Mode & Beauty alle pijlers

Beugel en volwassen deel 4

22-12-2011 19:26 3121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 4 alweer van ons beugelkletstopic!

Hier kunnen alle stoere vrouwen met een beugel (of beugel-to-be) zich verzamelen en gezellig meepraten over die hele metalen of keramische handel in hun mond.

Klaag, vraag, lach en baal dus gerust met ons mee!

Het vorige topic vind je hier: Beugel en volwassen: deel 3

En aangezien iedereen hier intussen wel een tandentic heeft gekweekt zijn foto's steeds meer dan welkom!

Foto's plaatsen doe je zo:

1. Je foto moet al op het internet staan (hyves, mijnalbum, tinypic,..)

2. Je klikt de foto aan die je wil plaatsen

3. Dan klik je met rechts, en kiest 'eigenschappen'

4. Kopieer de hele regel die achter 'Adres' staat

5. Kies nu hier in dit scherm het icoontje van het schilderij ('voeg een afbeelding toe')

6. Plak de gekopieerde regel in het schermpje dat verschijnt (verwijder de 'http' die er al staat)

7. En daar is je foto!

(bij Mac gaan 3 en 4 samen in 'kopieer locatie afbeelding')
Ik betaal alles zelf en krijg niets vergoed. Ik had geen zin om een jaar te wachten en hoge premie te betalen en dan alsnog maar een deel vergoed krijgen. Ik denk dat het bij mij ook gaat uitkomen op zo'n ¤2200.
Bij mij gaat het echt heel snel. Het plaartje is bij de laatste controle aangepast en bleek veel te los te zitten, vandaar dat ik er zo'n last van had. Na 1 dag stonden mijn boventanden alweer keurig recht.

Het slotje is op de schuine tand geplaatst en ook die stond binnen een dag bijna helemaal recht. Ik had niet durven hopen dat het zo snel zou gaan. Durf nu wel stiekem te fantaseren dat hij er voor de zomervakantie al uit is!

Ik plan de afspraken met de ortho rond de 3 weken en dat bevalt me erg goed. De eerste dagen voel ik echt pijn aan mijn gebit, maar na 3 dagen is dat helemaal weg. Na een week voelen mijn tanden niet meer los. Na 2 weken heb ik het idee dat er niets meer gebeurt en na 3 weken begint het weer opnieuw.

Hoe lang zit er bij jullie tussen de behandelingen?

Ik ben echt heel erg te spreken over mijn ortho, hou ervan om zelf mee te beslissen in wat er gebeurt en er wordt echt naar mij geluisterd. Dat is overigens niet bij alle assistentes zo, dus ik kies 2 vaste assistentes uit waar ik telkens mijn afspraak bij maak.
Niet om je te ontmoedigen, Manmar, maar in het begin gaat het altijd snel
Zit er maar 3 weken tussen je afspraken? Bij mij 5 of 6 weken! Heb zelfligerende slotjes, misschien komt het daardoor...
@ Rebelsmeisje: Ja dat hebben ze inderdaad gedaan! Vind het heel fijn dat ik die heb gekregen, makkelijker schoonhouden (en verkleurt niet zo snel dan wanneer ik wel elastiekjes zou hebben).

Qua eten kan ik nog niet alles afbijten, maar het gaat steeds beter. Wel heb ik af en toe ineens dat ik wat minder goed uit mijn woorden kom, st-klank is wel eens slissend. Schijnt wel over te gaan toch?

Weet niet precies hoe duur die zelfligerende keramische beugel is, volgende keer krijg ik de rekening mee, dan laat ik het wel even weten voor degenen die er over nadenken om deze ook te nemen. Ik vind het zelf wel tot nu toe heel erg meevallen, mensen zien niet snel dat ik nu een beugel heb, en als ze het zien dan zijn ze verwonderd erover dat het bijna niet zichtbaar is (laat staan als er nog een wit draad doorheen komt ipv een ijzeren!). En ik kreeg ook reacties van oh jee, nou ik zit er eigenlijk ook over te denken.. Haha kennen jullie dat? Dat anderen op het idee komen om er ook aan te gaan doordat jij een draagt

Ik moet om de 4 weken voor controle, terwijl om de 6 weken controle met een zelfligerende beugel normaal schijnt te zijn (toch?). Nadeel van die beugel is dat ie duurder is, maar wel goedkoper qua controles omdat je minder vaak hoeft te komen. Ik ga elke 4 weken omdat ik het sneller (binnen het jaar) klaar wil hebben, ivm verzekering (ik krijg alles vergoed, zo fijn!).

@ Lien90, ik zag dat je wilde dat er een nieuwe topic wordt gestart, hoezo is deze 'vol'? Ken de regels omtrent forum niet, nieuwsgierig :')
Een topic is 'vol' bij 3000 reacties, we zijn er dus bijna maar nog niet helemaal

Er wordt (of werd in ieder geval, ik denk dat het tegenwoordig minder nodig is) gevraagd om daarna een vervolgtopic te openen.

Bij zelfligerende brackets moet je idd minder vaak op controle komen. Ze zijn geloof ik iets duurder maar dat compenseert het wel een beetje.
oh2014- waar ben jij verzekerd dan dat dat je alles vergoed krijgt?
Aanvullend verzekeringspakket, via m'n werk aangeboden. Betaal voor de aanvullende verzekering 25 euro per maand extra bovenop de basisverzekering, mazzeltje dus
quote:Lien90 schreef op 20 april 2014 @ 10:52:

Ha, bedankt voor deze realitycheck!

Ik heb overigens ook zelfligerende brackets, Caat25, maar hoef echt geen 6 weken te wachten.

Ik wil eigenlijk morgen nog even langsgaan ivm een bumper die niet prettig zit en dan ga ik vragen of ze een schatting kunnen maken hoe lang het nog zal duren eer hij eruit mag.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-04-2014 15:30
Reden: Spam
% gewijzigd
oh2014- is dat via CZ of Menzis misschien?
quote:Lien90 schreef op 20 april 2014 @ 10:52:

Ik ben bij de ortho geweest en mijn tanden staan nu helemaal recht. Helaas duurt het iets langer voordat de wortels van mijn tanden ook recht zijn gaan staan. Dat is de reden dat ik nog een paar maanden mijn slotjes moet houden. Het plaatje voor mijn boventanden draag ik alleen nog tijdens de nacht.

Heb nog steeds zo'n spijt dat ik niet veel eerder aan de beugel ben gegaan. Het valt zo mee. Ik maakte mij een half jaar nog zorgen, omdat ik al zo'n pieperd ben met pijn. Dacht het het vreselijk pijn zou doen, maar dat doet het echt niet. Vind mijzelf de dag dat ik naar de ortho geweest ben best zielig hoor, zeker toen de schuine tand flink recht werd getrokken, maar niet dat ik pijnstillers in moest nemen of niet kon werken. Waren er meer dames die het echt zwaar ingeschat hadden?
Ik ben sinds deze week beugelloos!!!! 15 maanden boven en 10 maanden onder! Lekker vlot gegaan.

Nu wennen aan dat irritante draadje achter mijn ondertanden en de (dag) nachtbeugel voor boven. (zo'n hoesje)

Qua kosten, ik betaalde voor controle/aandraaien etc 38,50 per keer. Ong om de 5-6 weken.

Bovenbeugel + foto's+happen was rond de 850 euro

onderbeugel was rond de 500.

Van het verwijderen krijg ik de rekening nog..zal vrees ik ook wel rond de 400/500 zitten..

Wat een bak geld eigenlijk he?? Maar alles voor een mooi gebit.

Ik had het echt veel eerder moeten doen, dat ik er toch zolang over getwijfeld heb!

Andere ex-beugelaars, hoelang en hoe vaak moesten jullie de retentiebeugel dragen? Ik heb niet een duidelijk advies gekregen, dus vroeg het mij af.
Gefeliciteerd Lolalief, heerlijk dat je beugelloos bent. Ik kan ook niet wachten tot hij eruit is en ik het eindresultaat kan zien. Ik betaal ¤38,53 per consult, de kosten van het plaatsen weet ik niet, maar volgens mij moet je in heel NL dezelfde prijs betalen.
Hoi,

Ik ben hier al veel te lang niet meer geweest (volgens mij in 2012 nog toen ik voor de eerste keer geopereerd ben).

Ondertussen heb ik mijn tweede operatie ook al gehad. Het viel me eigenlijk allemaal heel erg mee. Heb weinig last gehad van pijn. De zwelling en de nasleep van de narcose vond ik erger. Ik kan nu weer bijna alles eten, alleen echt harde broodjes nog niet.

Ik moet soms wel nog wat wennen aan mijn nieuwe gezicht. Ze hebben in principe niet veel gedaan, maar het zijn echt de kleine dingen. Ze hebben mijn bovenkaak naar boven gezet zodat je minder tandvlees ziet. En ik heb er een stukje kin bij gekregen.

Als ik nu lach zie je echt alleen maar tanden en dat ziet er heel vol uit. Beetje raar om uit te leggen. :D

De kaakchirurg was erg tevreden en mocht zelfs de 3maanden controle overslaan. Hij verwachtte dat ik nog ongeveer een half jaar moet beugelen (tot september ongeveer) maar daar hoor ik de volgende keer bij de ortho meer over.

De tijd is echt omgevlogen en ervaar de beugel ook niet als vervelend. Ben erg blij dat ik stap toen gewoon gezet heb!
Zooo Tyler, je hebt al veel achter de rug! Fijn als in september je beugel eruit mag!!

Ik heb laatst 2 kiezen laten trekken en nu bezig met de gaten dicht te trekken. Mijn voortanden zijn erg gevoelig met eten, dus ik denk dat er zeker beweging in zit. Wat heb ik alleen last van de uiteinden van de draad zeg!! Prikt in mijn wangen! Ik ga standaard 1x terug naar de ortho na mijn afspraak om daar iets aan te laten doen. Dat heb ik nu ook gedaan, alleen werkt het dit keer niet zo goed.. Het is een erg dikke, stveige draad en ze kunnen er niet zoveel aan doen om het voor mij minder pijnlijk te maken. Mijn wangen zijn echt kapot van binnen. Doe nu 's nachts wel een stukje gaas erop zodat het dan kan helen. Maar overdag wordt het door eten, praten en gapen (haha) weer pijnlijk... ff minder beugelmomentje dus...
@Caat25, bij mij deed de draad ook zo'n zeer in het begin. Mijn ortho laat de draad nu wat langer en buigt hem om zodat het uiteinde naar binnen, tussen 2 kiezen valt. De eerste maand heb ik er continue een klodder wax op gedaan, hielp ook prima hoor. Sterkte, hoop dat wax erop jou ook zal helpen.

Mijn ortho heeft het uiteinde ook een keer met lijm vastgeplakt, hielp zolang ik maar geen versgebakken brood at. 1 hap van de harde korst en het was weer los.
Ik ga er nu ook op letten dat ze de draad niet meer afknippen maar gaan ombuigen inderdaad. Moet er over kleine twee weken weer heen om het aan te laten draaien, dus dan is er als het goed is ook weer meer draad over aan de achterkant, dus kunnen ze die mooi ombuigen :-) nu nog even bikkelen.

Was kan wel helpen, maar kan ik niet in houden met eten zonder het door te slikken en eten is juist wanneer mn wang het meest beschadigd.
quote:Caat25 schreef op 27 mei 2014 @ 20:48:

Ik ga er nu ook op letten dat ze de draad niet meer afknippen maar gaan ombuigen inderdaad. Moet er over kleine twee weken weer heen om het aan te laten draaien, dus dan is er als het goed is ook weer meer draad over aan de achterkant, dus kunnen ze die mooi ombuigen :-) nu nog even bikkelen.

Was kan wel helpen, maar kan ik niet in houden met eten zonder het door te slikken en eten is juist wanneer mn wang het meest beschadigd.Heb je al geprobeerd om met een nagelknippertje er een stukje vanaf te knippen? Ik heb in het begin ook heel veel wax opgegeten, ben er niet ziek van geworden, dus ga er maar vanuit dat het geen kwaad kon. Sterkte de komende weken.
Goh alweer even een tijdje geleden dat ik hier kwam.

Mijn beugel kostte 800 euro totaal, boven en onder keramisch.

Per consult betaal ik inderdaad ook 38,53.

Wordt bij jullie bij elke controle de draad vervangen? Bij mij bij mijn eerste controle namelijk niet, ze zeiden dat het de volgende keer zou gebeuren..

Waar ik wel last van heb is dat ik 's ochtends zo'n slotje soms uit de binnenkant van mijn lip moet trekken. Zit een soort van blaar die maar niet overgaat, heel irritant!

Sterkte allemaal met de beugelperikelen!
Oh2014: dat herken ik! Na een paar nachten slapen doet dat giga pijn! Ik slaap nu al maanden 's nachts met was op mn onderbeugel. Op de voortanden dus waar je onderlip tegenaan ligt. Nu heb ik er dus helemaal geen last meer van. Iedere keer bij de ortho vraag ik weer een voorraadje was.

Over die prikkende uiteindes, ik doe nu ook iedere nacht een stukje gaas erop en nu valt het heel erg mee met de pijn! :-) jeej!
Hoi allemaal,

Wat fijn om te lezen dat er zoveel vrouwen zijn met een beugel en dat iedereen wel wat kwaaltjes heeft!

Ik ben 24 jaar en ik dacht al een aantal jaar aan een beugel. Uiteindelijk ben ik door een collega over de streep getrokken! In december 2013 voor het eerst op consult geweest, conclusie, een slotjesbeugel, eerst boven dan onder voor ongeveer 1 tot 1,5 jaar. In februari is de beugel geplaatst, eerste week veel last met eten, maar gelukkig helemaal geen pijn verder of blaren of andere dingen! Woeehoee!

Vandaag was dus de dag dat me onderbeugel geplaatst werd. Tjonge wat een gedoe is dit ineens! Ik heb niet echt pijn maar meer een jeukend gevoel aan me tanden, ik krijg me kiezen niet meer op elkaar omdat ik op de slotjes bijt, me kaken krampen en het zit me opeens in de weg :( Ik kijk er nu ook echt tegenop en vraag me af of het wel klopt, dat op je slotjes bijten. Dat gaat wel over, toch?

Verder gaat het met de beugel boven heel goed! Het stond echt al vrij snel recht! Daar ben ik echt al super blij mee, ik hoop dat het met de onderkant ook zo snel gaat! Tot vandaag had ik nog geen seconde spijt, maar vandaag kijk ik er even tegen op, haha
Marii90, het bijten op de slotjes is niet goed, daar zouden bumpers op geplaatst moeten worden. Zit ook niet prettig, maar dan bescherm je je tanden wel een beetje. Ik heb bumpers om alle 4 mijn middelste ondertanden.

Ik vond het in het begin ook vreselijk irritant dat ik mijn kiezen niet op elkaar kon doen, maar ben er nu na een half jaar wel aan gewend. Zal juist gek zijn als de beugel er straks uit is en ik weer gewoon normaal kan kauwen. Ik kan al zo uitkijken naar de dag dat ik weer gewoon mijn tong langs de buitenkant van mijn kiezen kan doen.
He manmar, Ik heb inderdaad ook wel van die stiekjes om me middelste ondertanden. Ondertussen al wel iets meer gewend dus dat is fijn! Eten is nog wel drama en dat zal natuurlijk de komende dagen nog wel zo blijven, Wel balen, want we eten altijd patatjes op vrijdag, haha

Hoe lang moet jij nog dan?

Zagen jullie eigenlijk al snel verschil in de stand van jullie tanden?
Caat25: Ja precies dat ja! Bij m'n onderste hoektanden..

Verder idd soms lastig met kauwen, kiezen komen niet op elkaar.

Ik zie zelf nog niet heel erg veel verschil, staat ietsje rechter. Volgende week weer op controle, gelukkig dan ook eindelijk nieuwe elastiekjes, deze zijn echt wel verkleurd Ik let zo goed op alles, en toch kan ik verkleuring niet voorkomen! Anderen zeggen het niet echt te zien, maar ja ik zie het natuurlijk wel, het is echt geel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven