En, wie heeft er al een moestuin?

23-06-2014 10:51 85 berichten
Ik las net dat ene mevrouw Klijnsma adviseert om een moestuin te nemen bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, zodat je je karige pensioen in ieder geval niet hoeft uit te geven aan groenten en fruit. Deze mevrouw Klijnsma blijkt staatssecretaris te zijn van Sociale Zaken, wat doet vermoeden dat de moestuin voor bejaarden overheidsbeleid wordt.

Nu is een moestuin nog best ingewikkeld: je moet op tijd planten en zaaien, op tijd oogsten, op tijd mesten en de boel goed bijhouden. Bovendien hebben veel van die tuinverenigingen wachtlijsten. Kortom, je kunt maar beter op tijd een moestuin nemen.

Wie heeft er al een moestuin? Ik heb een redelijke achtertuin met een vaag plan om er ooit nog een zwembad in aan te leggen, maar misschien kunnen we de meters maar beter uitsparen voor het oogsten van sperziebonen, boerenkool en aardbeien uit eigen tuin..
Ik word zo langzamerhand strontziek van al die dik betaalde bestuurders die 'het gepeupel' wel even vertellen hoe ze hun centjes moeten besteden.

Onze overheid werkt helaas zo dat wanneer we allemaal een moestuin zouden hebben we gewoon minder AOW krijgen want we zijn dan toch gedeeltelijk zelfvoorzienend!

Huis afbetaald..... Mooi.... Dat scheelt honderden euro's per maand. Dan heb je dus ook minder AOW nodig...

Daar gaat het wel naartoe, let maar op!
Alle reacties Link kopieren
quote:mukske schreef op 23 juni 2014 @ 13:31:

Ik word zo langzamerhand strontziek van al die dik betaalde bestuurders die 'het gepeupel' wel even vertellen hoe ze hun centjes moeten besteden.

Onze overheid werkt helaas zo dat wanneer we allemaal een moestuin zouden hebben we gewoon minder AOW krijgen want we zijn dan toch gedeeltelijk zelfvoorzienend!

Huis afbetaald..... Mooi.... Dat scheelt honderden euro's per maand. Dan heb je dus ook minder AOW nodig...

Daar gaat het wel naartoe, let maar op!Die ontwikkeling lijkt inderdaad ingezet en ook ik vind dat zorgwekkend. Erover piekeren gaat alleen niets oplossen. Dat levert je alleen maar stress op. In 2016 mogen wij onze stem weer uitbrengen en als je wil dat er ander beleid komt, dan is de verkiezingsdag de dag bij uitstek om dat te laten weten, door op een niet gevestigde partij te stemmen en door niet op de partijen te stemmen die het huidige beleid steunen in de eerste kamer.
Ben je nou helemaal gek?
Ik heb een windowfarm, mag ik dan ook meedoen? Alhoewel ik daar dan weer niet echt van kan leven.

Maaruh, kunnen ze dan niet beter al die kastanjes buiten door tamme kastanjes vervangen? Wat walnotenbomen en fruitbomen in de perken en plantsoenen neerzetten?

Daar mag de overheid dan ook best wel een voortrekkersrol innemen. ;)
quote:noreservations schreef op 23 juni 2014 @ 13:16:

[...]

Ja, dat snap ik. Ben niet van lotje getikt.

Maar als je een tuin hebt en je bent gezond.

Waarom zou je dan die aardappel met uitloper niet in de tuin begraven, of dat zakje wortelzaad van 45 cent niet bij de Aldi vandaan meenemen?

Iemand had het over frambozen.

Een framboos of braam hoef je eigenlijk alleen maar te snoeien, verder groeit het vanzelf. En eerlijk gezegd ken ik alleen maar seizoenen dat dit fruit minder duur is. Goedkoop heb ik het nog nooit ergens gezien.

Natuurlijk is niet iedereen Maarten het Hart. Maar er is aardig wat spul dat weinig moeite of geld kost.

* uien

* bieslook

* radijsjes

* aardappels

* peen

* kool (rood, wit, groen)

* rode bieten heb ik ook nog nooit dood gekregen

* bramen

* pompoen

En ja, dan ga ik er van uit dat je al een tuin hebt.

En als je een tuin hebt, heb je meestal dat tuingereedschap ook al wel.

Wat bij mij te veel werk is, opgegeten wordt door beesten of gewoon niet lukt:

* tomaten

* aardbeien

* sla (alle soorten)

Niet boos worden Je hoeft mij niet te overtuigen. De meeste dingen die je noemt heb ik al eens geprobeerd, behalve sla bij voorbaat al niet (vanwege de slakken). Tomaten vind ik dan weer iets wat weinig moeite kost en altijd lukt. Pompoenen waren leuk voor een keer, maar iets te heftig in een klein stadstuintje, net als de braam, die ik heb weggesnoeid wegens onhoudbaar woekeren.

Maar dat bedoel je niet, ik snap het.

Hier in de buurt zijn veel sociale huurwoningen waar het onkruid een meter hoog in de tuintjes staat. Waarom? Ik weet het niet. Ik denk dat veel mensen gewoon geen benul hebben van tuinieren. Die komen echt niet op de gedachte om zo maar eens een aardappel in de grond te steken om te zien wat er dan gebeurt.

Waar het mij om gaat, is dat het vrij onzinnige is om te zeggen dat mensen "maar een moestuin moeten nemen". Als het zo makkelijk was, dan had iedereen er wel een.
quote:meivogel schreef op 23 juni 2014 @ 14:52:

[...]

Hier in de buurt zijn veel sociale huurwoningen waar het onkruid een meter hoog in de tuintjes staat. Waarom? Ik weet het niet. Ik denk dat veel mensen gewoon geen benul hebben van tuinieren. Die komen echt niet op de gedachte om zo maar eens een aardappel in de grond te steken om te zien wat er dan gebeurt.

Waar het mij om gaat, is dat het vrij onzinnige is om te zeggen dat mensen "maar een moestuin moeten nemen". Als het zo makkelijk was, dan had iedereen er wel een.

Ben niet zo snel boos hoor.

Maar ja, dat van die onkruidtuintjes begrijp ik inderdaad niet.

Ik vind ook niet dat iedereen dan maar een moestuin moet nemen, maar aan de andere kant begrijp ik niet, dat niet meer mensen dat doen.

Een paar potten bij de achterdeur en je hebt i.i.g. verse kruiden.

Als je toch een boom in de tuin zet, waarom geen appelboom?

Misschien ben ik erg knieperig, maar ik vind fruit best duur. Ook in het goedkope seizoen.

Desalnietemin ben ik inderdaad wel bang dat hoe meer je voor jezelf zorgt, hoemeer je in de steek wordt gelaten.

Geef je je hele leven je geld uit en heb je op je 70ste nog steeds een huurhuis en geen spaargeld, dan wordt er voor je betaald.

Heb je netjes gespaard, je huis afbetaald, dan mag je dat eerst opmaken.

Op die manier worden mensen niet gestimuleerd om meer te verdienen en geld op zij te zetten.
Mijn ouders hebben ook een moestuin. Mijn vader heeft dat stukje grond al zo'n 40 jaar. Maar het spitten van de tuin, het rooien van de aardappels en plukken van aardbeien is niet wat elke bejaarde kan hoor. Als mijn vader er een dag heeft gewerkt is hij kapot en moet hij echt bijkomen en dat terwijl hij een hele aktieve sterke man is. Dus vind het dom van haar om te denken dat elke gepensioneerde man dat kan doen.

Overigens zijn de groenten/aardappels en aardbeien erg smakelijk, dat dan weer wel.
Ik vind het behoorlijk ernstig dat iemand die in de regering zit zulke idiote uitspraken doet. Totaal iedere voeling kwijt met mensen die steeds minder geld in de knip hebben, mede dankzij het beleid van deze flutregering die wat mij betreft nog liever gisteren dan vandaag naar huis kan.
Ik begrijp de ophef ook niet zo. Als je de ruimte hebt, op zn minst een balkon, waarom niet als je zo wat geld kan besparen?
Invriezen, drogen, wecken

Elke soort heeft zijn eigen bewaarmethode.

En niets is lekkerder dan stamppot droge bonen met verse worst.

Zie tegenwoordig nog maar de juiste bonen te krijgen, wat iemand al eerder schreef, concerns als Monsanto krijgen teveel macht.

http://www.knipselbonen.nl

http://eten-en-drinken.in ... pekelen-en-invriezen.html
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:noreservations schreef op 23 juni 2014 @ 15:24:

[...]

Als je toch een boom in de tuin zet, waarom geen appelboom?

.Ik wil geen appelboom in de tuin, weet je wel hoeveel wespen daar op afkomen?
@noreservations, bij ons vlakbij heeft de Gemeente grond gekocht. Hier wordt een moestuin ingericht tbv de voedselbank. Dit wordt onderhouden door vrijwilligers. Echt super.
Bij ons in de wijk is ook een dergelijk project opgestart. Maar na een hele hoop klachten van omwonenden(geen idee wat voor vreselijke overlast tuinieren veroorzaakt) en systematisch vernielen van de planten hebben ze hun heil ergens anders gezocht.

En dat in een zogenaamd keurig nette wat oudere wijk.

Mijn appelboom heeft ondanks uitstekende verzorging slechts 1 keer een paar appeltjes geproduceerd, ding kan ik wat opbrengst betreft net zo goed weg doen.
quote:ninon schreef op 23 juni 2014 @ 23:35:

@noreservations, bij ons vlakbij heeft de Gemeente grond gekocht. Hier wordt een moestuin ingericht tbv de voedselbank. Dit wordt onderhouden door vrijwilligers. Echt super.Super? Het zou mooier zijn als de gemeente er (mede) voor zou zorgen dat er geen voedselbank meer nodig is.
Maybe success just isn't your thing.
Week 35 van de Extremely Demotivational Calendar
@Lughnasadh: wat zonde

Verder ben ik het wel eens met Solomio. Ik draag dergelijke projecten een warm hart toe, maar dan om de natuur dichterbij te brengen, de mensen bewuster te maken, ze het plezier van tuinieren te gunnen e.d. Dat daarnaast de voedselbank ervan zou kunnen profiteren, zou een mooie bijkomstigheid zijn. Maar zo'n project opzetten ten behoeve van de voedselbank lijkt een verkeerd signaal af te geven, namelijk dat een voedselbank normaal is en door middel van dergelijke, door de overheid opgezette projecten van voedsel moet worden voorzien.
Ik heb basilicum en munt in een grote bak in de tuin en mijn boom geeft meer appels dan mijn buren en ik op kunnen. Ik zit gebeiteld!
quote:ninon schreef op maandag 23 juni 2014 23:35 @noreservations, bij ons vlakbij heeft de Gemeente grond gekocht. Hier wordt een moestuin ingericht tbv de voedselbank. Dit wordt onderhouden door vrijwilligers. Echt super.

Wie zijn dan de vrijwilligers? Bij ons in de buurt zijn de vrijwilligers meestal personen die ook nog een baan hebben. Wat me verbaasd.

Zijn het dan ook de bijstandsgerechtigden die het onderhouden en verzorgen?
quote:whopper schreef op 24 juni 2014 @ 08:09:

Ik heb basilicum en munt in een grote bak in de tuin en mijn boom geeft meer appels dan mijn buren en ik op kunnen. Ik zit gebeiteld!

Pas maar op.

Voor je het weet krijg je een moestuinboete op je aow-tje, en je buren ook.
quote:Crique schreef op 24 juni 2014 @ 10:37:

[...]

Pas maar op.

Voor je het weet krijg je een moestuinboete op je aow-tje, en je buren ook.

Of als je een uitkering hebt, wordt je gekort. Want wie ziek is en wel een moestuin kan onderhouden, kan ook wel gewoon aan het werk gaan. Wie werkloos is en staat te tuinieren moet gekort worden omdat die dan niet beschikbaar is voor werk

En uiteindelijk moet je dan ook een gedeelte van de opbrengst afstaan, hè. Tenslotte is niets voor niets.
Ach, het idee is niet per se dom, want een moestuintje kan inderdaad een aanvulling zijn als je het niet breed hebt. Maar het is wel erg arrogant om te zeggen dat ouderen 'gewoon een tuintje moeten nemen om zelf groente te verbouwen en dat dan alle zorgen verleden tijd zijn'.

- Niet iedereen heeft aan huis ruimte voor een moestuin

- wachtlijsten bij volkstuinvereniingen zijn lang

- een volkstuin kost ook geld aan lidmaatschap

- niet iedereen houdt van tuinieren

- niet iedereen kan tuinieren (op het gebied van kennis, maar ook lichamelijk)

Maar die uitspraak over een eigen huis met afbetaalde hypotheek vind ik mogelijk nog dommer.

- op het moment zitten veel mensen met een restschuld, dus die hebben never nooit niet hun hypotheek afbetaald op hun 65/67 ste

- een eigen huis is lang niet voor iedereen weggelegd

- de banken zijn streng met hypotheken verstrekken. Soms terecht hoor, maar als je een tijdelijk contract hebt, krijg je gewoon geen hypotheek. En wie krijgt er heden nog een vast contract? Van diezelfde overheid moeten we toch allemaal lekker flexwerken omdat ze het ontslagrecht willen versoepelen?
ik vanochtend pas de krant van gisteren gelezen en het leek een 'denk creatief' uiting. Wat dat betreft vind ik het best een ok uitspraak. Je moet er geen beleid van maken, maar vanuit de 'geldontvanger' gedacht best een leuk ideetje. Niet dat het heel veel oplevert, maar je kunt het wellicht proberen. Het is een optie, zoals er duizenden opties in de vrekkenkrant gegeven worden.

En nogmaals, je moet er geen beleid op maken, maar volgens mij was dat niet de bedoeling.
..
Ik heb op het aanrecht ook een bak met verse kruiden staan. Niet dat dat nou enorm veel geld bespaard, maar ik vind verse kruiden vooral lekkerder dan gedroogd.

In de achtertuin heb ik aardbei en braam (maar die geven nog niet veel vrucht, veel planten moeten eerst volwassen worden voordat ze een beetje opbrengst krijgen, dus 'ff een moestuin aanleggen is ook niet altijd waar).

Voor, op een zonovergoten plek probeer ik sinds dit voorjaar druif. Hij groeit in ieder geval goed, maar wederom zullen we zeker nog een jaar op vruchten moeten wachten. Ook heb ik komkommers staan, die doen het leuk....elke week een komkommertje (wauw, wat een besparing nu ze voor 29 cent per 2 in de super liggen). En ik heb sperziebonen staan, die erg hun best doen groot te worden.

Nou dat was het, meer ruimte heb ik niet. Een hele kleine aanvulling al met al, kan er zeker niet van leven. Ik doe het vooral omdat ik het leuk vind en ik mijn kinderen mee wil geven dat groente en fruit vanzelf groeit en niet uit een blik komt.
Ik spaar. Een tomaat per maand. Volgend jaar een andere groente, komt helemaal goed met ons.
Ik heb een aardbeienplant op mijn terras. Oogst tot nu toe:

12 aardbeien!

Ons vijgenboompje heeft nog geen vrucht gegeven. Ik verheug me al op de potten jam....

Wie gaat trouwens de moestuinen verzorgen van de ouderen die dat door ziekte t.z.t. niet meer kunnen doen? De familie en andere mantelzorgers?
inderdaad Amarna, daar mogen de overbelaste mantelzorgers ook voor opdraaien. En ook voor de kippen en de geit, die alle bejaarden over 20 jaar ook hebben, om hun AOWtje mee aan te vullen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven