Geld & Recht alle pijlers

Prive lease

27-06-2014 14:41 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan een lening afsluiten (10.000)voor onze auto of prive lease gaan rijden.

Zelf kopen (lenen) kost mij:

aflossing 200 p/m voor 5 jaar 11.000

verzekering 5 jaar 3000

belasting 5 jaar 1080

onderhoud (grote beurt/kleine beurt e.d.) 2500

totaal na 5 jaar rijden 17.580 na verkoop hooguit 4000,- dus 13.580 aan kosten.

Leasen: 229,- per maand, 15.000 km vrij per jaar en eigen risico van 135,- bij eigen schuld aan schade. Voor de rest zit wegenbelasting en verzekering alles erin, dus all in prijs 229,- p/m

na 5 jaar rijden heeft dat mij 13.740 gekost.

Ik neig dus naar leasen nu maar wat zie ik over het hoofd?
Zit onderhoud daar ook bij in, in het leasebedrag?

En als je hem koopt (dus leent) heb je na 5 jaar wel een auto in bezit met bijbehorende inruilwaarde, bij lease lever je hem weer in en heb je niets.
Als je je auto niet verkoopt na 5 jaar (en waarom zou je) heb je wel een auto, voor weinig! Terwijl als je dan opnieuw least of leent, de rekening weer zo hoog is.
Wat gebeurt er als je dat leasecontract tussentijds op wilt zeggen?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Bij prive-lease zijn vaak de bijkomende kosten voor onderhoud en verzekering voor jezelf. Check dat even.

Geld lenen voor een auto (of lease) is altijd weggegooid geld. Zeker weten, dat de uitgave nodig is? Zeker weten, dat je niet met een brikje van 500 euro toe kan?
Bij lease betaal je vaak de vraagprijs, als je 'zelf' betaalt kun je vaak meer korting krijgen.

Bijkomende kosten staan vaak in de kleine lettertjes:

Wordt de leaseprijs jaarlijks geïdexeerd?

Wat betaal je voor meerkilometers, wat krijg je terug voor minder gereden kilometers? Kan een grote kostenpost zijn!

Oplopend eigen risico bij schade binnen een jaar?

Zijn er additionele kosten bij groter onderhoud of grotere schades?

Wat zijn de voorwaarden als je tussentijds onverhoopt wilt ontbinden?

Is het een nieuwe auto die je gaat kopen? Dan is het waarschijnlijk een kleine en zuinige auto, gezien de aanschafwaarde. Vaak is de afschrijving op dat soort auto's iets lager.

De 2500 euro onderhoud die je rekent, wat zit daar allemaal in? Ik vind het vrij hoog klinken. 500 euro per jaar ben ik nooit kwijt geweest met een kleine, nieuwe auto. Zeker de eerste jaren kost onderhoud nauwelijks iets.
onderhoud en verzekering zit er bij in.

Ik heb nu een oud barrel wat iedere keer stil staat of onderhoud nodig heeft. Daar wil ik dus vanaf.

Leasecontract kan je niet opzeggen, wel kun je je verzekeren tegen werkeloosheid, dus als je geen baan meer hebt, dat je dan het contract kan opzeggen, 7,- p/m

Ik ben van 5 jaar uitgegaan ivm de lening, maar het contract van de lease maatschappij is maar 3 jaar, daarna kan je weer een nieuwe bestellen.
500 per jaar is voor grote beurt (350), kleine beurt (150) en na 3 jaar de APK.
Mijn mening over private lease: je koopt een stukje zekerheid, echter betaal je daar ook voor. Je hebt geen gedoe met inruil op een later moment, als er een probleempje is rij je even langs de garage.

Dat nieuwe auto's weinig onderhoud nodig hebben is bekend, maar je kunt ook pech hebben weet ik uit ervaring. Dat risico koop je af met private lease.

Lees echter wel de kleine lettertjes, zeker de meer- en minderkilometers, hoe die worden afgerekend (jaarlijks? worden de jaren ook met elkaar verrekend?) en tegen welk tarief, is daarbij een belangrijke. Daar wordt veel op verdiend door leasemaatschappijen.

Kijk ook naar wat er gebeurd als je meer dan 10% van het jaarkilometrage afwijkt, vaak behouden leasemaatschappijen zich het recht voor om dan een nieuwe leaseprijs te verzinnen die voor jou moeilijk te controleren is.
Hedendaagse auto's hebben vaak nog maar 1 beurt per jaar nodig, of zelfs 1 beurt per 30.000 kilometer komt voor. Dan heb je dus een kleine beurt het ene jaar, en een grote beurt het andere jaar. APK is voor nieuwe benzineauto pas aan de orde na 4 jaar en zit vaak bij groot onderhoud in.

Banden kosten ook niet de wereld voor een kleine auto, airco-onderhoud eens per 3 of 4 jaar 75 - 100 euro.
Ik zou het eens over tien jaar berekenen.

Denk dat dat meer reëel is.

Verder heb je een vrij dure verzekering meegenomen in je berekening. Dat impliceert dat je van plan bent all risk te verzekeren en dat je dus een nieuwe auto koopt. Bij een nieuwe auto zijn de onderhoudskosten lager.

Maar eigenlijk zou ik zeggen, kijk eens of je niet een goedkoper tweedehandsje kan kopen. Je onderhoudskosten zijn dan hoger, maar dat zit al in je berekening. En dan heb je stukken minder af te lossen.
Is brandstof inbegrepen bij privé lease? Wel bij corporate.
quote:iksnapernietsvan2 schreef op 27 juni 2014 @ 17:40:

Is brandstof inbegrepen bij privé lease? Wel bij corporate.in TO's berekening tot 15.000 km
Dat snap ik dus niet, bij zelf kopen lees ik niets over brandstof.
Brandstof zit er niet bij inbegrepen hoor. Die moet je helaas echt zelf betalen bij private lease.
In private lease is geen brandstof begrepen, maar die rekent ze ook niet mee in haar berekening bij zelf kopen, dus dat maakt niet uit in die zin.

Ik neig zelf ook naar deze constructie. Auto van nu 3 jaar geleden gekocht voor een 30.000 euro. Inruilaanbod gehad deze week, nog geen 13.000 opbrengst....dat is dus een afschrijving van 470 euro per maand geweest, tel daarbij 58 euro mrb, 75 euro verzekering, dan kun je al een leuke auto leasen, (en dan heb ik het nog niet over onderhoud gehad) Bovendien had die 30.000 euro voor de aankoop nog gewoon op de spaarrekening gestaan dan en dus een 45 euro rente op kunnen leveren per maand bij slechts 1,8 % of afgelost had kunnen worden op de hypotheek, wat een leuke rentebesparing op had geleverd.

Toch?
quote:kikkeranna schreef op 27 juni 2014 @ 18:11:

Brandstof zit er niet bij inbegrepen hoor. Die moet je helaas echt zelf betalen bij private lease.Maar wat is die 15000 km vrij dan?
quote:lilalinda schreef op 27 juni 2014 @ 18:23:

[...]

Maar wat is die 15000 km vrij dan?Die mag je rijden bij de leaseprijs die je afspreekt. Maak je meer km dan worden die apart in rekening gebracht, tegen bv 6 ct/km of zo.
quote:Annicka schreef op 27 juni 2014 @ 18:13:

In private lease is geen brandstof begrepen, maar die rekent ze ook niet mee in haar berekening bij zelf kopen, dus dat maakt niet uit in die zin.

Ik neig zelf ook naar deze constructie. Auto van nu 3 jaar geleden gekocht voor een 30.000 euro. Inruilaanbod gehad deze week, nog geen 13.000 opbrengst....dat is dus een afschrijving van 470 euro per maand geweest, tel daarbij 58 euro mrb, 75 euro verzekering, dan kun je al een leuke auto leasen, (en dan heb ik het nog niet over onderhoud gehad) Bovendien had die 30.000 euro voor de aankoop nog gewoon op de spaarrekening gestaan dan en dus een 45 euro rente op kunnen leveren per maand bij slechts 1,8 % of afgelost had kunnen worden op de hypotheek, wat een leuke rentebesparing op had geleverd.

Toch?

Dat is als je hem nu verkoopt. Maar ik neem aan dat dat niet het plan is.

Wat nou als je er de komende 12 jaar nog prima mee rijdt? Uiteraard met toenemende onderhoudskosten, maar je verzekering wordt goedkoper en met name de theoretische afschrijfkosten zijn dan veel lager. Ik vind het raar om bij een product als een auto een berekening te maken die slechts gebaseerd is op drie of vijf jaar, want het grote voordeel tov leasen is juist dat je na die drie of vijf jaar een product in eigendom hebt die echt nog een tijd mee kan. En juist dan ontstaat het voordeel tov leasen.
Rij je inderdaad niet meer dan 15.000 km per jaar?

Voor mij zou dat veel te weinig zijn en dan moet je de meerprijs van die kilometers er nog bij op tellen. Iets wat je met 'eigen aanschaf' niet hoeft te doen!
Jawel, want je auto schrijft harder af als je meer kilometers maakt. Een auto van 5 jaar oud met 30000 op de teller is nou eenmaal meer waard dan een auto van 5 jaar oud die 100.000 km gereden heeft. Er is dus ook bij een eigen auto een bepaalde afschrijving per kilometer.

Verder heb je bij meer kilometers ook meer onderhoud. Bij een eigen auto betaal je dat zelf, bij private lease betaalt de maatschappij het maar wordt dan wel je contract duurder.
quote:Annicka schreef op 27 juni 2014 @ 18:13:

Ik neig zelf ook naar deze constructie. Auto van nu 3 jaar geleden gekocht voor een 30.000 euro. Inruilaanbod gehad deze week, nog geen 13.000 opbrengst....dat is dus een afschrijving van 470 euro per maand geweest

Wat heb je ermee gedaan dan ;)

Ben nu wel nieuwsgierig naar type.merk.
quote:Lariba schreef op 27 juni 2014 @ 23:36:

Jawel, want je auto schrijft harder af als je meer kilometers maakt. Een auto van 5 jaar oud met 30000 op de teller is nou eenmaal meer waard dan een auto van 5 jaar oud die 100.000 km gereden heeft. Er is dus ook bij een eigen auto een bepaalde afschrijving per kilometer.

Dat klopt, maar ik zou toch eerst willen weten wat er aan de lease kant bij komt. Nu is het in de berekening al iets duurder. Als het flink omhoog gaat weet je eigenlijk wel genoeg, althans, ik wel denk ik.

Iemand schreef: bij lease betaal je wat meer in ruil voor zekerheid.

Als ik de berekeningen hier zo zie dan komt daar nog iets bij: bij lease betaal je voor het fenomeen 'nieuwe tot bijna nieuwe auto rijden'.

Ik zelf geef de voorkeur aanjonge tweedehands auto's, juist omdat de afschrijving van een nieuwe auto de eerste jaren zo hard gaat.

Overigens qua kilometer en afschrijving maakt het volgens mij ook nog uit of je diesel of benzine rijdt. Maar ik denk dat TO voor een benzine-auto gaat.
quote:Stackhouse schreef op 27 juni 2014 @ 14:41:

Ik kan een lening afsluiten (10.000)voor onze auto of prive lease gaan rijden.

Zelf kopen (lenen) kost mij:

aflossing 200 p/m voor 5 jaar 11.000

verzekering 5 jaar 3000

belasting 5 jaar 1080

onderhoud (grote beurt/kleine beurt e.d.) 2500

totaal na 5 jaar rijden 17.580 na verkoop hooguit 4000,- dus 13.580 aan kosten.

Wegenbelasting is dus 200 euro per jaar?

Die verzekering kan voordeliger denk ik
Mag ik vragen waarom je niet hebt gespaard voor een auto? Gewoonnieuwsgierig hoor...
Beter een half motto....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven