Geld & Recht alle pijlers

samenwonen, kostenverdeling

22-06-2014 09:56 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik zit met een nogal lastige vraag over samenwonen en de kosten verdelen. Mijn situatie is ongeveer als volgt: Ik heb een huis gekocht dat is afbetaald, in verband met verbouwen zit er nog een kleine lening op maar geen hypotheek dus. Mijn vriend trekt binnenkort in bij mij en ik weet niet zo goed wat ik nu aan hem moet vragen om bij te dragen.

We delen alle gemeenschappelijke kosten en ook de verzekering van het huis. Hij betaalt wat meer omdat hij meer verdient. Maar het huis heeft natuurlijk ook onderhoudskosten. Stel dat mijn dak instort, dan vind ik het niet eerlijk om hem de helft te laten betalen, maar hij kan best maandelijks iets inleggen voor dit soort kosten, zoals bij een VVE.

Mij is ook verteld dat hij een rente vergoeding zou moeten betalen. Het geld dat ik in het huis heb gestopt, daar zou hij de helft van 4% rente over moeten betalen. Dat vind ik een beetje raar omdat de rente nu helemaal niet zo hoog is (uitgaande van wat je op een spaarrekening zou krijgen). Daarbij wordt het dan inkomen voor mij en dat wordt weer lastig met de belastingdienst (ben zzp-er). Net als ik echt zou verhuren aan hem, dat vind ik ingewikkeld plus dan zijn het inkomsten.

De waarde van het huis is 135.000 dus we hebben niet enorm hoge onderhoudskosten.

Wat zouden jullie een goede oplossing vinden?
onderhoud zolang hij er woont en dat niet waardevermeerderend is = een bijdrage leveren aan het in stand houden van de woning (net zoals in de kale huur)
Je had ook kunnen kiezen om je huis niet af te betalen en daar je onderhoud van te betalen en dus elke maand een hypotheek van x euro te hebben. Ik zou dus kijken naar wat je hypotheek was. Bijvoorbeeld 800 bruto en 500 netto. Daarvan is bijvoorbeeld 200 aflossing en 300 euro rente. 300/2=150 euro inleg naast boodschappen,gas/water/licht etc. Dit zijn natuurlijk fictieve bedragen.

Wat sommige hier al zeiden is dat het normaal is om aan de rente mee te betalen en niet aan de aflossing en op deze manier heb je dat en blijft het eerlijk
quote:annelies6789 schreef op 22 juni 2014 @ 18:33:

onderhoud zolang hij er woont en dat niet waardevermeerderend is = een bijdrage leveren aan het in stand houden van de woning (net zoals in de kale huur)Ik weet niet wat jij elk jaar doet aan je woning, maar ik spendeer echt niet 4800 euro per jaar aan in stand houden van mijn woning, hoor. En mijn woningbouwvereniging al helemaal niet.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 22 juni 2014 @ 19:23:

[...]

Ik weet niet wat jij elk jaar doet aan je woning, maar ik spendeer echt niet 4800 euro per jaar aan in stand houden van mijn woning, hoor. En mijn woningbouwvereniging al helemaal niet.Ik heb ook al heel vaak geschreven dat ik nog moet berekenen wat dat bedrag wordt.
quote:ikkeh19 schreef op 22 juni 2014 @ 18:59:

Je had ook kunnen kiezen om je huis niet af te betalen en daar je onderhoud van te betalen en dus elke maand een hypotheek van x euro te hebben. Ik zou dus kijken naar wat je hypotheek was. Bijvoorbeeld 800 bruto en 500 netto. Daarvan is bijvoorbeeld 200 aflossing en 300 euro rente. 300/2=150 euro inleg naast boodschappen,gas/water/licht etc. Dit zijn natuurlijk fictieve bedragen.

Wat sommige hier al zeiden is dat het normaal is om aan de rente mee te betalen en niet aan de aflossing en op deze manier heb je dat en blijft het eerlijkAh misschien is dat wat die kennis bedoelde. Maar ik heb alles al afgelost, dan hoeft hij toch niet alsnog de rente te betalen?
quote:annelies6789 schreef op 22 juni 2014 @ 19:41:

[...]

Ah misschien is dat wat die kennis bedoelde. Maar ik heb alles al afgelost, dan hoeft hij toch niet alsnog de rente te betalen?In een normale situatie als jij niet alles afgelost hebt, dan zou hij dat bedrag moeten betalen en aangezien je het eerlijk wil houden zou je dan dus van die situatie uit moeten gaan. Dan profiteert hij niet van jou afgeloste hypotheek en is er alsnog genoeg ruimte voor hem om te sparen(goedkoper dan een kamer huren)
quote:ikkeh19 schreef op 22 juni 2014 @ 19:49:

[...]

In een normale situatie als jij niet alles afgelost hebt, dan zou hij dat bedrag moeten betalen en aangezien je het eerlijk wil houden zou je dan dus van die situatie uit moeten gaan. Dan profiteert hij niet van jou afgeloste hypotheek en is er alsnog genoeg ruimte voor hem om te sparen(goedkoper dan een kamer huren)Ah duidelijk. En is dit gebruikelijk? Doe ik mezelf tekort als ik dit niet aan hem vraag?
quote:annelies6789 schreef op 22 juni 2014 @ 20:00:

[...]

Ah duidelijk. En is dit gebruikelijk? Doe ik mezelf tekort als ik dit niet aan hem vraag?Ik zou mezelf een profiteur voelen moest ik gratis bij mijn partner inwonen. Wat vind je vriend er zelf van?
quote:annelies6789 schreef op 22 juni 2014 @ 20:00:

[...]

Ah duidelijk. En is dit gebruikelijk? Doe ik mezelf tekort als ik dit niet aan hem vraag?

Dit is volgens mij gebruikelijk in elke relatie waarbij 1 iemand een hypotheek heeft en de ander woont erbij in. Dan hoor je altijd dat je niet moet meebetalen aan de aflossing en onderhoud.(dat kun je voor jezelf sparen voor het geval je uit elkaar gaat) Wel aan de rente en boodschappen etc. Je doet jezelf niet tekort als je het niet doet. Dat is jou keuze. Je hebt dezelfde kosten als je alleen zou wonen maar ik zou het wel terecht vinden als hij een kleine bijdrage doet voor het dak boven zijn hoofd. Dat zou alleen niet honderden euro's moeten zijn naar mijn mening. Dan ga je er beide op vooruit.

Als hij niks betaalt gaat hij er bijvoorbeeld 600 euro aan woonkosten op vooruit en bij jou blijft het nagenoeg hetzelfde(kosten boodschappen worden meer, gas/water/licht word hoger. gemeentelijke belastingen hoger. Je deelt de kosten dan wel maar heel veel minder zul je niet kwijt zijn dan als je alleen woont). Wanneer hij bijvoorbeeld 150 betaalt dan gaat hij er alsnog 450 euro op vooruit wat hij kan sparen voor later en jij gaat er ook op vooruit
quote:nephthys schreef op 22 juni 2014 @ 20:02:

[...]

Ik zou mezelf een profiteur voelen moest ik gratis bij mijn partner inwonen. Wat vind je vriend er zelf van?Hij woont dan niet gratis, hij betaald niet mee aan haar huis wat al is afbetaald.
quote:nephthys schreef op 22 juni 2014 @ 20:02:

[...]

Ik zou mezelf een profiteur voelen moest ik gratis bij mijn partner inwonen. Wat vind je vriend er zelf van?Hij voelde zich in het begin wel bezwaard ja. Dat heb ik toen uit zijn hoofd gepraat dus nu vind hij het ook niet erg als het meer zou worden.
.
Je kan ook bij de notaris beschrijven wat je nu aan financiële middelen hebt.

Vanaf dan gaat je samenlevingscontract in,

Je betaald alle kosten (naar rato) samen,

Je kan dan ook onderhoud onder kosten laten vallen,

Mocht je uit elkaar gaan dan krijg je allebei je financiële deel terug.

Wat je (samen) gespaard hebt gaat (naar rato) verdeeld worden.

Als het goed blijft gaan dan gaat sparen hard omdat je zo'n lage woonlasten hebt.

Deze manier hebben wij destijds gedaan omdat de notaris dit voorstelde.
Ik heb ook mijn hypotheek afgelost. Toen dat nog niet zo was betaalde mijn man de helft van de netto rente. Nu betaalt hij niets meer om in het huis te mogen wonen. Ik moet er niet aan denken dat ik hem een maandelijkse bijdrage zou vragen waar ik zelf beter van zou worden. Klein onderhoud betalen we gewoon 50/50, grote verbouwingen betaal ik alleen. En ja, hij woont nu erg goedkoop, dat is waar. Maar ik woon zelf ook erg goedkoop, en ik zie niet waarom ik aan hem zou moeten verdienen. Hij heeft gewoon geluk dat hij zo'n spaarzame partner heeft getroffen.
Even een vraagje aan de TO of ze er ondertussen is uitgekomen? Ik zit ongeveer in een zelfde situatie.

Mijn vriendin heeft een huis waarvan ze maandelijks zo een 250euro alleen afbetaald. Ik kan hier gaan wonen, maar ze vroeg 700euro huur (alles inbegrepen, ook eten, winkel, kosten). Ik vond dit wat veel, en ook het feit dat ik dan als een huurder gezien zou worden. Ik heb wel 2 kinderen die om de 2 weekends ook bij haar zouden zijn (hebben hiervoor al een kamer).

Ik zou liever een 150euro bijdragen voor voeding, winkel. En dan 150-200 voor vaste maandelijkse kosten en eventueel onderhoud. Dat zou dan een 350euro zijn. Ik wil nu ook nog wel een soort huurbedrag betalen, voor het gebruik van de woning. Is 150 of 200euro een fair bedrag? Dan ben ik in totaal een 500-550euro kwijt.
Als je vriendin 700 euro vraagt dan kun je naar mijn mening beter zelf een woning gaan huren.

Als je in de vrije sector een woning huurt en de kosten met zijn 2en deelt zou je goedkoper uit zijn dan 700 euro of wellicht de 700 euro.

Zou je in een sociale huurwoning kunnen met je salaris en eventuele huurtoeslag zou je voor dat bedrag wellicht zelfs helemaal alleen kunnen wonen. Absurd bedrag
quote:ikkeh19 schreef op 20 januari 2016 @ 16:10:

Als je vriendin 700 euro vraagt dan kun je naar mijn mening beter zelf een woning gaan huren.

Als je in de vrije sector een woning huurt en de kosten met zijn 2en deelt zou je goedkoper uit zijn dan 700 euro of wellicht de 700 euro.

Zou je in een sociale huurwoning kunnen met je salaris en eventuele huurtoeslag zou je voor dat bedrag wellicht zelfs helemaal alleen kunnen wonen. Absurd bedragHoeft niet absurd te zijn, als vriendin bijvoorbeeld hoge onderhoudskosten heeft (boerderij met zadeldak), giga stookkosten of beide. De combi van onderhoud, kleine hypotheek, eventuele rente (er wordt gezegd dat ze 250 afbetaald, misschien leent ze wel meer maar dan aflossingsvrij), verzekeringen, belastingen en dan nog kosten voor eten en 'winkel' erbij kan aardig oplopen.
Ik snap niet waarom je vriend niet zou betalen voor allerlei onderdelen? Hij woont immers nu toch ook in het huis? Gewoon 50/50 op basis van inkomen. Ik zou het raar vinden als mijn vriend bij mij zou intrekken en alleen voor de huur of iets hoefde te betalen.
Ligt er een beetje aan wat je nu betaald belbo...als dat minder is zou ik niet intrekken.
die ik wilde bestaat al...
quote:belbo schreef op 20 januari 2016 @ 14:18:

Even een vraagje aan de TO of ze er ondertussen is uitgekomen? Ik zit ongeveer in een zelfde situatie.

Mijn vriendin heeft een huis waarvan ze maandelijks zo een 250euro alleen afbetaald. Ik kan hier gaan wonen, maar ze vroeg 700euro huur (alles inbegrepen, ook eten, winkel, kosten). Ik vond dit wat veel, en ook het feit dat ik dan als een huurder gezien zou worden. Ik heb wel 2 kinderen die om de 2 weekends ook bij haar zouden zijn (hebben hiervoor al een kamer).

Ik zou liever een 150euro bijdragen voor voeding, winkel. En dan 150-200 voor vaste maandelijkse kosten en eventueel onderhoud. Dat zou dan een 350euro zijn. Ik wil nu ook nog wel een soort huurbedrag betalen, voor het gebruik van de woning. Is 150 of 200euro een fair bedrag? Dan ben ik in totaal een 500-550euro kwijt.

Tja. Als je inkomen 800 is, is het veel. Is je inkomen 2000 dan is het peanuts.

Er zit eten bij, elektriciteit, gewoon alles!

Jij wilt eigenlijk dus profiteren?
quote:attribuutje schreef op 20 januari 2016 @ 22:23:

Ligt er een beetje aan wat je nu betaald belbo...als dat minder is zou ik niet intrekken.Niet alleen huur hé, maar all inclusive!
700,- all-in is toch niet te veel?

Ik denk dat er maar weinig gezinnen zijn die alle vaste lasten Incl. eten voor ¤1400,- per maand kunnen doen, zeker als je ook nog om het weekend je kinderen er bij hebt. Ik zou zeggen, doen, zo goedkoop kan je nergens wonen.
quote:Mlle_j schreef op 20 januari 2016 @ 16:17:

[...]

Hoeft niet absurd te zijn, als vriendin bijvoorbeeld hoge onderhoudskosten heeft (boerderij met zadeldak), giga stookkosten of beide. De combi van onderhoud, kleine hypotheek, eventuele rente (er wordt gezegd dat ze 250 afbetaald, misschien leent ze wel meer maar dan aflossingsvrij), verzekeringen, belastingen en dan nog kosten voor eten en 'winkel' erbij kan aardig oplopen.

'

Absurd is inderdaad een beetje overdreven maar als je het bedrag even keer 2 doet aangezien ze waarschijnlijk beide 50/50 gaan betalen dan is 1400 euro voor een huis waarbij zij maar 250 euro betaald wel een beetje veel.

Belbo, alles is afhankelijk van de verdere situatie tussen jullie en wat jou mogelijkheden zijn indien je niet samenwoont
700 inclusief alles + 2 weekenden kinderen erbij die een eigen kamer hebben, koopje, ik zou willen dat ik zo goedkoop all inclusive zat
foutje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven