Werk & Studie alle pijlers

Groep 3/4/5 opstarten

20-06-2014 16:16 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Volgend schooljaar krijg ik groep 3/4/5. Ik heb eerder in een combinatie 3/4 gewerkt, maar dit is nieuw voor mij.

Zijn er leerkrachten die tips en ideeën hebben? Heel graag hoor ik jullie ervaringen.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!
Wow, daar zou ik mijn kind niet in willen hebben. Echt een combi klas van die 3?
wauw, er is nog wat verschil in groep 3 en 5, succes. geen tips hier
i want your loving and all your lovers revenge, you and me could write a bad romance
In het een gewone school?

Hier is ook een combi 3/4/5 maar dat is montessori en dus zijn er niet echt klassikale lessen. Daar werkt het uitstekend.
Jenaplanschool?

Zoooooo blij dat mijn kinderen naar een reguliere school gaan.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Mijn oude school gaat dit ook doen volgend schooljaar..

Speciaal basisonderwijs..

Een paar jaar geleden ook geprobeerd, met kerst was het gesplitst omdat het niet werkbaar was.

Erg slecht die bezuinigingen, echt te triest voor woorden. Op leerling aantal zouden zij een groep 3-4-5-6 zelfs moeten maken.

Ik heb advies: vraag hulp en vaste ondersteuning bij rekenen, lezen en spelling ( en mogelijk nog bij vakken als verkeer en wo. voor groep 5!!!) Dat betekend dus, iemand die de kinderen van groep 5 of 3 structureel, meermalen per week, meeneemt en onderwijst!

Wat is het aanbod van je school als ze jou zo'n groep toewijzen?
Ik weet best een naam maar die was bezet..
Ow en voor begrijpend lezen, dat is volgens mij geen vak in 3 en 4 ( doe enkel bovenbouw, weet dat niet zeker!!) ook erg belangrijk lijkt me dat kindjes van groep 5 die strategieën van begrijpend lezen eigen gemaakt wordt!!!
Ik weet best een naam maar die was bezet..
Begrijpend lezen beginnen ze meestal al mee in groep 4. Je zou dan kunnen kiezen voor Nieuwsbegrip, dan werken groep 4 en 5 weliswaar op een ander niveau (groep 4 op AA-niveau en groep 5 op A-niveau) maar de onderwerpen zijn wel elke week gelijk. Dat maakt het wel wat gemakkelijker om die lessen voor de groepen 4 en 5 te combineren.

Inzetten van een klassenassistent lijkt me ook een goed idee, in ieder geval voor de leesinstructie van groep 3 en de zaakvakken van groep 5. Is er een leeg lokaal beschikbaar?

Je zou ook kunnen overwegen om de groep 5-leerlingen in te zetten bij het leesgebeuren, bijvoorbeeld met maatjeslezen.
Heb je momenten dat je alleen groep 5 in de klas hebt ivm verschillende schooltijden? Plan dan de wo vakken voor hen in, dan kun je er ook alle aandacht aan besteden.

De tip van nieuwsbegrip is ook een goede, die zou je zeker kunnen combineren ivm zelfde onderwerp. Verder nog even geen tips.
Krijg je geen adviezen vanuit school hieromtrent?
Ik zou een paar Wii's kopen.
Als leerkracht weet je dat toch wel? Vraag anders collega's hulp
quote:lily-rose2014 schreef op 20 juni 2014 @ 18:38:

Als leerkracht weet je dat toch wel? Vraag anders collega's hulpDat doet ze hier toch? En een combigroep met 3 groepen komt nou ook weer niet zo vaak voor in het regulier basisonderwijs.
Het is een combi die niet vaak voorkomt. En dan nog is een combiklas niet op iedere school. Dus dat TO hier geen ervaring mee heeft snap ik volledig. En dat ze hulp en adviezen vraagt is hartstikke goed!

En tuurlijk zal ze zich kunnen wenden tot haar collega's op school maar ook zij zullen zo'n groep niet eerder gedraaid hebben waarschijnlijk.

Mijn dochter heeft vorig jaar in een combi 2/3 gezeten. Zij is niet meegegaan naar de combi 3/4 maar ik heb haar laten overzetten naar de andere groep, nu 4/5. Simpelweg omdat hier haar vriendinnen zaten. Uiteindelijk bleek het ook nog eens hele goede zet te zijn geweest omdat ze meelift op groep 5 en daardoor getriggerd is. Zo heeft ze nu haar complete tafeldiploma, rekenen is haar zwakke punt. En ze heeft meegedaan met de spreekbeurten. Qua lezen lift ze ook met hen mee omdat zij alle boeken reeds uit heeft van groep 4.

Ik kan me wel heel goed voorstellen dat niet ieder kind lekker gedijd in een combi. En ook een leerkracht moet zich hier wel lekker in voelen.
Hier een leerkracht van groep 3/4/5. Maar dan wel van een Montessori klas. Dat is natuurlijk wel heel anders als jij een reguliere klas gaat opstarten. (Laat de mensen maar kletsen die het niets vinden, wij behalen een van de hoogste resultaten van de regio)

Gil maar, wat wil je weten... :-)
.
Gaat heel de school over op dit systeem? Ik hoor van vrienden en collega's die in een duo klas werken in het reguliere onderwijs dat het bijna geen doen is.

Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel kids je in je klas hebt.

Omdat wij individueel met het kind werken, is het natuurlijk heel anders. Ik heb er 30 om mij heen drentelen, waarvan er veel nog extra aandacht nodig hebben. Dat vergt gewoon een hele goede organisatie. Elk kind uit mijn klas werkt op zijn eigen niveau met zijn eigen werk. Ik rij op mijn kruk langs om de kinderen te begeleiden. En geef geen groepslessen.

Groep 5 neem ik wel regelmatig apart, voor een les aardrijkskunde of geschiedenis. De rest werkt dan gewoon door.
Oh en de kids uit groep 5 vinden het heerlijk om te helpen. Ze voelen zich zo 'groot'. Heel fijn. Ze weten veel in de klas, helpen de 3e groepers als ze iets niet weten of als iets niet lukt. Natuurlijk Leg ik sommen uit of geef ik spellingslesjes, maar hoe de computer ook al weer werkt of als een kind z'n banaan niet open krijgt helpt z'n buurman.

De kids zitten bij mij ook allemaal door elkaar, in een groepje van 6 zitten 2 kids van groep 3 (aan de buitenkant) daarnaast twee kinderen van groep 4 en tegen de muur 2 kids van groep 5.
En, zoals Maria Montessori altijd predikte: let op je voorbereide omgeving. Alles moet zo staan dat de kinderen meteen aan de slag kunnen. Papier, pennen, strookjes om op te schrijven, boeken, alles. Echt alles. Zodat je tijdens het werken niets anders hoeft te doen dan lesgeven.

En laat ze zelfstandig worden. Geef ze taken. Allemaal een eigen taak die elke dag uitgevoerd moet worden. Elke dag.

(Let niet op m'n spelling, na een dag keihard werken op vrijdag -je zal het wel herkennen- lig ik voor Pampus op de bank met een wijntje).
Er is een speciaal forum voor leerkrachten. Lijkt me dat je daar meer "juffen" tegenkomt dan hier.
Dat juffenforum is saai en er wordt niet zo snel op gereageerd. 'T is het proberen waard hoor. Maar ik begrijp het wel dat ze het hier ook even vraagt.
quote:saaaaar81 schreef op 20 juni 2014 @ 17:19:

Jenaplanschool?

Zoooooo blij dat mijn kinderen naar een reguliere school gaan.Op reguliere scholen bestaan ook combiklassen. Heeft te maken met het aantal lln en de financiering.
Tsja idd. En trouwens regulier is zeker niet alles hoor.. Geloof me 😁

*voelt zich als die-hard-montessori-juf een beetje beledigd*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven