Werk & Studie alle pijlers

Onbetaald verlof

22-06-2014 22:04 21 berichten
Ik twijfelde of ik dit hier of bij 'geld en recht' moest neerzetten.

Ik zou graag volgend jaar een tijdje onbetaald verlof op willen nemen voor een grote reis (een sabbatical in feite). Ik denk aan 3 tot 6 maanden en het liefst combineer ik het met 'gewoon' vakantiedagen opnemen, want dat maakt het iets makkelijker te betalen.

Ik ben nu aan het uitzoeken hoe het zit met bijvoorbeeld pensioenpremies, ziektekosten, huis verhuren, etc. Heeft iemand hier ervaring mee en wellicht specifieke tips?

Ik heb ook nog een concrete vraag. Uit mijn arbeidsvoorwaarden krijg ik de indruk dat het ook mogelijk is om voor een deel van de arbeidsduur onbetaald verlof op te nemen. Zou dat betekenen dat ik bijvoorbeeld voor 10 uur per week vakantie zou kunnen opnemen en voor 28 uur per week onbetaald verlof? En zou dit gunstiger zijn ivm premies etc?
Mag het überhaupt van je werkgever?
Alle reacties Link kopieren
Bel afdeling p en o van je werk zij kunnen je hierbij helpen
@whopper, ik mag het in ieder geval aanvragen. Huidige leidinggevende heeft aangegeven mee te willen werken als dat enigszins mogelijk is.

@mabelle, dat ga ik heus ook nog wel doen, maar tot nu toe is mijn ervaring dat P&O'ers bij ons op dit soort specifieke vragen (combineren betaald en onbetaald verlof) geen antwoord hebben. Het zal nog wel een zoektocht worden om bij iemand uit te komen die deskundig is op dit gebied...
Huis verhuren voor zo'n korte periode zou ik niet aan beginnen. Geeft meer last dan gemak. Spaar dan nog even door tot je je lasten gewoon kunt doorbetalen.

Zo heb ik het iig wel gedaan destijds en dat gaf mij veel meer rust.
@laurentien, is ook een optie hoor. Hangt er voor mij nog wel een beetje vanaf of het 3 of 6 maanden wordt. Vind het voor een halfjaar toch echt wel de moeite. Anders probeer ik het wellicht via-via te regelen. Vind een leegstaand huis toch ook niet zo'n veilig idee...
Dat snap ik rassa. Vond alleen het idee dat er mensen in mijn huis zaten voor een periode die ik ook zelf kon overbruggen niet fijn.

Maar hoe je het ook doet een paar maanden reizen is echt een verrijking!
Als je maar voor 3 maanden gaat, kun je dan niet je vakantie van het ene jaar en van het volgende jaar achter elkaar opnemen? Dus bijvoorbeeld de laatste 5 weken van 2014 en de eerste 5 weken van 2015.

Ok, dat zijn 10 weken en nog geen 3 maanden, maar misschien heb je de gelegenheid om nog wat vakantiedagen bij te kopen? Of extra dagen te sparen door over te werken?
Vraag het eerst goed na bij je P&O afdeling!

Mijn collega wilde ook 'onbetaald' verlof nemen, nou dat kon, maar al snel bleek wel dat zij gedurende die maanden verlof aan de werkgever moest betalen omdat ze wel in dienst blijft en dus diverse afdrachten door bleven lopen.
Dat is toch altijd, voor zover ik weet. De premies die normaal door de werkgever worden betaald moet je dan zelf betalen.
quote:kerstklok schreef op 22 juni 2014 @ 23:05:

Dat is toch altijd, voor zover ik weet. De premies die normaal door de werkgever worden betaald moet je dan zelf betalen.Nee hoor, dat is niet altijd. Bij mijn voormalige werkgever hoefde ik alleen zelf de ziektekostenverzekering te betalen (die werd normaal door de werkgever betaald). Andere premies niet.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Als je een leaseauto hebt, en die kosten zelf moet betalen gedurende je sabbatical, kan het wel een dure grap worden.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Vraag inderdaad goed na hoe en wat met premies. Ik heb onlangs met p&o om tafel gezeten voor onbetaald verlof en dat zou mij behoorlijk wat kosten aan pensioen premie. Ik ben verplicht dat zelf door te betalen (abp) en dat zou rond de 600euro per maand zijn.
Dat ligt helemaal aan je cao en contract. Bij volledig onbetaald verlof laten veel werkgevers ook de secundaire arbeidsvoorwaarden (pensioen, leaseauto, opbouw bovenwettelijke vakantie dagen) schieten.

Maar dat hoeft niet.

Ik zou het er wel voor over hebben, baangarantie is belangrijker dan een x aantal maanden geen pensioen opbouwen. In de ww bouw je dat ook niet op immers, en je baan opzeggen voor een reis is zowieso niet handig (verwijtbaar werkloos).

Je huis is misschien wel een punt. Ikzou het niet leeg laten idd maar voor minder dan 6 maanden iemand erin die de lasten betaald is erg lastig. Ligt ook aan waar je woont, centrum.Amsterdam is makkelijker tijdelijk te verhuren dan buitenwijk in Coevorden.

Navraag doen dus laat p&o gewoon haar werk doen en als je gaat heel veel plezier natuurlijk!!
Wat ik van mijn werkgever weet: ik moet mijn eigen pensioenpremie zelf betalen, werkgeversdeel niet als ik maximaal 3 maanden onbetaald verlof neem.

Ik heb geen (interessante) secundaire arbeidsvoorwaarden. Enige is dat ik geen vakantieuren opbouw gedurende mijn onbetaald verlof, maar dat lijkt me logisch.

Mijn huis staat niet in het centrum van Amsterdam, maar wel in Amsterdam. Het is best een mooi en ruim appartement, al zeg ik het zelf. Ik denk dat er dus wel verhuuropties zijn, alleen zitten daar ook wel mitsen en maren aan:

- Ga ik wel of geen toestemming vragen van mijn hypotheekverstrekker? Mijn indruk is dat die meestal nee zeggen.

- Loop ik een risico dat een huurder weigert te vertrekken als ik weer terug ben? Schijnt nogal ingewikkeld te regelen te zijn en een huurder staat behoorlijk sterk in Nederland.
Als je jouw pensioenpremie niet door hoeft te betalen als je OV tot 3 mnd neemt, dan kun je dat mss doen en daar dan vakantie achteraan plakken.

Ziektekostenverzekering liep hier gewoon door.

Vergeet niet dat je jouw post evt. laat doorsturen of in ieder geval jouw brievenbus af en toe laat legen. Probeer alles zoveel mogelijk online te doen en automatisch te betalen.

In welke buurt van A'dam staat jouw appartement en voor welke prijs wil je hem verhuren? Wij hebben nl. ook ons andere appartementje weleens verhuurd. Was heel betrouwbaar en goed geregeld.
Cum non tum age
In Oost (preciezer wil ik het vanwege de herkenbaarheid even niet aangeven). Appartement is minder dan 10 jaar oud, 75 m2, 2 slaapkamers, parkeerplaats erbij. Moet het nog even precies uitrekenen, maar ik moet wel minstens 1000 euro per maand (inclusief gas/water/elektriciteit, servicekosten en wifi) hebben om de kosten eruit te halen.

Hebben jullie een tussenpersoon/bureau ingeschakeld? En hoe zit het dan met hypotheekrenteaftrek? Als het officieel gaat, kan ik die maanden ook geen HRA aftrekken.
Stuur me even een berichtje, dan vertel ik hoe we dat gedaan hebben. Hypotheekrenteaftrek, niet opgegeven, aangezien het tijdelijk was.
Cum non tum age
http://www.huurders.info/ ... jke-verhuur/huisbewaring/
Dank diaa, maar dat is voor een rekenhuur tot 700 euro. Ik denk dat mijn huis daar boven zit.
@noa heb geprobeerd je een bericht te sturen, maar dat is blijkbaar niet gelukt?

Heb inmiddels wat uitleg van mijn werkgever gekregen. Komt erop neer dat 3 maanden verreweg het aantrekkelijkst is. Als ik langer onbetaald verlof neem, betaal ik ook het werkgeversdeel van het pensioen (met 3 maanden alleen het werknemersdeel). Scheelt een paar duizend euro. Als ik het een en ander met vakantiedagen combineer, kom ik met wat kunst- en vliegwerk waarschijnlijk aan 4 à 5 maanden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven