Keuze tussen 2 KDV's hoe de keus te maken?

10-07-2008 09:29 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is er bij 2 kinderdagverblijven een plekje gereserveerd voor onze zoon. Voor de vrijdag 1 dag per week. Nu is hij al wat ouder 14 maand en gaat voor het eerst naar vreemden.

Nu zijn we gisteren bij beiden wezen kijken. 1 was huiselijk max 24 kids waarvan 9 rond zijn leeftijd en hebben 1 groep tot 2 jaar en 1 vanaf 2 jaar. De leidsters waren erg lief en observeerden onze zoon gelijk en zagen dat hij het eng vond vooral rondkruipende babies van een maand of 8/9. Telkens brullen. Verder zag alles er goed uit ondanks dat het een ouder gebouw is buiten kunnen ze ook spelen en af en toe gaan alle kids in de bolderkar naar de kinderboerderij op loopafstand. Zelf had ik hier een goed gevoel bij maar zoonlief vond het erg eng en moest veel huilen. Ik kreeg hier info folders mee.Hier neemt men ook de tijd voor een knuffel of een schootmomentje. (maar kindjes hoeven niet zichzelf aan te kleden etc)

Het 2e verblijf zit net iets verder weg scheelt max 2 minuten, ook hier werd ik goed ontvangen en meteen rondgeleid. Zoonlief vond 2 kids gelijk leuk ging spelen en liep naar buiten en de leidsters buiten wilden op hem letten. Tijdens de rondleiding werd veel verteld over de manier van werken en denken over de opvoeding etc bijvoorbeeld 1e boterham met kaas of worst pas de 2e mogen ze kiezen voor iets zoets. Hier was het iets onpersoonlijker maar wel veel informatie, ze werken hier met verticale groepen dus 2 groepen van 12 met alle leeftijden en iedere maand een thema ook word zelfstandig aankleden etc meer gestimuleerd. Zelf vond ik het hier iets minder al was mijn zoon er gelijk op zijn plek. Vooral omdat hier nog een groep bijkomt en er dan al 36 kinderen zitten.

Beide werken met een opendeuren beleid. Hoe zouden jullie kiezen? Voor je gevoel of waar je zoon het beste op zn plek was al kan dat natuurlijk een momentopname geweest zijn.
Hmm tja, lastig.. ik zou denk ik toch voor de eerste gegaan zijn, omdat jij als ouder zijnde toch beter kan inschatten welk kinderdagverblijf beter is. Al is dat natuurlijk wel afwachten.

Mijn dochter ging ook pas 'laat' naar de opvang, toen ze al een jaar was. Ze vond het in het begin ook vreselijk, huilen, huilen, maar dat is natuurlijk ook normaal op die leeftijd. Maar na een week of 3 werd dat al minder en na zo'n 1.5 maand was ze helemaal gewend en had ze het super naar haar zin.
Moeilijk zeg. Helemaal omdat jouw gevoel blijkbaar niet strookt met het gevoel van je zoontje. Maar juist omdat je hem meegenomen hebt, en hij zich blijkbaar op het tweede verblijf duidelijk beter op zijn plek voelde, zou ik, ondanks mijn eigen gevoel, voor het tweede gaan, waar HIJ zich goed voelde.

Zet alle voor- en nadelen van beide KDV's op een rijtje, waarbij je 'gevoel' even buitenspel zet. Is het eerste KDV dan duidelijk beter, of het tweede? Mochten ze 'gelijkspel' uitkomen, dan zou ik toch het gevoel van je zoon de doorslag laten geven. HIJ is degene die daar de komende jaren door moet brengen, dus is het het belangrijkst dat HIJ zich er prettig voelt. En hij heeft al voor het tweede 'gekozen'.
Om een kort verhaal lang te maken...
Tja, er zit wel wat in het verhaal van weatherwax, maar ja, voor hetzelfde geld waren die kindjes van het 2e verblijf er niet en was hij daar ook aan het huilen en was er toevallig die dag op het 1e verblijf wel een leuk kindje en had hij het daar naar zijn zin gehad.. is zoiets ook niet echt een momentopname?

Ik vind dat een beetje hetzelfde als dat er bijvoorbeeld bij het 2e verblijf een heel leuk speeltje had gestaan wat hij helemaal geweldig vond en bij de 1e niet. Dan had hij ook het 2e verblijf leuker gevonden, maar ís het dan ook echt leuker?

Mij lijkt het dat mijn kind zich uiteindelijk het fijnst zou voelen bij het beste kinderdagverblijf, waar de dingen het best geregeld zijn en waar hij de beste zorg krijgt. Alleen jij kan beslissen welk verblijf dat is.

Maar zo te horen klinken ze allebei leuk toch? Verblijf 2 vond jij misschien wat minder leuk, maar hij was alsnog goed toch?
Ik denk juist niet dat je op zijn gevoel af moet gaan, ja misschien als je er nog een keer op bezoek gaat, bij beide dan. Het kan zijn dat hij door het eerste het idee van het tweede beter begreep of dat zijn pet toevallig zo stond, nogmaals zijn gevoel is niet een erg objectief iets om zo een beslissing aan op te hangen... Denk ik dan..
Mijn mening, mijn keuze.
Beide kinderdagverblijven zijn van dezelfde stichting en hebben dus beiden een opendeuren beleid letten op eten liefst gezonde traktaties, keuze welke activiteit de kinderen wllen doen.

Beiden zijn goed, leuke leidsters de ene heeft lieve leidsters, doen ook leuke dingen met de kids maar een knuffel of ff op schoot mag en kan ook de andere heeft iets minder knuffelige leidsters maar die zij juist heel erg van stimuleren zelfstandigheid en keuze in activiteiten willen ze verven/kleien of iets anders?
Wat sluit het beste aan bij jullie wijze van opvoeding? Knuffelig en warm? Of stimuleren jullie zelfstandigheid?

Wat maakt de overgang voor jullie kindje het makkelijkst?
Tja, moeilijk.

ik heb zelf op een kdv. gewerkt en heb in babygroepen van -0-2 gewerkt en in een 0-4 groep. Ik vond zelf voor de kinderen die al wat groter waren, dus niet de inieminiebaby's, de 0-4 groep veel leuker. ze doen overal aan mee en kunnen zelf speelgoed kiezen waar ze mee kunnen spelen, al is dat misschien voor wat grotere kinderen. ook zitten ze 4 jaar bij dezelfde juffies en dezelfde kinderen.

Je kindje vond het daar ook wat leuker en hij moet er straks naartoe. dus als je geen rotgevoel over deze creche hebt zou ik zeker voor deze creche gaan. Succes!
Ik zou gaan voor de eerste. Dit omdat de tweede een uitbreiding krijgt naar 36 en dat kan (ik spreek hier uit ervaring) een enorme inpact hebben op een kind. Voor een kleintje tot 2 jaar is een verticale groep heel goed om zich aan op te trekken maar daarna maakt het weinig uit en speelt de vraag zijn er veel leeftijdsgenoten. Dit was bij het eerste dagverblijf het geval. De eerste doen ook meer met de kinderen. Die zelfstandigheid komt echt vanzelf wel hoor, dat maakt niet zoveel uit. En de babies, daar is hij met 2 alweer vanaf. Ik zou lange termijn denken en gaan voor de eerste.
Bedankt voor alle reacties, heb nog even contact gehad met beide kdv en heb besloten dat we toch het gaan proberen met kdv 1 war dus met een 0 tot 2 groep werkt op het moment dat we daar waren was zoonlief net wakker en waren de kindjes allemaal in bed op 2 beebjes van 7 tot 9 maand na.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven