City tips Berlijn
zaterdag 7 juni 2014 om 22:19
Op google kan ik uiteraard veel terugvinden, van vrienden/goede kennissen ook. Dat is alleen een relatief kleine groep. Ik ga met zoon (13 jaar), en hij heeft voorkeur voor citytrips. Dus dit jaar Berlijn. We gaan met de auto en een stuk van de snelweg af rijden vinden we beiden leuk. Ik ga de grens over vanaf Arnhem.
Wie heeft must-see-do tips, bijv. door eigen ervaring? Musea-aanraders ook zeker welkom. We willen half juli gaan, zijn er dan bijv. leuke (outdoor) festivals of andere evenementen in of rond Berlijn?
Dank alvast.
Wie heeft must-see-do tips, bijv. door eigen ervaring? Musea-aanraders ook zeker welkom. We willen half juli gaan, zijn er dan bijv. leuke (outdoor) festivals of andere evenementen in of rond Berlijn?
Dank alvast.
Krijg motto niet verwijderd :-)
woensdag 18 juni 2014 om 01:09
De beste open air plekken in Berlijn (en nog veel meer leuke tips op deze Nederlandstalige site): http://enjoy-berlin.nl/de ... -air-locaties-in-berlijn/
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
donderdag 19 juni 2014 om 18:49
Ik kan jullie ook Bahnhof Friedrichstraße aanraden, om meerdere redenen. Het is een station met een geschiedenis, vooral omdat het vroeger als Ostbahnhof een punt was waar je met de S-Bahn naar Oost-Berlijn kunt gaan.
Nu is het - mijn mening - het tweede belangrijkste station van Berlijn (de eerste is dan Berlin Hauptbahnhof). Veel treinen (Fernzüge, ICs, S-Bahn- en U-Bahn-metro's) komen bij elkaar. Het is vrijwel in het hart van Berlijn. Er zijn veel winkels en ik ben geneigd het dan ook te vergelijken met Utrecht Hoog Catharijne.
Hier weer een plaatje:
Dit stelt een plattegrond voor van Ostbahnhof Friedrichstraße, waar je kon zien hoe je van de S-Bahn (uit West-Berlijn) via het station Oost-Berlijn kon bezoeken.
Nu is het - mijn mening - het tweede belangrijkste station van Berlijn (de eerste is dan Berlin Hauptbahnhof). Veel treinen (Fernzüge, ICs, S-Bahn- en U-Bahn-metro's) komen bij elkaar. Het is vrijwel in het hart van Berlijn. Er zijn veel winkels en ik ben geneigd het dan ook te vergelijken met Utrecht Hoog Catharijne.
Hier weer een plaatje:
Dit stelt een plattegrond voor van Ostbahnhof Friedrichstraße, waar je kon zien hoe je van de S-Bahn (uit West-Berlijn) via het station Oost-Berlijn kon bezoeken.
World of Warcraft: Legion
zaterdag 21 juni 2014 om 09:07
Ik heb een boekje te leen gekregen (van lieve collega) waarin oa ook een kaart zit. Heb gisteren dit deels door zitten lezen en qua hotel zitten we niet zo heel ver van af van de Brandenburger Tor (denk ik ) .
Effectief zijn we er 5 dagen hoewel ik denk dat we op de reisdagen (aankomst zeker) ook nog wel wat kunnen doen. Ik plan erop, mits geen files oid er begin/halverwege de middag aan te komen. Het hotel verhuurt zelf ook fietsen dus dat is wel handig.
Dank weer voor de nieuwe reacties.
Effectief zijn we er 5 dagen hoewel ik denk dat we op de reisdagen (aankomst zeker) ook nog wel wat kunnen doen. Ik plan erop, mits geen files oid er begin/halverwege de middag aan te komen. Het hotel verhuurt zelf ook fietsen dus dat is wel handig.
Dank weer voor de nieuwe reacties.
zaterdag 19 juli 2014 om 19:39
Ik moet nog gaan Greet, had besloten dat een paar dagen eerst nog thuis zijn ook nog wel lekker zou zijn. En zoon heeft al diverse keren geroepen dat hij er zo'n zin in heeft. Hij wordt meestal pas echt enthousiast een week vantevoren of zo . Oh, dat is jammer van de annulering. Betekent dit dat jullie nu later gaan dan in de planning lag? Dat was toch ook eind deze week?
Spectral, vignet al op de voorruit, was supersnel via internet en de volgende dag al in huis. Dank voor het aangeven iig.
Spectral, vignet al op de voorruit, was supersnel via internet en de volgende dag al in huis. Dank voor het aangeven iig.
zaterdag 19 juli 2014 om 22:43
zondag 20 juli 2014 om 01:35
Super leuke stad! Wij zijn er een paar jaar terug geweest, en gaan in het najaar weer.
Checkpoint Charlie vond ik overigens een grote flop. Veel duurder dan alle andere attrakties, en niet veel te zien. Je kon vooral veel dingen lezen die aan de muur hingen, dat kun je ergens anders ook. Ook heel erg toeristisch, omdat het op iedereens must-see lijstje staat. Kun je gerust skippen.
Verder wél leuk:
- KaDeWe (ze zijn wel veel vriendelijker tegen je als je iets kleins koopt en dan met je KaDeWe-tasje rondloopt)
- Oude schuilkelders
- Rondhangen in een van de grote parken
- voormalige Stasi-gevangenis, met rondleiding van ex-gevangene
- Technisches Museum (heel erg groot, genoeg voor de hele dag als je wilt
- Museum fur Naturkunde (een soort Naturalis)
de Welcome Card is heel handig.
Checkpoint Charlie vond ik overigens een grote flop. Veel duurder dan alle andere attrakties, en niet veel te zien. Je kon vooral veel dingen lezen die aan de muur hingen, dat kun je ergens anders ook. Ook heel erg toeristisch, omdat het op iedereens must-see lijstje staat. Kun je gerust skippen.
Verder wél leuk:
- KaDeWe (ze zijn wel veel vriendelijker tegen je als je iets kleins koopt en dan met je KaDeWe-tasje rondloopt)
- Oude schuilkelders
- Rondhangen in een van de grote parken
- voormalige Stasi-gevangenis, met rondleiding van ex-gevangene
- Technisches Museum (heel erg groot, genoeg voor de hele dag als je wilt
- Museum fur Naturkunde (een soort Naturalis)
de Welcome Card is heel handig.
zondag 20 juli 2014 om 01:41
quote:K.Ninchen schreef op 20 juli 2014 @ 01:35:
Ik vond het juist boeiend, al is het wel lang geleden dat ik er was. Ze hadden bijvoorbeeld een voorbeeld van een trabant met een ruimte onder de achterbank waar iemand zich dan verstopte, en nog veel meer andere verhalen en materialen/ fysieke voorbeelden over het ontvluchten van de DDR.
Ook snapte ik door die verhalen beter wat niemandsland was en waarom mensen niet altijd vluchtten ook al was De Muur eigenlijk maar lullig laag en dun.
Of ik heb het over een heel ander museum (Checkpoint Charlie Museum) dan K.Ninchen want ik herken dat verhaal niet. Of misschien bedoelt zij alleen het checkpoint buiten?
Ik vond het juist boeiend, al is het wel lang geleden dat ik er was. Ze hadden bijvoorbeeld een voorbeeld van een trabant met een ruimte onder de achterbank waar iemand zich dan verstopte, en nog veel meer andere verhalen en materialen/ fysieke voorbeelden over het ontvluchten van de DDR.
Ook snapte ik door die verhalen beter wat niemandsland was en waarom mensen niet altijd vluchtten ook al was De Muur eigenlijk maar lullig laag en dun.
Of ik heb het over een heel ander museum (Checkpoint Charlie Museum) dan K.Ninchen want ik herken dat verhaal niet. Of misschien bedoelt zij alleen het checkpoint buiten?
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
zondag 20 juli 2014 om 01:51
quote:cecilia74 schreef op 20 juli 2014 @ 01:41:
[...]
Nee ik heb het wel over dit museum. Kennelijk verschillen de smaken hierover, ik heb hem in dit topic ook al eerder als aanrader voorbij zien komen. Maar er is zo idioot veel te zien en te doen in Berlijn, vooral ook over de geschiedenis, dat ik dit niet echt een aanrader vond.
Oh en ik vergat nog de dierentuin, maar ik heb dan ook een zwak voor beesten.
[...]
Nee ik heb het wel over dit museum. Kennelijk verschillen de smaken hierover, ik heb hem in dit topic ook al eerder als aanrader voorbij zien komen. Maar er is zo idioot veel te zien en te doen in Berlijn, vooral ook over de geschiedenis, dat ik dit niet echt een aanrader vond.
Oh en ik vergat nog de dierentuin, maar ik heb dan ook een zwak voor beesten.
zondag 20 juli 2014 om 09:02
quote:GreetBilspleet schreef op 19 juli 2014 @ 22:43:
Nee, we kunnen alleen op de datum. Ik had het met mijn werk al helemaal geregeld. We vertrekken donderdagochtend vroeg. Om 15.00 kunnen we ons hotel in. Maandag weer naar huis, lekker één dagje extra
!
Bedankt Spectral, vriend heeft deze al geregeld, a.s. maandag haalt hij hem op.
Dan zijn we grotendeels tegelijkertijd in Berlijn.
Nee, we kunnen alleen op de datum. Ik had het met mijn werk al helemaal geregeld. We vertrekken donderdagochtend vroeg. Om 15.00 kunnen we ons hotel in. Maandag weer naar huis, lekker één dagje extra
Bedankt Spectral, vriend heeft deze al geregeld, a.s. maandag haalt hij hem op.
zondag 20 juli 2014 om 10:24
Gezellig iceteapeach Roep je en zwaai je als je me ziet
De dierentuin staat overigens wel op onze lijst dus dat gaan we zeker doen.
Ongetwijfeld zullen we veels te weinig tijd hebben dus we moeten echt keuzes gaan maken. Wij zijn vooral geïnteresseerd in de muur, tweede wereldoorlog geschiedenis ,winkelcentra, de (vlooien)markt lijkt me erg leuk en wat mij erg aanspreekt, is wat ik ergens in het begin van dit topic las, met de alternativeberlin naar het niet-toeristische centrum. Vanuit ons hotel is fietsverhuur ook mogelijk en ons hotel is gevestigd op de Kurfürstendamm.
Het is jammer dat we dinsdag een belangrijke afspraak hebben anders had ik er graag nóg een dag extra aan geplakt. Maar gewoon een keer terug gaan is niet onmogelijk!
De dierentuin staat overigens wel op onze lijst dus dat gaan we zeker doen.
Ongetwijfeld zullen we veels te weinig tijd hebben dus we moeten echt keuzes gaan maken. Wij zijn vooral geïnteresseerd in de muur, tweede wereldoorlog geschiedenis ,winkelcentra, de (vlooien)markt lijkt me erg leuk en wat mij erg aanspreekt, is wat ik ergens in het begin van dit topic las, met de alternativeberlin naar het niet-toeristische centrum. Vanuit ons hotel is fietsverhuur ook mogelijk en ons hotel is gevestigd op de Kurfürstendamm.
Het is jammer dat we dinsdag een belangrijke afspraak hebben anders had ik er graag nóg een dag extra aan geplakt. Maar gewoon een keer terug gaan is niet onmogelijk!
zondag 20 juli 2014 om 12:58
quote:GreetBilspleet schreef op 20 juli 2014 @ 10:28:
Heb jij al gereserveerd voor Reichstag?
Ik kreeg trouwens deze site als tip. Alle bezienswaardigheden van a tot z staan er op beschreven.Ja, heb gereserveerd voor zondag. Zag dat ze van 21 t/m 25 juli dicht zijn vanwege schoonmaakwerkzaamheden.
Heb jij al gereserveerd voor Reichstag?
Ik kreeg trouwens deze site als tip. Alle bezienswaardigheden van a tot z staan er op beschreven.Ja, heb gereserveerd voor zondag. Zag dat ze van 21 t/m 25 juli dicht zijn vanwege schoonmaakwerkzaamheden.
zondag 20 juli 2014 om 15:07
Superstad! Ben er in mei een paar dagen geweest. Ik denk dat het sowieso heel leuk is om naar de dierentuin te gaan, en als je veel van de stad wilt zien is het ook heel leuk om een fiets te huren, wij hadden 1 dagje een fiets gehuurd en hebben toen gelijk alle high lights gezien in 1 dag.
Edit: Ik zie dat je hotel in de Kurfurstendamm ligt, daar zat ik toen ook. De dierentuin is op loopafstand en goed winkelen kan je sowieso al als je daar zit!
Edit: Ik zie dat je hotel in de Kurfurstendamm ligt, daar zat ik toen ook. De dierentuin is op loopafstand en goed winkelen kan je sowieso al als je daar zit!
zondag 20 juli 2014 om 15:12
@Greet, rondleiding heb ik ook niet voor gekozen. Ik doe dingen liever op eigen houtje.
@vivalafete: fiets huren zat al in de planning.
@algemeen: ik vind het wel heel leuk om te merken, niet alleen van jullie hier maar ook van mijn collega's en vrienden, dat jullie/ze allemaal zonder uitzondering zo enthousiast zijn.
@vivalafete: fiets huren zat al in de planning.
@algemeen: ik vind het wel heel leuk om te merken, niet alleen van jullie hier maar ook van mijn collega's en vrienden, dat jullie/ze allemaal zonder uitzondering zo enthousiast zijn.
maandag 21 juli 2014 om 11:02