City tips Berlijn

07-06-2014 22:19 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op google kan ik uiteraard veel terugvinden, van vrienden/goede kennissen ook. Dat is alleen een relatief kleine groep. Ik ga met zoon (13 jaar), en hij heeft voorkeur voor citytrips. Dus dit jaar Berlijn. We gaan met de auto en een stuk van de snelweg af rijden vinden we beiden leuk. Ik ga de grens over vanaf Arnhem.

Wie heeft must-see-do tips, bijv. door eigen ervaring? Musea-aanraders ook zeker welkom. We willen half juli gaan, zijn er dan bijv. leuke (outdoor) festivals of andere evenementen in of rond Berlijn?

Dank alvast.
Krijg motto niet verwijderd :-)
Wat verstaan jullie onder goed winkelen, even voor mijn beeld? Kleding/schoenen etc? Ben niet zo'n fan van winkelen, zacht uitgedrukt

Er doorheen wandelen en rondkijken prima, net zoals Harrod's bijv.
En Greet, al klaar voor vertrek? Ik kijk er echt naar uit. We hebben besloten om vroeg te vertrekken, rond een uur of 5, dan is het net licht aan het worden. Alleen nog wat dingen voor onderweg halen en dan ben ik eigenlijk wel klaar, behalve dan nog inpakken maar dat is een fluitje van een cent.

Heb vandaag nog wel een ouderwetse papieren wegenkaart gehaald . Tegen de tijd dat ik het hotel moet zoeken zet ik de navigatie wel aan.

Denk dat we het laatste stuk van de snelweg afgaan maar dat moet ik nog wel even uitzoeken vanaf waar.
Ik moet vandaag nog werken. Ik wil wel eerder klaar zijn dus ik moet een tandje harder om m'n werk snel af te krijgen. Morgenochtend vertrekken we.

Ik wens je een hele goede reis! Ik probeer tijdens ons verblijf hier nog even te posten.
Ik zou zeker een dag een fiets huren, je komt zo makkelijk van A naar B in Berlijn op de fiets, en er zijn heel veel mooie parken waar je langskomt.

Er zijn op zondag twee sfeervolle tweedehands markten, een op Boxhagenerplatz in Friedrichshain en een in Mauerpark in Prenzlauerberg. Naast vintage dingen shoppen is er vaak lekkers te eten, te drinken en verschillende dingen te zien qua muziek etc.

Eigenlijk kan je de 'standaard' dingen zoals checkpoint charlie, de monumenten etc. in een halve of max hele dag doen, dan heb je verder de tijd voor al het andere wat er te doen is. Wat ik ook leuk vond was het KDW, enorm luxe winkelcentrum en bovenin alles met eten, beetje een sjieke uitstraling met luxe eten en drank, maar erg leuk om eens door heen te wandelen. Potzdammer platz is ook leuk om eens te zien, heel modern.

Qua shopgebied is Hackescher markt en het gebied erachter erg leuk. Je kunt door de Hackescher Hove lopen waar mooie architectuur en kleine winkeltjes zijn. Verder heb je daar rondom veel leuke kledingwinkels die niet standaard ketens zijn.
Goedemorgen allemaal! Gisteren zijn we na een reis in Berlijn aangekomen. Gisteren hebben we Kurfürstendamm verkend en nu ga ik kijken wat we vandaag gaan doen.

Fijne dag!
Goedemorgen,

Gistermiddag goed aangekomen. Het hotel is echt prima. We hebben eind van de middag een paar fietsen gehuurd en zijn de boel gaan verkennen. Het is idd uitstekend fietsen hier. Uiteindelijk door Tiergarten gefietst richting Brandenburger Tor. Er wordt echter veel aan de weg/het ov gewerkt dus delen weg waren ook afgezet. Maarja, da's idd het voordeel van de fiets.

Ook zometeen maar even zien wat we gaan doen, eerst ontbijten.

Fijne dag.
Weer terug van een aantal dagen in een geweldige stad. Echt super, zou er zo kunnen wonen.

We hebben de stad per fiets, per boot en ook met de auto gezien. Uiteraard niet alles want daarvoor waren 4 dagen te kort. Heel makkelijk te rijden ook met die ringwegen binnen de stad die uiteindelijk allemaal met elkaar verbonden zijn.

Unter den Linden was grotendeels in de her/verbouwing/verbetering dus hoe het zou moeten zijn ging een beetje verloren daardoor maar een indruk zeker gehad. Zoon is nogal fan van Audi en mijn vader had aangegeven dat er een showroom/museum was. Deze was helaas ook meegenomen in de verbouwing en dus gesloten.

Paar fikse regenbuien gehad ook . Qua temperatuur was het verder prima. Laten we eerlijk zijn, met lekker/droog weer is het toch anders vertoeven dan met alleen maar regen.

Verder zijn we in het technisch museum geweest en dan met name het trein- boot- en vliegtuiggedeelte. Uiteraard Checkpoint Charlie met bijbehorend Haus. Sony Center, Hackescher Markt, Opera, Reichstag (wat een beveiliging trouwens), Joods Museum, het Joods herdenkingspunt, Fernsehturm, Schloss Charlottenburg, door Tiergarten gefietst en uiteraard nog meer gebouwen/bezienswaardigheden.

Op sommige plekken zijn er nog beste grote delen van de Muur te zien, iig ook per boottocht, o.a. de Oberbaumbruecke was de grenspost tussen Oost en West. Heb getracht me voor te stellen hoe dat toen was, een muur waardoor je ineens bijv. je familie/vrienden niet meer zag. Kreeg het niet voor elkaar. Heb een kleine 8 jaar in een voormalig Oostblokland gewoond, niet zo lang na de val van de Muur en gehoord hoe dat moest zijn maar dit vond ik toch anders overkomen.

Waar ik zelf o.a. ook erg van hou zijn de avondluchten. Nog niet donker maar donker genoeg dat de lichten al aangaan. Levert, vind ik althans, soms de mooiste foto’s op.

Hotel was prima (daardoor niet ergens anders ontbeten), had ook een prima ligging, echt maar een paar kilometer van de Brandenburger Tor af. En sowieso is de stad absoluut voor herhaling vatbaar. Maar dan een keer zonder zoon .

Dank nogmaals voor alle tips, lang niet alles hebben we gedaan/bezocht, ik wilde het voor zoon ook niet alleen maar veel WOII bezichtigingen maken en ben nu vast dingen vergeten op te schrijven maar als ik terugga, kan ik altijd nog terugzoeken naar dit topic.

Dit even in een notendop.

Greet, ben benieuwd hoe jullie het hebben gehad.
Leuk om te lezen Iceteapeach!
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
quote:iceteapeach schreef op 29 juli 2014 @ 21:03:

Weer terug van een aantal dagen in een geweldige stad. Echt super, zou er zo kunnen wonen.

We hebben de stad per fiets, per boot en ook met de auto gezien. Uiteraard niet alles want daarvoor waren 4 dagen te kort. Heel makkelijk te rijden ook met die ringwegen binnen de stad die uiteindelijk allemaal met elkaar verbonden zijn.

Unter den Linden was grotendeels in de her/verbouwing/verbetering dus hoe het zou moeten zijn ging een beetje verloren daardoor maar een indruk zeker gehad. Zoon is nogal fan van Audi en mijn vader had aangegeven dat er een showroom/museum was. Deze was helaas ook meegenomen in de verbouwing en dus gesloten.

Paar fikse regenbuien gehad ook . Qua temperatuur was het verder prima. Laten we eerlijk zijn, met lekker/droog weer is het toch anders vertoeven dan met alleen maar regen.

Verder zijn we in het technisch museum geweest en dan met name het trein- boot- en vliegtuiggedeelte. Uiteraard Checkpoint Charlie met bijbehorend Haus. Sony Center, Hackescher Markt, Opera, Reichstag (wat een beveiliging trouwens), Joods Museum, het Joods herdenkingspunt, Fernsehturm, Schloss Charlottenburg, door Tiergarten gefietst en uiteraard nog meer gebouwen/bezienswaardigheden.

Op sommige plekken zijn er nog beste grote delen van de Muur te zien, iig ook per boottocht, o.a. de Oberbaumbruecke was de grenspost tussen Oost en West. Heb getracht me voor te stellen hoe dat toen was, een muur waardoor je ineens bijv. je familie/vrienden niet meer zag. Kreeg het niet voor elkaar. Heb een kleine 8 jaar in een voormalig Oostblokland gewoond, niet zo lang na de val van de Muur en gehoord hoe dat moest zijn maar dit vond ik toch anders overkomen.

Waar ik zelf o.a. ook erg van hou zijn de avondluchten. Nog niet donker maar donker genoeg dat de lichten al aangaan. Levert, vind ik althans, soms de mooiste foto’s op.

Hotel was prima (daardoor niet ergens anders ontbeten), had ook een prima ligging, echt maar een paar kilometer van de Brandenburger Tor af. En sowieso is de stad absoluut voor herhaling vatbaar. Maar dan een keer zonder zoon .

Dank nogmaals voor alle tips, lang niet alles hebben we gedaan/bezocht, ik wilde het voor zoon ook niet alleen maar veel WOII bezichtigingen maken en ben nu vast dingen vergeten op te schrijven maar als ik terugga, kan ik altijd nog terugzoeken naar dit topic.

Dit even in een notendop.

Greet, ben benieuwd hoe jullie het hebben gehad.Leuk om te lezen. Maar dat jullie alleen maar in het hotel hebben ontbeten is erg jammer, Berlijn staat bekend om zijn hele goede ontbijt-tentjes!
Spectral, ja mss wel hoor. In het hotel was natuurlijk lekker dichtbij en een zeer uitgebreid ontbijtbuffet.

Dan heb ik nog iets voor een volgende keer .
Wat leuk om te lezen @iceteapeach! Wij hebben ook genoten. Ik wil dolgraag een verslag schrijven maar niet vandaag. Ik heb steeds werkdagen van +12 uur, en ik heb ook nog keelpijn opgelopen... vermoedelijk van de airco dus ik ga onder de wol.

Ik zal binnen enkele dagen mijn verslag schrijven, wat foto's erbij is ook leuk!

Fijn dat jullie hebben genoten
Greet, komt wel hoor, was gewoon nieuwsgierig . Maar leuk te lezen dat jullie het ook naar jullie zin hebben gehad.

Beterschap
Zo, eindelijk heb ik even tijd om mijn verslag te typen, ik heb het zo druk!

De reis naar Berlijn met de auto verliep gelukkig vlekkeloos. Bij aankomst op de Kurfürstendamm hebben we onze auto geparkeerd en meteen het hotel in. Die avond hebben we alleen de Kurfürstendamm verkend, die was lang zat om een paar uren te vullen.

Dag twee, geen ontbijt want op de Kurfürstendamm waren talloze warme bakkertjes waar we iedere ochtend heerlijk hebben ontbeten. Na het ontbijt meteen een 72-stunden kaart gekocht voor het openbaar vervoer, ik vond het ideaal! Op de tram na hebben we alle vormen van openbaar vervoer gebruikt dus het geld hebben we er dik uit. De eerste dag hebben we het centrum verkend en lekker geshopt. Tijdens ons bezoek aan Das Branderburger Tor kregen we een flinke plensbui op onze kop. Gelukkig konden we schuilen bij Starbucks!

Dag drie waren we iets meer bekend. We zijn die ochtend naar de dierentuin geweest en daarna hebben we de boottocht gedaan over de Spree, was heerlijk.... wel warm! Diezelfde avond op advies van een forummer in dit topic heerlijk Vietnamees gegeten bij Monsieur Vuong. Wat een leuke tent was dat en wat een leuke bediening! wel druk!

Dag vier hebben we een fietstour gedaan met een Nederlandse gids. Dit was het hoogtepunt. Deze man had zoveel kennis van de Berlijnse geschiedenis. en zoveel mooie historische gebouwen, pleinen gezien en door hem wisten we dat er op het Bebelplatz in 1933 de boekverbranding heeft plaatsgevonden. Indrukwekkend om op dat plein gelopen te hebben. Direct naar de fietstocht moesten we snel naar Reichstag. Erg mooi! Na Reichstag zijn we koffie gaan drinken in de Kollhoff-Wolkenkratzer (tip van de fietsguide) met de snelste lift van Europa. Deze lift ging met een snelheid van 8.65 meter per seconde omhoog. Boven hadden we een schitterend uitzicht over de hele stad. Daarna zijn we nog naar het Joods museum gegaan en s 'avonds hebben we heerlijk gegeten bij 12 Apostel.

Ik vond Berlijn echt heel indrukwekkend, helaas hebben we te weinig tijd gehad om alles te doen wat we van plan waren dus we moeten een keer terug!

Tip voor als je nog eens wil gaan: ga in de week van 11 tot 18 oktober. Dan is het festival of lights in Berlijn. Dit jaar voor de 10e keer en nog mooier en grootser dan ooit. Elke avond prachtige lichtshows, allerlei gebouwen kunstvol verlicht. 2 jaar geleden kwamen we net op de laatste dag aan, dit jaar zijn we er de hele week. Echt een aanrader!
Leuk om te lezen Greet, mooie foto's ook. En leuk dat het gelukt is te eten bij Monsieur Vuong! Kan zijn dat ik dat had aangeraden, doe ik althans wel vaak. Elke keer als ik in Berlijn ben ga ik daar ook eten.

@Juf_Deetje, ik las wel ergens een waarschuwing dat het ergens in de herfst dit jaar 25 jaar geleden is dat de Muur werd neergehaald en dat hotels dus vol of duur zijn vanwege vieringen.
Dat is in november Cecilia.

Ik ga nooit in een hotel maar in een woning. Ook dit jaar weer geboekt via http://www.fewo-direkt.de

voor een week 389,- euro, geheel eigen appartement met keuken, slaapkamer, badkamer en woonkamer.

Airbnb kan ook, daar betaal je dan nog bemiddelingskosten, bij fewo-direkt niet.

Tijdens festival of lights is het ook druk, maar wel heel erg mooi

trailer festival of lights
@ iceteapeach Zijn de molens bij het techniekmuseum apart te bezichtigen?
Thanks Juf Deetje.. Heb ineens een leuk idee voor de herfstvakantie met groot gezin en kids in verschillende leeftijden. Leuk! En niet idioot duur. Berlin here we come!
Inderdaad @cecilia74, de tip kwam van jou. Monsieur Vuong was het beste en het leukste restaurant waar we tijdens ons tripje hebben gegeten 😁

Onze fietsguide vertelde dat er geruchten gaan dat de overgebleven bandleden van Pink Floyd in november optreden bij Das Branderburger Tor . Dit zou m'n vriend geweldig vinden! Ik kan er alleen niks over vinden op internet . Het zijn maar geruchten , maar toch..
quote:juf_deetje schreef op 06 augustus 2014 @ 10:43:

Dat is in november Cecilia.

Ik ga nooit in een hotel maar in een woning. Ook dit jaar weer geboekt via http://www.fewo-direkt.de

voor een week 389,- euro, geheel eigen appartement met keuken, slaapkamer, badkamer en woonkamer.

Airbnb kan ook, daar betaal je dan nog bemiddelingskosten, bij fewo-direkt niet.

Tijdens festival of lights is het ook druk, maar wel heel erg mooi

trailer festival of lights

Dank je, die link bewaar ik!

Ik verblijf ook het liefst in appartementen tijdens stedentrips. Kan je tenminste zelf je ontbijt maken (bij een hotel is het ontbijt altijd veel te vroeg afgelopen voor mij!), staat er niemand 's ochtends op je deur te kloppen om je kamer schoon te maken (ik ben een uitslaper!), kan je 's avonds even met een koud biertje uit je eigen koelkast op een bankstel hangen (veel hotels hebben geen lekker bankstel)..... en het voelt veel meer alsof je ergens even 'woont' net als een local.
wat ook een super leuke manier is om naar berlijn te gaan is met de trein en een Schönes Wochenende kaartje dan ben je met zn 5en voor 44 euro in berlijn
Ik wil met een vriendin een paar nachtjes naar Berlijn. Weet iemand een goedkoop hotel? Het liefste in de wijk Mitte.
quote:bankje schreef op 06 augustus 2014 @ 10:50:

@ iceteapeach Zijn de molens bij het techniekmuseum apart te bezichtigen?Je bedoelt zonder dat je een kaartje voor het hele museum koopt? Geen idee, ik had een kaartje voor alles, kostte ¤ 7, 1x volwassene, 1x kind.
quote:voel schreef op 08 augustus 2014 @ 16:23:

Ik wil met een vriendin een paar nachtjes naar Berlijn. Weet iemand een goedkoop hotel? Het liefste in de wijk Mitte.

Zoek anders eens via de eerder genoemde link. Of bijv.Expedia, wimdu.nl, booking.com, trivago.com, airbnb.com.

Hangt er vanaf wat je per nacht maximaal wil betalen.
Ben al vaak in Berlijn geweest, met de trein en met de auto (met de kinderen). Die waren toen 7 en 9. Heb ook al veel langs zien komen wat wij gezien hebben. Technikmuseum is heel leuk en ook The Story of Berlin. De mannen houden van voetbal, dus het Olympisch Stadion hebben we ook bekeken.

Qua hotel: wij zaten de laatste keer in hotel/pension Waizenegger. Niet duur. Neem een OV-kaart voor een aantal dagen, je komt echt overal. Het is de Berlin Welcome-Card en daar zitten allerlei kortingsbonnen bij. FF op Google zoeken, je koopt hem bij de grote stations.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven