij de laatste valpartij (11 jaar, fiets al vanaf zijn 4e iedere dag 10 km heen en weer naar school, is dus een ervaren fietser) geen helm had, had ik hem nu niet meer bij me gehad. Alles was kapot: fiets, helm, armen, benen maar zijn hoofd was nog heel.Als je veiligheidsmiddelen gebruikt moet je ze wel goed gebruiken, dus de opmerking dat een helm zinloos is omdat ie toch niet goed opzit slaat nergens op. Koop een goede, passende helm en gebruik die volgens voorschrift en dat ding beschermt wel degelijk.
En dan heb je nog de fietshelmpjes voor een paar euro 'one size fits all' en duurdere helmen die ook bij andere sporten worden gebruikt...
Alle reacties Link kopieren
Rikst, dat is geen onderzoek, maar een opiniestuk. Het is niet zo dat ze de afloop van ongelukken waarbij de fietser een helm droeg hebben vergeleken hebben met ongelukken waarbij dit niet het geval is. Dan pas zou jij een uitspraak kunnen doen over de meerwaarde van helm.

Tot bewezen is dat het niet helpt, draagt mijn zoon gewoon zijn helm als hij mee gaat op de fiets.
beetje handige huisvrouw slaat een stel drukknopen in het kruis
Kinderen moeten hier een helm op als ze naar school fietsen (buitenland). Ideaal, want doordat iedereen het doet, vinden ze het juist vreemd om zonder helm te fietsen. Mijn jongste van 1 heeft ook een helm op bij mij op de fiets. Kleine moeite en zodoende is hij het gelijk gewend.

M.i. is het vooral een kwestie van wennen. Toen ik begon met wielrennen trainde iedereen nog zonder helm (meer dan 20 jaar geleden), tegenwoordig ben je een uitzondering als je zonder helm rijdt. Zo ook met skiën, vroeger droeg niemand een helm, tegenwoordig is het een mode-item en zie je vrijwel niemand meer zonder en is het niet stoer meer om zonder helm te skiën.

Op mijn gewone stadsfiets draag ik geen helm, op de racefiets, ATB of hybride altijd.

Ik zou er totaal geen problemen mee hebben als er in NL een helmplicht voor kinderen t/m 12 jaar zou komen, net als bij het skiën in tegenwoordig vele landen.
quote:Annapalona schreef op 15 juni 2014 @ 16:17:

[...]

Ik zou het hele stuk even lezen, ook als ze goed op hun hoofd zitten helpt het niet bij een botsing en ook niet bij een goede val, hersenletsel heeft niks met die helm te maken.

Het is echt onzin die helmpjes.

Ik heb geen onderzoeken gelezen maar werk in een kliniek met een grote neurochirurgische afdeling, en heb helaas veel ellende gezien van fietsers zonder helm.

Hier dragen dochter en ik dus altijd een helm op de fiets, kleine moeite en ik hoop dat we hem nooit nodi gaan hebben maar dat geldt voor uovel dingen in het leven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven