onderhandelen over huis

17-06-2014 13:20 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben enige tijd geleden gaan kijken naar een maisonnette woning welke te koop staat voor ¤ 145.000,- (in een goede wijk). Nu heb ik gisteravond per mail een bod uitgebracht van ¤ 117.500,-. De makelaar weet dat ik serieus geïnteresseerd ben, maar er moet nogal wat aan het pand gebeuren, vandaar mijn bod.

De makelaar heb ik zojuist gesproken en deze gaf mij aan dat ik met een hoger bod moest komen (voordat de beleggingsmaatschappij met een tegenbod zou komen), ze vonden het verschil nogal groot.

En in de toekomst verwacht ik nog een aantal 'grote' kostenposten. (dwz dubbelglas, plat dak e.d.) De VVE heeft geen buffer en deze kosten komen dus voor rekening van de bewoners. (sommige hebben al dubbelglas laten plaatsen)

Ik zit nu sterk te twijfelen wat voor bod ik moet gaan doen, aangezien de makelaar al aangaf dat de beleggingsmaatschappij dan met een tegenbod komt.
Doe 122,500 en zeg dat je niet hoger gaat.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
quote:tanteslankie schreef op 17 juni 2014 @ 13:21:

Doe 122,500 en zeg dat je niet hoger gaat.Maar ik wil het appartement wel hebben.
Dan moet je een bod doen, waar ze wel voor gaan, als je het appartement echt wilt hebben.......
quote:zoetie schreef op 17 juni 2014 @ 13:30:

Dan moet je een bod doen, waar ze wel voor gaan, als je het appartement echt wilt hebben.......Ja natuurlijk, maar ik twijfel dus (gezien het feit dat er een tegenbod gaat komen) hoe hoog het bod moet zijn.
Bieden vanaf 125. Ze hebben duidelijk aangegeven dat ze jouw eerste bod niet serieus nemen. Succes!!
Ik zou ook vanaf 125.000,- gaan bieden.
Als een huis in mindere onderhoudsstaat is, is dit meestal al meegenomen in de prijs. Dubbel glas is geen onderhoud maar comfort/woongenot voor jezelf dus daar kan je de verkopende partij niet voor laten opdraaien. Vervangen dak, CV ketel van 15 jr oud of schilderbeurt komend jaar vind ik wel.

Wat hebben vergelijkbare huizen afgelopen 2 a 3 jr opgebracht? 125 bieden en dan rond 130 uitkomen, is dat reëel?
quote:barbarajulia schreef op 17 juni 2014 @ 13:26:

[...]

Maar ik wil het appartement wel hebben.Denk je erom dat je die gretigheid niet laat zien en dat je vooral met je verstand gaat bieden? Er zijn meer woningen op de wereld. Niet uit sentiment overbieden. Daar heb je dus de aankoopmakelaars ook voor, om je te behoeden voor je eigen enthousiasme.
Je moet je bedenken wat je maximale bod is. Daar dan 5 duizend onder gaan zitten. Dat zou ik voor een huis in deze prijsklasse doen.

Mijn appartement stond voor 164, verkocht voor 160. Maar dat was wel in Amsterdam
No worries
Dat is toch de reden dat ik een aankoopmakelaar heb genomen die mij heeft geadviseerd en voor mij heeft onderhandeld. Nu was dat wel een bekende van mij dus ik wist dat hij echt voor mij zou gaan en niet een dealtje met de andere makelaar zou maken. ( Die makelaars komen elkaar veel tegen en geven en nemen wel eens over en weer).

Maar van een aankoopmakelaar mag je in ieder geval verwachten dat hij de waarde goed inschat en dat betekent ook dat je geen/minder problemen hoeft te verwachten als de woning daarna getaxeerd moet worden voor je hypotheek.

Ik vond vooral de morele support van mijn makelaar heel erg fijn (maar goed...ik kende hem). Hij hield me met beide benen op de grond en gaf ook aan dat het niet erg was dat er een woning voor mijn neus aan een ander werd verkocht. Sommige kopers betalen namelijk gewoon teveel en dat liet hij bij mij niet gebeuren.
Heb je een bouwkundige keuring via VEH laten doen?

Dan weet je hoeveel geld je ongeveer aan herstel moet besteden.

En heb je recente verkoopprijzen van vergelijkbare huizen uit de buurt opgevraagd?
Een plat dak kan erg warm zijn, of erg koud. Denk eraan dat de slaapkamer van je onderburen meestal onder jouw woonkamer zit als het om een oudere woning gaat, wat ik aanneem gezien de vraagprijs. Daar moet je wel rekening mee houden als je vloedbedekking aanschaft. Hoe kan het dat de VvE geen buffer heeft? Heb je enig idee van de hoogte van de bijdrage?
verba volant, scripta manent.
Begrijp ik het goed dat je met makelaar de verkoopmakelaar bedoelt, en dat het appartement nu van een beleggingsmaatschappij is?

In dat geval, zou ik wachten op hun tegenbod, want dat zij komen met een tegenbod op jouw bieding, betekent dat ze interesse in de verkoop hebben, maar dat ze jou zo ver mogelijk uit willen proberen.

Ik zou dus rustig afwachten waar de verkoopmakelaar mee komt.

Tenzij jij besloten hebt dat dit het appartement van je dromen is, dat je de prijs met gemak kunt betalen, en dat je nog wel wat speelruimte hebt.
quote:MarianneDavids schreef op 17 juni 2014 @ 14:56:

Een plat dak kan erg warm zijn, of erg koud. Denk eraan dat de slaapkamer van je onderburen meestal onder jouw woonkamer zit als het om een oudere woning gaat, wat ik aanneem gezien de vraagprijs. Daar moet je wel rekening mee houden als je vloedbedekking aanschaft. Hoe kan het dat de VvE geen buffer heeft? Heb je enig idee van de hoogte van de bijdrage?

Nee het betreft een maisonnette woning dus mijn woonkamer zit onder mijn slaapkamer(s). Ik wil ook geen vloerbedekking maar een houten vloer.

Geen idee waarom de VvE geen buffer heeft. Bijdrage ligt nu rond de ¤ 125,-.
quote:Katherina schreef op 17 juni 2014 @ 15:06:

Begrijp ik het goed dat je met makelaar de verkoopmakelaar bedoelt, en dat het appartement nu van een beleggingsmaatschappij is?

In dat geval, zou ik wachten op hun tegenbod, want dat zij komen met een tegenbod op jouw bieding, betekent dat ze interesse in de verkoop hebben, maar dat ze jou zo ver mogelijk uit willen proberen.

Tenzij jij besloten hebt dat dit het appartement van je dromen is, dat je de prijs met gemak kunt betalen, en dat je nog wel wat speelruimte hebt.Klopt het betreft een beleggingsmij en idd bedoel ik de verkoopmakelaar. Zij geven dus nu geen tegenbod en ik moet een hoger bod uitbrengen voordat zij een tegenbod gaan doen. De bal ligt dus bij mij.
Dat er veel aan een pand moet gebeuren, betekent niet dat het reëel is om die kosten van de vraagprijs af te halen. Vaak is de mindere staat van onderhoud al meegenomen in de vraagprijs. Informeer eens wat soortgelijke appartementen hebben gedaan in de laatste jaren. En neem een aankoopmakelaar in de arm als je het zelf lastig vindt om een goede inschatting te maken.
(en onderhoudskosten aan een plat dak in een appartementencomplex zijn voor alle eigenaren, of er nu wel of geen geld in de pot zit. Rekening zal gewoon gedeeld moeten worden)
quote:barbarajulia schreef op 17 juni 2014 @ 13:26:

[...]

Maar ik wil het appartement wel hebben.

Tja, dan moet je niet moeilijk doen en een hoger bedrag bieden.

Voordat je je dat doet, zou ik echter eens kijken naar:

- laatste verkoopprijs van betreffende appartement (ofwel aankoopprijs van huidige eigenaar)

- verkoopprijzen van appartementen in hetzelfde gebouw in de laatste 2, 3 jaar

- WOZ waarde

Dan kun je een realistischere schatting maken van wat een goed bedrag is om te bieden.
quote:Katherina schreef op 17 juni 2014 @ 15:06:

Tenzij jij besloten hebt dat dit het appartement van je dromen is, dat je de prijs met gemak kunt betalen, en dat je nog wel wat speelruimte hebt.

Zo zou ik het ook doen.

Laat geen gebruik maken van je gretigheid.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Op kadaster.nl kun je, tegen betaling van een klein bedrag, uitzoeken wat vergelijkbare huizen in die straat de afgelopen jaren hebben opgebracht. Dan heb je een richtlijn.
Als je echt wilt bluffen en er van overtuigd bent dat de makelaar binnen nu en een half jaar geen beter bod krijgt, dan kun je ze laten weten dat ze er nog best over na mogen denken, en dat jouw bod nog 6 maanden geldig is. Daarmee laat je weten dat je serieuze bedoelingen hebt, maar dat er meer niet inzit.

En als dat er wel inzit, en je wilt het huis toch hebben, dan kun je een hoger bod doen. 2500 hoger ofzo. Dat is een serieuze verhoging, maar niet één die hard doorklinkt in je maandlasten.

Over die lege pot van de vve zou ik me wel zorgen maken. Vraag de statuten op en de notulen. Als er gesteggel is over details en er is in jaren niets structureels bedacht voor onderhoud, maak dan je borst maar nat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven