En, wie heeft er al een moestuin?

23-06-2014 10:51 85 berichten
Ik las net dat ene mevrouw Klijnsma adviseert om een moestuin te nemen bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, zodat je je karige pensioen in ieder geval niet hoeft uit te geven aan groenten en fruit. Deze mevrouw Klijnsma blijkt staatssecretaris te zijn van Sociale Zaken, wat doet vermoeden dat de moestuin voor bejaarden overheidsbeleid wordt.

Nu is een moestuin nog best ingewikkeld: je moet op tijd planten en zaaien, op tijd oogsten, op tijd mesten en de boel goed bijhouden. Bovendien hebben veel van die tuinverenigingen wachtlijsten. Kortom, je kunt maar beter op tijd een moestuin nemen.

Wie heeft er al een moestuin? Ik heb een redelijke achtertuin met een vaag plan om er ooit nog een zwembad in aan te leggen, maar misschien kunnen we de meters maar beter uitsparen voor het oogsten van sperziebonen, boerenkool en aardbeien uit eigen tuin..
Alle reacties Link kopieren
quote:kale62 schreef op 23 juni 2014 @ 11:29:

Bloedhekel aan tuinieren, sla de groente wel over. Helemaal niet meer eten, dat is nóg voordeliger.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
quote:ikeaverslaafde schreef op 23 juni 2014 @ 11:15:

[...]

Jij kent Klijnsma niet? Dit is het zoveelste debiele idee van haar.

http://www.hartvannederland.nl/top-nieu ... binnenhof/

Ik ken haar niet persoonlijk nee. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik mij ook niet kan vinden in veel van haar ideeën. Toch hebben wij haar met ons stemgedrag deze functie toevertrouwd. Ik vertrouw erop dat zij die functie met haar eigen visie zo goed mogelijk vervuld. Overigens twijfel ik er vaak sterk aan of de visie van de partij waartoe zij behoort past bij haar visie. Maar goed, dat terzijde.

Nogmaals, ik ben het met veel ideeën van haar oneens. Zij en haar partij hebben mijn stem daarom ook niet gekregen. Maar veel andere mensen hebben wel op haar en haar partij gestemd. En daarom mogen zij ons vertegenwoordigen. Zo werkt democratie. Wij hebben haar zelf deze macht gegeven. Boos worden op haar als persoon is daarom niet erg zinvol.
Ben je nou helemaal gek?
Ik hàd een moestuin. Het is amper goedkoper dan in het seizoen je groenten kopen, vooral als je een stukje grond moet huren. Tuinieren is wel heel goed voor je lijf, dus je blijft er lekker jong en vitaal bij tijdens je pensioen, mits je geen chemicaliën gebruikt, iets wat op 'mijn' complex wél gebruikelijk was.

Ik had het helemaal gehad met de mores op zo'n tuincomplex, iedereen hield iedereen in de gaten en maakte opmerkingen als je niet deed zoals men van een 'goede' tuinder (cq ouderwets tuinieren) verwacht. Heel erg verschrikkelijk. Ik wil daar nooit meer iets mee te maken hebben.

Als ik een stukje grond heb ooit, ga ik wel weer lekker zelf tuinieren in mijn eigen grond, maar never nooit meer op zo'n complex.
quote:aanmaaklimonade schreef op 23 juni 2014 @ 11:35:

[...]

Ik ken haar niet persoonlijk nee. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik mij ook niet kan vinden in veel van haar ideeën. Toch hebben wij haar met ons stemgedrag deze functie toevertrouwd. Ik vertrouw erop dat zij die functie met haar eigen visie zo goed mogelijk vervuld. Overigens twijfel ik er vaak sterk aan of de visie van de partij waartoe zij behoort past bij haar visie. Maar goed, dat terzijde.

Nogmaals, ik ben het met veel ideeën van haar oneens. Zij en haar partij hebben mijn stem daarom ook niet gekregen. Maar veel andere mensen hebben wel op haar en haar partij gestemd. En daarom mogen zij ons vertegenwoordigen. Zo werkt democratie. Wij hebben haar zelf deze macht gegeven. Boos worden op haar als persoon is daarom niet erg zinvol.Democratie of niet, demonstreren mag, kritiek geven mag, en eerlijk gezegd is wat Klijnsma betreft bij mij allang de maat vol. Hopelijk treedt ze gauw af. Kan ze zelf gaan moestuinieren.
quote:aanmaaklimonade schreef op 23 juni 2014 @ 11:35:

[...]

Nogmaals, ik ben het met veel ideeën van haar oneens. Zij en haar partij hebben mijn stem daarom ook niet gekregen. Maar veel andere mensen hebben wel op haar en haar partij gestemd. En daarom mogen zij ons vertegenwoordigen. Zo werkt democratie. Wij hebben haar zelf deze macht gegeven. Boos worden op haar als persoon is daarom niet erg zinvol.

Mwah, ik heb niet het idee dat het in de OP boosheid op haar als persoon is. En democratie werkt ook zo dat je kritiek mag hebben op het beleid, zelfs als je op de PvdA gestemd hebt. M.i. is dat wat hier gebeurt.

NB: ik heb het dan niet over de bak met stront die zij wel persoonlijk ongetwijfeld op andere plekken in dit topic en de rest van het internet over zich heen krijgt.
quote:ronniemitchel schreef op 23 juni 2014 @ 11:18:

[...]

Mevrouw Kleinsma negeert anders ook het feit dat ze ten koste van anderen in het pluche wil blijven zitten!

En dan hebben we het nog niet eens over haar manier van respect tonen aan mensen die o.a van haar beleid afhankelijk zijn.

Ik vind ook dat ze dingen anders op zou moeten lossen en dat ze ideeën heeft die zeer nadelig zijn voor veel mensen. In jouw ogen slechte ideeën hebben is echter niet hetzelfde als geen respect hebben voor mensen, omdat de gevolgen van haar beleid verstrekkende gevolgen hebben voor grote groepen mensen.

Ik begrijp de emoties heel goed. Het moet frustrerend zijn om als afhankelijke te horen dat ze de problemen die jij krijgt als gevolg van haar beleid wegwuift en bagatelliseert en hoop ook oprecht dat ze tot andere inzichten komt. Echter vind het gooien van rotte appels en tomaten niet de manier om haar op die inzichten te wijzen.
Ben je nou helemaal gek?
quote:ikeaverslaafde schreef op 23 juni 2014 @ 11:40:

[...]

Democratie of niet, demonstreren mag, kritiek geven mag, en eerlijk gezegd is wat Klijnsma betreft bij mij allang de maat vol. Hopelijk treedt ze gauw af. Kan ze zelf gaan moestuinieren.Absoluut mag dat allemaal. Sterker nog, ik vind het heel goed als mensen voor hun eigen belang op komen, zolang dat maar op een vreedzame manier gebeurt met respect voor de betrokken personen.
Ben je nou helemaal gek?
quote:lechatrose schreef op 23 juni 2014 @ 11:42:

[...]

NB: ik heb het dan niet over de bak met stront die zij wel persoonlijk ongetwijfeld op andere plekken in dit topic en de rest van het internet over zich heen krijgt.Jij verwoordt hier precies wat ik probeer te zeggen.
Ben je nou helemaal gek?
Hum, ik vind het eigenlijk niet zo raar.

Vraag me ook wel eens af, waarom een vriend van me, die naar de voedselbank moet, niet een paar aardappels en uien in zijn tuin poot.

Voor weinig geld heb je verse groente.

Het is nog leuk ook en je blijft in beweging.

Maar goed, ik begrijp dat iedere suggestie dat mensen ook zelf iets zouden kunnen doen aan hun situatie op weerstand stuit.

(vraagt zich ook af, waarom het hier in de buurt mensen met een baan zijn die vrijwiligen bij de voedselbank en niet de mensen die werkeloos zijn en daar eten halen.)
Ach, als ik aan mijn pensioen toe ben, zijn moestuinen toch al verboden door Monsanto de EU.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... tjes.dhtml
Yep, sinds 2 weken een kleine moes- en kruidentuin. Maar je, ik wordt over een paar weken 50. En een slimme meid is nu eenmaal op haar toekomst voorbereid.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik dacht aan mijn vader. Zijn hele leven lang graag getuinierd, maar juist nu hij ouder wordt lukt dat niet meer...
Nou, het schiet niet echt op met besparen door een groentetuin hoor. Wij hebben een hele grote, maar wat rijp is, is op hetzelfde moment ook in de supermarkt in de aanbieding. Vorige week andijvie voor 29 cent bij de Lidl. Daar kun je het zelf amper voor kweken.

Wij doen het dan ook meer omdat we het leuk vinden, dan omdat het nou zo voordelig is. En als iemand nog recepten met frambozen weet....... ik kom er in om momenteel....
..
Op zich is de gedachte natuurlijk niet heel gek, ware het niet dat als wij met pensioen gaan we inmiddels de 70 zijn gepasseerd. Ik denk niet dat ik dan nog met veel plezier op mijn knieen in de grond ga zitten roeren.

Maar wellicht als ik bij mijn kinderen in mag/moet wonen zij voor mijn moestuintje kunnen zorgen. We worden dan natuurlijk allemaal gekort dus hoe fijn is het als we dan nog wel veel groente kunnen eten.
laat haar dan maar zonder de hulp die ze nu krijgt en geen man zelf gaan tuinieren.

o nee dat kan ze helemaal niet want handicap...en lichamelijke beperkingen krijgen heel veel ouderen, zeker als je steeds langer moet door werken.

de mensen die vergoeilijken moeten haar niet zien als persoon maar als spreker voor het volk, dat is haar heel goed betaalde baan. Politici die keer op keer bewijzen totaal geen idee te hebben van het normale volk zou men gewoon moeten ontslaan zonder vergoeding. Wat een schade zulke leeghoofden kunnen aan brengen, niet te geloven...
quote:Cateautje schreef op 23 juni 2014 @ 11:22:

[...]

Mevrouw Klijnsma is in een snelvaarttempo de leefbaarheid in dit land aan het verwoesten, velen moeten onderhand kiezen tussen brood en sokken dankzij haar. Je hebt het over respect en dat is juist iets dat mevrouw Klijnsma echt voor niemand op kan brengen. Zij zal de grondlegger van de 21ste eeuwse soepkeukens blijken. Ze moet zich doodschamen voor de wijze waarop zij met haar medemens omspringt.

Ze zou zelf een maand onder toezicht geplaatst moeten worden,

gewassen met alleen doekjes, luier om want niet naar toilet kunnen, en niet meer naar buiten kunnen omdat er geen personeel beschikbaar is, moestuin om te kunnen eten. Eens kijken hoe ze dan piept????
quote:noreservations schreef op 23 juni 2014 @ 12:14:

Hum, ik vind het eigenlijk niet zo raar.

Vraag me ook wel eens af, waarom een vriend van me, die naar de voedselbank moet, niet een paar aardappels en uien in zijn tuin poot.

Voor weinig geld heb je verse groente.

Het is nog leuk ook en je blijft in beweging.

Maar goed, ik begrijp dat iedere suggestie dat mensen ook zelf iets zouden kunnen doen aan hun situatie op weerstand stuit.

(vraagt zich ook af, waarom het hier in de buurt mensen met een baan zijn die vrijwiligen bij de voedselbank en niet de mensen die werkeloos zijn en daar eten halen.)

Vereist zijn:

- enige kennis van tuinieren

- geld om te investeren in zaden, pootgoed, mest, tuingereedschap e.d.

- een tuin!

- bij gebrek aan een tuin: geld om er ééntje te huren

- enige lichamelijke conditie (geen ziekte, ouderdomsgebreken e.d.)

Niet voor iedereen weggelegd dus.
quote:strikjemetstippels schreef op 23 juni 2014 @ 12:54:

laat haar dan maar zonder de hulp die ze nu krijgt en geen man zelf gaan tuinieren.

o nee dat kan ze helemaal niet want handicap...en lichamelijke beperkingen krijgen heel veel ouderen, zeker als je steeds langer moet door werken.

de mensen die vergoeilijken moeten haar niet zien als persoon maar als spreker voor het volk, dat is haar heel goed betaalde baan. Politici die keer op keer bewijzen totaal geen idee te hebben van het normale volk zou men gewoon moeten ontslaan zonder vergoeding. Wat een schade zulke leeghoofden kunnen aan brengen, niet te geloven...Jaja, ooit noemde men dat een VOLKSVERTEGENWOORDIGER. Niemand heeft al jaren niet meer het lef om dat woord in de mond te nemen.
quote:Carenza schreef op 23 juni 2014 @ 12:56:

[...]

Ze zou zelf een maand onder toezicht geplaatst moeten worden,

gewassen met alleen doekjes, luier om want niet naar toilet kunnen, en niet meer naar buiten kunnen omdat er geen personeel beschikbaar is, moestuin om te kunnen eten. Eens kijken hoe ze dan piept????Maar ze piept al. Zij is op die plek gezet om met haar handicap zulke nare besluiten door te voeren zodat niemand kan klagen, want zij kan het ook, dus kan iedereen het. Het feit ook dat ze volop bezig is om gehandicapten aan het werk te zetten, het is haar allemaal om het even. Nog even durft ze te beweren dat alle gehandicapten maar een voorbeeld moeten nemen aan Steven Hawkins, want hij kan het toevallig ook toch?
quote:reizigster2004 schreef op 23 juni 2014 @ 12:50:

Nou, het schiet niet echt op met besparen door een groentetuin hoor. Wij hebben een hele grote, maar wat rijp is, is op hetzelfde moment ook in de supermarkt in de aanbieding. Vorige week andijvie voor 29 cent bij de Lidl. Daar kun je het zelf amper voor kweken.

Wij doen het dan ook meer omdat we het leuk vinden, dan omdat het nou zo voordelig is. En als iemand nog recepten met frambozen weet....... ik kom er in om momenteel....Ik heb er ook veel Invriezen en later jam van maken?
quote:Dana schreef op 23 juni 2014 @ 11:35:

[...]

Helemaal niet meer eten, dat is nóg voordeliger.

Dat zal wel de volgende "wijze" uitspraak zijn van Jetta

Ik kwam al een foto op FB tegen van d'r met een balloon; "u had ook kunnen sterven ipv een AOW opstrijken '.
quote:meivogel schreef op 23 juni 2014 @ 13:02:

[...]

Vereist zijn:

- enige kennis van tuinieren

- geld om te investeren in zaden, pootgoed, mest, tuingereedschap e.d.

- een tuin!

- bij gebrek aan een tuin: geld om er ééntje te huren

- enige lichamelijke conditie (geen ziekte, ouderdomsgebreken e.d.)

Niet voor iedereen weggelegd dus.

Ja, dat snap ik. Ben niet van lotje getikt.

Maar als je een tuin hebt en je bent gezond.

Waarom zou je dan die aardappel met uitloper niet in de tuin begraven, of dat zakje wortelzaad van 45 cent niet bij de Aldi vandaan meenemen?

Iemand had het over frambozen.

Een framboos of braam hoef je eigenlijk alleen maar te snoeien, verder groeit het vanzelf. En eerlijk gezegd ken ik alleen maar seizoenen dat dit fruit minder duur is. Goedkoop heb ik het nog nooit ergens gezien.

Natuurlijk is niet iedereen Maarten het Hart. Maar er is aardig wat spul dat weinig moeite of geld kost.

* uien

* bieslook

* radijsjes

* aardappels

* peen

* kool (rood, wit, groen)

* rode bieten heb ik ook nog nooit dood gekregen

* bramen

* pompoen

En ja, dan ga ik er van uit dat je al een tuin hebt.

En als je een tuin hebt, heb je meestal dat tuingereedschap ook al wel.

Wat bij mij te veel werk is, opgegeten wordt door beesten of gewoon niet lukt:

* tomaten

* aardbeien

* sla (alle soorten)
quote:Cateautje schreef op 23 juni 2014 @ 13:05:

[...]

Maar ze piept al. Zij is op die plek gezet om met haar handicap zulke nare besluiten door te voeren zodat niemand kan klagen, want zij kan het ook, dus kan iedereen het. Het feit ook dat ze volop bezig is om gehandicapten aan het werk te zetten, het is haar allemaal om het even. Nog even durft ze te beweren dat alle gehandicapten maar een voorbeeld moeten nemen aan Steven Hawkins, want hij kan het toevallig ook toch?

haar cv staat gewoon online, en daar kan je uit op maken dat ze via haar studie (sociaal geschiedenis of zo, oftewel wens denken op de universiteit waar je alleen met PvdA stemmen kon les geven) haar contacten heeft gelegd en in feite geen dag in haar leven heeft gewerkt of heeft moeten concurreren, alleen maar bestuursbaantjes heeft gehad waar haar handicap een pré is geweest want zielig en sociaal om haar een kans te geven. Klinkt hard maar zo werkt dat in dat soort partijen, en al heel wat minder in bedrijven die winst moeten maken.

En uitgerekend zo iemand, uit een Gronings gereformeerd gezin met 8 jaar (!) geschiedenis studeren en geen dag in het leven een idee gehad van echt werken, met ongetwijfeld een moeder die de hele dag thuis was toen dat nog kon op 1 salaris...die neemt iedereen de maat.

Ik vind echt iedereen gelijk en beoordeel haar dus puur op haar domme uitspraken, niet op haar handicap, en wat mij betreft ontslaan ze zulke wild vreemde vrouwtjes...
quote:meivogel schreef op 23 juni 2014 @ 13:06:

[...]

Ik heb er ook veel Invriezen en later jam van maken?Invriezen en dan op een hete dag in een kan water gooien: ijsblokjes met een smaakje/ frambozenlimonade.
quote:Cateautje schreef op 23 juni 2014 @ 11:22:

[...]

Mevrouw Klijnsma is in een snelvaarttempo de leefbaarheid in dit land aan het verwoesten, velen moeten onderhand kiezen tussen brood en sokken dankzij haar. Je hebt het over respect en dat is juist iets dat mevrouw Klijnsma echt voor niemand op kan brengen. Zij zal de grondlegger van de 21ste eeuwse soepkeukens blijken. Ze moet zich doodschamen voor de wijze waarop zij met haar medemens omspringt.Ik vind ook dat zij afbraak doet aan de leefbaarheid van Nederland. Maar weet jij precies welke keuzes zij moet maken? Zij heeft voor haar portefeuille waarschijnlijk ook een budget waar binnen zij moet werken. Zodra de kosten van hetgeen ze zou willen het budget die ze daarvoor heeft overstijgen, dan zal ze keuzes moeten maken. Die keuzes maakt zij, omdat zij daar zit namens ons allemaal. Voor zover zij inziet maakt zij, volgens haar visie, de beste keuze voor ons allemaal.
Ben je nou helemaal gek?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven